Magyar MűhelyGrunwalsky 70Permanens vizuális forradalmárMuhi Klára
„A film nekem a létezés egy formája. Mint a háziasszonynak, hogy fölkel és rendbe rakja a lakást. A filmezés egyfajta rendrakás.” Grunwalsky Ferenc 70 éves. Közel 50 éve a pályán, körülbelül félszáz
dokumentum-, kísérleti- és televíziós filmmel a háta mögött, mindig a
tűzvonalban. A Balázs Béla Stúdió „hatvannyolcas” kapunyitó nemzedékében. A 80-as,
90-es években Szomjas Györggyel, egy teljes társadalmi és vizuális felfordulás
közepén. Két-három egymásra torlódó, film nélkül maradt generáció élén a
kétezres évek filmtörvényért folytatott harcaiban. És a posztmodern magyar film
záróakkordjainál, Jancsóval, egy újabb vizuális forradalom küszöbén.
Grunwalsky omnipotens
alkotó, rendező, operatőr, mozgalmár ideológus, pedagógus, s mindenekelőtt megszállott
kísérletező. Nekem ő a magyar Godard. A 60-as évek két legprogresszívebb hagyománya,
Herskó és Jancsó hatása kereszteződik benne. A valóságmegszállott Herskó
Jánosnak tanítványa, a társadalmi modellekben gondolkodó Jancsónak évtizedekre
elkötelezett alkotótársa. A klasszikusok közül Vertovval áll szoros
rokonságban, európai kortársai közül szerintem Fassbinderrel. A magyar filmes
hagyományban a 70-es években induló Gothár-, Bódy-, Jeles-, Tarr-, Dárday-hullámban
leginkább Bódy cinematográfus alkatát ismerjük fel benne.
Grunwalsky akkor
szocializálódik filmessé, mikor a filmrendező még fontos véleményformáló
értelmiségi, a műfajnak pedig delejes húzása, ereje van. Amikor több mint félezren
jelentkeznek felvételizni a rendezőszakra, amikor film és hatalom 60-as években
kezdődött harca egyre radikálisabb valóságfeltáró, nyelvi kísérletező programokban
kulminál.
Egy eddig nem publikált
beszélgetős könyvben mondja: „A film nekem a világ megfejtése. De beszélni
erről nehéz. Lehet, hogy épp azért választottam ezt a szakmát, mert nem tudom,
mi az, ami olyan mágikus erővel hat rám. Vajon miért néztem meg huszonnyolcszor
a Vörös sivatagot, ami – mint forma
és gondolat – tulajdonképpen nézhetetlen? Azt tudom, hogy ugyanazt a dolgot
kerestem, amit ma: a vizualitás egyfajta mámorát. Amikor 1970-ben a Szociológiai filmcsoportot! című kiáltványt
fogalmaztuk Bódyval, egy mondathoz, emlékszem, a végsőkig ragaszkodtam: ’Bennünket
a világ vizuálisan látható, konkrét arca érdekel.’ Akkor még nem volt fontos a
televízió, nem létezett a videó, elementáris vágy élt bennünk, hogy lássuk, és
láthatóvá tegyük a világot.”
Grunwalsky filmjeinek valóban
ez a megkülönböztető jegye: a vizuális birtokbavétel szenvedélyes aktusa. Amit például
az Egy teljes napban, a Kicsi, de nagyon erősben az Utriusban vagy a Goldberg variációkban látunk, nem mozgóképi történetmesélés, inkább
egyfajta vizuális állapotfelmérés. És nem karakterrajz, hanem a szereplő
fizikumának, testének letapogatása, bekebelezése. Valamikor a 80-as években,
amikor a videótechnikát még csak az orvoslásban használták, Grunwalsky megnézte
magát belülről egy parányi orvosi kamerával. Ez sokat elmond róla. A magyar
filmben teljesen egyedülálló az a nem szűnő mohóság és zsigeri izgalom, amit a
kamerájával produkál.
Grunwalsky a magyar film
egyedülállóan termékeny alkotója. Sok egyéb mellett ebben is Bódyhoz hasonlítható.
A Könnyű testi sértés (1983) óta
gyakorlatilag nem teszi le a kamerát. 1988-ban például két filmet is forgat (Egy teljes nap, Mr. Universe), 1992-ben
is (Roncsfilm, Goldberg variációk).
