A titkos ItáliaPaolo SorrentinoKallódó emberekKovács Patrik
Sorrentino korunk egyik
legnagyobb vizionáriusa, filmjeiben sodródó férfihősökről mesél.
Életműve még csupán hét
nagyjátékfilmet számlál, azonban Paolo Sorrentino máris az olasz mozi új
klasszikusa. Ezt a címet persze nem könnyű kiérdemelni, folyik a vita, hogy
korszakos zseniről vagy tehetséges kóklerről van-e szó. Sorrentino ugyanis
bravúros stiliszta, műveinek delejező formanyelve pedig elleplezheti, hogy
voltaképpen minden alkalommal ugyanazt a témát viszi filmvászonra: lecsúszott
férfihősökről mesél, akik képtelenek tájékozódni az ezredforduló zűrzavaros
forgatagában, elszakadnak környezetüktől és túszul ejti, majd felemészti őket
saját magányuk. Ráadásul akár azt is mondhatnánk, hogy Sorrentino csupán
korszerűsít egy témavonulatot, mely a huszadik századi mozgóképhagyomány
jelentékeny része (gondoljunk csak az amerikai gengszterfilmekre, film noirokra
vagy épp az európai modernizmusra). Mindebből kiindulva csábító lehet
Sorrentinót monomániás szerzőnek – vagy akár szemfényvesztő mesterembernek –
titulálni, a teljes oeuvre szemrevételezéséből azonban kitűnik, hogy munkái
nemcsak több stílusregiszteren szólalnak meg, de tematikailag is rétegzettek.
Sőt, ez utóbbi szempontból az életmű két markáns korszakra bontható.
ANTONIO KETTŐS ÉLETE
Jóllehet a direktor első
nagyjátékfilmje, A felesleges ember (L’uomo in più, 2001) még csupán „ifjúkori
zsenge”, mégis előlegezi későbbi narratív- és stílustörekvéseit. Két kiégett
férfi, egy popsztár (Toni Servillo) és egy futballista (Andrea Renzi) áll a
történet középpontjában. Nemcsak a nevük azonos (mindkettejüket Antonio
Pisapiának hívják), de aktuális élethelyzetük is: immár túljutottak karrierjük
zenitjén, és bármily szívósan próbálnak visszakapaszkodni a csúcsra, kísérleteik
kudarcba fúlnak. A koncepció némiképp Kie¶lowski Veronika kettős élete (La
double vie de Véronique, 1991) című mozijára emlékeztet, és bár ezúttal is
egy misztikus, sorsszerű kapocs fogja egybe a főhősöket, Sorrentino nem hozza
működésbe a jól ismert doppelgänger-tematikát, ehelyett visszafogott eszközökkel
domborítja ki a két életút párhuzamait. A
felesleges ember stiláris szempontból is fegyelmezettebb, semlegesebb munka,
mint az azt követők, ám egynémely spontánnak ható ötlete (például a balerinák
táncának velős, de annál figyelemreméltóbb szekvenciája) már a későbbi vizuális
sziporkákat ígéri.
Érettebb, egyszersmind
súlyosabb darab a három évvel későbbi A
szerelem következményei (Le
conseguenze dell’amore), melyben Sorrentino immár beveti a védjegyéül
számító stíluseszközök teljes arzenálját. Titta di Girolamo szerepében a
rendező fétisszínésze, Toni Servillo látható: magányos tőzsdeügynököt játszik, aki
hajdanán anyagi veszteséget okozott a maffiának, ezért egy svájci luxushotelbe
száműzték, ahol a Cosa Nostra vagyonát kezeli. Girolamo titkára csak a film
második felében derül fény, s a fordulat műfajcserét is eredményez: kezdetben
bergmani indíttatású egzisztenciális dráma pereg a szemünk előtt, Titta
váratlan szerelembe esése és lelepleződése viszont feszült thrillernarratívának
ágyaz meg. A hős elszigeteltségét nemcsak konkrét élethelyzetek nyomatékosítják
(beszédes például, hogy önmagával játszik véget nem érő sakkpartikat), de a
jelenetek folytonosságát megszakító emlékképek, sőt az invenciózus
kamerakezelés is: nevezetes momentum, amikor Titta beinjekciózza magát
heroinnal, s a kamera 180 fokos szögben megfordul függőleges tengelye körül,
miként követi a férfi lehanyatló fejét.
