KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A világ dicsősége

Vincze Teréz


Gloria mundi – francia, 2020. Rendezte: Robert Guédiguian. Írta: Serge Valletti és Robert Guédiguian. Kép: Pierre Milon. Zene: Michel Petrossian. Szereplők: Gérard Meylan (Daniel), Ariane Ascaride (Sylvie), Jean-Pierre Darroussin (Richard), Anaïs Demoustier (Mathilda), Lola Naymark (Aurore). Gyártó: AGAT Films & Cie / Ex Nihilo. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 106 perc.

 

Robert Guédiguian francia filmrendező az 1980-as évek eleje óta szinte minden évben, de legalább kétévente készít filmet, néhányat nálunk is bemutattak korábban (Nyugodt város, Lady Jane, A Kilimandzsáró hava). A történetek gyakran kötődnek szülővárosához, Marseilles-hez, és szinte állandóan ugyanazokkal a színészekkel, köztük a szintén marseilles-i születésű Ariane Ascaride-dal (aki a felesége is) és Gérard Meylan-nal dolgozik. A 2019-es A világ dicsősége is Marseilles-ben játszódik, megszokott színészeit vonultatja fel és kedvelt témáját, a munkásosztálybeliek megélhetésért folytatott nehéz és gyakran kudarcra ítélt küzdelmét mutatja. Guédiguan ahhoz a minimális eszközökkel, egyszerű történetvezetéssel, erőteljes színészi jelenléttel és határozott társadalomkritikai szemlélettel dolgozó irányhoz tartozik, melynek legfontosabb kortárs képviselői Mike Leigh, Ken Loach és a Dardenne-testvérek.

A film középpontjában Daniel figurája áll, aki hosszú időt töltött börtönben emberölésért – bár a pontos részletek homályban maradnak, minden arra utal, hogy rosszkor volt rossz helyen és valaki életének megmentése érdekében követte el a bűnt. Börtönbe kerülésekor felesége, Sylvie éppen várandós volt első gyermekükkel, aki mostanra maga is anya lett. A börtönből szabaduló Daniel a nagyapai szerepen keresztül próbálja újra felvenni a kapcsolatot a családdal – egykori felesége régen újraházasodott, és van egy közös lányuk a második férjével. Az elején ugyan mindenkinek van a családban munkája (takarítónő, buszsofőr, Uber-sofőr, bolti eladó), azonban sorra érik őket a különféle szerencsétlenségek, amelyek egy pillanat alatt romba dönthetik anyagilag ingatag egzisztenciájukat. A történet lassan és előre megjósolhatóan halad a tragikus vég felé. A színészi alakítások, főleg az új családfő és Daniel közös pillanatai, a Daniel által fabrikált haikuk szolgáltatta különös hangulat, valamint a jó érzékkel elhelyezett Ravel zenék teszik igazán élvezhetővé a filmet. A drámai vég sem marad el, de összességében hiányzik az a drámai erő, ami egy jó Leigh-, Loach- vagy Dardenne-filmben mindig megvan.     


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14955