KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/március
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: Képtávíró

• Forgách András: Fecseg a mély Truman Capote
• Kolozsi László: Humor, hidegvérrel Capote és Hollywood
• Bikácsy Gergely: Arany és ólom Luchino Visconti
• Gelencsér Gábor: Reng a Föld Visconti neorealizmusa
• Hahner Péter: Észak Dél ellen Az amerikai polgárháború a mozivásznon
• Ardai Zoltán: A sötétség bábjai Ambrose Bierce
• Varró Attila: Rovar a borostyánban Guillermo del Toro
• Géczi Zoltán: Szemedben a világ Bábel
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Mikor ő szinte őszinte Magyar plazma
• Schubert Gusztáv: Mauni-Ka Hétperces sztárok
KÖNYV
• Kelecsényi László: A hetedik ajtó Makk Károly – Egy filmrendező világa
• Pápai Zsolt: Kedvencek temetője Az 501 legfontosabb film…
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kíntorna Emelet
• Báron György: A személyi követő balladája A mások élete
• Bori Erzsébet: Mélyvíz Noé bárkája
• Vajda Judit: Vaxerelem Lora
• Vaskó Péter: Sós szeksz S.O.S. szerelem!
LÁTTUK MÉG
• Vajda Judit: Grbavica
• Vaskó Péter: A dicsőség zászlaja
• Vincze Teréz: Dreamgirls
• Herpai Gergely: A boldogság nyomában
• Tosoki Gyula: Apró titkok
• Csillag Márton: Egy botrány részletei
• Varró Attila: Füstölgő ászok
DVD
• Pápai Zsolt: Szonatina
• Vincze Teréz: Jóbarátnők
• Tosoki Gyula: A Paradicsom… és a Pokol
• Varró Attila: Battle Royale

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Apró titkok

Tosoki Gyula

Little Children – amerikai, 2006. Rendezte: Todd Field. Írta: Tom Perrotta művéből Todd Field. Kép: Antonio Calvache. Zene: Thomas Newman. Szereplők: Kate Winslet (Sarah), Patrick Wilson (Brad), Jennifer Connelly (Kathy), Gregg Edelman (Richard). Gyártó: New Line Cinema / Bona Fide. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 130 perc.

 

A kortárs amerikai függetlenek körében divatos az a filmtípus, amely sok szálon futtatott, gyakran kertvárosi környezetbe helyezett kisrealista történeteket beszél el, afféle leleplező célzattal. Todd Solondznak vagy éppen az Amerikai szépséget készítő Sam Mendesnek köszönhetően ez a nemrég még trendtörőnek számító filmfajta mára kevesebb újdonsággal szolgál, mégis változatlanul népszerű.

A lakkozott felszín alatt korrodálódó életek megmutatásának vágya hajtotta Todd Field (A hálószobában) rendezőt is új művében. A Tom Perrotta regénye alapján készült film nevenincs suburbaniában játszódik, és maroknyi szereplőt mozgat több szálon. Radikálisnak tetszik (de nem igazán újszerű), hogy Field – úgymond – kendőzetlenül mutatja be az inkább laktanyához vagy a zánkai úttörőtáborhoz, mintsem életteli kisvároshoz hasonló közegben tengődő figurák nyavalyáit, kezdve az ártatlan vágyképektől a bizarr szexuális fantáziálásokig és a pedofíliáig. A kusza ösztönénjük és lelki frusztrációik által megzavart érzelmi szegények a maguk módján keresik a kitörési pontokat barakkamerikából, mindhiába.

Kihaltak az utcák, és üresek a homokozók, de az Apró titkok bukéját nem a leleplezni kívánt világ rajza adja, a film a rendező fojtott humora, valamint lenyűgöző színész- és cselekményvezetési technikája miatt emelkedik ki a tucatmozik közül. Field elsősorban Kate Winslet mozgatásában, továbbá a Robert Altman műveit vagy éppen a tavalyi Oscar-libling Ütközéseket idéző többszálú narratíva briliáns alkalmazásában kamatoztatja kiváló képességeit. Kár, hogy a koncepciót nem gondolta át eléggé alaposan, és ezzel csorbult filmje egysége. Az Apró titkok gyilkos szatírának indul, de a játékidő teltével többször nekikoccan a melodrámának – márpedig a „szatirikus melodráma” mint műfaj meglehetőst idegenszerűnek tűnik. Vagy egyszerűen csak szoknunk kell kicsit.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8926