KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/szeptember
KRÓNIKA
• Andor Tamás: Kovács László (1933–2007)
MAGYAR MŰHELY
• Kolozsi László: Zangezurban az idő Bodor Ádám-adaptációk
• Reményi József Tamás: A túlsó part Kamondi Zoltán: Dolina
• Kovács András Bálint: Torony az éjszakában Beszélgetés Tarr Bélával és Hranitzky Ágnessel
• Stőhr Lóránt: Felhőjáték Beszélgetés Fliegauf Benedekkel
• Muhi Klára: A jó dokumentumfilm botrányos Beszélgetés Kisfaludy Andrással, Kocsis Tiborral és Vészi Jánossal
BERGMAN
• Gelencsér Gábor: Bergman rítusai Ingmar Bergman: Arc, Szűzforrás, Rítus
GRINDHOUSE
• Kovács Marcell: Jack Starlett: Verseny az ördöggel
• Géczi Zoltán: Don Edmonds: Ilsa, az SS nőstényfarkasa
• Nevelős Zoltán: Sergio Martino: Torzó
• Orosdy Dániel: Tobe Hooper: Élve elfogyasztva
• Horváth Antal Balázs: Russ Meyer: Jó reggelt és viszlát!
• Teszár Dávid: Yukio Noda: Zérónő: a vörös bilincsek
• Varró Attila: Henry Paris: Misty Beethoven feltárása
• Sahár Szilveszter: Szemétből katedrálist Roberto Rodriguez: Grindhouse – Terrorbolygó
ÚJ KÍNA, ÚJ MOZI
• Géczi Zoltán: Beretta-szimfóniák Hongkongi bűnügyi filmek
• Wostry Ferenc: Hongkong célkeresztben Category III
HALÁL-NAPLÓK
• Földényi F. László: A körtefa árnyékában Forgács Péter: Saját halál
• Jankovics Márton: Az utolsó pillanat Rekviemek mozgóképen
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: A bűn terei Báron György: Alászállás az alvilágba – Psycho-analízis
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Elvek és társak Maár Gyula: Töredék
LÁTTUK MÉG
• Kolozsi László: Goodbye, Bafana
• Harmat György: Csapda
• Varró Attila: Hajlakk
• Sahár Szilveszter: Külvárosi rockerek
• Pápai Zsolt: Next
• Ádám Péter: Moliére
• Csillag Márton: A Simpson család
• Vajda Judit: Forró zápor
DVD
• Nevelős Zoltán: Medvebarát
• Pápai Zsolt: A manipulátor
• Kovács Marcell: A vörös kör
• Tosoki Gyula: A nap szépe

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A nap szépe

Tosoki Gyula

Belle de Jour – francia, 1967. Rendezte: Luis Buñuel. Szereplők: Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Francisco Rabal. Forgalmazó: Caesar Film International. 101 perc.

 

Arról lehet vitatkozni, hogy A nap szépe vajon Luis Buñuel legjobb művei közé tartozik-e, arról viszont nem, hogy a legjellegzetesebbek egyike. A mester (második) franciaországi korszakának második darabjában megvan minden, mi munkáinak védjegye, álomdramaturgia és frusztrációanalízis, szürrealisztikus hangoltság és fekete humor, vallásfricskák és kapitalizmuskritika. Miként nem eldönthető, hogy amit látunk, látomás vagy – úgymond – a valóság, akképpen az is nehezen kibogozható, hogy dráma vagy komédia-e a film. Éppen ebben, a bevett kliséket, formákat, műfajokat átjáró (eltörlő) jellegében áll varázsa, és e tekintetben az életművet lezáró nagy trilógiát előlegezi.

Buñuel a legállandóbb, az elsőtől az utolsóig minden filmjében kísértő témát, a végtelenített beteljesületlenség traumáját veszi elő itt is. A nap szépe hőse a burzsoázia diszkrét bájától nem mentes, a nagy jólétben folyvást unatkozó csodanő, aki férje számára a vágy titokzatos és elérhetetlen tárgya, mindenki másnak könnyen megkapható konzumnő – különös, hogy a pikáns témát mennyire visszafogott tónusban, finoman gyilkos utalásokkal operálva teríti a rendező. Az izgalmas karakterek sorát felvonultató filmet a témakezelés mellett az idővel folytatott játék avatja mesterivé: Buñuel egyszerre nyúl vissza Bergmanhoz (A nap vége) és Resnais-hez (Tavaly Marienbadban), de azoknál kevésbé szofisztikáltan, kifejezetten közönségbarát módon beszél. Mint a hatvanas–hetvenes években született munkáiban annyiszor, ezúttal is rafinált fölénnyel aknázza ki a modern film leleményeit, szervesíti stílustalan stílusához azokat.

Extrák: előzetes, fotógaléria.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9122