KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Kaméleon

Női kontroll

Tüske Zsuzsanna

Goda Krisztina szélhámos-thrillerében a romantikus komédia mulatságos alaphelyzete kap sötét tónust.

 

Úgy tűnik, ha magyar műfaji filmről van szó, mára állandósult témává vált, hogy a szerelemre éhes nőket hazug romantikával húzzák csőbe, és a kíméletlen férfielme alkotta tervet a valódi érzelmek megjelenése írja felül. A jelenséggel mindeddig csupán a divatos, Valentin-napi szívparádéhoz kanyarított romantikus vígjátékok kapcsán találkoztunk (S.O.S. szerelem!, 9 és fél randi), ezúttal azonban az alapszituáció – a női célközönség tekintetében rendhagyó módon – szélhámos-thriller formájában került vászonra.

A Goda Krisztinától megszokott hamiskártyás, központi férfialak idei filmjében, a Kaméleonban (akárcsak a Szabadság, szerelem vízipólósa esetében) ismét a főhős helyét foglalja el. Az intézetben nevelkedett Gábor (jól működő sármját és egy hűséges gyermekkori barátot leszámítva) nem sok mindent mondhat magáénak. Napi tevékenysége abban merül ki, hogy takarítói munkája mellett a szemétből szerzett információk alapján körmönfont terveket eszel ki társával, Tibivel, a romantika után sóvárgó, csalódásoktól tépázott nők kifosztására. Az akciókat Gábor ellenállhatatlan csáberejére és az áldozatok kétségbeesett hiszékenységére építik fel, és céltudatos, lélektelen pontossággal hajtják végre. A hervadó virágokon átgázoló selyemfiú azonban egy nap rájön, hogy az elkeseredett szingliktől hemzsegő irodaházaknál is zöldebb legelő lehet egy pszichiátriai rendelő, ahol a páciensekről készült videofelvételek még hatékonyabbá tehetik a vadászatot. Friss prédájának egy lesérült balerinát választ, aki – jó anyagi hátterét leszámítva – mindenben ellentmond az eddigi kritériumoknak: fiatal, vonzó és a sérüléséből fakadó lelki problémája ellenére is határozott személyiség. Az újszerű kihívásnak Gábor képtelen ellenállni – ezzel saját maga lép az elkerülhetetlen csapdába, ami ez esetben is az igazi szerelem.

A Kaméleon alapmotívumai tehát akár egy hamisítatlan romantikus komédia elemeiként is működhetnének, amivel a film egy bizonyos pontig el is játszik: idővel azonban uralkodóvá válnak a sötét tónusok, és a fokozódó veszélyhelyzet óvatos adagolásával thriller-szerkezet épül fel, amely ráadásként olyan, klasszikus noir-elemekkel is ötvöződik, mint a hős kiszolgáltatottá válása, a fatalizmus és az erőteljes véletlendramaturgia. Igaz, mindez vértől és valódi fizikai akciótól jobbára mentesen jelenik meg, ám az egyes jeleneteken belüli suspense és a párhuzamos montázsok alkalmazásának köszönhetően a feszültség fenntartása ettől még kifogástalan marad.

A saját szűk és fullasztó közegében lavírozó „magyar dzsigoló” története – akárcsak az elégtételt szolgáltató romantikus vígjátékok esetében – egyfajta válasz a férfiaktól elszenvedett sérelmekre. Már a forgatókönyv is könnyek és rossz tapasztalatok nyomán született (az alkotókat a Csak szex és más semmit követően összetört szívű nőktől kapott levelek ihlették), így a Kaméleon elsősorban a női közönséghez szól – sőt a homoszexualitás témáját bevonva még odáig is elmerészkedik, hogy magát a hamis szerepek káoszában vergődő férfihőst is fokozatosan átalakítja kiszolgáltatott női figurává. A női nézők határozott megcélzásától Goda Krisztina filmje mégsem veszti el sokarcúságát. Nem csupán műfaji sokszínűsége, de szerzői stratégia tekintetében is szinte azonos helyzetben van az Antal Nimród által rendezett Kontrollal: fordulatokban gazdag, feszes cselekményű románc-thrillerként és erőteljes, sötét árnyalatokkal felfestett identitásdrámaként egyaránt tökéletesen működik.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9596