KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
          
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/május
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : A 212-es mozdony Pályázatunk
VIZUÁLIS ERŐSZAK
• Mihancsik Zsófia: A kígyó mérge Filmerőszak
• Zachar Balázs: Tévéfüggők
• Zachar Balázs: Aljas világ–szindróma
• Hirsch Tibor: Pokol, madárcsicsergéssel A kompjuter ördöge

• Tillmann József A.: Földönkívüliekben utazók Kozmikus kapcsolat
• Bóna László: Nap a sötétkamrában A szférák filmjei
• Barotányi Zoltán: Űristenek alkonya Mennyből a filmek
• Trosin Alekszandr: Furcsa idő Levél Oroszországból
ELLENFÉNY
• Bikácsy Gergely: Pasztellfilm – szamár farkával festve Mi, húszévesek
TELEVÍZÓ
• R. Hahn Veronika: A nyerő Négyes Brit filmpénz
• Róka Zsuzsa: Mit sírnak ezek? Francia filmpénz
• Tuza Andrea: Ajándék a csizmában Olasz tévé, olasz film
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Szabadság, szerelem Pannon töredék
• Forgách András: Kemény költészet Tűzvirágok
• Csejdy András: Belül minden fekete Az utolsó belövés
LÁTTUK MÉG
• Glauziusz Tamás: Ördögsziget
• Bori Erzsébet: Mediterraneo
• Ardai Zoltán: A tiltott nő
• Békés Pál: Fele/más
• Takács Ferenc: Emma
• Báron György: Dobermann
• Békés Pál: A vadon foglyai
• Beregi Tamás: Tősgyökér
• Bori Erzsébet: Hercule és Sherlock
• Tamás Amaryllis: A sámán ereje

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A sámán ereje

Tamás Amaryllis

 

Andrzej Żuławski, a filozófus, költő, író, filmkritikus, színész, rendező nem először adja nyomasztó, lélekborzoló látomásaiban a kor brutális, ijesztő lenyomatát. A Sámán ereje nem vízió.

Valóságos látkép egy szeretet nélkül vegetáló világról, ahol az emberi élet és civilizáció grandiózus földi kalandja a végéhez közeledik. Főhősei: a középkorú antropológia professzor (Bogusław Linda szenvtelen-kegyetlen színészi remeklése) és a huszonéves építészmérnök-hallgató (a sugárzóan, királynőién szép Iwona Petri gyémánthideg sámán-asszonya a színészi áldozathozatal, alázat és megalázottság iskolapéldája).

A film feszült pszicho-misztériumdráma: minden képsorában, minden szavában van valami nem ártatlan. Okkult hangulata a rendkívül hatásos „megidéző” erőből sugárzik. Hőseiből hiányzik a befelé irányuló, aszkétikus vagy mitikus lelki nagyság – európai ideggócok, fúriák, tüzelő kancák –, a harmónia, a jóság már vágy formájában sem kísérti őket.

Żuławski jelképszerű mozgó cirkuszi mutatványa megelevenedett kétezredik évi film-mandala. Extatikus figuráival tam-tam-zene mellett idézi meg a démonokat, hogy – a valóságot megismerve, a káprázatot eloszlatva – megújulva térjünk vissza a valóságba. Végtére is minden misztérium célja a felébresztés.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/05 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3709