Szerzői rajzfilmekRéber László animációiKollázs és karikatúraVarga Zoltán
Réber a magyar animáció
nagykönyvébe is berajzolta magát.
Kevéssé ismert fejezet
Réber László (1920–2001) életművében az animációs film területére tett „kirándulás”,
amely alig néhány esztendőt ölelt föl és mindössze három önálló filmet
eredményezett – ám az alkotó így is beírta-berajzolta magát a magyar animáció kiválóságai
közé. Az elsősorban könyvillusztrátorként ismert Réber László nevéhez nemcsak
Janikovszky Éva vagy Lázár Ervin – és még megannyi meseszerző – könyvei
fűződnek, de olyan írók kötetei is, akik inkább a felnőtt közönséget célozták,
s különösen a groteszkre, az abszurdra és a paradoxonokra bizonyultak fogékonynak,
mint Vonnegut vagy Örkény István (az Egyperces
novellák 1968-as kiadását Réber illusztrálta). A Réber-karikatúrákban és
-grafikákban is az említett szemléletmód dominál, sőt a művészi eszközkészlet
is tökéletesen illik hozzá: a Réber-féle rajzvilágot jóformán védjegyszerűen a
végletekig leegyszerűsített vonalak uralják, ám a vizuális lecsupaszítottság csupán
az érme egyik oldala. A sallangmentes vonalak ugyanis többértelmű kompozíciókba
rendeződnek, provokálva a befogadókat a jelentéslehetőségek keresésére és az
értelmezés kalandjára. A székesfehérvári Hetedhét Játékmúzeum – melynek Réber
Gyűjteménye a művész karikatúráiból, grafikáiból és illusztrációiból egyaránt
állandó kiállítást tart fent – 2015 októberében immár negyedik alkalommal
szervezett konferenciát Réber László munkásságáról, melynek során először
kerültek terítékre az alkotó animációs filmjei. Az immár fél évszázados Réber-filmek
nem csupán a magyar animáció egyik fénykorának emlékei, de – határozottan indokolt
élni a sokszor használt frázissal – aktuálisabbak, mint valaha.
Réber László két kulcsfontosságú
évtizedben kapcsolódott be a hazai animációsfilm-készítésbe; először az 1950-es
évek elején, amikor a filmgyártás államosítását követően a Híradó- és
Dokumentum Filmgyárban Macskássy Gyula vezényletével egy maroknyi művész azon
igyekezett, hogy a hazai filmiparban megszilárdítsa az animációs filmkészítés
helyzetét. Az ekkor születő rövid terjedelmű rajzfilmek stáblistáján találjuk
Réber László nevét is: A kiskakas gyémánt
félkrajcárján (1951) még rajzolóként tűnik föl, a következő mesefilmek
elkészítésében (Erdei sportverseny,
1952; Kutyakötelesség, 1953) már
tervezőként vesz részt. Az évtized további rajzfilmjeiben azonban sok
kollégájához hasonlóan Réber már nem működhet közre: a felsőbb utasításra végrehajtott
„racionalizálás” szélnek eresztette Macskássy csapatának zömét. Egy évtized telik
el, mire Réber visszatér az animációhoz – ezúttal a Pannónia Filmstúdió
dramaturgja, Görgey Gábor invitálására. Az 1960-as évek kétségkívül az
animációs rövidfilm aranykora a Pannóniában, ekkor bontakozik ki a magyar
animációs új hullám is: részben a pályakezdő fiatalok debütálásával, részben
pedig az animációval már korábban is kapcsolatba került alkotók újszerű
munkáival. Az utóbbiak közé sorolható Réber is, aki 1964–67 között három filmet
jegyzett (publikusan nem ismeretes, hogy pontosan milyen tényezők szabták ilyen
szűkre a Pannóniában töltött idejét). Ebből a három opuszból az utolsó, a
mindössze 50 másodperces Az ember, a Föld
és az űr (1967) a montreali világkiállításra delegált Pannóniás „mini-animációk”
sajátos filmcsokrának tételeként látott napvilágot. Bár a vonalak jellegzetesen
réberi többértelmű játéka ebben a miniatűrben is fellelhető, valójában a megelőző
két mű tükrözi igazán a szerző gondolatvilágát és mutatja művészi eszköztárát a
maga teljességében. Noha a tízperces Autókór
(1964) és a nyolcperces Eldorádó (1965)
nem tartoznak a különösebben gyakran emlegetett magyar animációs rövidfilmek
közé (üdítő kivétel Jankovics Marcell méltató írása a Réber antológiában), mégis a korszak kiemelkedő műveiként
jegyezhetők – főként az Autókór –, s
több szempontból is kuriózumot jelentenek. A rajzfilmes múlt és a
karikatúra-alkotói gyakorlat alapján kézenfekvő volna azt feltételezni, hogy az
animációhoz visszatérve Réber László karikaturisztikus
rajzfilmet készít – annál is inkább, mert a rajzfilmnek ez az irányzata
éppen a 60-as évek első felében bontakozott ki (A ceruza és a radír, Párbaj,
Szenvedély, Romantikus történet, Mese a
bogárról). Mégsem ez történt: Réber a karikatúrát a kollázsanimáció
nyelvére „fordította le”.
