AssayasEgy magyar Párizsban: Olivier AssayasAz eltűnt lázadás nyomábanBáron György
Assayas-ra a hatvanas évek szelleme és a nouvelle vague gyakorolt erős hatást. Nemzedéki filmes, a 68 utáni évek „elforradalmának” krónikása.
Ha a mai francia filmről esik szó, Olivier Assayas-t nem nagyon szokták
emlegetni. Nálunk. Nemcsak azért különös ez, mert Assayas az egyik legismertebb
és legelismertebb francia filmes, aki a nyolcvanas évek óta, a tévésorozatokat,
rövideket és dokukat nem számítva, tizenhat nagyjátékfilmet rendezett, tömérdek
fesztiváldíjat gyűjtött, vagyis korunk egyik legtermékenyebb, folyamatosan
magas színvonalon teljesítő filmkészítője; azért is, mert más esetekben dagadó
honfiúi kebellel ismerjük fel nemzetközi hírnévre szert tett hazánkfiaiban a
magyart, ezzel szemben ő még a Magyar
filmesek a világban című vaskos kötetből is kimaradt, márpedig abban
olyanok is helyet kaptak, akik csak innen értesülhettek a gyökereikről. Assayas
édesanyja emigráns magyar, a rendező tűrhetően beszéli a nyelvünket, egyik
legfontosabb filmje, a Hideg víz elején
a (Győri Ilona játszotta) nagymami hibátlan magyarsággal zsörtölődik francia
unokáival. Mégis, az igényes hazai szakírók ugyanúgy nem látszanak tudomást
venni róla, mint a bulvársajtó; márpedig az utóbbiaknak külhonban évekig adott
muníciót a távol-keleti film legtündöklőbb csillagával, Maggie Cheunggal kötött
– több közös filmet eredményező – házassága; rajta kívül dolgozott Nick
Nolte-val, Isabelle Huppert-rel, Beatrice Dalle-lal, s többször is Juliette
Binoche-sal és Jean-Pierre Léaud-val. Vélhetnénk, az a mellőzés oka, hogy a
nyolcvanas-kilencvenes évektől mifelénk – az érdemtelenül agyondicsért François Ozon-t kivéve
– nem figyelnek a francia mozira, ám ennek ellentmond, hogy még Bikácsy Gergely
Bolond Pierrot moziba megy című
alapos, elmélyült filmtörténetében sem lelhetjük a nevét, holott a vele egy
időben színre lépett Bessonról, Beineix-ről, Caraxról érdemük szerint esik szó.
Besson azóta hollywoodi sikergyáros lett, a kicsit korábban indult Beineix
felhagyott a rendezéssel, egy ideje már csak producerkedik, Carax pedig hosszas
alámerülések után épp most tért diadalmasan vissza a Holy Motors-szal. Hozzájuk képest Assayas folyamatosan dolgozik,
csaknem minden évben előáll új filmmel, tévésorozatokat készít (közülük a
legismertebb a Golden Globe-ot nyert Carlos,
amelynek moziváltozatával két éve a Titanicon vendégeskedett – szinte
visszhangtalanul), portréfilmet forgatott a (nálunk szintén alig ismert) nagy
tajvani rendezőről, Hou Hsiao-Hsienről és a zeneszerző Karl-Heinz
Stockhausenről, beszélgető-könyvet publikált Ingmar Bergmanról.
Igaz, tőle – Carax-szal, Beineix-vel ellentétben – távol
áll a provokáció. Szelíd hangú, finom ízlésű, elegáns modorú, kulturált
filmkészítő, aki nem „berobbant” a filmvilágba, hanem lassan, aprólékosan,
fokozatosan építi életművét, készíti személyes, egyedi hangvételű
mozidarabjait. Filmtörténeti elhivatottsággal-tudatossággal vágott neki ő is a
pályának, akárcsak Besson vagy Carax; előbbi indulását az amerikai film iránti
csodálata határozta meg, utóbbi egyszerre merített a szürrealista hagyományból
és a költői realizmus örökségéből. Assayas-ra a hatvanas évek szelleme és a
nouvelle vague gyakorolt erős hatást – aligha véletlen, hogy hosszú ideig a
Cahiers du Cinéma munkatársa volt.
