KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az őrület fészke

Pápai Zsolt

Murder in the First – amerikai–francia, 1995. Rendezte: Marc Rocco. Szereplők: Kevin Bacon, Christian Slater, Gary Oldman. Forgalmazó: Caesar Film International. 118 perc.

 

Az 1934-ben katonai támaszpontból szökésbiztos börtönné alakított Alcatrazt legkésőbb a negyvenes évek elejétől már ellentmondásosan ítélték meg amerikaiak milliói. Ebben szerepet játszott Henri Young nagy port kavart bűnpere. Youngot sikertelen szökési kísérlete után három évre (!) sötétzárkába vetették, ahol csaknem megtébolyodott, ezért szabadulása után első dolga volt megölni az őt feladó vamzert. A gyilkossági per során sok adat jutott napvilágra az Alcatrazban uralkodó szörnyűséges állapotokról, és a sötétzárkákat örökre megszüntették. A per volt az első állomás a börtönsziget 1963-as végleges bezárásához vezető folyamatban.

Az őrület fészke adaptátorai kicsit kozmetikáztak a tényeken (az eredetileg visszaeső bankrabló Youngból egy csupán ötdolláros tolvajlásért sittre vágott széplelket faragtak), és ütős „tárgyalótermi drámát” formáltak az anyagból. A film érdemtelenül bukott másfél évtizede, ugyanis a történet fordulatos, a színészek – a pszichopatát rutinból lezavaró Oldmantől a félörültet adó Baconon át az altruizmustól kicsattanó Slaterig – jók, a képek pedig megkapóak. Mégha bizonyos pontokon kicsit átesztétizáltak is. Marc Rocco rendező fekete-fehér áldokukat kever a szépiaszínű jelenetek közé, továbbá bőségesen él lassított felvételekkel, extrém kameraszögekkel és mívesen koreografált dinamikus plánokkal (kivált a Young és ügyvédje első találkozásakor, valamint a tárgyalás megkezdésekor alkalmazott hosszú beállítás imponáló). Kár, hogy Rocco felfokozott bizonyításvágya a fináléhoz közeledve már inkább árt, mint használ a filmnek, az elpoétizált zárómonológ például kifejezetten kínos.

Extrák: Szinte semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9719