KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Belégzés, kilégzés

Kovács Kata


Inhale-Exhale – grúz-svéd, 2019. Rendezte: Dito Tsintsadze. Írta: Nestan Kvinikadze. Kép: Goga Devdariani. Zene: Alex Seliverstov. Szereplők: Salome Demuria (Irina), Camilla Borghesani (Ana), Lasha Kabanashvili (Luka), Giorgi Nakashidze (Irakli). Gyártó: Viva Films / CineTech. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 105 perc.

 

A negyven felé járó Irina a börtönből tér haza egy vidéki grúz bányavárosban élő családjához, akik időközben teljesen elidegenedtek tőle. A narratíva komótosan adagolja a múltról szóló információkat: az asszony ápolónőként gyógyszert lopott függő urának, majd – hogy legalább a férfi együtt maradhasson közös gyerekeikkel – egyedül vitte el a balhét. Ötévesforma fia és kamasz lánya szóba sem állnak vele, tudomást sem vesznek róla. A kisrealista Belégzés, kilégzés a málló falak és a kopár kisváros díszletei között bolyongó Irina egyre elhagyatottabbá válását követi, miközben nagyszerű arányérzékkel adagolja a minden szatirikus hangnemet vagy abszurdot nélkülöző – bár ezek határát közelítő – társadalomkritikát. Irina bekerül a börtönből szabadultakat támogató programba, ahol a szociális munkások valódi lehetőségek helyett egy jógaórával és szinkronúszás-jegyekkel kínálják meg. Megismerkedik egy volt rabtársa fiával, Lukával, aki minden téren kívülálló, a vidéki közösség nem is tűri meg a rúzsokba és szép ruhákba kapaszkodó meleg srácot.

A magyar HBO GO programjában egy másik filmmel (a 2008-as orosz-grúz háborús konfliktusban játszódó Shindisi) is szereplő Dito Tsintsadze és színésznője, Salome Demuria nagy visszafogottsággal, több szinten ábrázolják a hősnő szinte megfoghatatlan magányát, a felszín alatt tartott, őrjítő családi feszültségektől és viszályoktól az elidegenítő környezeten át az Irinát folyton magára maradva láttató plánozásig. A záró képsorban is hangsúlyozott elszigeteltség a láthatatlanságig és hallhatatlanságig fokozódik. A film talán legkiválóbb jelenetében egy vacak céllövölde árusa megpróbálja átvágni Lukát, Irina pedig a kezében lévő fegyvert ráfogja a férfira. Ez az erő azonban javarészt csak apró gesztusokból érzékelhető, tettekben alig nyilvánul meg.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14950