|
|
FriedkinWilliam FriedkinPortyán HollywoodbanCsiger Ádám
William Friedkin, Új-Hollywood leginkább elfeledett úttörője. Munkái elsőrangú mainstream zsánerdarabok és grindhouse rommoziba illő exploitation-filmek egyszerre. Új-Hollywood alapítóiként, legfontosabb rendezőiként legtöbbször Coppolát, Scorsesét, Spielberget és Lucast említik, miközben A francia kapcsolat és Az ördögűző a hetvenes évek Amerikájának legsikeresebb filmjei közé tartoznak, Friedkin pedig sokban hasonlít fenti kollégáihoz. Gyermekkorától megszállottja a mozinak, kedvencei közt jobbára európai művészfilmeket, ritkábban külhoni (például japán) zsánerfilmeket jegyez. Nem csak filmes, filmrajongó is, betéve tudja a filmtörténetet. Ahogy a hollywoodi reneszánsz képviselői, ő is televíziónál tanulta ki a szakmát (egy ízben Hitchcocknak is dolgozott), sikeres dokumentumfilmekkel hívta fel magára a figyelmet. A francia kapcsolat (1971) Oscar-díjai teljes alkotói szabadságot hoztak neki, kvintesszenciális közönségfilmekkel folytatta, bizonyítva, hogy az is lehet szerző, aki nem művészfilmeket rendez, ritkán írja maga a filmjeit, viszont iparosi szerepben is profiljába illő projekteket vállal. Egyike azon nagyon kevés rendezőknek, akik hollywoodi stúdióval, nagy büdzsével, világsztárokkal és presztízs-stábbal dolgozva is következetesen exploitation-stratégiára épülő filmeket készítettek. Új-Hollywood rendezői közül az ő munkái vannak legközelebb a vegytiszta exploitationhöz (azaz hatásvadász szegénysori tömegfilmekhez), noha nem volt Roger Corman tanítványa, nem tartják exploitation-filmesnek. Ő sem nevezné magát exploitation-rendezőnek, ami keveset számít, ha arra gondolunk, hogy Az ördögűző (1973) annak ellenére minden idők egyik, ha nem a legjobb horrorfilmje, hogy Friedkin ellenzi e műfaji besorolást. Legsikeresebb munkái a tömegfilm spektrumának két szélsősége, a minőségi mainstream zsánerfilm és az exploitation erősségeit kínálják, azok hátulütői nélkül. Szerzőisége ezen alulreprezentált aspektusán keresztül nyomon követhető, hogyan folyt bele az exploitation szennyvízcsatornája az addig oly csillogó hollywoodi fősodorba, a szórakoztatásban és profitszerzésben egyre kevésbé gátlásos Új-Hollywoodot eredményezve.
Valóságot a népnek
A mainstream tömegfilm eszképista, a néző által elvárt műfaji mintákra épül, az exploitation viszont (ál)dokumentarista, kiszámíthatatlan és sokkoló, mint a való élet. Friedkin az arany középutat igyekezett megtalálni. Munkái közt találunk akció- (Francia kapcsolat, Élni és meghalni Los Angelesben) és bűnügyi filmeket (Portyán, Jade), horrort (Az ördögűző, Sátáni megszállottság, A vérszomjas dada, Bogárűző), thrillert (A félelem ára, A bevetés szabályai, Veszett vad), sőt musicalt (Good Times). Számos filmje épül viszont valós eseményekre, vagy azokról tudósító (gyakran kiugrott bennfentesek által írt) dokumentum-regényekre, ilyen többek közt A francia kapcsolat, Az ördögűző, a Portyán vagy az Élni és meghalni Los Angelesben. Nagyban épít szakértők tanácsaira és tapasztalataira, a hitelesség kedvéért színészek helyett előszeretettel szerepeltet hivatásosokat: A francia kapcsolat főszerepére eredetileg