|
|
MoziPavarottiFekete Tamás
Pavarotti – amerikai, 2019. Rendezte: Ron Howard. Írta: Mark Monroe. Kép: Patrizio Sacco. Zene: Ric Markman, Chris Wagner. Gyártó: Diamond Docs / Imagine Entertainment / White Horse Picture. Forgalmazó: Big Bang Media. Feliratos. 114 perc. Az életrajzi művek – legyen szó irodalmi anyagról, játék- vagy dokumentumfilmről – jellemzően az alkotókra koncentrálnak, és csak a legritkább esetben választják tárgyul az interpretálókat; bár az utóbbi időben épp a Pavarottihoz hasonlóan egy igazi sztárrá lett operaénekesről, Maria Callasról is készült portré. A korábban kizárólag fikciós formátumot választó Ron Howard több mint három évtizednyi rendezői karrier után, 2013-ban fordult a dokumentumfilmek felé, és az itt készített eddigi három munkája kivétel nélkül a zeneiparban talált rá inspirációjára. A hip-hop előadó Jay-Z-t egy fesztivál szervezése közben követte, a Beatles kapcsán az 1963 és 1966 közötti turnéik adták a keretet, Pavarotti pedig az első olyan alkotása, ahol egy komplett életutat kíván bemutatni. A „magas C királyának” nevét még azok is ismerik, akik amúgy soha be nem tennék a lábukat az operába, többek között azért is, mert sikeresen és tudatosan (és persze némi szerencsével és jó tanácsokat követve) tudott kilépni az intézmény falai közül. Népszerűsége és tehetsége senki által nem vitatott, ahogy köztudomású életöröme, vidám természete és karitatív tevékenysége is. Howard dokumentumfilmje pedig pontosan ilyennek kívánja bemutatni a tenort, filmjének célja nem a kép árnyalása, inkább a kontúrok elmélyítése. Hiába készített a rendező korábban izgalmas életrajzi filmeket (sőt, a Hajsza a győzelemért esetében rögtön páros portrét is festett), az énekes életútjának bemutatásakor épp a legizgalmasabb részletekre jut a legkevesebb figyelem: a sztárrá válás stációinak bemutatására, a tudatos marketingstratégiára, a nyitásra más, jóval kommerszebb irányok és műfajok felé, illetve ezek kritikus megítélésére. Az archív felvételekből és a kamera előtt megszólalók elbeszéléseiből pontosan olyan Pavarotti-kép bontakozik ki, amilyet már eddig is ismertünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|