TitanicCsehek a TitaniconA múlt árnyaiHuber Zoltán
A fiatal cseh rendezők filmjeikkel elsősorban a kollektív nemzeti psziché analízisére vállalkoznak.
Hiába a földrajzi közelség, a
két ország történelmi sorsközössége és a markáns kulturális párhuzamok, kortárs
cseh alkotások igen ritkán vendégeskednek a hazai vásznakon. Bár nem is olyan
régen a „cseh mozi” címkéje még komoly nívót képviselt, a bölcs humorral és
vaskos életszeretettel átitatott filmeket pedig gyakran illette a „csehes”
jelzővel a honi a közönség, a fiatalabb rendezők munkáit, az újabb darabokat ma
már kevesen ismerik. Egy-egy harsányabb vígjáték, látványos kosztümös mozi,
Menzel és Svěrák művei időről-időre eljutnak ugyan hozzánk, a szomorú helyzet
mégis az, hogy Prága látképével manapság inkább az amerikai szuperprodukciók
kulisszájaként találkozik a magyar mozilátogató.
A
Titanic szervezői idén tényleg minden rendelkezésükre álló eszközt bevetettek
annak érdekében, hogy felhívják a figyelmünket a cseh mozi újabb alkotásaira.
Ha Jiří Menzel zsűrielnöklése, a fotókiállítással egybekötött, virtuális
országkirándulás és hiánypótló filmes blokk nem lett volna elég, a fesztivál
még egy jó pohár prágai sörrel is kedveskedett a szekcióra jegyet váltó
nézőknek. No nem mintha a bemutatott alkotások annyira szárazak és unalmasak
lettek volna, hogy csak némi sörrel csúsztak le a néző torkán. A filmek után
csapolt jéghideg nedű tényleg már csak sörhab volt a tortán, hisz az öt
nagyjátékfilmből és egy kísérő rövidfilmből összeállított kínálat meglepően
kiegyensúlyozott és erős képet mutatott.
A
szerethető minőség, a műveket átható, sajátosan csehes életszemlélet
érzékletesen bizonyította, hogy a legendás filmes hagyományok, a világhírű
sztárrendezők árnyékában az újabb rendezőgeneráció tagjai sikerrel kutatják a
cseh film aktuális feladatait, a rendelkezésükre álló lehetőségeket. A
közelebbi múlt feldolgozása, a helyi viszonyok feltérképezése, az aktuális
társadalmi tünetek vizsgálata így vagy úgy, de a fesztiválon felvonuló
alkotások mindegyikében meghatározó szerepet játszott – ahogyan az éleslátó
humor, az erotika és az élet pozitív igenlése is ott visszhangzott még a
legsúlyosabb drámákban is.
Bár a
„Sörkorcsolyák” néven futó blokk filmjei különböző témákat jártak körbe, és
műfajilag is rendkívül sokszínűek, az egyes alkotások mögött felderengő
egységes filmkészítői alapállás egészen nyilvánvaló. Akár keserédes road movie,
akár keserédes tabló, a jelen felszíne mögött ugyanúgy ott kísértenek a múlt
sötét árnyai, mint a világháborús dráma vagy a szocialista noir esetében. A
Titanic cseh szekcióját látva úgy tűnik, a történelmi traumák kibeszélése, a
korábbi rendszerek vizsgálata nélkül a megváltozó cseh identitás megismerése,
az aktuális problémák megértése az alkotók számára elképzelhetetlen. A „Sörkorcsolyák”
rendezőit így nemcsak az köti össze, hogy mindannyian a híres Prágai
Filmakadémia, a FAMU növendékei voltak, hanem az is, hogy filmjeikkel
elsősorban a kollektív nemzeti psziché analízisére vállalkoznak.
Az
újkori cseh történelem egyik legmegrázóbb epizódját eleveníti fel Petr Nikolaev
erőteljes és torokszorító történelmi drámája, a Lidice. Az aprócska,
Prágához közeli falu totális megsemmisítése, a helyi lakosság szisztematikus
deportálása és brutális kivégzése a Harmadik Birodalom egyetlen olyan népirtása
volt, melyet a náci rezsim hivatalosan is elismert. A német helytartó, Reinhard
Heydrich elleni merénylet megtorlásaként, valótlan tények és koholt vádak
alapján végrehajtott bűncselekmény annak idején óriási nemzetközi felzúduláshoz
vezetett, a történteket ma mégis kevesen ismerik.
