ÖrdögűzőkAz ördögűző utóéleteMindenkiben ott bujkálVarga Dénes
Az ördögűző 40 évvel ezelőtti világsikere jól jelzi, a kereszténység két évezredes praxisa sem bírt az animista hiedelmekkel.
William Peter Blatty, Az ördögűző alapjául szolgáló regény írója, szemtanúja volt a film
okozta első rosszullétnek. Az első New York-i tesztvetítésen történt, Blatty a
sorok mögött állt és a nézők reakcióit figyelte. Egy nőt vett észre a sötétben,
aki bizonytalan léptekkel közelített a kijárat felé, arcát a kezébe temette, és
felindultságában Jézus nevét sóhajtozta. Blatty agyán átsuhant egy rémisztő
gondolat: „Csak nehogy ő legyen Pauline Kael!” Azt jól sejtette az író, hogy a
könyörtelen stílusáról ismert kritikusnak, nem fog tetszeni Az ördögűző.
Kael, recenziójában kíméletlenül lehordta a filmet, egyebek mellett a katolikus
egyház toborzóplakátjaként jellemezte. Azt viszont már a legvadabb álmaiban sem
gondolhatta Blatty, hogy mekkora sikertörténet is lesz Az ördögűző.
A film első menetben 165 millió dollár bevételt hozott a Warner konyhájára,
ezzel megelőzve az addigi csúcstartót, A Keresztapát. Ha van olyan
kategória, hogy katolikus blockbuster, akkor annak az első helyén biztos, hogy Az
ördögűző tanyázik.
Pedig még az is szóba
került, hogy be sem fogják mutatni a filmet. Amikor először levetítették Az
ördögűzőt a Warner fejeseinek, döbbent csend volt rá a reakció.
Egyikőjük azon véleményének adott hangot, hogy talán az lenne a legjobb
megoldás, ha ezt a gusztustalan szennyet visszaraknák a dobozba, és ott is
hagynák az idők végezetéig. Végül 1973 karácsonyának másnapján mutatták be a
filmet egy New York-i moziban. Az óvatos tapogatózásra azonban semmi szükség
nem volt, hiszen Az ördögűzőt megelőzte a híre, és már rögtön az első
nap hosszú sorok várakoztak az utcán, hogy bejuthassanak a vetítésre.
Mi tette ennyire
kíváncsivá az embereket? Először is nem a semmiből tűnt elő a film, Blatty
1971-ben megjelent regénye bestseller lett. Másodszor, már a forgatást is nagy
érdeklődés övezte a sajtó részéről. A tervezett három hónap helyett majdnem egy
évig tartott, mire az utolsó jelenet is dobozba került. Ennek oka az volt, hogy
a forgatást, William Friedkin maximalizmusa mellett, tragédiák egész sorra is
hátráltatta. A díszlet – máig ismeretlen okból – kigyulladt és porig égett. Hat
hétbe került mire újraépítették. Az egyik munkás balesetben elvesztette az
ujjait. Max Von Sydow forgatás közben tudta meg, hogy elhunyt a bátyja. Jack
MacGowran, aki a rendezőt játszotta, két héttel azután halt meg, hogy felvették
a jeleneteit. Később természetesen nagy jelentőséget kapott az a tény, hogy a
filmbéli karakterét a démon ölte meg. A szenzációhajhász sajtó rövidesen már
arról írt, hogy átok sújtja Az ördögűző forgatását. Ez az ingyenreklám
jól jött a stúdiónak, és Friedkinnek is. A pletykákra még rá is erősítettek: egyik
nyilatkozatában maga a rendező is azt állította, hogy ezek a balesetek az ördög
művei. Hogy a filmet övező misztikumot növelje, további valótlanságokkal
kábította a riportereket. Elmondása szerint, mágneses mező segítségével
lebegett Linda Blair, a filmtekercsek előhívása után pedig olyan árnyképekre és
-alakokra lettek figyelmesek, amelyekről egyikük sem tudta, hogyan kerültek
oda. Hibátlanul működött a marketing-gépezet.
Az ördögűző sikeresen hisztérizált egy egész országot. A vetítéseken
állandósultak a rosszullétek: emberek tucatjai ájultak el, vagy hányták el
magukat. Egy néző a vászonra támadt, hogy elkapja a démont. A korabeli újságok
szívrohamokról, és egy elvetélésről is beszámoltak. Többen pszichiátriai
kezelésre szorultak a film megtekintése után, voltak olyanok, akik egyenesen
azt állították, hogy Az ördögűző hatására őket is megszállta egy démon.