1999-ben egyetlen évben hármat (Gengszterfilm,
Nekem lámpást adott az Úr Pesten, Visszatérés), ami kivételes teljesítmény.
Rendezőként igazán akkor talál magára, mikor végre operatőr is lehet.
Operatőrként nem áll rendelkezésére bárkinek. Munkakapcsolatai viszont – Szomjassal
és Jancsóval – sokkal intenzívebbek, mint a szokásos rendező-operatőr viszonyok.
Grunwalsky életművében egyébként nem igen érdemes szétszálazni a rendezőt és az
operatőrt. Rendezőként kicsit modorosabb, szigorúbb, igazi vátesztudatos
moralista. Szomjassal közös munkáik lazábbak, humorosabbak, üdítően
földhözragadtak, a Jancsóval forgatottak hatalmas mozgóképi farce-ok, de
Grunwalskyt lényegében egyedül is, párban is a 80-as évek óta ugyanazok a
vizuális problémák foglalkoztatják.
A kánonba talán 3-4
filmje fog bekerülni. A Könnyű testi
sértés, az Egy teljes nap, a Nekem lámpást adott az Úr Pesten. De a
kánon fogalma Grunwalsky praxisa felől nézve maga is ortodox dolog.
Szabálytalan életműve egészében és/vagy apró részleteiben hordoz fontos nyelvi
tanulságokat. Grunwalskyról az egyes
filmek mondanak legkevesebbet.
Azért vegyük sorra ezt a
hármat: A Könnyű testi sértésben
Szomjassal váratlanul megtalálnak egy szabad, újszerű narrációs formát s egy
funkcionális, minden artisztikumot nélkülöző laza képi világot. A gangos
félproli környezetben játszódó könnyű szövésű háromszög történet Andoraival, a
fiatal Eperjessel és az amatőr Erdős Mariannal, a sok „félre”-szerű, tévés
bűnügyi műsorokat imitáló kiszólással igazi reveláció 1983-ban.
Összehasonlításképp: Jeles az Angyali
üdvözleten, Tarr az Őszi almanachon
dolgozik éppen.
Az Egy teljes nap a rendszerváltás előtti évben Grunwalsky igazi
rendezői debütálása. Ez a negyedik filmje, de itt szinte mindent újrakezd,
egész alkotói módszerét megújítja. Korábbi filmjeit Ragályi Elemér és Máthé
Tibor fényképezték. Mostantól nála van a kamera, anyaga fölött teljes kontrollt
gyakorol. Az Egy teljes nap – a „magyarTaxisofőr” – Nemcsák Károllyal az év
meglepetése. Kornis Mihály méltatja értőn, lelkesen. Gyártási szempontból is
tanulságos, hiszen a következő évtizedben olyannyira lecsökkennek a magyar
filmgyártásra jutó pénzek, hogy ez a low budget siker fontos. Hogy így is
lehet.
A Nekem lámpást adott...is fordulópont Grunwalsky pályáján. Ugyanis Jancsó,
akinek fiatalon számos filmjében asszisztált (Csend és kiáltás, Fényes szelek, Égi bárány, Még kér a nép)
ekkoriban már évek óta el van akadva. És lényegében Grunwalskynak köszönhető
hogy Jancsó kreativitása ezzel a filmmel újra megnyílik, belendül. Jancsónak
hirtelen kedve lesz elmondani – egy vadonatúj nyelven – mindazt, amit önnön
stílusforradalmát túlélt európai rangú mesterként már jó évtizede képtelen. A Kapa-Pepe
széria első s egyben legjobb darabja, a Lámpás...
.közel 15 év távlatából is nagy pillanat a magyar filmben. Újranézve szó
szerint lámpással világítja be a zűrzavaros posztkommunista-új kapitalizmus abszurd-tragikomikus
világát, melyről – legyünk őszinték –, a mégoly tehetséges Mundruczó-Fliegauf-Pálfi-Hajdu
hullám is alig tudott valami fontosat állítani.