A szerelem következményeiben a
főként elektronikus zenéből, poszt-rockból és diegetikus zörejekből kikevert
hangsáv már számos funkciót lát el: kitölti a hátteret, fokozza az érzelmeket,
ellenpontozza a képeket vagy épp azok ritmusát diktálja (mint például a Titta
ifjú szerelmének autóbalesetét ábrázoló montázsszekvenciában, melynek tempóját
különböző zajok szervezik). Ugyanakkor Sorrentino előszeretettel ad hősei
szájába dévaj bonmot-kat és velős életbölcseleteket, melyek többnyire szimplák,
olykor mégis mély jelentésűek. „Nem hiszek a balszerencsében, az a vesztesek
találmánya” – mondja például Titta A
szerelem következményeiben. A hős született túlélőként tekint magára, s
valóban: eleinte vasmarokkal szorítja a sors gyeplőjét, ám érzelmi
kitárulkozásával – önsorsrontó módon – kicsavarja azt saját kezéből. Amikor
pénzt sikkaszt a maffiától a fiatal pincérlány kedvéért, azzal olyan eseményláncolatot
indít el, mely fonák módon egyszerre tartogat számára morális felmagasztosulást
és fizikai bukást.
NOSFERATU ITÁLIÁBA MEGY
„Nem hiszek a
véletlenekben, csak Isten akaratában” – ezek már Giulio Andreotti (Servillo)
szavai Sorrentino Il divo – A
megfoghatatlan (2009) című munkájában. Nem nehéz felfedezni a két ars
poetica szoros kapcsolatát. Andreotti hét alkalommal volt Olaszország
miniszterelnöke, s neve a múlt század utolsó évtizedeiben összefonódott a helyi
korrupcióval és szervezett bűnözéssel. A
megfoghatatlan nem hagyományos politikai életrajz: bár
jegyzőkönyv-pontosságú dokumentációja a korszak főbb közéleti botrányainak
(olyannyira, hogy a néző sokszor elvész a temérdek felemlített név és esemény tengerében),
a rendező epés gúny és méla undor tárgyává teszi a hajdani talján kormányfőt, s
ezáltal radikálisan elidegeníti a befogadótól. Jelzésértékű a karakter
fiziognómiája (elálló, szinte hegyes fülei és púpos háta ördögi lélekről
árulkodnak) éppúgy, mint a jellemében megbúvó kettősség: egyszerre gyámolításra
szoruló óriáscsecsemő és machiavelliánus gazember. Környezetével nehézkesen
kommunikál, mimikamentes tekintete szinte karikatúrába illő, ám amikor e csalóka
pszichológiai maszk mögé tekinthetünk (lásd a rendhagyó „gyónásjelenet”),
infernális mélységek nyílnak meg.
