FesztiválJihlavaA tudatosság nyomógombjaiBartal Dóra
Jihlavában a dokufilmet önálló, szerzői alkotásnak
tekintik.
A cseh filmek idén díj nélkül maradtak, de a Jihlavai
Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál továbbra is bizonyítja, hogy Csehország
Kelet-Közép-Európa egyik dokumentumfilmes nagyhatalma. A 19. alkalommal
megrendezett esemény a kreatív dokumentumfilmek mezőnyében a legnagyobbbnak számít
a régióban. Ez a sajátos elnevezés, azt jelöli, hogy a a fesztivál nem a
hagyományosnak nevezhető tévériportokat idéző, leíró jellegű dokumentumra
fókuszál, hanem olyan filmeket keresnek, melyek kijezetten a moziban
érvényesülnek és a nem-fikciós filmezés határait feszegetik. Az információk rendszerezését
így felváltja a formai kísérletezés, a vizualitás előtérbe helyezése, az egyedi,
váratlan téma; a tényszerűséget, a valóság objektív megörökítését pedig
felülírhatja a szubjektivitás, a kétértelműség, a dokumentum és a fikció keveredése.
De ez nem öncélúságot, a társadalmi tudatosság feladását jelenti, hanem azt, hogy
a dokumentumfilmet önálló, szerzői alkotásnak tekintik, melynek megvan a saját
esztétikai értéke.
A kilencvenes évek közepén, diákrendezvényként indult Jihlava
két szinten is remekül működik: a fősodorból kívül eső alkotásokból álló
programkínálatát hatékony módon juttatja el a közönséghez, illetve nemzetközi filmszakmai
fórumként is elismerést szerzett. Konferenciával, producereknek szánt találkozókkal
egészül ki, tehát az év többi részében is aktívan tesz azért, hogy a nézők és a
filmek találkozása ne alkalomszerű legyen. Tevékenységeik tehát aktívan
formálják a cseh kulturális életet és a dokumentumfilmről való gondolkozásmódot.
A szintén cseh bázisú Dokumentumfilm Intézet által működtetett Ex Oriente
workshop, illetve az East Doc filmvásár egyik állomása szintén Jihlava. Az
intézet is oszt különdíjakat, idén Lichter Péter Polaroidok című munkája
jelölt volt, illetve Hörcher Gábor Drifterjét díjazták is. Jihlava és a
gigantikus méretű prágai One World Emberi Jogi Filmfesztivállal tulajdonképpen kiegészítik
egymást. Míg az előző a társadalomkritikus filmek válogatása, Jihlava fő profilja
a kortárs, újító szellemű, dokumentumfilm, de ezen kívül teret kapnak még az
avantgárd/kísérleti filmek és a zsánerek határesetei. Idén a távmontázs megalkotója,
Artavazd Pelesjan kapott életműdíjat, lírai
filmköltészetét retrospektív vetítések során lehetett megismerni, csakúgy, mint
a norvég felfedező Thor Heyerdahl, Eugene Deslaw és Raymonde Carasco filmjeit. Mindennek
ellenére Jihlava nem tűnik rétegfesztiválnak, a kelet-európai kulturális
apátiának ellentmond a fesztivál lendületes, baráti légköre, meg tudja
szólítani a fiatalokat, aki az értő és érdeklődő közönség nagy részét alkotják.
A
társművészetekkel való kapcsolat is jellemezte a versenyszekció kiemelkedő
filmjeit. A nemzetközi Opus Bonum szekció fődíját egyszemélyes zsűriként Viktor
Kossakovskij Locarnóban már elismert, Lépésben előre (Dead Slow Ahead) című filmjének ítélte, a filmnyelv
innovatív használatáért. A spanyol Mauro Herce egy teherszállító hajó belső
mechanizmusát és a gépezetet működtető egyének kapcsolatát figyeli meg. A
lassan pásztázó kamera rendkívüli térré változtatja a hajót, az ipari táj mintha
egy idegen bolygó lenne, az emberiség utolsó túlélőivel a fedélzeten. A hajó
villódzó fényforrásai, a gépek zaja, az óceán morajlása ritmust, fojtogató
atmoszférát teremt, a több rétegű, zenévé összeálló hangkulissza a film
legnagyobb teljesítménye.
Jacques
Perconte Ettrick című első egészestés
munkája és a győztes mind tematikailag, mind a kísérletezés ambíciójában rokon.
A skót vidéki táj aprólékos megörökítése után Perconte szétroncsolja a képet, a
realisztikus felvételekből új, absztrakt jelentést alkot. Digitális festménnyé válik
a film, olyan képzőművészeti hagyományokat felidézve, mint a pointilizmus,
illetve a kortárs, pixelhibákat kihangsúlyzó újmédia-művészet. A természeti
jelenségek (eső, jégvirág, szivárvány) asszociációi a kép átalakulását hívják
elő, a felület minden apró változása figyelmet kíván. Viszont az emberi
beavatkozás katasztrófaként, az egység megtöréseként jelenik meg, a címben
szereplő erdő kívágása az izzó, vörös láva képét hívja elő, borús jövőt
vizionálva.
