KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Érzékeny pont

Kolozsi László

Towel Head (Nothing Is Private) – amerikai, 2007. Rendezte: Alan Ball. Írta: Alicia Erian. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: Thomas Newman. Szereplők: Summer Bishil (Jasira Maroun), Chris Messina (Barry), Maria Bello (Gail Monahan), Aaron Eckhart (Travis Vuoso). Gyártó: Indian Paintbrush / Scott Rudin / This Is That / Your Face Goes Here. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 124 perc.

 

Nem tudtam, kik jegyzik az Érzékeny pontot, de már az első jelenet után világos volt, hogy a forgatókönyvíró kiváló, és biztosan ismert. Még azt sem tartottam kizártnak, hogy a legjobbak egyike. De mégis csalódtam, amikor rájöttem, hogy nem más, mint Alan Ball. Mert a Nothing is Private (Semmi sem szent) címre keresztelt film olyan, mintha néhány történetszálat kihúztak volna az Amerikai szépségből, és azokat fejlesztették volna tovább. Ha a korábbi Alan Ball-forgatókönyvből készült Sam Mendes-mű széles és vaskos tabló volt (nemcsak Amerikáról, nem csak a külvárosi középosztályról, hanem úgy általában minden huszadik század végén élő polgárról), akkor az Érzékeny pont csak makramé: a kirekesztésről és egy szép arab lányról, aki lassan felfedezi és megérti a testét.

Az eredeti Towel Head (Törölközőfej) cím – ami ellen muszlim szervezetek is tiltakoztak – a csadorra utal, és körülbelül olyan rosszul hangzik, mintha egy roma építőipari munkásokról szóló filmnek nálunk a „Brazil gépsor” címet adnánk. Az egyiptomi apától származó Alicia Erian regénye – a film alapját képező alkotás – (alig burkolt) önéletrajz: főhőse egy arab lány, aki az átlagosnál kicsit ostobább anyjától libanoni apjához kerül. Az új környezet, ahol nehezen talál otthonra, nagyon hasonlít az Amerikai szépség külvárosára: itt is megjelennek a szomszédok, pitével, és itt is megkívánja egyikük a szomszéd fiatal lányt (Aaron Eckhart kitűnő a perverz vágyain uralkodni nem tudó férfi szerepében). Nem véletlen, hogy három nappal szeptember tizenegyedike előtt mutatták be a filmet a torontói filmfesztiválon: Jasira (Summer Bishill alakítása inkább túlságosan, mint szerencsésen visszafogott), a tizenéves lány nem csak osztálytársai, de apja rasszizmusával is szembesül. Talán ebből a filmből is érdemes lenne magyar változatot készíteni: akár fontosabb is lehetne nekünk, mint egy Obama utáni Amerikában az Érzékeny pont.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9599