„Amikor találkoztam
vele, rádöbbentem, hogy életét titokzatos, sötét irodákban élte le. Nosferatu
képe rémlett fel előttem” – nyilatkozta Andreottiról a rendező. E nyomasztó
hangulat határozta meg az atmoszféraépítést is. Alulexponált képekben mutatkozik
meg a miniszterelnök árnyas, múzeumszerű dolgozószobája: az ódon szobrok
gyűrűjében töprengő Andreotti az időtlen romlottság szimbólumává lép elő. Ugyanakkor
el is távolodik e közegtől: a kormányfői rezidencia tág enteriőrjeiben idegenként
mozog. Sorrentino egyébként A
megfoghatatlanban tökélyre fejleszti az addig kikristályosított formanyelvi
apparátust. Főként Scorsese és Tarantino inspirálta a velős, de intenzív
akciószekvenciákat (lásd a nyitánybéli maffia-leszámolások) és a kissé
mesterkélt, ám stílusos lassításokat is (Andreotti és stábjának tagjai
ugyanolyan „ráérősen” haladnak végig egy díszes folyosón, akár a Kutyaszorítóban gengszterei Tarantino
kultuszművében). A direktor ragyogó, olykor többértelmű montázsszekvenciákkal
béleli ki a cselekményt (gondoljunk a párhuzamos montázsra, mely felváltva
ábrázolja a lóverseny izgalmaiba belemerülő főhőst és egy aktuális politikai
gyilkosság képeit), de kimagasló formatudatosságát példázza a híres
vizsgálóbíró, Giovanni Falcone halálának átstilizálása is (ez utóbbi nemcsak a
steadycam, de az asszociációs montázs alkalmazása szempontjából is ritka
bravúr). A zenehasználat ezúttal különösen eklektikus – a rendező elmondása
szerint e téren Scorsese és Fellini munkássága bizonyult mérvadónak –, hiszen impulzív
elektropop keveredik a rock különböző válfajaival, valamint klasszikus zenei
tételekkel. E döntés azonban tökéletes összhangban áll nemcsak Sorrentino
közelítésmódjával (aki bevallottan egyfajta „politikai rockoperát” akart
készíteni), de Andreotti kaleidoszkópszerű személyiségével is.
Andreotti – Tittához
hasonlóan – határpozíciójú hős: az egyik pillanatban még domináns férfi, a
másikban a szerencse kipereg az ujjai közül, akár a homok. Speciális
helyzetének érzékletes metaforája, hogy krónikus migrén kínozza, akárcsak A család barátja (L’amico di famiglia, 2006) főhősét. Geremia (Giacomo Rizzo)
pitiáner uzsorás: kis összegű kölcsönöket nyújt pénzszűkében lévő ügyfelek
számára, ám ha a törlesztés késik, hősünk rátelepszik az adott kliensre és
annak családjára, s kizsigereli őket úgy érzelmileg, mind anyagilag. Amikor
megkörnyékezi a fiatal helyi szépségkirálynőt, s amaz kényszerűségből rááll a
viszonyra, Geremia fejében merész terv fogan: hogy magához láncolhassa az
anyagias lányt, bombaüzletet köt egy feltörekvő iparmágnással. Csakhogy nem
minden úgy alakul, ahogy elképzelte, s mohóságáért drágán megfizet. A család barátja Sorrentino
leggroteszkebb alkotása, s ez már Geremia fazonírozásán is tetten érhető. A rút
küllem (alacsony és tömzsi alkat) testi fogyatékokkal (begipszelt kar, sánta
láb) párosul, s ha ehhez hozzávesszük a miliőrajzot – a mocsárvidékre épült
Mussolini-korabeli kisvárost –, valamint a nyirkos-nedves képeket, David Lynch
stílusa juthat eszünkbe. Geremia a leginkább archetipikus Sorrentino-hős:
kicsinyes kapzsisága Ettore Scola Csúfak,
piszkosak és gonoszak (Brutti,
sporchi e cattivi, 1976) című klasszikusának ravasz Giacintóját (Nino
Manfredi) idézi, A család barátja valódi
gyökerei azonban az egyetemes folklórban találhatók. A bizarr szerelmi szál
ugyanis olyan kulturális előzményekre utal vissza, mint A szépség és a szörnyeteg és a Tűzmanócska
tündérmeséi vagy a Pygmalion.