A későn születettek fájdalmas nosztalgiájával tekint
vissza egy olyan időszakra, amelynek nem lehetett szereplője, csupán utólagos
szemlélője: a hatvanas évekre, a diákmozgalmak Párizsára és Európájára. Ő a kor
utopikus-anarchista „elforradalmának” („irrévolution”) a gyermeke, az
establishment elleni újbaloldali nemzedéki lázadás késői krónikása. Bár gazdag
és sokszínű életművében a legkülönbözőbb témájú, műfajú és stílusú filmek
föllelhetők, igazából ez az a fonál, amelyre az eltérő darabok felfűzhetők.
Hangsúlyozottan és vállaltan „nemzedéki filmes”, ebben a tekintetben a
leginkább a korai Szabó Istvánhoz hasonlítható. Azzal a nem lényegtelen
különbséggel, hogy míg Szabó a hatvanas években „szinkronban” volt azzal a
generációval, amelynek krónikása lett, addig a nála jó két évtizeddel később
született Assayas a hetvenes években, a forradalmak elzúgása idején, az új rend
megszilárdulásakor volt tizen-, majd huszonéves – ezt a csalódást dolgozza fel
a nyolcvanas évek derekától több filmjében.
Így jöttem
Első egészestése, az 1986-os Rendetlenség (Desordre)
középpontjában fiatal zenészek csikócsapata áll, az 1991-es Párizs ébred (Paris
s’éveille) és az 1993-as Új élet (Une nouvelle vie) – akárcsak Szabó korai
trilógiája - az apakeresésről, a szülők generációjával történő szembesülésről,
a felnőtté válásról szól, előbbi egy kamaszfiú, utóbbi egy fiatal lány
szemszögéből. A Párizs ébred, amelyben az apa szerepét a valamikori
Truffaut-kölyök, Jean-Pierre Léaud játssza, elnyeri – stílszerűen – a Jean
Vigo-díjat.
Assayas a kedvenc filmjének az ezt követő munkáját, a Hideg víz-et (L’eau froid) tartja. Nem biztos, hogy ez a legsikerültebb darabja,
de – a most bemutatott Május után-t
leszámítva – a legszemélyesebb. Tizenéves kallódó diákfiatalok története ez,
1972-ből, amikor a rendező tizenhét éves volt. Gilles tehetős középosztálybeli
családból származik, Christine szülei elváltak, anyja egy arab férfivel él.
Apróbb bűncselekményeket követnek el, akárcsak a Négyszáz csapás kiskamaszai, pusztán a lázadás, a balhé kedvéért.
Szüleikkel nem tudnak szót érteni, de nem is nagyon akarnak, megvetik a „papa
társadalmát”, szabadon, kötöttségek nélkül szeretnének élni. Ám a lázadások
ideje lejárt, a későn jött lázadók már csak az emlékébe kapaszkodhatnak. A film
második része egy hosszúra nyúlt éjszakai buli, vidéken, kihalt udvarházban,
tánccal, tűzgyújtással, ivással, fűvel, szabad szerelemmel. Folyamatosan zúg a
kor zenéje: Janis Joplin, Nico, Leonard Cohen, Bob Dylan, Donovan, Uriah Heep;
az egyik részvevő Ginsberg Szútrájából olvas fel. Az eufóriát keserű ébredés
követi: Gilles és Christine fázósan bújik össze a ködös, szürke hajnalon, majd
elválnak útjaik, a lány valószínűleg művész-kommunába menekül az őt vegzáló
ősök elől, búcsúüzenetként csak egy üres cédulát hagy maga után, Gilles pedig
hazatér a szülői házba.
Assayasnak láthatóan nincsenek illúziói a lázadás
kimenetelét és értelmét illetően, mégis teljes szívvel a fiatalok pártján áll,
komoly és átélt nosztalgiával idézve fel a kor kultúráját, divatját és
életérzését. Amilyen együttérzéssel követi tizenéves szereplőit, olyan hideg
távolságtartással figyeli az apák nemzedékét, ezeket a fáradt, törődött,
iparkodó embereket, akik nem értik a gyerekeiket. Gilles apjának szerepében
Szabó László nyújt emlékezetes alakítást, a hasonlóan értetlen, gyűrött arcú
rendőrfelügyelőt pedig a – többek között – Kaurismäki és Guédiguian filmjeiből
ismerős nagyszerű jellemszínész, Jean-Pierre Darroussin játssza. Látva
felesleges, üres igyekezetüket, hogy segítsenek a fiatalokon, közelikben
mutatott szürke arcukat, tétova, tehetetlen gesztusaikat, megértjük Christine-t
és Gilles-t, hogy nem szeretnének ilyen felnőttekké válni.
