KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/szeptember
KRÓNIKA
• Andor Tamás: Kovács László (1933–2007)
MAGYAR MŰHELY
• Kolozsi László: Zangezurban az idő Bodor Ádám-adaptációk
• Reményi József Tamás: A túlsó part Kamondi Zoltán: Dolina
• Kovács András Bálint: Torony az éjszakában Beszélgetés Tarr Bélával és Hranitzky Ágnessel
• Stőhr Lóránt: Felhőjáték Beszélgetés Fliegauf Benedekkel
• Muhi Klára: A jó dokumentumfilm botrányos Beszélgetés Kisfaludy Andrással, Kocsis Tiborral és Vészi Jánossal
BERGMAN
• Gelencsér Gábor: Bergman rítusai Ingmar Bergman: Arc, Szűzforrás, Rítus
GRINDHOUSE
• Kovács Marcell: Jack Starlett: Verseny az ördöggel
• Géczi Zoltán: Don Edmonds: Ilsa, az SS nőstényfarkasa
• Nevelős Zoltán: Sergio Martino: Torzó
• Orosdy Dániel: Tobe Hooper: Élve elfogyasztva
• Horváth Antal Balázs: Russ Meyer: Jó reggelt és viszlát!
• Teszár Dávid: Yukio Noda: Zérónő: a vörös bilincsek
• Varró Attila: Henry Paris: Misty Beethoven feltárása
• Sahár Szilveszter: Szemétből katedrálist Roberto Rodriguez: Grindhouse – Terrorbolygó
ÚJ KÍNA, ÚJ MOZI
• Géczi Zoltán: Beretta-szimfóniák Hongkongi bűnügyi filmek
• Wostry Ferenc: Hongkong célkeresztben Category III
HALÁL-NAPLÓK
• Földényi F. László: A körtefa árnyékában Forgács Péter: Saját halál
• Jankovics Márton: Az utolsó pillanat Rekviemek mozgóképen
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: A bűn terei Báron György: Alászállás az alvilágba – Psycho-analízis
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Elvek és társak Maár Gyula: Töredék
LÁTTUK MÉG
• Kolozsi László: Goodbye, Bafana
• Harmat György: Csapda
• Varró Attila: Hajlakk
• Sahár Szilveszter: Külvárosi rockerek
• Pápai Zsolt: Next
• Ádám Péter: Moliére
• Csillag Márton: A Simpson család
• Vajda Judit: Forró zápor
DVD
• Nevelős Zoltán: Medvebarát
• Pápai Zsolt: A manipulátor
• Kovács Marcell: A vörös kör
• Tosoki Gyula: A nap szépe

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Medvebarát

Nevelős Zoltán

Grizzly Man – amerikai, 2005. Rendezte, írta és a szöveget mondja: Werner Herzog. Szereplő: Timothy Treadwell. Forgalmazó: Budapest Film. 99 perc.

 

Timothy Treadwell amatőr természetvédő, a medvék megszállott barátja tizenhárom nyáron keresztül élt és filmezett az alaszkai grizzlyk között, lemondva a civilizáció kényelméről és biztonságáról. Így amikor a 2003-as szezon végén egy kedvenceinél kevésbé barátságos egyed darabokra tépte és felfalta barátnőjével együtt, Treadwell sorsa csak megrendülést, meglepetést aligha váltott ki.

Werner Herzog dokumentumfilmje jórészt a Treadwell által forgatott anyagokat tartalmazza: a sikertelen színészből lett természetvédő oktatási célból filmezte magát a medvék által lakott, vad vidéken, kommentálva próbálkozásait, hogy baráti viszonyt építsen ki a testvéreinek tekintett vadállatokkal. Iskolákban tartott előadásain a medvék tiszteletére igyekezett nevelni a felnövekvő generációkat, és miután különcségével Amerika-szerte híressé vált, televíziós műsorok vendégeként is elmondhatta védőbeszédét. Noha a grizzlyket nem fenyegeti a kihalás veszélye – ahogy a filmben az Alaszkai Nemzeti Park egyik munkatársa el is mondja –, Treadwell történetének igazi ellentmondásai máshol rejlenek, és Herzogot ez érdekelte.

A rendező narrátorként és riporterként vezeti a nézőt egyre mélyebbre alanyának mániájába, és tárja fel eredeti felvételek és utólag készült interjúk segítségével, melyek voltak azok a pontok, ahol a jó szándék elcsúszott, az elszántság őrületbe fordult. Herzog a józan ész határait kutatja ismét, mint életműve oly sok korábbi darabjában. Ahogy a hisztérikusan zseniális Klaus Kinski is az ő alteregója volt, úgy Treadwellben is önmaga mását ismeri fel. Őrült vállalkozásokba Herzog is fogott bőven élete során: gyalog elzarándokolt Münchenből Párizsba télidőben; amikor a La Souffriére vulkán kitöréssel fenyegetett, és a lakosságot evakuálták, ő kamerájával a karibi szigetre utazott; az Amazonas őserdejében lezajlott, hírhedt Aguirre-forgatásról nem is beszélve. Azonban Herzog mindig megállt a kijelölte határvonalnál, ezért maradt mindmáig életben. A megtehető és meg nem tehető dolgok igazi határát azonban csak azok példájából ismerhetjük meg, akik átlépték ezt a határt (és következésképp elbuktak). Herzog a Medvebarátban is ezt a határt igyekszik feltárni: részvéttel, ugyanakkor kemény kritikával veszi számba Treadwell gondolkodásának buktatóit, a tévedéseknek és a szabályok – a nemzeti park írott és az őslakosok íratlan szabályai – áthágásának azon pontjait, amelyek a tragédiához vezettek. A hátborzongató, oknyomozó riport így az emberlétről szóló meditációvá válik.

Extrák: előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9119