Magyar MűhelyBeszélgetés Zurbó DorottyávalKönnyű leckékMészáros Márton
Zurbó
Dorottya dokumentumfilmje, a Könnyű
leckékegy szomáliai menekült lány finoman árnyalt története.
Szükség van egy olyan filmre, mint amilyen
a Könnyű leckék, a mai Magyarországon?
Minden dokumentumfilmre
szükség van, ami közelebb hoz a nézőkhöz egy embert, akinek vágyai, érzései,
céljai és küzdelmei vannak. A dokumentumfilmek segítségével megtapasztalhatunk
olyan élethelyzeteket, amelyeket a saját szociális és kulturális közegünkben
nem lenne lehetőségünk. Kafia történetével az volt a célom, hogy megmutassam
egy idegen kultúrába való beilleszkedésnek azt az oldalát, amit a médiából nem
ismerünk.A hétköznapi helyzetekről és nehézségekről akartam mesélni, arról,
amit egy idegen a saját bőrén megtapasztal, kezdve a nyelvtanulás nehézségeitől
a kulturális dogmák ledöntéséig.
Ezért is nem egy konkrét jelenséget, hanem egy arcot, egy embert
helyezett a fókuszba.
Az európai és a magyar
közbeszédben gyakran utalunk a menekültekre homogén tömegként. A
dokumentumfilmeknek pont az a dolga, hogy arcot adjanak ennek a tömegnek, hogy
megmutassák benne az individuumot, az egyéni sorsokat és vívódásokat.
Segítik a dokumentumfilmek
az integrációt?
Igen,
segíthetik, hiszen a filmnézés során megismerhetünk olyan sorsokat és
élethelyzeteket, amelyek üzenetértékűek lehetnek. Azt hiszem, az érzelmi
bevonódás és a katarzis jó esetben empátiát szül, és talán a saját
előítéleteink újragondolására késztet.
Miként talált rá Kafiára, a szomáliai otthonából
tizenöt évesen –a jobb élet reményében – elmenekült
lányra, akinek egy VIII. kerületi gyermekotthonban és egy középiskolában
történő beilleszkedését követte nyomon a dokumentumfilmben?
Négy évvel ezelőtt, amikor a DocNomads
Nemzetközi Dokumentumfilm-rendező Mesterképzés keretein belül Brüsszelben
tanultam, a diplomafilmemet olyan menekült gyerekekről szerettem volna
forgatni, akik szülői támogatás nélkül, egyedül érkeztek Európába. Film aztán nem
lett belőle, de elhatároztam, hogy a témával itthon is fogok foglalkozni.Így
jutottam el egy magyar gyermekotthonba, ahol „kísérő nélküli menekült
kiskorúakkal” foglalkoznak: itt ismerkedtem meg a hősnőmmel. Több száz kamasz
között csak ketten voltak lányok. Majd 2015 augusztusa után a Keleti
pályaudvaron kitört válság idején szinte minden fiatal elhagyta a
gyermekotthont, nyugati országokban kerestek menedéket, ám Kafia úgy döntött,
nem megy tovább. Ekkor határoztam el: ő lesz a filmem hősnője, innen indul a
történet.
Miért
preferálja a megfigyelő dokumentumfilmes módszert? Előző filmje, A
monostor gyermekei, amelyet a bhutáni ArunBhattaraival közösen rendezett az
ázsiai országban élő buddhistákról, szintén interjú nélküli jelenetekből épül
fel.
Egyik filmem sem
teljesen megfigyelői dokumentumfilm. A
monostor gyermekeiben is van olyan jelenet, ahol a szereplők közvetlenül a
kamerába beszélnek, ahogy a Könnyű leckékben
is. A Könnyű leckék esetében fontos
volt, hogy tudatosítsam a nézőbena filmkészítési folyamatot. Érezni kell, hogy jelen
vagyok a helyzetekben, azokragyakran hatással is vagyok. A film Kafia belső –
hangstúdióban felvett – monológjaira épül, ami az édesanyjához címzett vallomása.
Ez az ő ötlete volt egyébként.
A
dokumentumfilm alanya nem kerül szembe előítéletekkel, sem a környezete, sem a
média nem szembesíti azzal, hogy a magyar lakosság jelentős része alapvetően
elutasítóan közelít a menekültkérdéshez. Szándékosan apolitikusak a
dokumentumfilmben bemutatott szituációk, kérdések?
A film
egy integrációs folyamatról szól, amiben Kafiát nagyon sok „segítő” vette
körül. Az intézmények és a rendszer nem minden esetben működik hatékonyan és gyakran
abszurd helyzeteket szül,ám benne az egyén maga dönt arról, miként viszonyul
egy kiszolgáltatott személyhez, akármilyen is a politikai közhangulat. Ezeket a
helyzeteket és árnyalatokat szerettem volna lencsevégre kapni.
Előző
két produkciója (A monostor gyermekei, Vasárnapi ebéd) több nemzetközi
filmfesztiválon megfordult, a Könnyű leckék pedig a Locarnói
Nemzetközi Filmfesztivál Kritikusok Hete szekciójának versenyprogramjában
debütált augusztusban. Mit jelent a kiemelt figyelem?
A monostor gyermekei, annak köszönhetően, hogy azAmszterdami
Nemzetközi Dokumentumfilmfesztiválon (IDFA), Európa szakmailag legelismertebb doku-seregszemléjén
debütált, további fesztiválmeghívásokat kapott, nyáron pedig a japán mozikba is
eljutott. A fesztiválmeghívás mindig jót tesz a filmek promóciójának, de a Könnyű leckék bemutatkozását mégiscsak a
nézői reakciók miatt várjuk.
Az
ElfProductions bemutatója, október 11.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|