a hírhedt oknyomozó újságírót, Jimmy Breslint képzelte el, a Portyán (1980) valódi transzvesztitákat és melegeket vonultat fel, a Csont nélkül (1994) pedig profi kosárlabdázókat, köztük a kor legnagyobb sztárjait, Shaquille O’Nealt és Anfernee Hardaway-t. Bennfentes pozíciót vesz fel, tudósítson a nagyvárosi zsaruk mindennapjairól vagy az egyetemi kosárlabda színfalai mögött zajló kétes üzelmekről. Nem gondolkodik műfajokban: Az ördögűző írója, William Peter Blatty bevallottan dokumentumfilmes tapasztalata miatt kérte fel a rendezésre, ő pedig dramatizálás helyett valószerűség igényével dolgozott, esettanulmányt készítve. Filmjeiben gyakran önreflexíven is kritizálja a régi Hollywood hamis álomgyárát: „Olyan rosszak a filmek
manapság, nem lehet őket komolyan venni.” – panaszkodik A fiúk a csapatban (The Boys in the Band, 1970)
egyik szereplője. Ahogy szlogenje hirdeti, A
fiúk a csapatban „nem musical”, műfaji attrakciók helyett dokumentarista
darabot kapunk egy csapat New York-i meleg férfi mindennapjairól. A mainstream
zsánerfilm kielégíti a néző vágyait, az exploitation viszont kizsákmányolja
azokat, Friedkin számos alkalommal beígéri, majd megtagadja a nézőtől a zsáner-jegyeket,
emiatt erős műfajiságú filmjei gyakran buknak meg (mint az erotikus Jade).
Formanyelve, kézjegye is
realista: kézikamerával, nézőpont-beállításokkal viszi közel nézőjét az
eseményekhez, készítsen bensőséges színdarab-adaptációt (A fiúk a csapatban, Bogárűző), lendületes akcióthrillert vagy
vércsatakos horrort. A műfajfilm a sejtetésre, a feszültségre épít (gondoljuk
csak a monstrumhorrorra, vagy az erotikus thrillerre), az exploitation viszont
a nyers valóság (felerősített) látványát kínálja. Friedkin híres kendőzetlen erőszak-ábrázolásáról,
túlzásokba is gyakran esik, elég Az
ördögűző forradalmi effektjeire, A
francia kapcsolat üldözési
jeleneteire vagy A bevetés szabályai
(2000) ütközeteire gondolni.
Meztelenség és szex is gyakori filmjeiben, sokszor expliciten, de sosem
erotizáltan, gondoljunk csak a Portyán szinte
kivehetetlenül rövid melegpornó-snittjére, vagy legújabb filmje, a Gyilkos Joe (2011) gyomorforgató szexjelenetére, mely egyenesen John Waters
szennyfilmjeit idézi. Kizsákmányolja a néző kíváncsiságát, taszító képei
vonzzák a tekintetet.
Pro és kontra
Az különbözteti meg a
dokumentarista stílusú modernista zsánerfilmesektől,
hogy alulreprezentált és/vagy forró, de mindig tabunak minősülő témákat
választ, melyek különösen politikai frontvonalon számítanak megosztónak,
vitatottnak. A „megfigyelés, beavatkozás nélkül” objektivitására törekszik,
kibeszéletlen tabutémákat mutat be sokkolóan, hogy gondolatokat provokáljon. A
mainstream és az exploitation egyaránt foglalkozik szenzációs, bulváros, ellentmondásos
esetekkel, előbbi viszont mindig megfogalmaz egy progresszív, univerzális,
moralizáló tanulságot, az exploitation viszont kevésbé intellektuális, nem
kommentál, nincs mondanivalója („Semmit nem értek belőle” – hangzik A fiúk a csapatban konklúziója), pusztán
felébreszti a néző érdeklődését, de a sokk kedvéért, potenciális instant
botrányfilmként kontraproduktív, immorális üzenetet is közvetíthet.