Grunwalsky filmjeit
egyébként nehéz befogadni, lélektani eszközöket ugyanis hagyományos értelemben nem
használ – ez valószínűleg Jancsó hatása –, a kamerát sokszor úgy használja,
mint orvos a szikét, filmjei mozgóképes élveboncolások. Ráadásul annyi fronton
újít, ami a játékfilmes nagyformában a néző számára általában elfogadhatatlan. (Innen
is erednek a kanonizálási gondok.) A képeit viszont jó eséllyel hazaviszed. „Figyeld
meg, az amerikai filmek képeit valamiért mindig elfelejted!” Ezt gyakran
mondja, ha beszélgetsz vele. Grunwalsky filmjeiből viszont elsősorban képek
maradnak meg az emlékezetben. Az Anyaság
18 éves szőke roma madonnája a kéthetes gyerekével, aki sem a boldogságát sem a
boldogtalanságát nem tudja szavakba önteni, de döbbenetesen állja a kamera
tekintetét. Az Eszmélésből például a
fekete leplekkel borított monstrum szellem-mozdony, mely Kossuth tetemét hozza,
s melyhez árkon-bokron-vízen gázolva érkeznek az emberek. Egy leomló ház a mára
elfeledett Az utolsó előtti ítéletből,
melyről a film hőse (Andorai Péter) irodájában ülve egyszerűen nem vesz
tudomást. Az Egy teljes napból a
furcsa mosolyú Éva, ahogy szobabiciklizik a fényben fürdő zűrös proli lakásban. Bogár haláltusája a Duna mocsarában a Kicsi, de nagyon erősben.
Grunwalskynak
elképesztően intenzív kapcsolata van a színészeivel. Filmjeiben játszani
egyáltalán nem szokványos feladat. Mást kér tőlük, máshogy is instruálja őket,
a felvétel alatt gyakorlatilag folyamatosan. A mozgást és az arcjátékot szinte
tollba mondja, tulajdonképpen minden pillanatot kontrolál. Létezik ez a
gyakorlat, a klasszikusok közül például Fellini instruált hasonlóan, az új
magyar fősodorban Fliegauf, de nagyon megterhelő, s a színésztől óriási bizalmat,
feltétlen önátadást kíván. Akik jól bírják ezt a munkastílust, azokhoz Grunwalsky
mániákusan ragaszkodik. Andorai Péter, Gáspár Sándor, Nemcsák Károly, Szabados
Tamás, Cserhalmi Erzsi, Csere Ági, Ladányi Andrea, rájuk filmről filmre nagyon
számít.
A Grunwalsky-hősök többnyire
szelíd megátalkodottak, akiknek rossz lapot osztott a sors egy bomlott,
erőszakos világban. Utrius, a történelem első pacifistája, aki nem akar
Isonzónál ágyútöltelék vagy mustárgázsérült lenni. Taxis Józsi, aki inkább
megöli, de nem engedi át szép szeretőjét a tartozásaiért cserébe. A Goldberg variációk szülőpárja, akik fiuk
öngyilkosságára kollektív öngyilkossággal válaszolnak. Grunwalsky rendezőként
jegyzett filmjei teli vannak artikulálatlan, majd gyilkosságban,
öngyilkosságban robbanó indulatokkal, önsorsrontó hősökkel, hideglelős
nevetőgörcsös pillanatokkal. A közeg, ahol ezek a sorsok beteljesülnek – a
magyar történelem válságos korszakai: például Kossuth halálának éve (Eszmélés), a Kiegyezés korának végórái (Utrius), a horthysta állam
berendezkedése (Vörös requiem) a rendszerváltás
előtti/utáni szétesett idők (Egy teljes
nap, Kicsi, de nagyon erős).
Grunwalsky különös
fényei érdekes összefüggésben vannak a hősök megváltatlanságával. Tudjuk, régen
feladta már, hogy meg kéne indokolnia – amúgy a klasszikus világítás szabályai
szerint –, hogy honnan is jön a fény. Ugyanis bárhonnan. Hiszen a belső tér
bármely pontján lehet egy-egy tükröző felület, sokszor van is. A fény útja
azokban a zavaros kaotikus terekben, ahol Grunwalsky történetei játszódnak, kiszámíthatatlan,
tehát önkényes is lehet. És sokszor nem is az arc van megvilágítva, hanem
fordítva, mintha az arc fürödne önnön fényében. Ezt nagyon szereti. A fényben
fürdő, szenvedő arc, ez Grunwalsky leitmotivja, hasonlóan a középkori festészet
fény- és témafelfogásához. Ha Jeles azt mondja, a filmrendező tulajdonképpen Teremtőt
játszik, hát Grunwalsky fényeivel valóban gyakran betör ezekbe a sokszor oly köznapi
tematikájú filmekbe a transzcendencia.