Álmodozások
kora
– ezt az alcímet is adhatnánk, megint csak Szabót idézve,
Assayas 1997-es filmjének, az Augusztus
vége, szeptember eleje címűnek. Igaz, a hősök, régi barátok-barátnők már
jócskán bent járnak a felnőttkor későnyarában, de mintha még mindig keresnék a
helyüket, nem váltak volna felnőtté. Akár a Szabó-film története folytatódna;
ráadásul itt is a halál árnyéka döbbenti rá a szereplőket a mulandóságra, a
pergő időre, az eltékozolt évekre.
Ugyancsak nemzedéki történet a 2004-es Clean, ha másként, de a felnőtté
válásról szól ez is. Nem tizenévesek lázadnak a szülők ellen, hanem harmincas
szülők próbálnak felnőni, s megfelelni az apa- és anyaszerepnek. Lee, a sikeres
rockzenész váratlanul meghal kábítószer-túladagolásban. Felesége, Emily Wang
(Maggie Cheung), hajdan népszerű énekesnő, drog birtoklásáért börtönbe kerül,
kisfiúkat a bíróság az amerikai nagyszülőknek ítéli. Emily, kiszabadulván,
megpróbál leállni a szerről, munkát keresni, hogy visszakapja a gyerekét. A
film egyrészt az ő talpra állásának – felnőtté válásának – története, másfelől
egy különös kapcsolaté, amely a Nick Nolte játszotta após és közte bontakozik
ki. Míg anyósa ridegen ellenséges vele szemben, az após lassanként megérti a
menyét, s a feleségét is kijátszva, megpróbálja segíteni, összehozni a
gyerekével. Zenésztörténet ez, benne – mint minden Assayas-filmben – nagy
szerepet játszik a rockzene: a film elején hőseink Emily Haines és a Metric
koncertjét hallgatják hosszan (alighanem innen a Maggie Cheung játszotta
énekesnő neve), végül a történet a munkához visszatalált Emily
stúdiófelvételével zárul, amelyen a Goin’home-t
énekli.
Elveszett illúziók
Látszatra kalandos életrajzi akciómozi a Carlos, amely eredetileg tévésorozatnak
készült, ám a siker nyomán a moziverzióját is bemutatták (ez utóbbit láthattuk
a Titanicon). Ha azonban az életmű egésze felől nézzük, más hangfekvésben, de ugyanarról
van szó: a hatvanas évek hitének megfakulásáról, az establishment-ellenes
lázadás terrorba fordulásáról, a megkeseredett szájízről, arról, hogyan
folytatódott az a történet, amit a Hideg
víz-ben elkezdett mesélni. Carlos baloldali lázadóként kezdte, de ő,
Gilles-el és Christine-nel ellentétben, nem hippi-kommunában kötött ki, hanem –
lelkes ifjúkommunistaként – kubai kiképzőközpontokban, majd hamarosan a
palesztin terroristák táborában.
Ugyanerről, a diákmozgalmak végéről, a
megkeseredettségből és tehetetlenségből kinövő terrorizmus születéséről szól
Assayas friss játékfilmje, a Május után,
amely mintha a Hideg víz közvetlen
folytatása, későbbi párdarabja volna. Ismét a hetvenes évek elejére utazunk
vissza az időben, s ismét tizenéves diákok a hőseink. Ők nem csupán elvonulnak
a természet mélyére az apák haszonelvű világából, hanem aktívan, politikai
akciókkal lázadnak ellene. Kezdetben még csak röplapokat osztogatnak,
középületek falaira firkálnak, tüntetnek az utcán, ám hamarosan előkerülnek a maguk
barkácsolta Molotov-koktélok, a játék egyre komolyabbra fordul, egyik
akciójukkor egy őr súlyosan megsérül, három hősünket Olaszországba, az ottani
szimpatizánsokhoz menekíti a mozgalom. Itt idősebb elvtársaikkal baloldali
szakszervezeti gyűléseken vesznek részt, ám ez láthatóan kevéssé érdekli őket,
nemzetközi hippi-csapathoz csatlakoznak, szívnak, énekelnek, köztük ül Johnny
Flynn a gitárjával, a „free world”-ről penget egy dalt, arról vitatkoznak,
Tibetbe menjenek-e, Afganisztánba, vagy a forradalmi Kubába. A kulturális közeg
ugyanaz, mint ami a Hideg víz
szereplőit körülvette: Pascal Gondolatokját
idézik és Gregory Corso I’m 25-jét, a
maoizmusról folytatnak hosszú vitákat meg a trockizmusról, miközben hol az Arno
partján, hol Pompei romjai között kószálnak. Végül két hősünk hazatér, elválnak
útjaik, a lány baloldali kommunába költözik, a fiú felhagy a közvetlen
politikával és filmes lesz. Képzőművész barátjuk, akivel együtt menekültek
Itáliába, a távoli Keletre utazik, ott festeget, szőke amerikai hippi-barátnője
visszatér az iskolába és a polgári életbe. Két volt osztálytársuk a
terrorizmust választja, harcot hirdet a rendszer ellen és illegalitásba vonul.