Kovásznai György
indította útjára a magyar kollázsanimációt az 1963-as Monológgal: a forma fölavatása az animációs új hullám egyik
leglátványosabb hozzájárulása a hazai animációs paletta bővítéséhez. A kollázsanimáció
– a papírkivágásos animáció speciális változata – „hozott anyaggal”, „talált
tárgyak” sokaságával dolgozik: főleg fotó- és újságkivágásokat mozgatnak a
képsorokban. Ez a típusú képalkotás egyfelől a vizuális sokféleség és
összetettség fokozásához vezet – sokszor akár örvénylésszerű túlzsúfoltsághoz. Másfelől
pedig elősegíti a jelentéslehetőségek bővülését is, mert az egymásra halmozódó
fotók között olyan elvont kapcsolatok létesülnek, amelyek alaposan igénybe
veszik a befogadó intellektuális aktivitását. A Réber-féle kollázsanimáció annyiban
szakít ezzel a mintával, hogy – híven az alkotói ars poeticához – a vizualitást egészen lecsupaszítja, s ezáltal a minimalista kollázs paradoxnak ható,
ámde nagyon is működőképes változatát hozza létre. Az Autókór és az Eldorádó
olyan alapvető szerepet tulajdonít az üres felületeknek és a fotókivágások mellett
feltűnő vonalrajzos figuráknak, amely más kollázsanimációkban alighanem elképzelhetetlen
lenne; Rébernél azonban minden képelem átlátható rendbe szerveződik, letisztult
kompozíciót hozva létre. Ezt a minimalista stílust különösen a rész az egész helyett-típusú megoldások
(az amúgy is szikár figurák redukálása a fejükre vagy a kezükre) szolgálják
frappáns ötletekkel. Réber a karikaturisztikus rajzfilmek számos elemét is
átveszi: vizuális szójátékaival képletes kifejezéseket értelmez szó szerint (az
Autókórban például a Föld körüli út során valóban a
glóbusz körvonalain suhan a kocsi), egyes beállításaiban filmes
kifejezőeszközöket tesz idézőjelbe (az Autókórban
az osztott vásznas képalkotást, az Eldorádóban
az áttolást), s következetesen tartózkodik a beszéd alkalmazásától – az Autókór és az Eldorádó hangsávját egyaránt zenével vegyülő zörejek szervezik.
Nemcsak a kollázsban
különlegesnek számító stílus teszi ikerfilmekké az Autókórt és az Eldorádót,
de az is, hogy mindkettő ironikusan közelít témájához, a modern világhoz – pontosabban
ezen belül is ahhoz a konstrukcióhoz, amit leginkább fogyasztói civilizációnak
nevezhetünk. Az alaphangról sokat elárul a bábanimációban jeleskedő Imre István
társrendezésével készült Autókórnak
már a címe is (ami több adatbázisban helytelenül olvasható): ékes példa arra,
hogy egyetlen apró vonal – jelen esetben egy ékezet – milyen érdemi módosítást eredményezhet
a jelentésben, hiszen nem mindegy, hogy korról vagy kórról van szó, márpedig az
Autókór a kocsi iránti vágy rögeszméssé
fajulását fürkészi. Az autómárkák bűvöletében élő névtelen főhősnek nemcsak a
mindennapjain uralkodnak el az autók körül forgó gondolatok, de már álmaiban is
csak a száguldozáson jár az esze, sőt házasságkötését is az autó iránti
szenvedély megosztása motiválja. Jóllehet a kollázs alapelveiből általában az
elbeszélő jelleg elutasítása következik, az Autókór
abban is kuriózumot jelent, hogy hősközpontúsága és az ok-okozati logika alapján
összekapcsolódó jelenetsorai hagyományosabb elbeszélő jelleget eredményeznek a
filmben. Sőt, a kétértelmű végkifejlet még azt az olvasatot is lebegteti, hogy
a látottak egy részét – talán a nagyját – a főhős képzeletében lejátszódott
eseménysorként értelmezhessük. Az Autókórhoz
képest egyenetlenebb Eldorádó jobban harmonizál a
kollázsanimációs normákkal. A film lemond a központi főhősről, s különálló
epizódokra tagolódó szerkezetével azt a tételt kísérli meg igazolni, hogy a
modern fogyasztói civilizáció „aranyvárosának” ragyogása hamis káprázat: az
elkényelmesedő ember könnyen a saját tárgyai foglyává válhat. A technikai és
kommunikációs eszközök – ismét az autó, továbbá a televízió, a rádió, a telefon
és a képes magazinok – karikírozása olyan világot mutat be, amelyben az ember éppúgy
elveszítheti önmagát, mint embertársaival a valódi kapcsolattartás lehetőségét.
A kommunikáció roncsolódásának motívuma már az Autókórban is megjelent, s az Eldorádóban
ért be. Nem kétséges ekként, hogy az Autókór
és az Eldorádó egyaránt szorosan
kötődik a 60-as éveket módfelett foglalkoztató elidegenedés problematikájához – de azt is nehéz volna tagadni,
hogy fél évszázados „intelmeik” az okostelefonok, a közösségi oldalak és pláne
a bulvármédia kor-, vagyishogy kórszakában új életre keltek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 4.38 |
|
|