KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Film Noir

Klág Dávid

Film Noiramerikai-szerb, 2007. Rendezte: Risto Topaloski és D. Jud Jones. Írta: D. Jud Jones. Kép: Radan Popovic. Zene: Mark Keller. Gyártó: EasyE Films. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 97 perc.

 

A Film Noir írója, rendezője és producere, az álnév-gyanús D. Jud Jones keresve sem találhatott volna pofátlanabb címet első (rajz)filmjéhez. Nem mintha annyira túlozna, hiszen mindent megtesz annak érdekében, hogy a klasszikus és modern „fekete film” kliséit elpufogtassa, de a Kisköltségvetésű, számítógéppel animált neo-noir talán még találóbb lehetett volna.

Nagyképű címe ellenére a Film Noir egyáltalán nem rossz, sőt, igazából tökéletes ponyva. Amnéziás főhős, számtalan végzet asszonya, erőszak, szex és cinikus humor – mintha egy Mickey Spillane-regény találkozott volna a belga XIII képregény számítógépre adaptált változatával. Az utóbbi hasonlat talán jobban illik a filmre: rendszeresen tűnnek fel videojátékokból ismerős helyzetek, és néha konkrét, tízgombos irányítóért kiáltó kamerállások is. Persze a Reneszánsz mellett csúfosan alulmarad látványban – a fizika rettenetes, a tárgyak néha egymásba csúsznak, a robbanások nevetségesek –, de Christian Volckman százperces fény-árnyék játékát kenterbe veri a legjobb noirokból összevarrt sztorijával, a szinkronmunka meglepően színvonalas, és amit az animáció nem bírt processzorral, azt ellensúlyozták kreativitással.

És ahol már kreativitással sem lehetett helyre biccenteni, ott megbicsaklik a Film Noir dramaturgiája. Főleg a harmadik felvonás cilinderből előhúzott csavarjaiból lesz sok, és a műfaj fatalizmusa is háttérbe szorul a befejezésre, de az első óra sikeresen bebizonyítja: az élők és holtak mellé a virtuálisok is beférnek a noir nagyvárosi játszóterére.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9607