KritikaCsuklyások – BlacKkKlansmanAz ébredő erőKránicz Bence
Spike Lee fékezhetetlen energiájú krimivígjátékába
ellentmondásos politikai üzenetet csempészett.
Spike Lee akkor is izgalmas rendező, mikor rossz filmeket
csinál. Termékeny alkotóként ez meglehetősen gyakran megtörtént vele bő
harmincéves pályafutása során. Különösen a kétezres években veszett el, erre az
évtizedre datálható az életmű talán leggyengébb filmje, a stiláris
ízléstelensége miatt fájó emlékként kísértő Utál
a csaj. Meglepő, hogy Lee nagy visszatérése, a rangos cannes-i díjat nyert Csuklyások voltaképpen ennek a nagyot
bukott 2004-es filmnek a receptjét hasznosítja újra, amennyiben egy abszurd
elemekkel tarkított, hajmeresztő fordulatokat sorjázó komédiát kombinál dühösen
társadalomkritikus, propagandajellegű üzenetével. A két film kontextusa persze
a társadalmi környezet és a rendező pozíciója szempontjából is egészen más. Lee
2018-ban közel sem számít olyan jelentős rendezőnek, mint a kétezres évek
fordulóján, mikor az Egy sorozatgyilkos
nyara és Az utolsó éjjel dupla bravúrjával bizonyította, hogy nemcsak a
fekete közönség szószólójaként tarthat rá számot Hollywood, hanem szélesebb
közönséghez szóló – ha úgy tetszik, „fehér” – midcult-filmek avatott
szerzőjeként is. A legutóbbi években viszont a bukást bukásra halmozó Lee
visszaszorult a függetlenfilmes színtérre: a Chi-Raq vagy a Da Sweet Blood
of Jesus műfajjátékai leginkább csak elkötelezett rajongóit érdekelték,
miközben egy ideje már az afroamerikai közösség sem nála, hanem Jordan Peele
vagy Donald Glover produkcióiban látja meg aktuális helyzetének tükörképét.
A jelentéktelenné válástól tartva Lee arra a belátásra
juthatott, hogy ismét a nézők szélesebb köréhez kell intéznie intelmeit,
eközben viszont esze ágában sem volt lemondani a hangsúlyosan fekete
nézőpontról. A hetvenes évek végén a Colorado Springs-i Ku Klux Klan-sejtbe
beépült fekete rendőr, Ron Stallworth története eszményi alapanyagot szolgáltatott
a rendezőnek egy maximálisan közönségbarát krimivígjátékhoz, amelyben a blaxploitation-hagyományokhoz
híven nagydumás és tiszteletlen főhős összehaverkodik fehér kollégájával, hogy
együtt leplezzék le a környékbeli fajgyűlölők kisszerűnek és szánalmasnak
ábrázolt társaságát. A történet kifogásolható pontja éppen az, hogy nincsenek
igazán magasra helyezve a tétek: noha Lee a végjátékra halálos veszélyeket és
thrillerszituációt tartogat, ez kissé kimódoltnak tűnik, és alig feledteti,
hogy Stallworth akciójának lényege valójában néhány rasszista vidéki bunkó
elnáspángolása, nem valódi bűnözők kézre kerítése.
A takaréklángon tartott feszültség azonban belefér abba a
történetbe, amely Lee műfaji megközelítése szempontjából szócsatákkal tarkított
kedélyes buddy cop nyomozósdi,
ideológiáját tekintve pedig a „fekete felsőbbrendűséget” bizonyító tételfilm.
Valójában nincs racionális magyarázat arra, Stallworth miért kockáztatja a
lebukás veszélyét azzal, hogy a kapcsolatfelvétel után nem adja át az akciót fehér
munkatársának. Erre csak szimbolikus válasz adható: mert ő azt is megteheti,
hogy fehér fajgyűlölőnek adja ki magát, annyival okosabb mindenkinél. A történet
végén szereplők és nézők egyként kénytelenek belátni, hogy a kedvenc színük a
fekete, függetlenül attól, hogy ők maguk milyen bőrszínű vagy társadalmi
hátterű emberek. A rendező legnagyobb leleménye az, hogy a remek poénokkal
teli, fékezhetetlen energiájú Csuklyások
valóban mindenkihez szól, sem a blaxploitation-gettóba, sem a függetlenfilmes
kispályára nem szorul be – sőt Cannes-ban is versenybe válogattak egy olyan
felhőtlen vígjátékot, amelytől Lee egyébként joggal várhatja karrierje
legnagyobb bevételeit.
A laza és lendületes Csuklyásokat
bárkitől szívesen néznénk, didaktikus üzenetét viszont csak Spike Lee alkotói
karaktere hitelesítheti. Vagy még ő sem: az epilógusként a múltbeli történethez
csapott aktuális kitekintés a charlottesville-i tragédiára és napjaink
rasszista bűncselekményeire ugyanolyan merész és propagandisztikus
képzettársítás, mint az Utál a csaj
párhuzama a Watergate-botrány és a Bush-kormányzat intézkedései között. Régi
szokását felelevenítve Lee most is fekete testvérei arcába üvölti, hogy
lankadatlan éberséget kíván tőlük. Mindenki döntse el maga, hogy a könnyed
műfajgyakorlathoz illesztett direkt politikai felhívást a multiplexekbe zseniálisan
becsempészett trójai sötét lónak látja, vagy a film művészi érdemeit leromboló,
primitív indulatkeltésnek.
CSUKLYÁSOK – BLACKkKLANSMAN (BlacKkKlansman) – amerikai, 2018. Rendezte:
Spike Lee. Írta: Kevin Willmott, David Rabinowitz és Charlie Wachtel. Kép:
Chayse Irvin. Zene: Terence Blanchard. Szereplők: John David Washington (Ron Stallworth),
Adam Driver (Flip Zimmerman), Laura Harrier (Patrice), Topher Grace (Duke),
Corey Hawkins (Kwame Ture). Gyártó: Blumhouse / Monkeypaw / Filmworks.
Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
135 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|