KritikaDombokon túlAz Ördög háta mögöttMargitházi Beja
Elegánsan
oldotta fel Cristian Mungiu a 4 hónap, 3
hét és 2 nap megrendezése után ránehezedő várakozásokat: a 2007-ben első
románként megnyert Arany Pálma és a Mesék
az aranykorból (2009) ironikus epizódfüzére után tavaly befejezett legújabb
filmjével rögtön két, forgatókönyvért és színészi alakításokért megítélt
cannes-i díjjal újrázott. És bár sokan ismét a Ceauşescu-érát továbbmorzsoló
filmet vártak tőle, a Dombokon túl a
kortárs Romániában játszódik, nagy botrányt kavart, valós eseményeken alapszik,
a célkeresztbe pedig látszólag újra két fiatal lány különös, szimbiotikus
kapcsolatát állítja. A helyzet ezúttal azonban összetettebb, a stílus pedig, ha
lehet, még letisztultabb, szikárabb, mint az abortuszdráma esetében.
Az új téma ellenére a román „második hullámban” gyakori jelenkutatás
itt mégsem olyan hangsúlyos. Isten háta mögé, a dombokon is túlra vezet ugyanis
Mungiu filmje, egy moldvai ortodox kolostorba, oda, ahol napjainkban, áram és
folyóvíz nélkül, egy pap és egy főnővér irányítása alatt, végeredményben
tanyasi nagycsaládként éli szerény hétköznapjait egy kis apácaközösség: egy nagyobb
asztal körül elférnek, mindenki teszi a dolgát, a Páter a templomban dolgozik,
feloldoz és eligazít, a Máter szervez, leoszt és közvetít, a leánygyermekek
pedig meggyőződéssel szolgálnak, húzzák a kútról a vizet, tisztítják a nyers
halat és lelkitükör alapján rendszeresen gyónnak, áldoznak. Egyiküket azonban Németországból
meglátogatja gyerekkori, árvaházi barátnője, hogy magával vigye egy hajós
felszolgáló-munkára. A kívülálló, temperamentumos Alina nem tud és nem is akar belesimulni
az egyszerű idillbe, egykori testi-lelki társa, szerelme, a halk szavú,
törékeny Voichiţa viszont maradna, a kialakult helyzet pedig véletlenek és
rossz döntések szerencsétlen összjátékával fordul át el a lehető legrosszabb
végkifejletbe.
Mungiu a teljes, majd két és fél órás játékidőt e
folyamat részletes, hétköznapokba oltott bemutatásának szenteli, könyörtelenül,
de mindenféle irónia, mutogatás vagy direkt kritika nélkül térképezve fel a
zárt kolostori közösség és a (kül)világi intézmények (kórház, egészségügy,
rendőrség, gyámszülők) működési rendellenességeit és felelősségét. Ez a valóság
azonban fiktív: miközben díjnyertes forgatókönyvét az egykori BBC újságíró Tatiana
Niculescu Bran 2005-ös tanacu-i ördögűzésről írt dokuregénye alapján írta, az
aktus maga csak elkerülhetetlen végkifejlet az események sorában. Mungiunak ugyanis
esze ágában sincs rekonstruálni, igazságot tenni, vádolni vagy akár állást
foglalni. Az okok és következmények dinamikája, a részletek összekapcsolódása
érdekli, annak a profán egyszerűsége, ahogyan az idillből kibontakozik a dráma,
majd megképződik a tragédia – azaz maga, a legjobb szándékokkal kikövezett,
pokolba vezető út. A vallásos miliő és a démonűzési rítus ellenére a Dombokon túlban Isten is viszonylag
hallgatag, és az Ördög sem ott húzódik meg, ahol a leginkább készenlétben
állnak, hogy lecsapjanak rá: Mungiu filmje sem a transzcendencia, sem a horror
irányába nem hajlik el, itt csak emberek, gyarló, tehetetlen, gyenge és jóakaratú
emberek hibáznak egyre nagyobbakat.
Ezekhez a karakterekhez annak ellenére kerül közel a
néző, hogy Mungiu operatőre, Oleg Mutu szinte egyáltalán nem használ
közelképet: a szereplők mindvégig a környező terek, figurák jól látható kontextusában
jelennek meg, ahogyan viszonyaikat is a közösségi vagy páros szimbiózisok
határozzák meg. A pályakezdő Cosmina Stratan és Cristina Flutur hátborzongatóan
pontos alakításához és a feszesre szabott, fordulatokat precízen adagoló
dramaturgiához mindenféle kísérőzenétől mentes, minimalista, stabil beállításokkal
dolgozó stílus társul, melyet képileg a kolostor egyszerű berendezése, szűk
terei, a gyertyák és petróleumlámpák fénye, a feketével keretezett apácaarcok
és festményszerű kompozíciók tesznek jellegzetessé. A befejezés gyönyörűen
összegzi a film mindezen erényeit: míg a prológusban a tolongó utasok közt
Alina felé araszoló Voichiţát követte a kézikamera, a záróakkordban a
rendőrautóban ülnek a főbb szereplők. Az ügyész egy anyagyilkossághoz szállt
ki, várni kell. Alig érzékelhető, leheletnyi zoom hagyja fokozatosan hátra a
gondterhelt, néma profilokat. Odakint zajlik az élet, munkások törik az
aszfaltot, iskolások mennek át a zebrán. Egy közelben elhajtó autó nagy adag sárlét
csap fel a szélvédőre. Vágás. Vége.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 869 átlag: 5.76 |
|
|