FesztiválVerzió FesztiválArcvonalakBilsiczky Balázs
Messziről jött ember azt
mond, amit akar – és amiről a riporterek kérdezik. Menekültsorsok a Nagy
Testvér árnyékában.
2015 minden bizonnyal a
menekültkrízis éveként kerül be Európa történelemkönyvébe. A kontinens határain
túl zajló háborúk és forradalmak sújtotta vidékekről a nyugati civilizáció
demokratikusnak hitt, a tisztes megélhetés mellett nyugodt hétköznapokkal
kecsegtető országai felé irányuló népvándorlás évtizedek óta létező probléma. A
célországok, főként Nyugat-Európa jóléti társadalmai azonban a bevándorlás-politikára
vonatkozó megoldási módozatok kidolgozását is elodázták, mindaddig, amíg lángba
borult a ház és kiderült, hogy tömlő sincs a tűzoltáshoz. Fentiek alapján nem
is lehetett kérdés, hogy a 12. Verzió
Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál kiemelt
figyelmet szentel a témának, külön szekcióba tömörítve a migránsok helyzetével
foglalkozó dokumentumfilmeket.
*
Kitüntetett helyet
kapott a nyitófilmként is vetített Szíriai
love story, amely – túl azon, hogy betekintést nyújt a menni vagy maradni esetenként
családokat is szétszakító dilemmájába –, a fesztiválon bemutatott alkotások jó
részére jellemző, egyre markánsabbá váló alkotói attitűd kiváló példája. Az
eseményeket éveken át követő, a bemutatott szereplők sorstársává, családtagjává
váló riporter napjaink dokumentarizmusának egyik legmeghatározóbb „eleme” lett.
Ennek oka a filmkészítők azon tudatos szándékában keresendő, hogy a
lefilmezettek körében eltöltött minél hosszabb idő olyan fokú bizalmi viszonyt
eredményez a kamera két oldalán állók között, amelynek köszönhetően a lehető
legintimebb közelségből kaphatunk maníroktól vagy pózoktól mentes,
hajszálpontos képet a megjelenített sorsokról, eseményekről, életekről.
Az Asszad-rezsim
eltökélt ellenfele, a már az Arab Tavasz előtt bebörtönzött Raghda (nem
mellékesen a szír kulturális elit tagja) és férje, a magát felsőbbrendűnek
tartó vallási kaszt, az alaviták által toronymagasról lenézett, palesztin Amer
szerelmének történetét mintegy öt éven át követő Sean McAllister olyannyira
aktív részese lett az eseményeknek, hogy néhány napra maga is rácsok mögé
került egy damaszkuszi tüntetés után. Az elkobzott kameráján talált, Raghdát,
Amert és gyermekeiket ábrázoló felvételek ugyanakkor a családot kényszerítették
menekvésre, akik először egy libanoni menekülttáborban kötöttek ki, majd – a
rendező közbenjárásának köszönhetően – lehetőségük nyílott rá, hogy Franciaországba
költözzenek. A folyamatos megpróbáltatások, illetve a nő fanatizmusba hajló
politikai aktivizmusa miatt megromlott házasság végül teljesen meghasadt: Amer
és a szemünk előtt felnövő és egyre érettebbé váló gyerekek a Nyugatot
választották, míg Raghda a Törökországban tevékenykedő szír ellenzéki kormány
tagja lett. A kesernyés végkifejletben ugyan egyik fél sem zárja ki az
újrakezdés lehetőségét, de a fél évtizednyi folyamatos harc és menekülés okozta
sebek helyén ott marad a heg – bármit is hozzon a jövő.