1975-ben még egy komoly orvosi szaklapban is megjelent egy tanulmány, amely
négy pszichiátriai eset bemutatásán keresztül értekezett Az ördögűző nézőkre
gyakorolt hatásáról. Bátorságpróbává lényegült át a film, tömegek özönlötték el
a mozikat, hogy lássák, vajon ők végig tudják-e nézni a borzalmakat. A
közvetlen hatás számokban kifejezve: egy Los Angeles-i mozitulajdonos szerint
egy átlagos vetítés négy ájulást, hat hányást és sok, székeit idő előtt elhagyó
rémült nézőt eredményezett.
Még gyilkosság kapcsán
is felhozták indítéknak Az ördögűzőt. 1974 októberében egy tinédzser
megölt egy 19 éves lányt. Tettét a következőkkel magyarázta: „Igazából nem én
tettem. Valami megszállt engem. Ott volt bennem, mióta látta Az ördögűzőt.”
Az öngerjesztő
folyamatból persze az újságok is kivették a részüket, valóságos
nyilatkozatháború bontakozott ki, amely során papokat, pszichiátereket
szólaltattak meg, arra a kérdésre keresve a választ, miért vált ki ilyen drámai
hatást Az ördögűző. Billy Graham evangélista lelkipásztor sokat idézett
véleménye szerint az ördög lakozik a film tekercseiben. De voltak olyan
pszichiáterek is, akik hasonló túlzásokra ragadtatták magukat. Hilde Mosse
párhuzamot vélt felfedezni az ördögűzés filmbéli gyakorlata és a náci
Németország zsidókkal szembeni bánásmódja között: „Az elképzelés, hogy a mágia
megoldást kínál a problémáinkra, káros. Én ezt egyszer már átéltem Hitler
hatalomra jutásakor. Németországban a zsidók lettek az ördögök, akiket ki
kellett űzni.” A legmegértőbb korabeli kritikák katolikus részről érkeztek. Egy
katolikus folyóirat szerzője egyenesen „mélységesen spirituálisnak” nevezte Az
ördögűzőt. Ez azért sem volt meglepő, mivel már a film elkészítésében is
részt vállaltak papok szaktanácsadóként. Sőt, két szerepet, Dyer és Thomas
atyáét, gyakorló jezsuita papok játszottak el, akik a mai napig kiállnak a film
mellett.
A csatazaj elmúltával,
évtizedekkel később, Friedkin így vallott a film botrányokkal szegélyezett
fogadtatásáról: „...amilyen képzetekkel ülnek be a nézők, azokat erősíti meg a
film. Ha szerinted szar a világ, és az egész nem más, mint egy hatalmas oltár,
ahol előbb-utóbb mindenki fel lesz áldozva, akkor erről győz meg a film, ha
viszont hiszel abban, hogy a világban jelen van a jó és a gonosz, és létezik
megváltás, szeretet, önzetlen áldozat, akkor ezt a hitedet erősíti meg. Sok
ember negatívan közelítette meg a filmet, és csak a gonoszt látta. Én látom
Isten jelenlétét is a filmben – vagyis azt hiszem láttam.” Blatty szerint a
drámai reakciók jelentős része katolikusoktól származott. Olyanoktól, akiket
kínoz a bűntudat. „A mai világban könnyű elfeledkezni a bűntudatról, de ez a
film visszahozta a köztudatba és azt állítja, hogy bizony a pokol tüzén fognak
égni azok, akik nem bánják meg, nem nyernek feloldozást halálos bűneik alól.”
Természetesen léteznek
sokkal profánabb magyarázatok is a film sikerére. Az ördögűző addig csak ritkán használt technikai innovációkkal (subliminal shots), mai szemmel is
jobbára meggyőző speciális effektekkel, és persze meghökkentő
gusztustalanságokkal sokkolta a nézőket. A hatást tovább növelte, hogy Friedkin
és Blatty a hétköznapokba emelte át a horrort, és immáron nem Erdélyben, vagy a
ködlepte London utcáin szedte áldozatait a gonosz, hanem az amerikai
nagyvárosban.
A nézők egy rettenetes
rémálommal szembesültek, amely viszont hihetetlen szuggesztivitással, minden
képkockájával azt hirdette magáról, hogy valódi, és hogy ez veled is megtörténhet.
