KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/augusztus
KUBRICK
• Schreiber András: Millenium Monolit 10 mínusz Kubrick
JIM THOMPSON
• Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén Jim Thompson
• Varró Attila: A köztes szerző Gyilkosság
CANNES
• Létay Vera: Vértestvérek
• N. N.: Cannes-i díjak (2009)
KENYERES BÁLINT
• Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről
• Csillag Márton: A lebegés szépsége Beszélgetés Kenyeres Bálinttal
TARANTINO
• Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik Világháborús mozi
• Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin Becstelen brigantyk
PERZSA HÁLÓ
• Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek Iráni film: az új nemzedék
• Epres Tamás: A cenzor és a perzsa macskák Bahman Gobadi
NOUVELLE VAGUE
• Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök Hitchcock és a nouvelle vague
• Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig Nouvelle vague: A szerzői film teóriája
TELEVÍZÓ
• Schreiber András: Hurrá, nyaralunk? Tévénemzedék
• Kemenes Tamás: Virtuális viszonyok A tévé mint családtag
KÖNYV
• Vincze Teréz: Arcművészet Margitházi Beja: Az arc mozija
• Pápai Zsolt: Kamaszpanasz Kitano Takeshi: Fiú
KRITIKA
• Varró Attila: Az utolsó gengszter Közellenségek
• Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia Boszorkánykör
MOZI
• Nevelős Zoltán: Il Divo
• Vincze Teréz: Pandora szelencéje
• Vajda Judit: Nászajánlat
• Roboz Gábor: Szerelem második látásra
• Tüske Zsuzsanna: Szerelem olasz módra
• Varró Attila: Görögbe fogadva
• Baski Sándor: Transformers: A bukottak bosszúja
• Sepsi László: Bunyó
• Parádi Orsolya: Jégkorszak 3: A dínók hajnala
• Csillag Márton: Brüno
DVD
• Géczi Zoltán: A Fehér Lótusz Klánja
• Varga Zoltán: Hellraiser I-III
• Pápai Zsolt: Állj, határ!
• Kovács Marcell: Sóhajok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Állj, határ!

Pápai Zsolt

The Border – amerikai, 1983. Rendezte: Tony Richardson. Szereplők: Jack Nicholson, Harvey Keitel, Warren Oates. Forgalmazó: Select’86 Kft. 104 perc.

 

A harcos, és aktuálpolitikai áthallásoktól sem mentes társadalomtudatosság érvényesítése időtlen emberi drámákban Tony Richardson egyik kézjegye, a hatvanas évek legelejétől – az Egy csepp méztől és A hosszútávfutó magányosságától – kezdve. A pálya alkonyán immáron nem Angliában, hanem az Egyesült Államokban készült Állj, határ! sok szempontból a korai mesterművekhez áll közel, jóllehet nem annyira mély, mint azok.

A középpontban a richardsoni örök lázadók egyik kései utódja áll. Charlie Smith rendőr (Nicholson) luxusmániákus felesége unszolására Los Angeles-i lakókocsijából egy hitelből vásárolt kertesházba költözik a texasi határ mellé. Új munkahelyén hamar elragadja a korrupció hínárja, El Paso környékén ugyanis kiterjedt embercsempészeti akciók folynak, a határ- és a rendvédelmisek hathatós közreműködésével. Charlie-nak idővel elege lesz az egészből, és a lázadás egy különös módját választva szembefordul társaival.

A lázadás mellett a korai Richardson-filmeket idézi az idegenség motívuma is: a Kaliforniából Texasba költöző Charlie és a vele közelebbi kapcsolatba kerülő illegális bevándorló, Maria meglehetőst zavarodottan mozog az őt körülvevő közegben. Ugyancsak a rendező korai filmjeit idéző momentum, hogy a hősöket zavarodottságuk fordítja a gyűlölt rendszer ellen, és ez a gesztusuk inkább reflektálatlan, semmint tudatos.

Richardson jól használja ki a terepviszonyokat: a határszimbolika markáns – és csak ritkán tolakodó vagy erőszakolt – jelenléte, illetve a határátlépéssel járó traumák hangsúlyos bemutatása ezt bizonyítja. A ritmus igen jó, Zsigmond Vilmos képei lenyűgözőek, a filmből azonban hiányzik valami, ami a mester korai munkáit ellenállhatatlanná tette. Talán a fiatalság lendülete és ereje hiányzik belőle, talán valami más, mindenesetre az Állj, határ! korántsem remekmű – csupán egy remek film.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9851