Témáját illetően hasonló
alapokra épül az izraeli Nurit Kedar és Yaron Shani filmje. A fesztivál egyik
legfontosabb tanulságát nyújtó végkifejlet, a származásbeli vagy vallási
különbségekből adódó szemellenző végtelenül kártékony hatása egy zsidó anyától
és palesztin apától származó fiatal férfi, Nimer alakján keresztül csúcsosodik
ki. Az Életfogytiglan főszereplőjének
sorsába bele van kódolva a tragédia, ami egy brutális felismeréssel szakítja
szét a családot: napvilágra kerül ugyanis, hogy Nimer apja a hatnapos arab-izraeli
háborút követően nem pusztán a PFSZ politikai szárnyának aktivistája lett, hanem
az arab világban köztiszteletnek örvendő terrorista, aki számos, Izraelben
elkövetett merényletben vett részt. A traumatizált fiú először Kanadában próbál
új életet kezdeni, háta mögött hagyva ortodox zsidó anyja és börtönbe zárt apja
„örökségét”, de hosszú távon egyiket sem képes megtagadni. Állást foglalni
viszont semmiképpen nem akar, hiszen tudja jól, hogy egyik félnek sem lehet igaza.
Nimer naiv humanistaként, a „mindig úgy cselekedj, ahogy azt másoktól is
elvárnád magaddal szemben” elve alapján próbálja élni az életét, valódi
otthonra viszont – kitaszítottsága nyomán – sehol sem talál. Talán egy másik
bolygón nyugalomra lelne – mondja –, ahol a minden mást kizáró téveszmékkel
átitatott vallások nem vették még el az ott élők eszét.
A filmek szereplőihez,
ez által a feldolgozni kívánt témához a lehető legközelebb kerülni szándékozó,
fentebb említett módszerre a Magyar vagy a Nemzetközi Panoráma válogatásában is
akadt remekbe szabott példa. Hörcher Gábor Driftere
egy Balaton-felvidéki, félig roma nagykamasz mindennapjait és reménytelennek
tűnő álmai megvalósításért folytatott küzdelmét követte nyomon éveken át, közel
kétszáz órányi rögzített anyaggal. A román Toto
és nővérei rendezője, Alexander Nanau még lejjebb vitte szereplője korát: a
Verzió egyik legerősebb filmje egy szülők nélkül maradt, alig tízéves kisfiú és
két nővére kálváriáját mutatja meg már-már zavarba ejtő közelségből a bukaresti
szegénynegyed és a börtönbe került anya népes rokonságának Totóék
szobakonyhájában lebzselő drogosok fenyegető jelenléte közepette. A két film a
megmunkálás módján kívül az ábrázolt karakterek jellemét tekintve is
hasonlóságot mutat. Ricsi és Toto egyaránt elképesztő erejű élni akarásról és
keménységről tesznek tanúbizonyságot az őket körülvevő anyagi és szellemi pusztulás
kellős közepén.
*
A menekültek, migránsok
vagy bevándorlók (a különböző fogalmak valódi jelentését övező tudatlanság is
elkeserítően köszön vissza néhány munkában, így Meggyes Krisztina Azok című rövidfilmjében) számának
robbanásszerű megemelkedése, vagy a statisztikákkal való populista játszadozás
komoly próba elé állította a kontinens lakosságának toleranciaküszöbét és
emberségét. A jókora amplitúdójú kilengés számos kormányzatnak adott indokot,
hogy országuk állampolgárainak védelmére hivatkozva könnyedén söpörjék le az
asztalról az alapvető demokratikus szabadságjogokat. Ez az aggasztó helyzet
adta a Verzió másik meghatározó témáját: a totalitárius módszerek majdhogynem
kendőzetlen, egyre gyakoribb alkalmazását, sok esetben törvényre emelését a
migránskérdéssel összemosott terrorizmustól veszélyeztetett országok megfigyelési,
hírszerzési, rendfenntartó vagy épp katonai tevékenységében. Az érintett filmek
az olyan paradoxonokat igyekeztek feltérképezni, mint amikor az elviekben ránk
vigyázó titkosszolgálatok a gyakorlatban fenyegető és kontrollálhatatlan hatalommá
válnak, nap, mint nap visszaélnek személyes adatainkkal, és az állampolgárok
privát szférájába betüremkedve tulajdonképpen élesben tesztelik az orwelli
disztópia béta verzióját.
