Televízó12 majomRebootolni a világotCsiger Ádám
A
sorozat a legendás Terry Gilliam sci-fi szabad adaptációja.
A
12 majom széria követi a feldolgozott
kult klasszikus cselekményét, de csak nagy vonalakban. A főhőst, Cole-t itt is
a poszt-apokaliptikus jövőből küldik vissza a jelenbe egy időgéppel, hogy
segítsen megállítani az emberi civilizációt kishíján kiirtó vírust, hogy „rebootolja”
az armageddon előtti világot. Már a pilotban kiderül, hogy a sorozat alkotói
nem pusztán elnyújtják a Gilliam-mozi cselekményét, hogy évadokat töltsenek meg
vele. A nyitó epizód rögtön erős azonosulást teremt: Cole hamar bebizonyítja az
általa felkutatott és küldetéséhez felhasznált hősnőnek, hogy a jövőből
érkezett, így párosukat nem húzza szét a bizalmatlanság, a közönség könnyebben együtt
tud érezni velük. Akit beavatnak, őrültnek nézi őket, de a néző tudja a
titkukat. Túl sokat tudnak, épp mint a közönség. A nő ártatlanul csöppen bajba,
hitchcocki thriller-protagonista, a férfi pedig antihős, aki az elvadult
jövőben elkövetett bűneit szeretné meg nem történtté tenni. A barbár
poszt-apokaliptikus kor szülötte, így kilóg a jelenből, ami lehetőséget ad az
alkotóknak társadalomkritikára. Az alaposan kidolgozott karakterek kellően
célorientáltak, így folyamatosan hajtják előre a cselekményt. Az orvos hősnő
– mivel tud a majdani járványról
– megszállottá válik, Cole bármi áron végrehajtaná a
küldetést, az időgép feltalálója pedig „őrült tudós”, aki nem tudja elengedni
halott szeretteit és az emberi kultúra letűnt csúcsteljesítményeit.
Az
évad minden epizódja tartalmaz egy önálló, lezáruló cselekményszálat, aminek
konklúziója elvezet a következő rész bonyodalmához, következetes szezont
eredményezve, aminek fináléjában az alkotók számos szálat elvarrnak és sok kérdést
megválaszolnak. A sorozatot gyártó Syfy csatorna – nevéhez
hűen – Gilliam művének mainstream műfaji
potenciálját aknázta ki. Az alkotók egyaránt használják a katasztrófa-, az
akciófilm, a thriller és a poszt-apokaliptikus sci-fi zsánereit, sőt még a
krimi és a detektívtörténet műfajai is fellelhetőek a cselekményben, mivel
számos epizód épül nyomozásra. A néző érdeklődését pedig nem csak újabb és
újabb nyomok tartják fenn: az időutazás motívuma illik a sorozat több szálon
futó cselekményéhez, illetve flashbackekkel és forwardokkal teli szerkezetéhez.
Sőt, az időutazás még a remake, a reboot és a retcon kategóriák metaforikus
megfelelőjeként is értelmezhető, mivel a felülírható jelen elősegítheti az
adaptált történet tovább- vagy újragondolását. A karakterek nem csak térben, de
időben is kalandoznak: a főhős az epizódok múlásával egyre többször és egyre
régebbre utazik vissza a múltba, tetteivel új megvilágításba helyezve a korábbi
részek furcsa eseményeit és különös fordulatait. Az időutazás rengeteg nyaktörő
csavar bevetésére ad lehetőséget, hűen az akcióthriller sorozatok
követelményéhez.
Így
van értelme modern adaptációt készíteni, legyen az remake vagy reboot: a
sorozatformátum garantálta bővebb játékidő lehetőséget ad jobban kibontani az
alapul vett történet világát. Míg egy mozifilmben csak a leglényegesebb csavarokra
jut játékidő, egy epizodikusabb sorozat alkotóinak sűrítés helyett bővíteniük
kell. Az alkotók főleg Gilliam jövőképét gondolták tovább, az epizódok
múlásával ráadásul inkább a fantasztikus, semmint a tudományos univerzum felé
tolva el a széria világát. Az évad zárása a Trónok
harca világteremtését és a Twin Peaks,
valamint a True Detective
mitikusságát és misztikusságát egyszerre idézi.
Hibája
viszont a sorozatnak, hogy az alkotók elhanyagolják a felmerülő morális
dilemmákat és filozofikus kérdéseket, például hogy milyen kiútja lehet a
túlnépesedett, jólétre, eszképizmusra berendezkedett, dekadenssé vált emberiségnek.
A széria másik gyenge pontja, hogy az időutazás szabályai mondvacsináltak, az
évad túlpörgetett fokozás-dramaturgiája a 2016-os szezonban egyre több logikai
bukfencet eredményezhet majd.
12 majom
(12 Monkeys) – amerikai tévésorozat, 2015. Rendezte: David Grossman. Kreátor: Travis
Fickett,Terry Mattalas. Kép: David Greene. Zene: Paul Linford. Szereplők: Aaron Stanford (James Cole), Amanda Schull (Dr. Cassandra Reilly), Barbara Sukowa (Catarina Jones). A Film Café bemutatója. 12x42 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 33 átlag: 5.58 |
|
|