Szürkületi zónaHollywood és az idősekNem vénemberBaski Sándor
Hollywood új célközönséget talált magának. Az ötven fölötti nézők nem a nagyköltségvetésű szuperprodukciókra, hanem a régi idők sztárjaira kíváncsiak.
Mintha Hollywood kezdene másképp tekinteni
az idősekre. Régebben még így szólt a vonatkozó álomgyári bon-mot: „Ha el
akarod veszíteni a közönséged, csinálj filmet öregekről”, de mára a trend
megfordulni látszik. A derülátó diagnózis Daniel Petrie rendezőtől származik,
aki még a ’80-as évek végén nyilatkozta az előbbieket. A hollywoodi attitűdök
megváltozását saját filmjének példáján illusztrálta: míg a Selyemgubó első részének bemutatójakor a Twentieth Century Fox
fejesei azt az ukázt adták ki a marketingrészlegnek, hogy az idős főszereplőkről
ne publikáljanak promóciós fotókat, addig a folytatásban – a vígjáték sikerének
hatására – már rájuk hegyezték ki a reklámkampányt.
Nincs tehát új a nap
alatt, Hollywood időről időre felfedezi magának a senior korosztályt (az elmúlt
évtizedekben a Miss Daisy sofőrje, a Szomszéd nője mindig zöldebb és többek
közt az Űrcowboyok célozta meg –
sikerrel – ezt a közönséget), a kérdés csupán az, miben más, és mennyivel lesz tartósabb
ez a mostani fellángolás.
Megtérülő befektetés
Természetesen ezúttal
sem a stúdióvezetők lelkiismerete támadt fel, amiért korábban elhanyagolták az
idősebb nézőket – a trendet elsősorban a gazdasági racionalitás diktálja. Az 1946
és ’64 között születettek, az úgynevezett baby-boomerek 78 millióan vannak,
közülük 40 millióan pedig már 65 év felett járnak – övék Amerikában a
leggyorsabban növekvő korcsoport. Többen vannak, mint Hollywood fő célközönsége,
a 18 és 24 év közöttiek, ráadásul a legfrissebb adatok szerint megbízhatóbbak
is: 2011-ben minden korosztályban visszaesett a mozik látogatottsága – kivéve a
60 év felettiek körében. A helyzet Nagy Britanniában is hasonló: 2011-ben a 45
év feletti nézők aránya 28%-kal nőtt, és a közönség 25%-a ma már 50 évesnél
idősebb. A nyugdíjasokra anyagilag is jobban lehet építeni, mint a
tinédzserekre, van pénzük mozijegyre – ez a helyzetelemzés természetesen nem a
magyarországi viszonyokat tükrözi – és több szabadidővel is rendelkeznek, a
stúdiók részéről így valódi önsorsrontás lenne nem kiaknázni a senior piacot.
A régi reflexeken
azonban nem volt olyan könnyű túllépni. A Sony egyik produkciós vezetőjének
visszaemlékezése szerint, amikor a Minden
végzet nehéz (2003) forgatókönyvét megkapták, a később Jack Nicholson és
Diane Keaton főszereplésével leforgatott film tervét a marketing osztály
részéről értetlenség fogadta: „Az emberek tényleg látni akarják majd ezeket az
embereket csókolózni és szexelni?” A produkció végül elkészült, de a Sony szemléletváltására
2009-ig kellett várni, amikor is a Julie
& Julia – Két nő, egy recept című filmet a „felnőtt moziknak”
fenntartott őszi vagy téli időszak helyett a nyári blockbuster szezonban,
augusztusban mutatták be. A produkció 130
millió dolláros bevételt termelt, és a nyitó hétvége közönségének több mint
55%-a az 50 évesnél idősebbek korosztályából került ki.