A fenti gyakorlat elleni
küzdelem egyik élharcosa Edward Snowden, a Citizenfour
című paranoia-mozi központi alakja, aki hacker-tudására támaszkodva évek
óta figyeli az amerikai információs hivatal, az NSA, vagy az állam az államban
státuszú CIA által elkövetett törvénytelenségeket. A titokban tartott
helyszíneken, hotelszobákban rögzített, nagyrészt a Snowdennel készített
interjúkból felépített film a rendező, Laura Poitras nem első (és feltehetően
nem utolsó) munkája, amely a világ első számú szuperhatalmának illegitim
tevékenységeit vizsgálja. Más eszközökkel, az interjúzás mellett tetszetős,
ismeretterjesztő jelleget kölcsönző animációkkal teszi ugyanezt a norvég Drónok című film, amely (egy leszerelt
drónpilóta vallomásán keresztül) már indok nélküli, pakisztáni légicsapásokkal,
és a civil lakosság gondatlanságból, vagy a légierőnél dolgozók puszta
szórakozásából történő megtizedelésével vádolja az Ügynökséget.
*
Az Emberi Jogi
Fesztiválon bemutatott filmek élesen világítottak rá a dokumentarizmus
filmnyelvének folyamatos változására is. Úgy tűnik, az alkotók nem elégednek
meg a manapság legdivatosabb, játékfilmes dramaturgiát használó „kreatív
dokumentumfilm” nyújtotta lehetőségekkel. Az ok az elitizmusban is kereshető: a
televíziós valóságshow-k, trash realityk tulajdonképpen ugyanezt a szerkesztési
módot használják, és aki nem szeretne bekerülni ebbe a sokszor lenézett
társaságba, az két utat választhat. A „beszélő fejes” interjúkra, archív
felvételek inzertjeire támaszkodva visszatér a hagyományos formához, vagy a
kísérleti filmben rejlő végtelen lehetőségekkel színesíti a vásznat, végképp
eltüntetve ezzel az alapműfajok között egykor felhúzott, tradicionális
választóvonalakat (Arctalanul; Akiket
megperzsel a föld). Előbbit persze az ábrázolni kívánt téma is
indokolhatja: Nagy Dénes Sebének
interjúalanyai olyan fiatal nők, akik az őket ért gyermekkori traumák, a szülők
részéről tapasztalt testi-lelki erőszak hatására pengével vagdossák magukat a
berögzült fájdalom újraélése, a „megkönnyebbülés” végett. A három, letaglózó
sors bemutatására keresve sem találhatnánk megfelelőbb eszközt a film nagy
részét kitevő, statikus kameraállásból rögzített interjúztatásnál, az arcok
rezdüléseire vagy a szemek villanásaira irányított fókusznál. Ugyanez viszont
nem működik egy másik hazai munka, a Meleg
férfiak, hideg diktatúrák esetében. A rendszerváltást megelőző idők meleg
közösségének egyébként izgalmas (és visszatekintve már sokszor humoros)
története az irányított szituációknak vagy a színes, változatos helyszíneknek
köszönhetően válik kerek egésszé, míg a szereplők puszta elbeszélései amolyan
sztorizgatós jelleget kölcsönöznek a filmnek, tompítva annak élét.
A migránskérdés vagy a Nagy
Testvér egyre fenyegetőbb jelenlétének bemutatásán túl tehát más, az emberi
jogok körébe tartozó témák is helyet kaptak a gombamód szaporodó hazai
fesztiválok egyik legfontosabbjának kínálatában. A Verzió tizenkettedik
alkalommal is időben figyelmeztetett a még csak a pincében, hátsó gondolatokban
meglapuló, vagy már a nappali szőnyegét sáros csizmával taposó barbárságra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 23 átlag: 6.48 |
|
|