A TÖKÉLETES TRÜKK
Sorrentino életművében a
Helyben vagyunk a vízválasztó (This Must be the Place, 2011). Az eddig tárgyalt
filmek – különböző módokon ugyan, de kivétel nélkül – a bukást állították
középpontba, ráadásul olyan hősök bukását, akik ősi motivációjukat – a rideg
kalkulációt és a kapzsiságot – sikertelenül próbálták érvényesíteni az őket
körülvevő modern közegben. Az új korszak azonban dezorientált, kallódó
férfikaraktereket sorakoztat fel, kik egyúttal szerényebb célt tűznek maguk
elé: saját identitásuk feltérképezését. Ez egyrészt az eddig uralkodó
bűnproblematika kiiktatását, másrészt a csellengés és az utazás dramaturgiáját hozza
magával. A Helyben vagyunk egykori rocksztárja,
Cheyenne (Sean Penn) írországi otthonát hátrahagyva Amerikába utazik, hogy felkutassa
azt a náci háborús bűnöst, aki egykor lelkileg megnyomorította apját egy
koncentrációs táborban. Azonban a hős bosszúvágya mellékesnek bizonyul: az
izgalmas úticél csupán ürügy egy csendes beavatástörténet kibontakoztatásához. A
kaland végeztével Cheyenne a megértés és megismerés magasabb fokára jut el egy
sor problémával (családi múlt, kommunikáció, egyén és közösség viszonya)
kapcsolatosan. Sorrentino nem újítja meg a formanyelvet e filmben, ám érdemes
megemlíteni, hogy az eddigiekhez képest is feltűnően kevés a kötött gépmozgás:
a svenkek, billentések és variók kombinálása folyamatosan változó, dinamikus
nézőpontot teremt, s a kamera egyébként is örökösen mozgásban van. Ugyanígy
Cheyenne identitása is folyton alakul, formálódik.
A Helyben
vagyunk azonban csupán előtanulmány volt Sorrentino első igazi
mesterművéhez, A nagy szépséghez (La grande bellezza, 2013). Jep Gambardella
(Toni Servillo) a római társasági élet emblematikus figurája; cinikus és
kiábrándult értelmiségi, akinek hírnevét egy hajdani sikerregénye alapozta meg,
ezt követően viszont nem jelentkezett újabb könyvvel, hanem léha bulvárújságírónak
állt. A jómódú, ám elidegenedett karakterek rajza Antonioni nagy korszakát
idézi, de a legmarkánsabb Fellini klasszikusának, Az édes életnek (La dolce
vita, 1960) a hatása. Sorrentino persze határozottan cáfolja, hogy
tudatosan mímelte volna nagy elődjét, s valóban: A nagy szépség jóval több, mint furfangos pastiche. Az
alapszituációban, a hangnemben és bizonyos karakterviszonyokban ki is merülnek
a hasonlóságok. Másrészt Az édes élet mélyen
személyes indíttatású: Fellini saját szorongásait és dilemmáit gyúrta
mozgóképpé. A nagy szépség
fogalmazásmódja viszont sokkal általánosabb: a XXI. századi művészet válsága
áll középpontjában.
Jep kacérkodni kezd a
gondolattal, hogy esetleg visszatér az írói pályára. Örökifjú agglegényként rója
Róma fényűző negyedeit, s közben szivacsként szívja magába az ihlethez
szükséges élményeket. Kalandjai során olyan művészeti formákkal találkozik,
melyekkel nemigen tud azonosulni. Egy konceptuális művész fátyollal a fején, anyaszült
meztelenül nekifut egy ódon oszlopnak, majd lefejeli azt. Egy kislány felindultságot
mímelve festékesdobozokat hajít egy üres vászonra, majd szétmázolja azok
tartalmát: rendhagyó festmény születik a közönség szeme láttára. Egy fotóművész
kiállítást nyit évtizedeken keresztül napi rendszerességgel készített
önportréiból, melyek gazdagon illusztrálják felnövekedését. Mit üzennek Jep
számára ezek a művészi kifejezésmódok? Nyilvánvalóan a posztmodern
tartományában járunk: egyrészt az említett alkotások – a deleuze-i szerialitás
jegyében – tetszőlegesen ismételhetők, reprodukálhatók, másrészt dokumentálják
saját keletkezésüket, sőt: ezekben az esetekben maga a keletkezés
elválaszthatatlan része a művészeti produktumnak. Ebből is adódik, hogy ezek a
műalkotások csak egy adott kontextusban, térben és időben tekinthetők
műalkotásoknak.
