KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Cycle

Cycle – magyar animációs, 2012. Rendezte és írta: Sóstai Zoltán. Zene: Szabó Kinga. Szinkronhang: Szabó Győző, Keresztes Tamás. Gyártó: Sóstai Zoltán. Forgalmazó: Focus-Fox. 78 perc.

Ahhoz képest, hogy nagyjából két kezünkön meg tudjuk számolni a magyar science-fiction filmek számát, az utóbbi években valósággal dúskálhatunk a műfajba szegről-végről beletartozó honi próbálkozásokban. Az Adás, a Womb és Pater Sparrow 1-e mellé csatlakozó Cycle azonban sokkal inkább érkezik a számítógépes játékok, mintsem a mozi világából, az író-rendező Sóstai Zoltán le sem tagadhatná komputeranimációs előéletét. Sóstai az utóbbi néhány évét áldozta a Cycle-re, a nézőktől csupán szűk 80 percet kér, a mi a végeredmény alapján nem is bizonyul olyan kevésnek.

A kiterjesztett valóságokkal és mátrixokkal sűrűn átszőtt kortárs sci-fi mezőnyben készséggel elfogadjuk, hogy a Cycle-t tulajdonképpen nem kell megértenünk. Űrhajós főhősünk valamiféle hurokszerűen ismétlődő program szereplője, de ideje lenne kilépni a szimulációból, mert közel a világvége – hát így. A Holdat idéző monodrámai alaphelyzet és a 2001: Űrodüsszeiára tett direkt képi idézetek már előre vetítik a menetrendszerűen elhangzó egzisztencialista tételmondatokat.

A gond nem azzal van, hogy a Cycle megelégszik párbites scifi közhelyek felmelegítésével, sokkal inkább a hol fájdalmasan leegyszerűsített, máskor sűrű ködbe burkolózó párbeszédek és a jelentőség nélküli fordulatokat sorjázó dramaturgia környékén keresendő a baj. Noha bátrabb pontjain a film pszichedelikus tripszekvenciákkal és absztrakt pixelháborúval jutalmazza a kísérletezésre nyitott nézőt, a domináns élmény mégis inkább azt a csüggesztő unalmat idézi, amikor órák óta ülünk a videójátékozó haverunk mellett, de csak nem akarózik neki átadni a konzolt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11387