Lidice
tragikus sorsát vitathatatlanul fontos feleleveníteni és újra elmesélni, hisz
az emberiség egyetlen rémtette sem merülhet a feledés homályába. A remek
forgatókönyv alapján készült, gyönyörűen fényképezett és elsőrangú színészekkel
dolgozó mű mégsem a sokkoló eset pontos bemutatása, az emberi sorsok megrendítő
ábrázolása miatt annyira hatásos. Bár a Lidice lépésről-lépésre követi
az események csomópontjait, eközben fiktív epizódokkal, kitalált figurákkal
keveri a tényeket. Nikolaev e módszerével közelebb hozza a nézőhöz a tragédiát,
a mű ezért több lesz, mint egy nagyszabású, de kissé távolságtartó történelmi
illusztráció.
A
falu elpusztítása, a lakosság elhurcolása és a szörnyű végkifejlet egy
szerencsétlen családi bűneseten, egy végzetes szerelmi félreértésen keresztül
bontakozik ki előttünk, szemléletesen rávilágítva a történelem abszurd
vakságára, az apró véletlenek kegyetlen következményeire. A személyes
felelősség és az emlékezés univerzális kérdéseit is boncolgató mozi méltó
emléket állít az áldozatoknak, de a németekkel és a kollaboránsokkal szemben
egy pillanatig sem elfogult. A pozitív hősök idilli heroizmusával szemben a
náci parancsnok és az áruló rendőr a film legkidolgozottabb jellemei – a finálé
háború utáni fordulatai pedig már egyértelműen a küszöbön álló kommunista
uralom kíméletlen logikáját vetítik előre.
A Lidice
végén felbukkanó rendszer káros beidegződései, az idealizált szocialista
társadalom árnyai kísértik a Kutyatej isten háta mögötti városkájának
lakóit is. Sivár ipari tájban, robogó vonatokon utaznak, szürke állomásokon
téblábolnak hőseink: bár ők már szabadok és szinte állandóan úton vannak,
mégsem jutnak el soha sehova. A szerencsejáték-függő bakter, a vasúti
mellékhelyiségeket súroló anya, a kapzsi kocsmáros a maguk módján mind-mind
elveszett, a sorsukba belenyugvó, megalkuvó emberek, akik mentalitásukat nagy
bizonyossággal a következő generációnak is tovább fogják adni. A szülőkhöz
hasonlóan a tinédzserek menekülnek a felelősség és a valóság súlya elől: a fiúk
idejük nagy részét füvezéssel töltik, de saját jövőjével még a teherbe esett
tinilány sem képes szembenézni.
Számunkra
is ismerős arcok, sokszor látott léthelyzetek, a Kutyatej rozsdamarta
életképei mégsem nehézkesek vagy unalmasak, a súlyos szociodráma helyett
ugyanis egy éjfekete humorú, keserű mosolyú látleletet kapunk. Az első
nagyjátékfilmjét rendező, ám már komoly tévés múlttal rendelkező Zdeněk Jiráský
ügyesen szövi egybe a tablószerűen elővezetett történeteket. A felbukkanó
figurák és az apró események fokozatosan állnak össze előttünk, majd ok-okozati
láncba rendeződnek, ám a szereplők életéhez hasonlóan tragikus kört írnak le,
pontosan megragadva a céltalanság, az ólmos kilátástalanság érzését.
A
városkában megállt az idő – ám ez már nem a kedélyes békeévek napsugaras
álomvilága, hanem a szürke dermedtség állapota, melyből nem tudnak, de talán
nem is akarnak kitörni az érintettek. Jiráský mégsem ítélkezik felettük, a
súlyos drámát finom humorral, éles iróniával és kedves érzelmességgel
ellensúlyozza. A barátnőül sztriptíztáncosnőt vásárló fiú kínos naivitása, a
dekoratív hölggyel súlyosbított karácsonyi vacsora szokatlan meghittsége, a
vidéki kocsma utánozhatatlan klímája oldja a mélyben lappangó reménytelenséget,
jótékonyan ellensúlyozva a mű komoly helyzetértékelését. A Kutyatej
elgondolkodtató képet fest a poszt-szocialista társadalom velünk élő
zárványairól, miközben elnyeri a néző szimpátiáját. Jiráský a kiábrándult
jelentésével párhuzamosan szórakoztatni is képes a közönséget: a régiót
meghatározó, markáns kelet-európai életérzésről régen láthattunk már ilyen
szerethető és pontos mozit.