A moziból kilépve, a megszokotthoz képest sokkal nehezebb lehetett ezt az
élményt elkülöníteni, akár hátrahagyni, és visszatérni a valóságba, hiszen
lényegében ugyanazok az utcák és épületek fogadták a nézőket, ahol a film is
játszódott. Az ördögűzőben ábrázolt nagyvárosi miliő legtöbbjük számára
egyúttal a tágabb értelemben vett otthont is jelentette. Az ördög által
megszállt kislány hálószobája zavarba ejtően hasonlított sérthetetlennek hitt privát
terükre. A gonosz ez alkalommal nem egy erdőszéli falut, hanem a saját
otthonukat ostromolta, nem egy falusi szűzlányt akart elragadni, hanem a saját
testüket és lelküket.
Manapság persze már
máshol van az emberek ingerküszöbe, egy Fűrészen, vagy egy Betolakodón
(Á l'interieur) edződött horrorrajongó akár még unalmasnak is tarthatja Az
ördögűző-t a hosszú felvezetés miatt. Szerencsére korántsem mindig a
mennyiség számít. Lassacskán már nincs olyan tabu, amit ne hágott volna át a
horrorfilm, de még mindig az egyik legviszolyogtatóbb képsor, amit valaha
filmre álmodtak, az Regan maszturbálása a kereszttel. És még az is lehet, hogy
nem csupán a katolikus neveltetésem mondatja ezt velem. A gonosz
tizedmásodpercekre előtűnő képe is csupán egy fehérre meszelt arc, mégis,
bárcsak sosem láttam volna. Ez pontosan az a fej, amit sosem szeretnék
viszontlátni a szobám sarkában.
Blatty többször hangot
adott csalódottságának, hogy ő ugyan elégedett a filmmel, a bővített változat
pedig már tökéletesen tükrözi is azt, amit el szeretett volna mondani a hittel
kapcsolatban, de Az ördögűzőt övező hisztéria sajnos elterelte a
figyelmet a film lényegi mondanivalójáról. És ez e cikkből is kitűnik, hiszen
eddig egy szó sem esett Karras atyáról. Pedig ez az alkotás valójában nem az
ördögről szól, hanem egy jezsuita pap lelki küzdelméről a bűntudatával, a
kételyeivel, az útról, amely során visszatalál a hivatásához. A lehető
legnagyobb áldozatot hozza meg, amit ember elkövethet, hogy beteljesítse Isten
akaratát. Vagy földhöz ragadtabban fogalmazva: hogy megmentsen egy másik
embert.
A pénz szagára gyűlnek a démonok
Friedkin filmjének
óriási pénzügyi sikere sok más rendező és producer fantáziáját is megmozgatta.
A gyors pénz reményében sokuk fogott ördögűzős horror készítésébe, a siker
kulcsát pedig a másolásban látták, ezért a recepten alig változtattak. Az így
elkészült filmek közös jellemzői, hogy új ötlet híján, fillérekből
rekonstruálták az eredeti sokk-jeleneteit, körítés gyanánt pedig hanyagul
felskicceltek egy történetféleséget. Illetve egy újdonság azért volt: a horror
mellett a meztelenkedés is legalább akkora hangsúlyt kapott ezekben a
filmekben. Amerikában William Girdler eszmélt először, aki miután megjegyezte
magának, hogy az afro-amerikaiak az össznépességhez viszonyított arányukhoz
képest messze nagyobb mértékben képviseltették magukat Az ördögűző
vetítésein, egy afrikai ártó szellem által megszállt nőről forgatott
blaxploitationt Abby címmel. Az egyezések a Warner stúdió figyelmét sem
kerülték el. Beperelték az Abby készítőit, a stúdióra nézve kedvező
döntés meghozatala után pedig visszavonták a mozikból a filmet.
Az ördögűző-láz Európát is
megfertőzte. Németországban a Schoolgirl Report című erotikus filmek
rendezője gondolta úgy, hogy jó ötlet, ha egy csinos szőke lányt száll meg az
ördög, akinek emiatt állandóan ahhoz lesz kedve, hogy megváljon a ruháitól. Az
eredményt Magdalena, Possessed by the Devil címen tekinthetik meg a
német nőideál szerelmesei. Spanyolország sem maradt ki a buliból, és mindkét
hispán horrorpápa, név szerint Amando de Ossorio és Paul Naschy is elkészítette
a maga ördögűző-variációját (The Possessed; Exorcismo).