„A film nekem a létezés
egy formája. Mint a háziasszonynak, hogy fölkel és rendbe rakja a lakást. A
filmezés egyfajta rendrakás.” A
nézőnek persze elsőre inkább a rendetlenség jut eszébe. Amúgy épp ez a 80-as
évek Szomjassal közös nagy felfedezése. Hogy mostantól a rendetlenség a rend. A
Könnyű testi sértés, a Falfúró, a Könnyű vér, a Roncsfilm laza
káosza a teljes társadalmi
felfordulás közepén – pontos. A Könnyű
testi sértésben vagy a Falfúróban
nincs egy „normális” kép, egy „normális” jelenet. A kamera gyakran dupláz: mint
egy alkotói kiszólásként: „így is felvehetném”. A fényviszonyok enyhén szólva
kaotikusak. Vizuális és narratív idézőjelek közt halad előre a nevetségesen
piti, újságcikk szintű történet:...megszúrta
volt felesége új élettársát,...kismamák prostituálták magukat a paneltömbben...,
a Gólya presszóba ismét kiszállt a rendőrség.
A koncepcionális nyelvi újítást
a kollázs fogalmával lehet szabatosan körülírni. Az inkább elemző, szintetizáló
montázstechnikát Grunwalsky (illetve Szomjas) munkáiban a filmműfajban mindenképp
szokatlan kollázs-elv váltja fel. A különbség lényegi. A montázs teret épít,
időt konstruál, jelentést implikál. A kollázs semmi ilyet nem tesz. Az Utriusban például laza kötetlenségben hevernek
egymáson a legkülönfélébb vizuális és akusztikus elemek. Idegen hanggal
ellátott első világháborús archívok, Ferenc Ferdinánd meggyilkolásának újságkivágásokból
összerótt klipje az Utrius gyönyörű nővéréről készült erotikus videófestmények
társaságában. A Goldberg variációkban
sosem tudjuk meg, mi köze a többször visszatérő vurstliszerű hatalmas vaspörgettyűnek
a három hőshöz. Netán az apa emléke öngyilkos fiáról, vagy flashback, amit felhasználhat
a néző az elbeszélés felépítéséhez, esetleg az elbeszélő asszociációja, amiből
valami szimbolikát kellene kiértenünk. A nagybeteg Orbán Ottó szép szenvedő
arcát delfinekről készült filmrészletek keretezik. Mi ez, valami hasonlat? Az
aszódi nevelőintézet fiúcsapatából (Sír a
madár) valaki táncra perdül, lépegető exkavátor archív képe felelget a
táncra. Hogy kerül oda? Izgalmas tudattágító társítás. Grunwalsky gyakran egyszerűen
nem dolgozza el megfelelően a képi és hangi alkotóelemeket. Nem stimmel a színész
szájszinkronja, a hangja inkább belső hang, miközben párbeszédként funkcionál. A
többnyire klasszikus zenei hangkulissza lehetetlenül lóg a triviális jeleneten,
a nagyszerkezet szétesik laza etűdökre. Az illesztések, akárcsak a
képzőművészeti kollázsokon, durvák, a vágások varratszerűek.
