KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/szeptember
KRÓNIKA
• Andor Tamás: Kovács László (1933–2007)
MAGYAR MŰHELY
• Kolozsi László: Zangezurban az idő Bodor Ádám-adaptációk
• Reményi József Tamás: A túlsó part Kamondi Zoltán: Dolina
• Kovács András Bálint: Torony az éjszakában Beszélgetés Tarr Bélával és Hranitzky Ágnessel
• Stőhr Lóránt: Felhőjáték Beszélgetés Fliegauf Benedekkel
• Muhi Klára: A jó dokumentumfilm botrányos Beszélgetés Kisfaludy Andrással, Kocsis Tiborral és Vészi Jánossal
BERGMAN
• Gelencsér Gábor: Bergman rítusai Ingmar Bergman: Arc, Szűzforrás, Rítus
GRINDHOUSE
• Kovács Marcell: Jack Starlett: Verseny az ördöggel
• Géczi Zoltán: Don Edmonds: Ilsa, az SS nőstényfarkasa
• Nevelős Zoltán: Sergio Martino: Torzó
• Orosdy Dániel: Tobe Hooper: Élve elfogyasztva
• Horváth Antal Balázs: Russ Meyer: Jó reggelt és viszlát!
• Teszár Dávid: Yukio Noda: Zérónő: a vörös bilincsek
• Varró Attila: Henry Paris: Misty Beethoven feltárása
• Sahár Szilveszter: Szemétből katedrálist Roberto Rodriguez: Grindhouse – Terrorbolygó
ÚJ KÍNA, ÚJ MOZI
• Géczi Zoltán: Beretta-szimfóniák Hongkongi bűnügyi filmek
• Wostry Ferenc: Hongkong célkeresztben Category III
HALÁL-NAPLÓK
• Földényi F. László: A körtefa árnyékában Forgács Péter: Saját halál
• Jankovics Márton: Az utolsó pillanat Rekviemek mozgóképen
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: A bűn terei Báron György: Alászállás az alvilágba – Psycho-analízis
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Elvek és társak Maár Gyula: Töredék
LÁTTUK MÉG
• Kolozsi László: Goodbye, Bafana
• Harmat György: Csapda
• Varró Attila: Hajlakk
• Sahár Szilveszter: Külvárosi rockerek
• Pápai Zsolt: Next
• Ádám Péter: Moliére
• Csillag Márton: A Simpson család
• Vajda Judit: Forró zápor
DVD
• Nevelős Zoltán: Medvebarát
• Pápai Zsolt: A manipulátor
• Kovács Marcell: A vörös kör
• Tosoki Gyula: A nap szépe

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Grindhouse

Don Edmonds: Ilsa, az SS nőstényfarkasa

Géczi Zoltán

Ilsa, She Wolf of the SS, 1975

Ilsa a legrettegettebb náci, a Führer holtig hű híve; az impozáns küllemű, 37D-22-35 méretekkel bíró szőkeség sebészorvos, háborús időben egy koncentrációs tábor parancsnoka. Modellértékű náci doktorként sátánian gonosz és őrülten eszelős, s miután a nemzetiszocialista államrend méltó keretet kínál legbelsőbb vágyainak gátlások nélküli kiélésére, napi rutinként végez szadista emberkísérleteket a rabokon. Szakterülete a kínkutatás; árja főszereplőnk a saját maga által felállított tudományos tétel bizonyításán munkál, amely szerint a nők fájdalomtűrő képessége nagyobb, mint a férfiaké.

Az Ilsa megkapó serénységgel törekszik a nem túlzottan kifinomult ízlésű, alantas izgalmakra éhes nézők totális kiszolgálására, egyszerre ex-, sex- és nazisploitation, szoft-pornó és torture movie, pompás műfaji fúzió; rendezője, Don Edmonds pedig tőrőlmetszett antitalentum és minősített elmekórtani eset. A cselekményvezetést, már ha egyáltalán lehet ilyesmiről beszélni, negyedórás blokkokra tagolják a főszereplő, Dyanne Thorne fizikai adottságait bemutató szexuális aktusok, a szoft-pornó jelenetek között pedig élveboncolás, cafatokra korbácsolás, végtagcsonkítás, elektromos óriásvibrátorral elkövetett tortúra, nagyformátumú belgyógyászati beavatkozások töltik ki a játékidőt. Az alapszabály, amelyet az Ed Wood (Tim Burton, 1994) című biopic producere is volt oly szíves megosztani a nyájas közönséggel („Mi az a dolog, amitől egy film sikeres lesz? Csöcsök!”), maradéktalanul érvényesül, de mintaértékű nazisploitation létére szinte valamennyi snittben felbukkan egy horogkereszt, a vértől csatakos műtő falát Adolf Hitler és Heinrich Himmler képei díszítik, a gore-faktor pedig bőven túltesz a klasszikus zombifilmek egynémely képviselőjén.

Bár a film végén Lager-Kommandant Ilsa tudományos kutatásait egy közvetlen közelről leadott, arcra célzott lövés végzi be (szétrobban a feje!), főhősnőnk utóbb feltámadt, hogy az arab sejkek háremében (Harem Keeper of the Oil Sheiks, 1976), egy sztálini lágerben (The Tigress of Siberia, 1977), illetve egy elmegyógyintézetben (The Torturer, 1977) gyarapíthassa szakirányú tapasztalatait. Miként a nyitóepizód, a folyamodványok is hibátlanul perverz, elképesztően ostoba és brutálisan véres thrash-filmek – 2007-ben, ezen sorok írásakor már nincs olyan producer a földkerekségen, aki hajlandó volna finanszírozni egy ilyesféle műalkotást.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 28. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9679