Ismerve az olasz
filmipar eredményeit az éppen divatosnak számító zsáner tömeggyártásában,
egyáltalán nem meglepő, hogy a horrornak eme új alműfajából is ők készítették a
legtöbbet. Azonban ezek a sebtiben elkészített filmek – talán két kivételtől
eltekintve – még a spagettiwestern, a giallo, vagy éppen a poliziesco
átlagosnak mondható darabjainak színvonalát sem érték el. Hiányzott egy
Corbucci, egy Argento, vagy akár egy Castellari kaliberű rendező, aki egyedi
ízt hozzáadva, sikerre vihette volna Olaszországban is az ördögűző-formulát.
A The Sexorcist,
illetve a The Return of the Exorcist is jobbára csak elrettentő
példaként értelmezhető, amely rávilágít arra, milyen lehangoló is tud lenni, ha
a pénzéhség tehetségtelenséggel párosul. A The Sexorcist annyiban jobb
társánál, hogy van benne két emlékezetes jelenet. Az egyikben ostor helyett
rózsaszálakkal sebzi fel a kéjesen vonagló nő testét a szeretője, a másikban
pedig a keresztre feszített ördög több évszázadnyi alvás után megelevenedik, és
azon nyomban magáévá teszi a szex terén elhanyagolt restaurátorlányt. Ne
gondolj a szexre, mert az ördög prédájává válsz. Így lehetne megfogalmazni a
két film bántóan egyszerű üzenetét.
„Az ördög neve unalom” –
ez lehetne a Beyond the Door őszinte reklámszlogenje. A kötelező műfaji
elemek felmondásán túl, telepátiával mozgatott tárgyak, lebegés, visszataszító
kelések az arcon, 180 fokban elfordított fej, ráadásnak Rosemary gyermekét
is kölcsönkérte a rendező (Ovidio G. Assonitis), így a főszereplő nőt (Juliet
Mills) már nem csupán megszállta az ördög, hanem egyenesen az Antikrisztust
hordozza a szíve alatt. Itt azonban meg is állt a tudomány, és a sok unalmas
közjáték gyakorlatilag élvezhetetlenné teszi a filmet. A sok szándékolatlan
poén sem segít: attól kellene megijednünk, hogy kigyullad egy kéztörlő, a
házaspár gyerekei pedig olyan csúnyán beszélnek, mintha nem házimunkáért, hanem
a minél gyakrabban eleresztett káromkodásokért kapnák a zsebpénzt. Utólag
persze könnyű okosnak lenni: a téma iránti fokozott érdeklődés, valamint a
hatásos reklámkampány miatt még ezt a pocsék filmet is nagy sikerrel vetítették
az Egyesült Államokban, 15 millió dollár profitot termelve az érdekelt
feleknek. A rendező is mindent megtett filmje népszerűsítéséért: fizetett
hangulatkeltőket ültetett be a Beyond the Door római vetítéseire, akik
eljátszották, hogy rosszul lesznek, és nagy zajt csapva kibotorkálnak a
vetítésről.
A The Antichrist
már megcsillogtatott párat az olasz horror hagyományos erényeiből. A díszesen
berendezett szobabelsők, a szobrokkal telerakott vészjósló folyosó, vagy a kék,
illetve a piros színek koncepciózus használata akár még Argento filmjeit is
eszünkbe juttathatják. A sátánista orgia-jelenet pár percét pedig senki sem
fogja elfeledni, aki egyszer is látta a The Antichristot: egy
elvarázsolt erdő közepén fekszik rá az élőhalott tündének maszkírozott Ippolita
(Carla Gravina) az oltárra, hogy alávesse magát a beavatási szertartásnak.
Elfogyasztja egy varangy fejét, megissza a kecske vérét, utána pedig hagyja,
hogy a maszkos főpap beléhatoljon. Az ördög ezennel beléköltözött, megadva a
nőnek azt, amire már régen vágyott: a járás képességét és testi örömöket. Az
ördögűzőből tudjuk, hogy a megszállottság egyik jele, hogy általa nem
ismert nyelveket kezd el beszélni az áldozat. Gonosz tréfa, vagy sem, latin
helyett itt bizony németül kezd el káromkodni a főszereplő.
Alberto De Martino és
csapata azt tette, amit egy olasz horrorfilmtől elvárunk: fantáziával és őrült
ötletekkel frissített fel egy jól ismert formulát. Sajnos azonban minden egyes
remek epizódra jut egy gyenge is, amely kizökkent a film világából. A kötelező
lebegés nevetséges módon lett kivitelezve, később egy szőnyegen csúszó kígyótól
kellene rettegnünk. Mintha rászóltak volna Martinóra, elég a saját ötletekből,
olyan jeleneteket forgass, amelyek Az ördögűzőben is szerepeltek.
