KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A hívatlan

Kovács Patrik


The Wretched – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Brett és Drew T. Pierce. Kép: Conor Murphy. Zene: Devin Burrows. Szereplők: John-Paul Howard (Ben), Piper Curda (Mallory), Jamison Jones (Liam), Azie Tesfai (Sara), Zarah Mahler (Abby). Gyártó: Cailleach Productions. Forgalmazó: ADS Service Kft. Szinkronizált. 95 perc.

 

Úgy tűnik, mintha Brett és Drew T. Pierce A hívatlan című horrorja rémesen egyszerű alapképletre épülne: ősöreg erdei boszorkány fészkeli be magát az álmos kisvárosba, s mágiájával foglyul ejt egy gyanútlan családot. A szomszédban lakó kamaszfiú idejekorán felfedezi a fondorlatos ármányt, sőt megpróbál szembeszállni a szörnyűséges teremtménnyel, csakhogy akarva-akaratlanul veszélybe sodorja cimboráit és frissen elvált apját is. Eddig a nem túlságosan eredeti történet, mely mégis sokat ígérő rétegekkel bővül: a testvérpár nem pusztán a műfajban veretes hagyománnyal bíró boszorkánymítoszt reaktiválja, de munkájuk egyenesen olyan, mintha a Disturbia ülné nászát a felnövekvés históriákkal és az elmúlt évtizedben módfelett sikkes démonfilmekkel, miközben a tárgyi világ, továbbá egyes motívumok konkrétan is utalnak seregnyi kultklasszikusra (az E.T. vagy A cápa mellett a Stephen King-féle Azra, sőt Az Álmosvölgy legendájára is).

A kérdés csupán az, vajon a Pierce-fivérek képesek-e rendet vágni a különböző műfaji regiszterek ágas-bogas erdejében. Sajnos nem épp rezzenéstelen kézzel mozgatják a szálakat: filmjük ritmusa sok esetben pontatlan, s az első fél órában szinte csak apró jelenetszilánkokat villantanak fel mind a felnövés-történetből, mind a háttérben zajló boszorkányinvázióból. Mivel a szcénák többsége felépítetlen, a szüzsé foghíjas (még az antagonista indítékára sem derül fény) s a figurarajzok elnagyoltak, így nincs semmi, ami hosszabb távon táplálná a feszültséget. Öröm az ürömben, hogy a testvérek tetszetős miliőt komponáltak a cérnavékony sztori köré – a léckerítések nélküli, szinte egymásba kapaszkodó családi házak tényleg a sátáni gonoszság melegágyának tűnnek, az ihletetten karcos, a nyolcvanas évekre emlékeztető képi világ pedig szinte megdelejez. Ezért is kár, hogy A hívatlan szinte végig elhasznált kliséelemekkel dolgozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14958