Friedkin játékfilmes
pályáját már korai dokumentumfilmjei előrevetítették: a The Thin Blue Line (1966) a kemény nagyvárosi zsaruéletet mutatja
be, a témája miatt adásba nem került (azaz provokatívnak bizonyult) The People vs Paul Crump (1965) pedig egy gyilkosság miatt halálraítélt
fekete fiatal ügyéről szól (utóbbinak szerepe volt abban, hogy a beismerő
vallomást kínzás hatására tett férfi végül nem került villamosszékbe). A fiúk a csapatban volt az első
hollywoodi játékfilm, amely a homoszexualitás témájával, a meleg élettel
foglalkozott, ez a hiánypótlás-igény pedig az exploitation ismérve. Egy
heteroszexuális férfi betéved egy meleg társaság bulijára, és amit lát, az – a
meleg főhős szavaival élve – egy „freakshow” (az egyik első exploitation-film az
1932-es Freaks, azaz a Szörnyszülöttek volt). A meleg
karakterek egyaránt karikatúrák, ahogy Vincent Canby kritikus írta, a rendező „kizsákmányolja
a sztereotípiákat”. Friedkin a homofóbia irányába mozdul, populista
tömegfilmesként kihasználja az átlagember ösztönös undorát és félelmeit: az
ábrázolt mikrokozmoszban a melegek vannak többségben, ők alkotják a
szabályokat, de a rendező a nézői azonosulásra kijelölt hetero karakter
esetében is megbillenti a végső tabut. A címszereplők ugyanakkor mind
intelligens, talpraesett, sikeres emberek, az ellentmondásosság egy-egy
individuumon belül is jelen van, a főhős például öngyűlölő konzervatív. A már
címében is tabura utaló szóviccet rejtő Portyán
(Cruising, mely jelent meleg
promiszkuitást, rendőri őrjáratot, e film esetében akár egyidejűleg is) már a
radikálisabb, bőrszerkós, szado-mazo meleg underground szubkultúra berkeiben
játszódik, ahol egy kéjgyilkos szedi áldozatait. Friedkin a meleg közösség
legdeviánsabb kisebbségére koncentrál, azt sugallva, hogy amit látunk, az nem a
kivétel, hanem a szabály. Jelenetezése azt érzékelteti, hogy a gyilkosság „mindennapos”
a melegek körében, a homoszexualitás pedig „fertőző”. Náci szimbólumokat mutat,
fasizmus és a homoszexualitás között talál mindkét fél számára kínos, így
tabunak halmozottan minősülő kapcsolatot. A Portyán
forgatását melegpárti demonstrációk kísérték, a rendező 40 percet vágott ki
belőle, hogy megkapja az R korhatárt. Az (Egyesült Államokban eleve tabunak
minősülő) fasisztoid felhangokkal vádolt Francia
kapcsolat fő témája a rendőri brutalitás: a két protagonistával egy olyan
jelenetben ismerkedünk meg, amelyben egy feketét bántalmaznak. E film a The Thin Blue Line játékfilmes
verziójaként is jellemezhető, a The
People vs. Paul Crump-hoz pedig a Sátáni
megszállottság (1987) áll a
legközelebb, mely a halálbüntetés és a jogi értelemben vett elmebetegség
vitatott témáit vizsgálja egy brutális gyilkosságsorozat kapcsán, mely az
Amerikát sokkoló Manson- és Dahmer-ügyekre hajaz. A halálbüntetés erkölcsi és
jogi oldalát tárgyalja 12 dühös ember
1997-es remake-je is. A tévéfilm egyik
sokatmondó adaptációs módosítása az volt, hogy a fajvédő, bigott 10-es esküdt
karakterét iszlám nacionalista afro-amerikaivá tette. Az ördögűző alkalmával nem csak a természetfeletti, spirituális,