Friedkin filmjét azonban nem lehet a saját pályáján megverni. Ezért a The
Antichrist az ígéretes kezdet után egy csalódást keltő fináléval tud csak
szolgálni, hiszen ugyanezt már láttuk sokkal profibb módon is kivitelezve. A
Colosseumért, mint helyszínért mindenesetre jár a jó pont.
Az olasz horror-maestro,
Mario Bava, a Twitch of the Dead Nerve, és a Baron Blood sikere
után biankó csekket kapott a producerétől, és kizárólag a saját feje után menve
készíthette el következő filmjét, a Lisa and the Devilt. Az eredmény egy
időn és racionalitáson felülemelkedő, csodálatos képekkel elmesélt gótikus
rémálom lett. Lisa (Elke Sommer), Toledó városában bolyongva menthetetlenül
eltéved, és több más befogadott vendéggel együtt ő is egy kastélyban kénytelen
tölteni az éjszakát. A haláltáncot járó képzeletnek ebben a filmben már tényleg
semmi sem szab határt. Hiába a behízelgő modor, a komornyikról (Telly Savalas)
rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy ő nem más, mint az ördög. Embernagyságú bábok
és halottak kelnek életre, a kastély ifjú ura szerelmével ostromolja Lisát,
máskor viszont anyjával veszekszik, és egy szellemet próbál elhessegetni a
múltjából, és az épületből. Sokasodnak a megmagyarázhatatlan, sokszor
viszolygást keltő események, és látszólag az egyetlen dolog, ami összeköti
őket, az a nosztalgikusan hömpölygő, érzelemdús zene. Az értelem már az első
percben fenn akad a szexuális aberrációk, az ősi félelmek, a szeretetvágy, és a
féltékenység kibogozhatatlan hálóján. Bava álmaink olyan mélységébe repít el
ezzel a filmjével, ahová azóta is csak nagyon kevés rendező mert belépni.
Joggal vetődhet fel a
kérdés, hogy mit keres itt a Lisa and the Devil, hiszen a leírás alapján
semmi köze nincs Az ördögűzőhöz. Sajnos a producer, Alfredo Leone is így
gondolta, és miután a film megbukott Olaszországban, és egyetlen amerikai
forgalmazó sem vette meg, egy kétségbeesett és végtelenül cinikus lépésre
szánta el magát. Új jeleneteket forgatott hozzá, radikálisan újravágta, és The
House of the Exorcism címen dobta újra piacra. Ebben a megbecstelenített
változatban Lisát ténylegesen megszállja az ördög, és amikor nem zöld massza
folyik a szájából, vagy éppen nem dobálja magát a kórházi ágyon, akkor
visszaemlékszik a kastélyban történtekre. Az ördögűzőből átemelt
jelenetek nemhogy nem illenek bele a filmbe, egyenesen tönkreteszik azt.
Az olasz horror
becsületét az Egy maréknyi dollárért, és A pár dollárrat többért
operatőre, illetve számos figyelemre méltó zsánerfilm (Bandidos, Dorian
Gray, What Have You Done To Solange?) rendezője, Massimo
Dallamano adta vissza. A The Night Child sem tagadhatná le, hogy Az
ördögűző inspirálta, hiszen ismét egy labilis idegállapotú kislány
(Nicoletta Elmi) vetkőzik ki önmagából. Dührohamaival megkeseríti az apja és a
dadája életét, ráadásul furcsa látomások is gyötrik, amelyekben felbőszült, kaszákat,
vasvillákat lóbáló falusiak kergetik. Ezeken túl viszont már a saját útját
járja a film: vizuális terror helyett, tetszetős, melankóliával átitatott
képekkel teremt atmoszférát. Nem ijesztget, inkább kíváncsivá tesz,
nyugtalanít. Tényleg egy több száz éves, megkapóan bizarr festményen
megörökített események ismétlődnek meg a jelenben? A pszichológiai
megalapozottságot a misztikummal ügyesen ötvöző The Night Child nagy
tettet hajtott végre: visszafogottsága ellenére is nagyobb érzelmi hullámokat
vet, mint bármelyik másik korabeli variáció Az ördögűzőre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 952 átlag: 5.66 |
|
|