Film / RegényStephenie Meyer: A burokKedves ellenségemVajda Judit
A vámpírirodalom után a mormon írónő a sci-fit turbózta fel fajközi romantikával.
Stephenie Meyer 2008-as, közvetlenül az Alkonyat-tetralógia
után megjelent regényét könnyű lenne automatikusan besorolni a Twilight-könyvek
(Alkonyat, Újhold, Napfogyatkozás, Hajnalhasadás),
kiegészítő kötetei (például a Bree Tanner rövid második élete) és az
ifjúsági irodalom olyan darabjai által alkotott tengelybe, mint Pittacus Lore Lorieni
krónikákja (melynek első része a szintén megfilmesített A negyedik).
De nagyot tévednénk, mivel A burok sokban meghaladja az említett
műveket. Ha valamihez közel áll, akkor az talán Az Éhezők Viadala-trilógia
(Az Éhezők Viadala, Futótűz, A kiválasztott) Suzanne
Collinstól, hiszen Meyer utópiájában nem egy létező rendszerbe illeszti bele –
minden
kreativitást és valódi ötletet nélkülözve – egy
másik valóság elemeit (mint tette azt ő maga a vámpírokkal a Twilightokban
vagy Lore A negyedikben), hanem egy új világot hoz létre.
Ebben az új –
számos tudományos-fantasztikus regényből és filmből mégis jól ismert – világban
testrabló idegenek, a rendkívül békés, jóindulatú és simulékony, mégis
parazitaként viselkedő lelkek árasztották el a bolygót, és az embereket
gazdatestként használva kitúrják onnan az elmét. A burok főhőse
szokatlan módon épp egy ilyen lélek, Vándor, akinek azonban az agyából a
szokásos protokolltól eltérően nem tűnik el emberi gazdateste, a lázadó fiatal nő,
Melanie. Innentől kezdve pedig nem egy aprólékosan kidolgozott sci-fit
figyelhetünk, a jövőbeli társadalmak problémájával vagy az emberiség
fennmaradásáért zajló küzdelemmel a középpontban, hanem – a Twilight-regényekhez
hasonlóan – egy roppant izgalmas kalandregénybe oltott érzelmi drámát és
szerelmi sokszöget (bár Meyer, ha nem is jeleníti meg részletesen, fejben vélhetően
alaposan kidolgozta sztorija társadalmi hátterét, mert Vándor és Melanie
kalandjai közben mindig stimmelnek és a helyükön vannak a beszivárgó külvilág
elemei).
A burok
ezenkívül abban is hasonlít az írónő korábbi alkotásaira, hogy azokhoz
hasonlóan ugyanúgy egyetlen – bár esetünkben megkettőződött – figura
nézőpontjából, egyes szám, első személyben tárja az olvasó elé a történéseket.
Meyer pedig nem vált egyik napról a másikra közepes, bár elismerésre méltó
fantáziával megáldott íróból zseniális stilisztává. A döntő különbséget, a
szembetűnő fejlődést a korábbiakhoz képest az jelenti, hogy egy éretlen
tinilány gyatra fogalmazványa helyett a szerző ezúttal egy 21 éves fiatal nő
beszédmódjának megfelelően fogalmaz. Az írónő most sem stílusával nyűgöz le, de
prózája az eddigi jellegtelenhez, köznapihoz, sőt iskoláshoz viszonyítva
határozottan feljavult.
Meyer bravúrja
pedig romantikus sci-fi regényében abban rejlik, hogy olyan intenzitással
teremti meg az olvasói azonosulás lehetőségét, hogy Melanie-hoz hasonlóan mi
magunk is szinte beköltözünk a főhős fejébe. Ennek során az író nem egyszer meg
is vezeti a közönséget, hiszen több alkalommal is megtörténik, hogy egy-egy
helyzetben a logikus és ésszerű megoldás helyett mi is ugyanarra a téves
következtetésre jutunk, mint Vándor, annyira együtt gondolkodunk vele (például
amikor az élelemszerző portyáról visszatérve a főhős és társa az embereket
üldöző hajtókkal találkozik, Vándorral együtt helytelenül hisszük azt, hogy
azok az ő hónapokkal korábbi eltűnése miatt járőröznek – sőt a szerző még azt
is megmutatja, hogy ebben az esetben objektíven gondolkodva milyen megoldásra
jutnánk, mivel a kevésbé érintett emberi figura magától is kitalálja a valódi
okot). Emiatt lesz a regény záró csattanója is olyan ütős, mivel az – ha
normális körülmények között eszünkbe is jutna – a központi figurával
együttérezve minket is váratlanul ér. Ezen apró félrevezetések mellett pedig az
alkotó többször el is játszik a személyes narráció adta lehetőséggel: különös
jelentőségre tesz szert például, hogy a szokásos egyes szám, első személy
helyett (sőt a két egyes szám, első személy helyett, mivel Vándoré mellett –
dőlt betűvel szedve – Melanie gondolatait is megismerjük) mikor használ többes
szám, első személyt. Gazdatest és parazita eggyé válása általában akkor
történik meg, amikor felfokozott szenvedést vagy szenvedélyt élnek át közösen
(előbbire a végzetes sivatagi túra, utóbbira egy szerelmi jelenet a példa).
A jelek szerint
tehát Meyer remekül bele tudja élni magát mások helyzetébe (s ezzel az olvasó
számára is lehetővé teszi mindezt) – innen már csak egy lépés, hogy
belehelyezkedjen egy valóban jó író szerepébe.
Agave Könyvek,
2010.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 842 átlag: 5.59 |
|
|