szakrális jelenségeket és az azokat övező érdeklődést zsákmányolja ki, hanem a
korhangulatot és a tudatalatti képzeteket is: az ördög által megszállt kislány
története a Manson-ügyet megélt amerikaiak okkulttól, ezotériától és
szabadosságtól való rettegésére épít, ahogy az számos exploitation-film
esetében megfigyelhető. A hősnő tündéri kislányból szexuálisan deviáns (női
érés, mint tabu), profán, istenkáromló, kezelhetetlen rondasággá válik,
Friedkin a nőiségtől való szexista undorra is épít. A tabusértések ellenére Az ördögűző ultrakonzervatív film, sokak
szerint vallásosabbá tette nézőit, olyanról is tudunk, aki a film hatására
otthagyta szakmáját, és papnak állt. Friedkin A fiúk a csapatban alkalmával megszegte a régi Hollywood
öncenzúráját szabályozó Hays-kódex legtöbb pontját, Az ördögűzővel viszont a (jóval engedékenyebb) új
korhatár-rendszert (MPAA) is kijátszotta: véleménye szerint a cenzorok
megértették, hogy sokkoló tartalmai nem öncélúak, ezért semmit nem kellett
kivágnia a filmből. Alibi-történettel tehát immár bármi vászonra kerülhetett,
ezzel az exploitation gyakorlatilag legitimmé vált Hollywoodban. Ezen műfajba
legkevésbé illő iparosmunkái is tartalmaznak normasértéseket. Az Elemi ösztön koppintásaként jellemezhető
Jade (1995) forgatókönyvét Joe „hollywoodi vadállat” Eszterhas írta: a
botrányhős, pályáját újságíróként kezdett, vakmerő anyaggyűjtési metódusairól
híres Eszterhas írta a kilencvenes évek két leginkább eklatáns „mainstream
exploitation” filmjét, az Elemi ösztönt
és a Showgirls-t, melyeket Paul
Verhoeven rendezett. Friedkin mellett Verhoeven a hollywoodi exploitation
legtermékenyebb képviselője, Eszterhas ráadásul mindkét film alkalmával
Verhoeven holland munkáit vette alapul, tehát exploitation-szerzőiségű
szellemírónak is tekinthető. Eszterhas és Friedkin tehát amolyan „szerzői
csomagot” alkottak, de a (látványban mértéktartó, viszont erősen deviáns
szexszel teli) Jade olyannyira
Friedkin-film lett, hogy Eszterhas le akarta vetetni róla a nevét.
Friedkin nem csak
tematizál, de nyíltan meg is mutat Hollywoodban addig súlyos illetlenségnek
minősülő, emiatt ábrázolási tilalom alá esett cselekedeteket. A tíz Oscar-díjra
jelölt, de az Egyesült Királyságban a többi „videómocsokkal” együtt pánikot
keltett Ördögűző kiskorú hősnője
például útszélien káromkodik („Anyád a pokolban szopik”– gyötri az idős
édesanyját gyászoló papot), feszülettel maszturbál, bevizel társaságban, sugárban
hány, arcon köp – a filmet e tekintetben a Wayans-fivérek készítette alpári
paródiája, a Horrorra akadva 2 sem
tudta felülmúlni.
Ördögi megszállottság
A mainstream műfajfilm
protagonistáinak jelleme fejlődik, az exploitation esetében viszont rossz
irányba transzformálódik, elkorcsosul. Előbbi rendíthetetlenül erkölcsös (vagy
azzá váló), az árral szemben úszó hősökkel, utóbbi realista, amorális,
problémás protagonistákkal, rosszabb esetben antihősökkel operál, az ilyen
karakterekkel való azonosulás erőltetése pedig önmagában is határsértés. A félelem ára (1977) alkalmával Friedkin egy fontos változtatása volt az alapszöveghez
