DVDDiploma előtt/Testi kapcsolatokSepsi László
The Graduate – amerikai, 1967. Rendezte: Mike Nichols. Szereplők: Dustin Hoffman, Anne Bancroft, Katharine Ross. Forgalmazó: Mirax. 106 perc.Carnal Knowledge – amerikai, 1971. Rendezte: Mike Nichols. Szereplők: Jack Nicholson, Ann-Margret, Art Garfunkel. Forgalmazó: Mirax. 98 perc. A hatvanas évek közepe óta Mike Nichols szisztematikusan térképezi fel az amerikai álom fonákját, különös tekintettel a kusza érzelmi viszonyok és a társadalmi normák nemlétező összhangjára (a Diploma előtt-től a Közelebbig), és némi kitérővel az államapparátus sumákságai felé (A 22-es csapdája, A nemzet színe-java). Korai drámáiban szokatlan hévvel kapargatta a házasság intézményének fájdalmas ellentmondásait: a Nem félünk a farkastól után bő egy évvel bemutatott Diploma előtt az ördöglakat bezárulása előtti rövid időszakról szól, legendás és jócskán ambivalens zárlatában mintha még csillogna némi reménykedés, ami bőven elegendő volt ahhoz, hogy provokatív témája ellenére az Akadémia is azonnal a kánonba emelje. A négy évvel később, 1971-ben készült Testi kapcsolatok már nem született ennyire szerencsés csillagzat alatt, kegyetlenebb és szikárabb film fentiek bármelyikénél, csak egy hajszál választja el a korai Neil LaBute (Férfitársaságban) mizantróp cinizmusától, sikamlós témája pedig elsősorban a pornográfia vádját vonta maga után, és nem széleskörű elismerést váltott ki.
Nichols ezúttal is adaptált: a Testi kapcsolatok forgatókönyvét – saját színdarabja alapján – az ekkor már befutott képregényszerző, Jules Feiffer (Tantrum) jegyzi, akinek közreműködése a film formanyelvét is nagyban meghatározta. Két férfihőse, a megállapodásra képtelen, szoknyavadász Jonathan (Jack Nicholson) és a tutyimutyi, biztonsági játékra utazó Sandy (Art Garfunkel) többnyire homogén hátterek előtt, statikus szekondokban számolnak be nőügyeikről, így a minimális kameramozgásokkal operáló Testi kapcsolatok minden kockája egy-egy megelevenedett képregény-panel, ahol a kompozíciók is Feiffer és az egyik legfiatalabb művészet megoldásait idézik. Mivel az egyébként kifejezetten szemérmesen ábrázolt aktusok is ebben a stílusban kerülnek bemutatásra, a szerzőpáros filmnyelvi játéka nagyban felelőssé tehető azért is, hogy a Testi kapcsolatok (szemben a Diploma előtt-tel) soha nem imponált a szélesebb közönségnek. Keretbe feszített, fuldokló monológjai és az érzelmi kiégés párhuzamos formáinak (házasságon belül, illetve azon kívül) szenvtelen bemutatása éppoly kényelmetlen néznivaló, mint a nőcsábász skalpjait bemutató bizarr diavetítés a fináléban – és legalább annyira hatásos is.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1260 átlag: 5.42 |
|
|