KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Varió egy témára Sára Sándor képi világa
• Pólik József: Az elrabolt emlékezet A Rákosi-korszak történelmi filmjei – 2. rész
• Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Kránicz Bence: Dr. Jekyll és Mr. Hyde az erdélyi havasokban Beszélgetés Bagota Bélával
• Benke Attila: Hóba temetett bűnök Valan – Az angyalok völgye
• Herczeg Zsófia: „A képzés a hallgatóért van” Beszélgetés Kiss Melindával
VESZÉLYES GYEREKKOR
• Soós Tamás Dénes: Beszélnünk kell Benniről Beszélgetés Dr. Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral
• Schubert Gusztáv: Örvényben Kontroll nélkül
FILM / SZÍNHÁZ
• Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció Pasolini és Fassbinder színháza
BŰNFILM
• Kovács Patrik: A lázadó mester Hitchcock és az európai modernizmus
• Szíjártó Imre: Zárt rendszerek Lengyel bűnfilmek és politika
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Bűnös jellemek Ed Brubaker – Sean Phillips: Criminal
STREAMLINE MOZI
• Pernecker Dávid: Befejezetlen valóság Kate Purdy és Raphael Bob-Waksberg: Undone
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hatalmas nagy hazugságok Velence
• Baski Sándor: Fények az éjszakában CineFest 2019
KRITIKA
• Kolozsi László: A hegyek ura Monos
• Szalkai Réka: Lélekrablók Lótolvajok
KÖNYV
• Kovács Patrik: Bergman beájulna Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
MOZI
• Kovács Kata: Cseng mester konyhája
• Baski Sándor: A legfehérebb nap
• Nevelős Zoltán: Ragadozók
• Roboz Gábor: Amundsen
• Huber Zoltán: Az aszfalt királyai
• Fekete Tamás: Pavarotti
• Alföldi Nóra: Szerelemre kattintva
• Benke Attila: Gemini Man
• Vajda Judit: NászszezON
• Tüske Zsuzsanna: Demóna: A sötétség úrnője
• Kovács Patrik: Prédák
• Varró Attila: Rambo V: Utolsó vér
DVD
• Pápai Zsolt: Ray
• Kránicz Bence: Színház a világ
• Gelencsér Gábor: A két korona – Szent Maximilian Kolbe atya élete
• Kovács Patrik: Rés a pajzson
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az aszfalt királyai

Huber Zoltán

Ford v Ferrari – amerikai, 2019. Rendezte: James Mangold. Írta: Jason Keller, Jez Butterworth és John-Henry Butterworth. Kép: Phedon Papamichael. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Christian Bale (Miles), Caitriona Balfe (Mollie), Matt Damon (Shelby), Jon Bernthal (Iacocca). Gyártó: Chernin Entertainment / 20th Century Fox. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 152 perc.

 

Ne tévesszenek meg senkit az autóversenyes jelenetek vagy az ezerszer látott sportfilmes klisék. A cím mindent elárul, a vásznon nem a pilóták, hanem két márka, két eltérő gyártási filozófia verseng egymással. A tömegcikkben utazó Ford és a kézműves luxuscsodát előállító Ferrari küzdelme a hollywoodi stúdiórendszer nem túl rejtett metaforája. Hőseink valódi művészek, a duruzsoló motor és a sebesség független szakértői. A két férfit az amerikai óriásvállalat keresi meg, hogy a korlátlan erőforrások, a beígért alkotói szabadság birtokában legyőzzék a díjakat besöprő briliáns zsenit. A futószalagon termelő Ford ugyanis bajban van, a nagyüzemi áru nem vonzó többé. Az ipari mennyiség magával hozta a fojtogató bürokráciát, ami a kreativitás és a győzelem legnagyobb ellensége. Az olasz maestro, az öntörvényű Enzo Ferrari ellenben megszállottan hajszolja a tökéletességet Az itáliai műhelyben kézzel készülnek a limitált szériás darabok, ám ezekben csak igen kevesek lelhetnek örömet. Hiába tehát a hírnév és győzelem, a bevételek arrafelé nem fedezik a költségeket.

A hatalmas gyára közepén trónoló Ford az üzleti hatékonyságot megtartva szeretne hasonlóan vonzó, elismert figurává válni, ezért béreli fel hőseinket. Vonakodva szabad kezet ad nekik, hogy az általuk vezetett stábbal a következő szezonban a Ford színeiben hozzák el az arany serleget. Míg az egyik férfi nehéz természetű, látnoki képességű alkotó, a másik ideális vezető és dörzsölt politikus. Hőseinknek kevés az idejük, ráadásul a mammutvállalat földhözragadt hivatalnokaival és egymással is meg kell küzdeniük. Sőt, a saját démonaikat is le kell gyűrniük, hogy ők vihessék haza a nívós fődíjat. A film alkotói magabiztosan érvelnek a saját alkotói helyzetük elsőbbsége mellett és a meséjük is profi. Az egyetlen szépséghiba, hogy ami végül elénk gördül, az egy Ford és nem egy Ferrari.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14328