Mindebben van elődje Grunwalskynak
a magyar avantgárdban. Film és kollázs-elv összeházasítását Bódy kezdte, még a
70-es években, mint annyi mindent. Az archívokból összerótt Privát történelem vagy az önmagát
álarchívként tételező Amerikai anzix nagyon
is épít a kollázshatásra. Bódy és Grunwalsky stafétaviszonyáról egyébként is fontos
beszélni. Mert túl az alkati hasonlóságon, Grunwalsky legalább három ponton tovább
viszi, amit Bódy idejekorán abbahagyott. Az Amerikai
anzixban kimunkált „fényvágás”
originális fogalma például Grunwalskynál is használható. Az Utrius vagy a Falfúró mozgó, változékony, dramaturgiai funkciójú fényszerkezetei a
„belső (fény)vágás” fogalmával írhatók le plasztikusan. Bódy archív-használatának
továbbgondolása is fontos. Itt épp csak annyi hely van, hogy rögzítsük, nemcsak
Forgács Péter privátfilm koncepciójában érlelődött ez tovább, archív-ügyben a
90-es években Gunwalsky is hallatlanul izgalmas eredményekre jutott. (Sír a madár, Vadevezősök, Utrius). A legfontosabb
azonban, hogy játékfilmeseink közül egyedül Grunwalsky vitte tovább Bódy nyitott,
demokratikus mozgókép koncepcióját. Grunwalskyt lázba hozza minden új s még újabb
médium. Sok olyan elvet feldob, használ, tanulmányoz, ami a mozi vezérelte
filmkoncepció számára idegen, például a sorozatelv, az újrahasznosítás, a
kollázs. Egész praxisával tagadja azt a hierarchikus piramist, melynek 100 éve
az egyedi játékfilm csücsül a tetején, s ami mostanára valóban látványosan
megrogyott.
Grunwalsky radikális rendező,
világnézetileg is. Baloldali radikális. Most, hogy a baloldaliság újra
szitokszó lett, munkáit újranézve felszabadító volt ezzel szembesülni. Tiszta,
egyszerű, hatvannyolcas, militáns baloldaliság ez, ami hosszú pályája során tulajdonképpen
jottányit sem változott. Első filmjében, a Vörös
rekviemben a főiskolás Andorai Péterrel eljátszatta Sallay Imrét, aki
ugyanolyan makulátlan értelmiségi forradalmár, mint a betiltott Agitátorok (Magyar Dezső) kommunárdjai.
Az Eszmélés témája az agrárszocialista
mozgalmak. Grunwalsky mindig is a Pepékkel volt, a reménytelen sorsokkal megtömött
pesti slum jobb sorsra érdemes népével. A „kékekkel”, akiket a Nekem lámpást...-ban karanténba zárnak
és szétslagoznak. A Kicsi, de nagyon erős
történetének kétszer is nekiugrik. Bogárt, a gyilkos proletárt, aki azért rabol
és öl, mert megszállottan hiszi, hogy a mosógépes-fridzsideres rendes élet az ő
családjának is jár, filmje végén Handel Sarabande-jával
gyászolja el. Legjobb filmjei akkor születnek (a 80-as, 90-es években), amikor
ez a radikalizmus egy formai mozgóképi fellazításban eszkalálódik. Grunwalsky elsőként
érti meg az ezredforduló permanens vizuális forradalmának irányát, természetét,
a celluloid és a mozi utáni korszak (már bőven benne vagyunk) természetét,
műfajok, műnemek és alkotói módszerek szabad egymásba robbanását, a vizuális
kultúra meglepően gyors demokratizálódásának hatását, a crossmédia, az új típusú
internetes alkotó/fogyasztó gondolkodást. Ha valaki, hát épp ő mindennek már
két évtizede úttörője.
„A film, mint műfaj tulajdonképpen
sosem érdekelt. Talán ha úgy növök fel, hogy van tévé, videó, nem is biztos,
hogy a filmet választom, mint mesterséget. Moholy-Nagy a 20-as években azt
jövendölte, hogy valamikor a jövőben fényjátékokat terveznek majd az
embereknek, a városfalakról hatalmas tekintetű férfiak és nők figyelnek bennünket,
s ez mindent megváltoztat. Ma ebben élünk. Csak már senki sem veszi észre, hány
reklámpofa van a falakon. Egyszer egy réges-régi vitán valakivel összevesztem
ezen. Én hittem abban, hogy amikor a dolgok láthatóvá lesznek, az forradalom
lesz.”
A több mint 100 éve
tartó mozgóképi forradalom egyik utolsó etapja közben lezajlott. Hogy a
Bogárok, Évák, Taxis Józsik, Pepék felszabadításához Grunwalsky szabad kamerája
miért nem volt elég, azt egyszer érdemes lenne vele megbeszélni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1831 átlag: 5.39 |
|
|