Az első performansz mit
sem érne a fejre aggatott fátyol és a csupasz test nélkül; a második is érvénytelenné
válna, ha a festéket ecsettel vinné vászonra a kislány; a harmadik pedig csupán
egy adott térbeli elrendezés (manipuláció) révén töltheti be a szerepét, egy
történet elmesélését. Fizikai kellékek nélkül értelmüket vesztenék, de
létrejöttük után rögtön tárgyiasulnak is: ezerszer „meghalnak” és „újjászületnek”,
de nem tudnak függetlenedni eredendő anyagszerűségüktől. És látszólag mindhárom
alkotás improvizáció eredménye, valójában viszont nagyon is tudatos eszközökkel
készültek (a vászonra mázoló kislány dühe például szemmel láthatóan hamis
gesztus), e tudatosságot persze ipari sokszorosításuk meg is követeli. Jep szemben
áll e posztmodern nihilizmussal. Ugyan nem veszi olyan komolyan a művészetet,
mint barátai, a színházcsináló Romano (Carlo Verdone) vagy a fiatal Andrea
(Luca Marinelli), aki bele is hal ebbe a véres komolyságba (ezért figurája jól
rímel Az édes élet Steinerére), de
mégis hisz abban, hogy – annak ellenére, amit e három performansz sugall – a
művészetben érvényesül egyfajta univerzális elv, hierarchia. Jep alapélménye
azonban az üresség. Nem meglepő, hogy „a semmiről” akar könyvet írni (ahogy a
filmben többször említi, Flaubert is próbálkozott ilyesmivel). És mi más lenne
a semmi, mint maga is egyfajta totalitás?
A modernizmusban a Semmi
– miként Kovács András Bálint kifejti – egy metafizikai dimenzió maradványa, egyfajta
hiány, mellyel a művész képes szembenézni, s ezáltal azt produktív erővé
alakítani. Jep számára azonban a Semmi csupán semmi, és nem rejt magában
mélyebb réteget, ezért az alkotás folyamatát sem képes előmozdítani. Az egyik
jelenetben azonban Jep találkozik egy bűvésszel, aki épp egy zsiráf eltüntetésére
készül. A hős azt kéri tőle, őt is tüntesse el úgy, mint az állatot, mire a
férfi közli vele, hogy ez csak egy trükk, valójában senkit sem tud eltüntetni. Jep
ezután beszélgetésbe elegyedik Romanóval, majd mire visszafordul a bűvész felé,
a zsiráf már eltűnt. A mű (vagy az illúzió) keletkezésének fázisa ebben az
esetben tehát rejtve marad a néző számára, ellentétben a korábbi művészi
performanszokkal. Mindez az örökös ismétlés problémájára is gyógyír, hiszen
eltűnni csak egyszer lehet, ráadásul ehhez még fizikai eszközök sem
szükségesek, mivel a semmivé válás áthágja tér és idő törvényeit. A főszereplő
számára ez a tapasztalat igazolja: megvalósítható a hierarchia és a
teljességigény a művészetben, de csak akkor, ha a művészet irracionálisnak és
metafizikainak mutatkozik a befogadók előtt. Ez látszólag visszatérést jelent a
modernitás romantikus pátoszához, de valójában mégsem, mivel az elidegenedett
valóság elől Jep nem a Semmibe „menekül”, hanem csak létrehozza ama illúziót,
mintha a műve mögött rejtőzne egy metafizikai dimenzió is, s nem csupán a
semmi. De ennek eléréséhez pusztán mesterségbeli tudásra támaszkodik. „Ez csak
egy trükk” – mondja Jep narrátorhangja a készülő könyvről a film végén. A hős „lázadó
modernizmusát” Sorrentino egyébként is szelíd iróniával csorbítja (a Jep által
hajszolt „nagy szépség” az egyik csúcsjelenetben például az erkélyre telepedő
flamingók képében mutatkozik meg), s e kettősségnek is köszönhető, hogy Jep
művészete a modern és a posztmodern izgalmas ütközőzónájában helyezhető el,
akárcsak a rendezőé. Hiszen valamennyi mozija jellegzetesen XXI. századi létélményt
közvetít, ám eközben erősen támaszkodik korábbi mozgóképes tradíciókra is,
kiváltképp a modern művészfilmre.