képest, hogy Nikaraguában bujkáló számkivetett hősei nem alkalmasak a nézői
azonosulásra: van köztük náci háborús bűnös, arab terrorista, zsidó bérgyilkos,
bukott bankár, bankrabló. Friedkin protagonistái gyakran tehetséges, sikeres
emberek, összetett, de ellentmondásos jellemű karakterek, akik megszállottságuk
miatt idővel határsértővé, önpusztítóvá válnak. A francia kapcsolat hőse,
a turbulens, erőszakos „Popeye” Doyle becsületes zsaruként a jó oldalon áll,
viszont xenofób, rasszista („sose bízz egy niggerben”), antiszemita (az
ellentmondásosságot erősíti, hogy Friedkin zsidó származású), előítéletei
ráadásul mindig beigazolódnak. A francia
kapcsolat továbbgondolásaként is
jellemezhető Élni és meghalni Los
Angelesben (1985) hőse szintén fanatikus: hobbija a bázisugrás, de a
nyomozósdit is extrém sportnak tekinti, miután mentorát megölik, már a bosszú
is motiválja. Egyre lejjebb csúsznak, vakmerőségük, önbíráskodásuk miatt
ártatlanok halnak meg, de ők nem mutatnak megbánást. Az ördögűzőnek mindhárom
hőse alól kicsúszik a talaj: a kislányt megszállja az ördög, ateista anyja a
tudományban csalódva a valláshoz fordul, az ördögűzést végző pap pedig
kételkedni kezd hitében és hivatásában, továbbá bűntudata van, amiért nem
törődött eleget beteg édesanyjával. A Sátáni
megszállottság hőse ugyancsak pálforduláson megy át, kizökken szerepéből: a
liberális ügyész nem tud szabadulni lánya halálának emlékétől, valamint a véres
gyilkossági helyszínek látványától, ezért halálbüntetést céloz meg egy
láthatóan elmebeteg gyilkos esetében, tévedését utólag sem tudja orvosolni. A Csont nélkül botrányhős edzője képtelen
veszíteni, rosszul viseli a szégyent, ezért megvesztegetéssel csábít
játékosokat csapatához, ám csalással elért sikerei sem boldogítják. A
legrosszabbul a Portyán hőse jár: a
szado-mazo undergroundba beépülő nyomozó szexuális irányultságában kezd
kételkedni, Friedkin sokáig nyitva hagyja a kérdést, hogy a karakter példakép
vagy gyilkos (esetleg mindkettő), homofób vagy meleg (esetleg mindkettő).
Gyakran épít a korhangulatra, hősei általában régimódi macsók, akik nehezen
viselik a modern nyugat nyújtotta csökkenő életteret, átlépik azokat a
határokat, amelyeket a néző csak szeretne. Friedkin hősei a saját sírjukat
ássák, a kérdés csak az, hány ártatlant visznek magukkal, hány emberre ragad át
őrületük (gondoljunk csak a Bogárűző paranoiás
skizofrén hősére).
A mainstream műfajfilm
boldog befejezéssel hagy kellemes szájízt a nézőben, a
realistább/realisztikusabb exploitation viszont tragikusan vagy nyitottan
végződik, miután felcsigázta, kiéheztette a nézőt, megtagadja a katarzist, sőt
anti-katarzissal sújt. Friedkin amorális, nihilista film-univerzumában minden
egész eltörött, a dolgok rosszról borzalmasra fordulnak. Egy-két filmje zárul
csak happy enddel, de azok is pokoli világot vázolnak fel, az erkölcsös szereplőket
egy kezünkön megszámolhatjuk, a hős pedig vagy meghal a gonosz elleni harcban,
vagy ölnie kell, méghozzá ártatlanokat, csak egy csatát nyerve meg a háborúban.