A film végén hősünket látjuk, amint elmélyülten olvasgatva sorban áll egy mozi
előtt, ahol az olaszországi útjukról készült film pereg. Az utak elváltak – az
önéletrajzi ihletés eltagadhatatlan.
Látszatra különbözik ezektől az érzelmes nemzedéki
krónikáktól a Carlost és a Május után-t megelőző 2008-as Nyári időszámítás (L’heure d’été). A
kétórás filmidő első fele elegáns, tágas vidéki udvarházban játszódik, ragyogó
nyáridőben. Finom, kellemes társaság üli körbe az asztalt, beszélgetnek,
esznek-isznak, élvezik a természetet. Akárha Rohmer-filmet látnánk. Három
testvér – két fiú és egy lány – ünnepli édesanyjuk hetvenötödik születésnapját,
a fiúk magával hozták feleségüket, gyerekeiket, fotóművész húguk New Yorkból
érkezett, ahol a barátjával él. Az ódon ház, akár egy múzeum, tele értékes
műtárggyal és festménnyel. Híres festő-nagybátyjuk élt itt, s lassanként az is
kiderül, hogy hajdan forró szerelmi viszonyt folytatott a mamával. Az idős
asszony – a Carax filmjeiből ismerős Edith Scob játssza – a halálra készül, s
azért rendezte az összejövetelt, hogy megkérje gyermekeit, ne kótyavetyéljék el
a vagyont, az évtizedek során felhalmozott páratlan kincseket. Ám erre csak a
legidősebb fivér (Assayas kedvenc színésze, Charles Berling alakítja) hajlik,
öccsének (Jérémie Rénier, a Dardenne-filmek lázadója ezúttal apa-szerepben) a
pekingi üzleteihez készpénzre van szüksége, s húguk (a hirtelenszőke Juliette
Binoche) sem tud mit kezdeni New York-ban a franciaországi házzal. Eladnak hát
mindent, amit az előző nemzedékek gondosan egybegyűjtöttek, felszámolják a
birtokot. A zárójelenetben az unokák búcsúbulit rendeznek. Tizenévesek
szaladgálnak önfeledten a kertben, játszanak, évődnek és esetlenül
udvarolgatnak, mintha a Hideg víz
vagy a Május után partizó
tinédzsereit látnánk, amint egyetlen napra, először és utoljára, birtokba
veszik az elherdált családi örökséget.