A
kommunizmus kísértetei mellett Beneą és Masaryk alakja is felbukkan A család
az állam alapja keserédes megváltástörténetében. Első pillantásra úgy
tűnhet, harmincas hősünk nem a vesztesek, hanem az új kapitalista modell
győztesei közé tartozik. Az egykori történelemtanár egy bank felelős beosztású
menedzsereként komoly pénzeket visz haza – csakhogy néhány illegális tranzakció
miatt a rendőrség már a nyomában van. A gyermekeiért rajongó, feleségétől
azonban az évek során némileg eltávolodott férfi mégis úgy dönt, nem közli a
családjával a hírt. Az elkerülhetetlennek tűnő börtönévek előtt szeretne még
néhány zavartalan napot eltölteni velük, így autóba vágja őket, majd találomra
elindul az országúton.
Az
elsősorban dokumentumfilmesként ismert Robert Sedláček a menekülés motívumát, a
klasszikus road movie alkotóelemeit a cseh mozi hagyományaival ötvözi. A
törvény elől bujkáló hős a spontán kirándulás során természetesen kénytelen
szembenézni személyes felelősségével, sekélyesedő házasságával és az eltelt
évekkel is. A váratlan találkozásokkal és nagy szembenézésekkel tarkított
történetén keresztül Sedláček a munka és a magánélet megváltozott viszonyait, a
piacgazdaság családra gyakorolt hatásait, az anyagi javak beteges hajszolását elemzi,
miközben olyan alapvető értékek mellett tesz hitet, mint a szeretet és a
családi összetartás. Hiába döccen néha a film, hiába hatnak mesterkélten az
erőltetetten filozofikus párbeszédek, ha a kedves figurák végül sikerrel
célbajuttatják a jószándékú üzenetet. A család az állam alapja legjobb
pillanataiban még Passer ikonikus alapművét is megidézi: a versenyszféra lélekölő
rombolása elől menekülő család meséjére talán éppen azért nem lehet haragudni,
mert Sedláček a szereplőket „intim megvilágításban” is megmutatja nekünk.
Kevésbé
szimpatikus hősök a Fiatal még az éjszaka kegyetlenkedő szerelmesei,
akik szokatlan kapcsolatukat bizarr szerepjátékokkal, fura párcserékkel
próbálják feldobni. Az újév napján rendezett ünnepségen a véletlen folytán két
kiskamasz is felbukkan: a fiatal nő lakásán tomboló titokzatos feszültség, az
erotikával fűszerezett események szó szerint csapdába ejtik a kisiskolás
fiúkat, akik életükben először találkoznak a szerelem és a fájdalom
ellentmondásos kettősségeivel. Olmo Omerzu különös filmje a szinopszis alapján
talán nosztalgikus tinivígjátéknak tűnhet, ám a két fiú fanyar
beavatástörténete korántsem felszabadult vagy könnyed darab.
Omerzu
a fontosabb információk visszatartásával, a párbeszédek és a motivációk tudatos
összekuszálásával sikeresen ötvözi a thriller és a családi dráma
hatásmechanizmusait, míg a sztori éjfekete poénjaival a kamaszos komédiák felé
is kacsingat. A rendező az eseményeket szinte kizárólag a gyerekek
nézőpontjából mutatja, így hozzájuk hasonlóan mi sem nagyon értjük, inkább csak
érezzük, mi zajlik pontosan a háttérben. A szándékosan fenntartott
balladisztikus homály azonban még a film utolsó harmadára sem oszlik el, így
fokozatosan a mű hátrányává válik. Bár a szocializmusból itt ragadt panellakás
átható atmoszférája, a csendes, száraz humor ebben a műben is fontos szerepet
játszik, a Fiatal még az éjszaka a cseh blokk egyetlen olyan darabja,
mely végül nem váltotta be a felütés ígéreteit.
