KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/augusztus
KUBRICK
• Schreiber András: Millenium Monolit 10 mínusz Kubrick
JIM THOMPSON
• Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén Jim Thompson
• Varró Attila: A köztes szerző Gyilkosság
CANNES
• Létay Vera: Vértestvérek
• N. N.: Cannes-i díjak (2009)
KENYERES BÁLINT
• Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről
• Csillag Márton: A lebegés szépsége Beszélgetés Kenyeres Bálinttal
TARANTINO
• Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik Világháborús mozi
• Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin Becstelen brigantyk
PERZSA HÁLÓ
• Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek Iráni film: az új nemzedék
• Epres Tamás: A cenzor és a perzsa macskák Bahman Gobadi
NOUVELLE VAGUE
• Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök Hitchcock és a nouvelle vague
• Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig Nouvelle vague: A szerzői film teóriája
TELEVÍZÓ
• Schreiber András: Hurrá, nyaralunk? Tévénemzedék
• Kemenes Tamás: Virtuális viszonyok A tévé mint családtag
KÖNYV
• Vincze Teréz: Arcművészet Margitházi Beja: Az arc mozija
• Pápai Zsolt: Kamaszpanasz Kitano Takeshi: Fiú
KRITIKA
• Varró Attila: Az utolsó gengszter Közellenségek
• Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia Boszorkánykör
MOZI
• Nevelős Zoltán: Il Divo
• Vincze Teréz: Pandora szelencéje
• Vajda Judit: Nászajánlat
• Roboz Gábor: Szerelem második látásra
• Tüske Zsuzsanna: Szerelem olasz módra
• Varró Attila: Görögbe fogadva
• Baski Sándor: Transformers: A bukottak bosszúja
• Sepsi László: Bunyó
• Parádi Orsolya: Jégkorszak 3: A dínók hajnala
• Csillag Márton: Brüno
DVD
• Géczi Zoltán: A Fehér Lótusz Klánja
• Varga Zoltán: Hellraiser I-III
• Pápai Zsolt: Állj, határ!
• Kovács Marcell: Sóhajok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szerelem olasz módra

Tüske Zsuzsanna

Everybody Wants to be Italian – amerikai, 2008. Rendezte és írta: Jason Todd Ipson. Kép: Michael Fimognari. Zene: Michael Cohen. Szereplők: Jay Jablonski (Jake Bianski), Cerina Vincent (Marisa Costa), John Kapelos (Steve Bottino), John Enos III (Gianluca Tempesti), Marisa Petroro (Isabella). Gyártó: Asgaard / Brynhilde. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 105 perc.

 

Egyes alkotók számára a kulturális sztereotípiák és kultúrközi ellentétek látszólag kiapadhatatlan forrásként funkcionálnak, különösen, ha romantikus kalamajka filmvászonra állításáról van szó. Erről tanúskodik – többek között – az 1997-es, mexikói-amerikai etnikai különbségekre épülő Bolond szél fúj, vagy akár a 2002-es év etnoüstököse, a Bazi nagy görög lagzi. Vélhetően ez utóbbi sikerén felbuzdulva készülhetett el Jason Todd Ipson tavalyi alkotása, amelyben papírforma szerint az olasz mentalitáshoz kapcsolódó szólamok adják meg az alaphangot.

A főhős ezúttal egy lengyel származású, bostoni halkereskedő, Jake, aki monomániásan ragaszkodik régi szerelméhez, mit sem törődve nyolc évvel korábbi szakításukkal, valamint azzal az apró részlettel, hogy a lányból azóta háromgyerekes asszony lett. Megelégelve megszállottságát, két olasz alkalmazottja és egyben védőangyala, vakrandiba hajszolja a fiút egy bombázó külsejű állatorvosnővel, Marisával, akivel – a kölcsönös vonzalom mellett – közös vonásuk, hogy egy félreértésből adódóan mindketten olasznak hiszik a másikat. Jake ugyan meglehetősen nehéz esetnek bizonyul, de lassan bebizonyosodik, hogy némi mediterrán ráhatás és egy igéző szempár még a legmakacsabb megrögzöttségre is gyógyírként szolgálhat.

Ipson etno-románca bizonyos tekinteteben beváltja a hozzá fűzött reményeket, hiszen nem több és nem is sokkal kevesebb kellemes humorral ondolált műfajtársainál: előszeretettel használja az alműfaj kliséit, a clown-figurákat, vagy a velős-vicces bölcseleteiktől népszerű aggastyánokat és matrónákat, a közhelyekből táplálkozó kulturális különbségek konfliktusformáló ereje azonban hamar ellankad és csupán üres alibi marad egy olyan történetben, ahol a szereplők lelepleződése körülbelül annyi izgalmat tartogat, mintha a megrendelt cappucino helyett végül tejeskávé kerülne az asztalunkra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9961