A
fényképészet és film ábrázolásmódjának kapcsolódásai mutatkoznak meg a Gilad Baram Koudelka: a Szentföld képei (Koudelka: Shooting
Holy Land ) című első munkájában. A
sokáig csak névtelen fotósként ismert cseh Josef Koudelka a 68-as prágai tavasz
leveréséről tudósított, és a külföldre juttatott képei miatt hosszú időre
emigrációba kényszerült. Már elismert művészként, évtizedekkel később ismét egy politikai
konfliktus megörökítésére vállalkozik, ám az események mozgalmassága helyett a
palesztin-izraeli határövezet zord merevségét és kibékíthetetlen ellentétét
állítja a középpontba. Koudelka csendes, kívülálló megfigyelő és az izraeli
rendező azonos metódussal szemléli a fotós munkáját. A fényképész és a filmes
kamerája is vár, keresi a legmegfelelőbb szöget, megalkotja a kompozíciót, hogy
észrevegye, amit más nem – az ember alkotta, kerítésekkel és falakkal
elválasztott tájak abszurd szépségét.
Ki kell emelni, hogy bár a fesztivál törekvései nagyon
is nemzetköziek, az idei cseh filmtermés más képet mutat. A „Cseh öröm”-szekció
a második fontos terepe a versenynek, de a zsűri vitatott döntése, miszerint a
16 nevezett filmből egyik se érdemes a fődíjra és ezért csak két különdíjat
osztottak, jelzi a problémákat. Hibának vélik, hogy a rendezők nem tudnak
túllépni a tévériportok színvonalán, a filmek bőbeszédűek, hiányzik a világos
rendezői koncepció és az eredeti forma. Az ítélet jelzésértékű: a zsűritagok talán
változásokat sürgetnek a hazai dokumentumfilmgyártás két meghatározó tényezője
a prágai filmművészeti egyetem, a FAMU és a koproducerként működő Cseh Televízió
gyakorlatában, miközben arra is felhívják a figyelmet, hogy az állami filmalap
jelentősen csökkentette a dokumentumfilmekre szánt támogatást.
Idén kiemelt témának bizonyult a közelmúlt, a kilencvenes
évek privatizációs folyamatainak feldolgozása, a szocialista gazdasági modellt
felváltó kapitalizmus ellentmondásait feltáró filmek. A csődbe ment kladnói
acélmű igazgatója jókedélyűen nosztalgiázik szatirikus vígjátékká téve a
különdíjas Acél könnyek: Vladimíra
Stehlík és Lubomír Krystlík találkozása (Ocelové slzy aneb Cesta Vladimíra Stehlíka za Lubomírem Krystlíkem)
című filmet. Martin Kohout a Cseh útban
(Česká cesta) analitikusan elemzi, a Mindenkinek igaza van? Karel Floss és a
többiek. (Vąichni mají pravdu? Karel
Floss a ti druzí.) pedig társadalomfilozófiai szemszögből közelít az
időszakhoz. A nemzeti múlt kérdései kétségkívül foglalkoztatják a szerzőket, de
gyakran volt az az érzésem, hogy a cseh filmek a témaválasztás belterjessége miatt
a külföldi közönség számára értelmezhetlenek maradnak. Kivétel volt napjaink
cseh társadalmát, a felerősödő neonáci mozgalmakat és a hétköznapi emberek
előítéleteit testközelből megmutató Csehek
csehek ellen (Čeąi proti Čechům).
Tomáą Kratochvíl környezetének rosszallása ellenére beköltözött egy
romatelepre, ezzel a tettével rögtön kiiktatta a romaábrázolás értelmiségi
távolságtartását, és elhagyta annak ismert sémáit. Kratochvíl kombinálja a
cigányellenes felvonulásokon készült riportokat a cseh dokumentumfilmezés
performatív hagyományaival: megjelenik a kamera előtt, maga is aktív szereplővé
válik, interakcióba lép mind a nacionalistákkal és a romákkal, aki befogadják a
családjukba. Élményei szubjektív naplóként jelennek meg, kommentárokban
megfogalmazott álláspontja egyoldalúnak is tűnhetne. Annak ellenére, hogy egyértelműen
az elfogadás és az együttélés pártján áll, mégsem fél megmutatni olyan
ellentmondásokat, mint a romák érdekeit védő szervezet aktivistájának
előítéleteit, az integráció és az emancipáció megválaszolatlan kérdéseit is
nyitva hagyja.
Őszinteség és közvetlenség jellemzi Ján ©ípek
portréját két kutatóról (Pavel Ctibor
és Jan Burian), akik a nyugati természettudományok és a keleti
spiritualitás segítségével reflektálnak az őket körülvevő valóságra; tapasztalataikat
leginkább a meditáció által tudják feldolgozni, átélni. Az éberség nyomógombjai (Tlačítka
bdělosti) ezért utazásra hív az
alanyok elméjében, és mivel a filmnézés is egyfajta meditatív tudatállapotnak
felel meg, hiszen kizárjuk a külvilágot, a rendező és a szereplők aktívan
reflektálnak a filmkészítés tényére. Tudják, hogy filmezik őket és, hogy
egyszer valaki a mozitermekben nézi majd azt, amit a jelenben átélnek, a
rendező pedig szándékosan hagy olyan hibákat a filmben, ami hitelesíti a
portrét. Keresik a két ellentétes világnézet határait: a tudomány (ahogy a
kamera) képes a világ objektív leírására, és a tudással hatalmat lehet szerezni
valami felett, de talán csak úgy tárul fel az élet komplexitása, ha ezt a saját
szubjektív szűrönkön keresztül is átengedjük.
Ján ©ípek filmje Jihlava szellemiségét is
összefoglalja; a képszerű gondolkozásmódot és az együttérzést, a felfokozott
figyelmet a minket körülvevő világra, melynek a hétköznapi élet megfigyelése éppoly
fontos része, mint a társadalmi problémák bemutatása. Mindez csak azon múlik,
bekapcsoljuk-e a tudatosság nyomógombjait.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 24 átlag: 5.96 |
|
|