Földi pokol
Friedkin antagonistái
végletesen gonosz karakterek, a szerepeket gyakran rosszfiúként beskatulyázott
színészek kapják, amilyen Willem Dafoe (Élni
és meghalni Los Angelesben) vagy J.T. Walsh (Csont nélkül). A rendező így állítja nézőit problémás világnézetű,
antiszociális hősei pártjára, hisz ők képviselik a kisebbik, a szükséges
rosszat, emellett környezetük, koruk termékei. Olyan gonosztevőkkel operál,
akiket az utca embere imád utálni: rosszfiúi az elithez, értelmiséghez,
kisebbségekhez, külföldiekhez vagy alsóbb néposztályokhoz tartoznak. A francia kapcsolatban az amerikai nemzet biztonságát drogos feketék, egy
mexikói és egy zsidó maffiózó, egy léha sztárszínész és egy dúsgazdag francia
üzletember közösen fenyegetik, az Élni és
meghalni Los Angelesben nyitójelenetében pedig arab terrorista próbálkozik
bombamerénylettel. A francia kapcsolat háborús-, illetve
tárgyalótermi thriller verziójaként is jellemezhető A bevetés szabályai a kritikusok többsége, valamint az
Arab-Amerikai Diszkriminációellenes Bizottság szerint „a legrasszistább film,
amit Hollywood az arabokról valaha készített”. Friedkin – ahogy a Portyán alkalmával is – azzal
védekezett, hogy az adott közösségnek csak egy marginális, az egész csoportot
nem reprezentáló kisebbségét mutatja be: a demokratikus Jemenben, helyi
támogatással forgatott film nem arab-ellenes, pusztán terrorista-ellenes. E
film súlyos nacionalizmusáért az amerikai katonák hősiessége helyett a háború
borzalmait, utóhatásait bemutató Veszett
vaddal kért bocsánatot (2003), bár itt a szerbeket ábrázolja úgy, ahogy
korábban az arabokat. A Jade gyilkos-jelöltje
egy gyönyörű, sikeres liberális pszichológusnő, az (ellenfélként magát a Sátánt
meghívó) Ördögűző esetében pedig
újfent egy dúsgazdag családhoz kopogtat be a gonosz. A Sátáni megszállottság és a Bogárűző
(2006) egyaránt pszichotikus
antagonistákat vonultatnak fel, akiket Friedkin ugyanúgy démonizál, mint
akciófilmjeiben a bűnözőket. Az Élni és
meghalni Los Angelesben pénzhamisítója Friedkin legharsányabb „főellensége a könyörtelen maffiózó egy festő, aki
elégeti a képeit. Friedkin ugyanúgy munkakerülésként, devianciaként tételezi a
művészetet, ahogy Platón tette az Államban.
Antagonistái ritkán kapnak méltó büntetést, Friedkin azt sugallja, a valódi
bűnösök mindig megússzák.
Arra kérdez rá, miért
történnek rossz dolgok jó emberekkel. „Miért pont ez a lány?” - teszi fel a
kérdést Karras atya Az ördögűzőben. „Szerintem
azért, hogy kétségbe essünk. Hogy állatiasnak, rondának lássuk magunkat. Hogy
kételkedjünk abban, hogy Isten szeret minket”. A Veszett vad nyitányában a rendező a fiát feláldozni készülő Ábrahám
történetét citálja, filmje gyakorlatilag a bibliai fabula modern interpretációja.
Bevallottan az emberi természet szélsőségei érdeklik, de ezt akár ki is
terjeszthetjük az emberi természetre, hisz szorult helyzetben mutatjuk meg
igazi arcunkat. Teszteli magát, a karaktereit, a színészeit, a közönséget,
tükröt tart elénk. Pokoli, vagy inkább pokolian ismerős világot mutat,
konklúziói kevés optimizmusra adnak okot. Egyetlen története, ami jól alakult,
a sajátja: a Gyilkos Joe alkalmával
aggastyánkorára megengedhetett magának egy „így jöttem” filmet: a züllött
texasi család Coen-filmeket idéző kálváriája kapcsán saját gyermekkoráról
beszélt (Chicagóban nőtt fel, szegény, veszélyes környéken), valamint
kijelentette, hogy a filmezést dühének levezetőjeként is használja („ha nem
rendező leszek, lehet, hogy sorozatgyilkossá váltam volna”). Végre átélhette,
milyen valódi exploitation-filmesnek lenni: miután Tarantino munkássága révén a
fogalom (és a filmtörténet ezen sötét korszaka) közismert lett, a filmrajongók
immár helyén kezelték filmjét. A Gyilkos
Joe ráadásul első NC-17 korhatáros mozija, melynek kapcsán azzal a (nem
precedens nélkül való) váddal illette az MPAA-t, hogy a nagy stúdiókat
szolgálva szándékosan lehetetleníti el a független filmeket gazdaságilag
előnytelen besorolásokkal.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2095 átlag: 5.45 |
|
|
|
|