Golyóstoll-kamera
Az „így jöttem”-darabok, a Hideg víz és a Május után
között Assayas is elkészíti a maga atelier-filmjét, az Irma Vep-et. Franciaországi forgatáson járunk, vámpírfilm forog,
nagy izgalommal várják a hongkongi filmcsillagot, az önmagát a saját nevén
játszó Maggie Cheunget. A Jean-Pierre Léaud megformálta rendező egyre
egzaltáltabb, a középkorú felvételvezetőnő folyvást vitatkozik a fiatal, szőke
asszisztenslánnyal, utóbbi Cheunget szeretné ágyba vinni, s ez majdnem sikerül
is neki, folyamatosan nő a zűrzavar, a távol-keleti világsztár egy mukkot sem
ért az egészből, s nem csak azért, mert nem beszél franciául. Végül a rendező
összeroppan, másik filmes veszi át a munkát, aki nem tudja elképzelni, hogy
ázsiai színésznő alakítsa a vámpírt, neki egy mai Arletty kell, közli, s meg is
találja valamelyik helyi epizódistában, Cheung visszautazik dolgavégezetlenül
Amerikába. Assayas láthatóan élvezi, hogy ismerős közegben mozoghat, s –
akárcsak Truffaut az Amerikai éjszakában
-, kedélyes, könnyed iróniával mutatja be a filmkészítés világát. Bár az Irma Vep (ez a készülő film címe is) nem
nemzedéki mű, a személyes indíttatás ezúttal is kétségbevonhatatlan. A film
egyik legemlékezetesebb jelenetében egy mérhetetlenül agresszív, bunkó
tévériporter interjút készít Maggie Cheunggal. A fickót nem a riportalany
érdekli, hanem kizárólag a saját sületlenségei, a kérdései hosszabbak a
válaszoknál, olyanokat mond, hogy „a francia filmeket nem a közönségnek
készítik a rendezők, hanem csak önmaguknak és az intellektueleknek, bezzeg
Schwarzenegger, van Damme, a kung fu, az az igazi, a francia állam olyan
produkciókra ad pénzt, amiket senki nem néz, ennek véget kell vetni”.
Ismerős szöveg, a franciáknak sem lehet könnyű.
Assayas lebilincselően, gördülékenyen mesél, belevon
minket a történeteibe, olyan lendülettel, hogy észre sem vesszük az idő
múlását. Módszeréről egy budapesti interjúban így vall: „Amit én személyesen írási folyamatnak gondolok, az eléggé
hosszú eseménysor: már a gondolkodásnál elkezdődik, és egészen az elkészült
filmig tart. A filmipar nagyjai persze nem igazán szeretik ezt az elvet.
Manapság azért beszélünk sokat forgatókönyvírásról, mert a finanszírozók –
onnan nézve persze teljesen logikusan – a legolcsóbb szegmensre, azaz az írásra
akarják korlátozni a kreativitást, aztán pedig szigorú kontroll alá szeretnék
helyezni filmkészítés teljes folyamatát.” Ha Rohmert franciás rendezőnek mondjuk, akkor a nála könnyedebb,
felszínesebb és mindenekelőtt érzelmesebb Assayasra is illik ez a jelző.
Annyiban is a hatvanas évek örököse ő, hogy a kamera nála is „töltőtoll”, vagy
inkább könnyen futó golyóstoll, amellyel személyes
élményeket-hangulatokat-történeteket „ír” a celluloidszalagra. Lazán vándorló,
érdeklődőn bóklászó felvevőgéppel járja be a tereket, követi a hőseit, majd
hagyja el őket, s tér vissza hozzájuk megint. Eszközei nem tolakodóan
feltűnőek, szinte észrevétlenül simulnak a mesébe, ám finom, elegáns elbeszélői
nyelve így is néhány perc után tévedhetetlenül felismerhető. Hogy a látszólagos
könnyedség mögött erős rendezői személyiség rejlik, arra az is utal, hogy bár
filmjei sorát két jelentékeny operatőr, a koraiakat Denis Lenoir, a későbbieket
a Resnais-vel, Carax-szal, Sean Pennnel, Walter Salles-szal, Ang Lee-vel is
dolgozó Eric Gautier fényképezte, az életmű törésmentesen egységes. Látszatra
tudatos értelmiségi filmkészítőről van szó – filmjei irodalmi és zenei
idézetekkel zsúfoltak -, mégis, ez az elbeszélői tehetség inkább ösztönösnek
tűnik: igazi filmes érzékenységre vall, amilyen pontos ritmusban meséli a
történeteit (a kezdetektől ugyanazzal a vágóval, Luc Banier-val dolgozik),
amilyen tévedhetetlen biztonsággal mozog rugalmas kézikamerája a tágas
terekben, s váltja fel a rá jellemző tágas totálokat egy-egy erős közeli.
Mozgóképei olyanok, akár meghívás egy csábítónak ígérkező partira, ahol jó zene
szól, kedves emberek tűnnek fel, barátságos a hangulat, s görcsösen igyekszünk
nem tudomást venni a kijózanítóan hűvös, szürke másnapról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 867 átlag: 5.52 |
|
|