KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gonosz csoda

Varró Attila

The Unholy – amerikai, 2021. Rendezte: Evan Spiliotopoulos. Írta: James Herbert regényéből Evan Spiliotopoulos. Kép: Craig Wobleski. Zene: Joseph Bishara. Szereplők: Jeffrey Dean Morgan (Fenn), Katie Aselton (Natalie), Cricket Brown (Alice), Cary Elwes (Gyles), Diogo Morgado (Delgarde). Gyártó: Ghost House Pictures / Screen Gems. Forgalmazó: Feliratos. 99 perc.

 

James Herbert neves rémregény-szerzővel – akit a kortárs horrorkritikák zöme „brit Stephen King”-nek, Stephen King „kortárs Robert E. Howard”-nak nevez – igen mostohán bánik a mozgókép istene: maroknyi bestseller-feldolgozása aligha öregbíti szerzőjük jól megérdemelt írói hírnevét: a Survivor lomha ozploitation-jéből csupán a nyitány méregdrága repülőgép-katasztrófája, a Haunted kamarahorrorjából pusztán az ifjú Kate Beckinsale gyakori meztelenkedései, a Patkányok hírhedt splatterpunkját feldolgozó trash-opuszból (Deadly Eyes) pedig csak a mutáns rágcsálóknak öltöztetett tacskók számíthatnak szerény lábjegyzetre a rémregény-filmek vaskos kötetében. Pedig Herbert jóformán mindent megadhat egy lelkes adaptátornak – alaposan kidolgozott karaktereket, hajmeresztő borzalmakat, váratlan csavart – mint ezt 1983-as Shrine (Kegyhely) című műve is bizonyítja, amelyben egy brit falucskába vetődő újságíró tanúja lesz egy süketnéma kislány Mária-látomásoktól elnyert instant csodatévő-karrierjének, majd hithű ateistaként kideríti, hogy egy cseppet sem szeplőtelen névrokon áll a háttérben és ajándéka sokkal inkább átok.

Habár az idei hollywoodi feldolgozás rendezője, Evan Spilitopoulos szakmáját tekintve forgatókönyv-gyáros – aki hangyaszorgalommal dolgozta fel magát az Oroszlánkirály másfél ötletstábjából az élőszereplős Szépség és szörnyeteg-remake társírójáig –, első teljesen önálló munkájával nem szolgáltatott igazságot Herbertnek. Túl azon, hogy a színes karaktergárda lefaragásával és egy rejtélyes mellékszál kihúzásával alig másfél órásra slankította az 500 oldalas regényt, valamint precíz piaci érzékkel rátapintott arra, hogy érdemesebb démoni babára cserélni a 11 éves kisgazdája harmadik mellbimbóját szopogató sátánmacskát, csupán egy gyatra szerzői átértelmezéssel járult hozzá a regény meggyalázáshoz. Zugfirkász-hőse afféle fake news-prófétaként maga szabadítja el a démoni hatalmat és csak nyilvános szakmai önkritikával képes megfékezni pusztítását, imígyen felhívva a figyelmet az írástudók felelősségére – bár a film rémes dialógusait és pusztán dupla sokkeffektusokra építő rémjeleneteit elnézve maga a rendező kegyes jóindulattal sem sorolható közéjük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14957