VARIÁCIÓK ZAJSZIMFÓNIÁRA
Kissé másképp, de mégis
e témavonulatot folytatja az Ifjúság (Youth, 2015) is, melyben egy
visszavonult komponista, Fred (Michael Caine) és filmrendező barátja, Mick
(Harvey Keitel) nyári vakációját tölti az Alpok lábánál elterülő luxushotelben.
Fred már lezárta életművét, Mick azonban egy utolsó mozi elkészítésén
fáradozik, melyet szellemi végrendeletének szán. Fred a rendező pókerarcú,
túlélésre született karaktereinek újabb típusa, míg az impulzív és tetterős
Mick számára az alkotás sorskérdés: bele is pusztul. Az Ifjúság még élesebben szembeállítja az önkifejezés tárgyias
formáit, a testkultuszt (lásd az ifjú masszőrlány delejező tánca vagy az
elhízott Diego Maradona bámulatos labdajátéka) az elidegenedett környezetben is
hatni képes művészettel (erre remek példa a jelenet, melyben Fred a képzelete
segítségével zajszimfóniává alakítja a természet hangjait), de tematikailag nem
annyira egységes, mint A nagy szépség,
ellenben formailag szikárabb. A nagy
szépség cselekményépítése epizodikusabb, az Ifjúságban jóval több a kerekre formált jelenet, ráadásul
Sorrentino kevesebb vizuális truvájt is vet be, mint a korábbi műveiben, sőt
megsokasodnak a statikus képkompozíciók. Sorrentino állandó operatőre, Luca
Bigazzi azonban ezúttal is halmozza a gyönyörű stílbravúrokat, a Paloma Faith elképzelt
videóklipjét bemutató montázs pedig talán az egész életmű leginkább
lázálomszerű pillanata. Az Ifjúság
részleteiben, A nagy szépség pedig
egészében tökéletesebb munka.
Sorrentino pályáján
fontos állomás volt Az ifjú pápa (The Young Pope, 2016) című tévésorozat
is, mely újabb árnyalattal gyarapította az életmű sokszínűségét; a rendező
ezúttal különösen ingoványos területre merészkedett: a modern pápaságnak, s
korunk Janus-arcú katolikus egyházának természetrajzát vázolta fel a közeljövőben
folytatódó sikerszériában. Következő nagyjátékfilmjével azonban Sorrentino
visszatér a politikai életrajz műfajához: a Loro
(2018) a híres médiamágnás és politikus, Silvio Berlusconi (Toni Servillo) nagyszabású
portréja, melyet két részben tekinthet meg a közönség. A mozinak különösen
pikáns ízt kölcsönöz az érdekes tény, hogy Berlusconi idén megpróbált
királycsinálóként visszatérni az olasz nagypolitikába, ám kudarcot vallott. Sorrentino
azonban aligha jut hasonló sorsra újabb magnum opusával. Sőt, korunk egyik
legkiválóbb mozidirektora az elmúlt években révbe érkezett: nemzetközi szinten
a legnagyobbak között jegyzik a nevét, megvetette a lábát a tévésorozatok manapság
kulcsfontosságú terepén, A nagy szépség
pedig még az Oscar-díjat is elhódította néhány éve. És még számos ígéretes
esztendő áll előtte.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|