A stúdiók ugyanakkor nem
voltak meggyőződve róla, hogy a sikert más, férfiasabb műfajokban is meg lehet
ismételni, így Sylvester Stallone hiába gyűjtötte maga köré a ’80-as évek
emblematikus sztárjait, egyik nagy gyártó sem mutatott érdeklődést a projekt
iránt. A Bruce Willis-t, Hellen Mirrent, Morgan Freemant és John Malkovich-ot
felvonultató RED producerei hasonló
helyzetben találták magukat: a nagyobb stúdiókat sem a sztárkínálat, sem az a
tény nem hatotta meg, hogy a történet képregényadaptáció, a film így a Summit
Entertainment égisze alatt készült el. A Feláldozhatók
végül 274 millió dollárral gazdagította a Millennium Films-t és a Lionsgate-et,
a RED pedig 200 milliós bevételt
hozott; előbbinek tavaly mutatták be a folytatását, utóbbinak idén nyáron
fogják.
A „gyűjtsünk össze minél
több nyugdíjas korú sztárt egy filmbe” recept más műfajban is működőképes
receptnek bizonyult: Tom Wilkinson, Judi Dench, Bill Nighy és Maggie Smith
jutalomjátéka a Keleti nyugalom –
Marigold Hotelben a 2011-es év egyik legnagyobb sikere lett. A 10 milliós
büdzséből készült dramedy végül 177 millió dollár bevételt hozott, ráadásul a
Fox Searchlight a megszokottnak csak a töredékét fordította marketingre. Felismerték
ugyanis, hogy az idősebb korosztály intimebb viszonyt ápol azokkal az
alkotásokkal, amiket kedvel, így a film jó híre szájról szájra terjed. Az új
célközönséget emellett hagyományos – ha úgy tetszik: régimódi – eszközökkel is
könnyebb elérni: ha egy film címlapra kerül az AARP (Amerikai Nyugdíjasok Szövetsége)
50 millió előfizetőhöz eljutó magazinjában, félig már sikert is aratott.
Sztárok reneszánsza
A nyers számokból és a
demográfiai adatokból nem derül ki, hogy egész pontosan mi vonzza az 50 és a 60
fölöttieket a moziba. A legfontosabb faktor minden bizonnyal a kulturális
berögződés, egyszerűbben: a megszokás. Míg egy mai tizen- és huszonéves már úgy
nőtt fel, hogy a mozi csak egyetlen, és egyre kevésbé meghatározó helyszíne a
filmnézésnek, addig az idősebb generációk számára a mozi jelentette a
szórakozás talán legfontosabb formáját. Moziba járni eseménynek számított – a
legtöbben itt randevúztak először, majd később még számtalanszor –, kábeltévék
illetve otthoni lejátszók híján pedig nem is volt alternatívája a közösségi
képfogyasztásnak. Ma azok számára, akik gyerekeiket felnevelve ismét egyedül
maradtak, a mozi szinte ugyanazt a funkciót tölti be, mint fiatalkorukban.
A legszembetűnőbb
különbség „a régi idők mozija” és a mai Hollywood között a sztárok jelentőségének
csökkenése. A tavalyi évben a 10 legtöbb bevételt termelő film listáján 3 young-adult regény adaptációja, 3
képregényfilm, 2 animációs film, egy akciószéria aktuális darabja és egyetlen
élőszereplős, eredeti ötleten alapuló alkotás található. A fiatal közönség a
jelek szerint műfajokra, mítoszokra és franchise-okra vált jegyet, Batman,
James Bond és Bourne figurája érdekli – hogy kik öltik magukra ideiglenesen
ezeket az avatárokat, kevésbé fontos; egyetlen névvel ma már a legritkább
esetben lehet eladni egy 100 milliós költségvetésű filmet.
A baby boomer korosztály
egy másik Hollywoodon nőtt fel. Az ő idejükben még a klasszikus értelemben vett
sztárok jelentették a filmek fundamentumait. Őket nem a különböző adaptációk,
folytatás- vagy előzményfilmek érdeklik, hanem a valódi, karizmatikus
személyiségek, ezért is működhet a Feláldozhatók,
a RED vagy a Marigold Hotel-féle nosztalgiamozik esetén az „egyet fizet, sokat
kap”-elv. Az évtizedeken át követett sztár legújabb filmjére akkor is kíváncsi
a néző, ha az egykori idol időközben megöregedett, hiszen nem csak az a
történet számít, ami a vásznon pereg – a sztárok ismételt feltűnése, személyes
jelenléte is része egy hosszú éveken át íródó történetnek.