Rövid
játékideje és a nyilvánvaló tematikai párhuzamok miatt a film mellé kísérőnek
megkaptuk még Jakub ©míd vizsgafilmjét, melyben a lepukkant SZOT-üdülők, a
repedezett beton-medencék sivársága ütközik a céltalanul lődörgő fiatalok
tomboló érzelmi viharaival, a kiforratlan szexuális vágyakkal. A Nem csak
úszóknak erőteljes hangulatú pillanatfelvétele tökéletesen illeszkedett a
válogatás mezőnyébe. ©míd sikeresen érzékelteti az ábrázolni kívánt
léthelyzetet: munkájában az amerikai indie-filmek tinédzser-életképei a
kelet-európai unalom díszleteivel keverednek.
Szintén
egy tengerentúli műfaj, a hard boiled krimi alkotóelemi találkoznak az ötvenes
évek sztálinista elnyomásával az Árnyékban szocialista noirjában. David
Ondříček az argentin Szemekbe zárt titkok nyomvonalán haladva egy
tipikus hollywoodi zsánert adoptál, majd az ismerős típusfigurákat helyi
ízekkel, az izgalmas krimit fontos történelmi áthallásokkal gazdagítja.
Ondříček ötletes zsánerfúziója a magyar Vizsgához hasonlóan taktikusan
ötvözi a populáris mozi eszközkészletét és a kommunista ügynökök érdekfeszítő témáját,
így a nemzetközi forgalmazásban is gond nélkül megállhatja majd a helyét.
Hakl
rendőrkapitány egy ékszerrablás ügyében nyomoz, miközben hosszú kabátban és
puha kalapban szívja a cigarettákat. Az ösztöneire hallgató nyomozót nem győzik
meg a helyszínen talált tárgyi bizonyítékok: egyre mélyebbre ásva az ügyben egy
szörnyű összeesküvés nyomaira bukkan, melyben a rettegett titkosrendőrség
tagjai is érintettek lehetnek. Hakl kitartóan követi a sötét szálakat, és a
bűnösök leleplezése érdekében még a családja biztonságát is kockára teszi, ám
az ötvenes évek Prágája nem Marlow vagy Spade világa. Ahol zsarnokság van, ott
még az erkölcsi győzelemben sem lehetünk biztosak.
A
kifogástalan megjelenésű Árnyékban látványos és hatásos a korrajz, mely
a csavaros nyomozáson keresztül képes az elnyomás kétarcúságát, a megalkuvás és
az erkölcsi tartás örök dilemmáját is megvillantani. Ondříček ügyesen ismeri
fel, hogy a film noir népszerű alapmotívumai, jellegzetes stílusjegyei
tökéletesen passzolnak a diktatúra fojtott, paranoiás légköréhez. Hosszú
árnyékok, esős városképek, véres bűnök: az önkényuralom bűnmozija az apróbb
hibák és az elnagyoltan vázolt történelmi háttér ellenére is kifogástalanul
működik. Az Árnyékban fényesen bizonyítja, hogy a komolyabb témák és a
közönségbarát megfogalmazás nem egymást kizáró, hanem egymást erősítő tényezők.
„Az
élet csak úgy érthető, ha visszatekintünk, de csak úgy élhető, ha előrenézünk”
– írja egy helyütt Søren Kierkegaard. A huszadik Titanicon bemutatkozó cseh
alotásokat nézve nagyon úgy tűnik, az ország filmesei nem csak vallják, de
értik is a mondást. A múlt árnyai, az előző generációk emlékei, ha csak egy
korabeli szekrénysorban, egy párbeszéd-töredékben is, de ott kísértenek a
művekben, mégis az élőkre, elsősorban a saját közösségükre összpontosítanak.
Érdemes tehát odafigyelnünk a csehekre, mert nemcsak a jó sör titkát, az élet
szeretetét, a felszabadító nevetés fontosságát leshetjük el tőlük, de azt is,
miként lehet sikeresen fenntartani egy komoly hagyományokkal bíró, a hazai
közönség szeretetét élvező nemzeti filmgyártást.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 926 átlag: 5.51 |
|
|