KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Valaki a túloldalon

Fekete Tamás

Andra sidan – svéd, 2020. Rendezte és írta: Tord Danielsson és Oskar Mellander. Kép: Henrik Johansson. Zene: Jonas Wikstrand. Szereplők: Dilan Gwyn (Shirin), Linus Wahlgren (Fredrik), Henrik Norlen (Peter), Niklas Jarneheim (Maklare). Gyártó: Breidablick Film. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 87 perc.

 

A műfaji alaphangot megadó nyitójelenet után egy háromtagú családot látunk egy autóban. A férfi, a nő és a kisfiú erdők között vezető, hosszú úton tart új otthona felé, némileg abban is bízva, hogy a környezetváltozás erősebbre fűzi majd kötelékeiket. Örömmel veszik át a takaros hely kulcsait, és hamarosan be is lakják mindegyik helyiséget, ám a fiút valami nyugtalanítja: úgy érzi, van itt még valaki, egy hang pedig állandóan játszani hívja. Noha a felütés Kubrick művész-horrorját, A ragyogást idézi, a folytatás más irányba halad. A Valaki a túloldalon a közel egy évtizede sokadik újravirágzásába kezdő, és azóta is töretlenül újabb szirmokat bontó kísértetház-tematika sokadik darabja, amely – a Démonok között-sorozat hagyományait folytatva – állítólag megtörtént események alapján készült; az alkotók minduntalan emlékeztetnek is minket erre, Az elnök embereit idéző precizitással újra és újra kiírva, pontosan mikor játszódnak a látott események.

Skandinávia a közelmúltban – az irodalom felől indulva – megújította a bűnügyi műfajt, nem csupán karakteres nyomozókat és hangulatot, de szinte kötelezővé vált tematikai elemeket is rendszeresen szerepeltetve. Danielsson és Mellander első nagyjátékfilmje sem nélkülözi az északi ízt: noha élvezettel és hatásosan ijesztgetnek szereplőt és nézőt egyaránt, a rémület feloldásához a családtagok közti viszony analízisére van szükség. Ahhoz, hogy a vakítóan fehérre meszelt falú új ház otthonként is szolgáljon (és a szomszédos, sötét és elhagyatott épületből áthallatszó, régi tragédiákról suttogó hangok végre elnémuljanak), teljes megértés és bizalom kell. Legfőképp pedig az, hogy az édesanyját elvesztett kisfiú és a kényszerű anyaszereppel küszködő új élettárs végre kölcsönösen is elfogadja egymást.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14959