A látszattal ellentétben
ezért sem lényegtelen körülmény, hogy ezek a filmek miről szólnak,
reflektálnak-e az ismert színészek élet- és karriertörténetére, és ha igen,
hogyan. Valódi senior mozinak aligha tekinthető az a film, amelyben az 50
fölött járó színész még mindig egykori ifjúkori önmagát akarja alakítani, ahogy
azt – többek közt – Tom Cruise is teszi. A „régi Hollywoodban” mindenki
fiatalabbnak próbált tűnni, a Feláldozhatók,
a RED, a Rocky Balboa, a Gran Torino,
a Kvartett, a Marigold Hotel vagy a Bakancslista
színészei azonban a szerepeikben is felvállalhatják valódi életkorukat.
Az általuk elmesélt
történetek ráadásul a célközönség életére, személyes sorsára is rezonálnak. A
nyugdíj felé közelítő, vagy a munka világából már ki is vont korosztálynak a
feleslegessé válás gondolatával kell megbarátkoznia. A társadalom elvárja tőlük,
hogy adják át helyüket a fiatalabb generációknak, miközben ők úgy érzik, még
erejük teljében vannak. A Feláldozhatók
és a RED történetei, amelyekben
nyugdíjas korú sztárok tanítják móresre a pozícióikra és/vagy az életükre törő
fiatalokat – bebizonyítva, hogy még mindig ők a szakmájuk mesterei – ezért is működhetnek
ideális vágybeteljesítő fantáziaként a senior nézők számára; nem véletlenül
hangzik így a Schwarzenegger-féle Erőnek
erejével jelmondata: „A nyugdíjas élet a puhányoknak való”.
Nem csak az akciófilmek
szolgálnak hasonlóan pozitív üzenettel: a Bakancslistától
a Kvartetten át a Marigold Hotelig a vígjátékok és a
dramedy-k is azt sugallják, hogy a környezetük által leírt idősek még képesek
új élményeket és kalandokat átélni. Paradox módon az elmúlt években készült
hollywoodi senior-filmek – műfajuktól függetlenül – a fiatalos hangvételükkel
tüntetnek. Míg korábban az időskort illett kellő áhítattal kezelni, addig a
legfrissebb, hasonló témát boncolgató filmek nem veszik túlságosan komolyan
magukat. Ennek köszönhetően a „realizmus” bélyegét egy pillanatig sem lehet
rájuk sütni, ellenben a fiatalabb korosztály is élvezheti őket, éppúgy, ahogy a
mai animációs filmek sem csak a gyerekeknek szólnak.
Egyelőre nem tudni,
meddig tart ki Hollywood érdeklődése az idősebb nézők iránt. Amíg az újabb és
újabb senior-mozik jelentős bevételeket termelnek, bizonyosan. A Julie & Julia receptje nyomán a
legfrissebb trend egy-egy idős és fiatal sztár összepárosítása (Szekatúra, Az utolsó csavar), de készül
már a Másnaposok nyugdíjasokra
hangolt változata is (Last Vegas). A
megváltozott hollywoodi szemléletet legjobban talán az AARP által rendezett,
senior moziknak szentelt fesztivál felfutása jelzi. Míg korábban a stúdiók csak
olyan filmeket bocsátottak a szervezők rendelkezésére, amelyeket már
bemutattak, a sztárok pedig rendre távolmaradtak, addig újabban vörösszőnyeges
világpremiereket is tartanak itt.
Ha a mozi egy ideig még
nem megy ki a divatból, az jelentős részben az idősebb korosztálynak lesz
köszönhető – azoknak, akik még emlékeznek rá, milyen volt fénykorában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1253 átlag: 5.48 |
|
|