KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy esős nap New Yorkban

Pethő Réka

A Rainy Day in New York – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Woody Allen. Kép: Vittorio Storaro. Szereplők: Timothée Chalamet (Gatsby), Elle Fanning (Ashley), Selena Gomez (Shannon), Diego Luna (Francisco), Liev Schreiber (Roland), Jude Law (Ted). Gyártó: Gravier Productions / Perdido Productions. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 92 perc.

 

Európai nagyváros-imázsfilmjei után Woody Allen visszatért az Egyesült Államokba, sőt immár New Yorkba, hogy az Óriáskerék nosztalgiafilmjei után ismét kedvenc metropoliszában mondjon el egy markánsan helyszín-központú történetet. A hazatérés nem hozott jelentős különbséget az utóbbi évek könnyed alkotásaihoz képest, ám a rendező állandó alteregó-keresése ezúttal egy maníros, már-már karikaturisztikus főhőst teremtett, Timothée Chalamet alakításában. Gatsby és Ashleigh egyetemista fiatalok egy nem túl nívós intézményben, ahonnan egy iskolai projekt miatt két napra feljönnek a nagyvárosba. Gatsby arisztokrata New York-i családból való, Ashleigh vidéki újgazdag família sarja. A lány újságírónak tanul – ezért rendkívül izgatott a hatalmas lehetőségtől, ugyanis kedvenc művészfilm-rendezőjével készíthet interjút. A fiúnak fogalma sincs, mi szeretne lenni, csak azt tudja, mi nem. Érkezésük után különválnak útjaik, Ashleigh délutánja ugyanis hosszabbra nyúlik a tervezettnél: miután bálványa egy korábbi múzsáját véli felfedezni benne, a lány ott marad a filmesek közt és sztárról sztárra száll. Gatsby eközben New York utcáin bolyong, találkozik régi gimnáziumi szerelme húgával, miközben alkalma nyílik felfedezni, milyen fontos szerepet töltenek be értékrendjében a származásból és neveltetésből fakadó különbségek.

A múlt századi lázadó fiatal komolyan-vehetetlen alakja, anyjával való konfliktusos viszonyának merőben váratlan feloldása és művi kinyilatkoztatásai állnak szemben a már-már arcpirítóan kínos naiva komikus jeleneteivel. A lány nem minden klisét nélkülöző módon éppen azért válik olyan izgatóan érdekessé a művészek számára, mert ártatlan őszintesége frissítő újdonságnak bizonyul a látszatvilágban, amelyben élnek. A konklúzió mégis az: aki sznob, az sznob is marad. Gatsby rájön, bár átmenetileg őt is elvarázsolta a lány mesterkéletlen egyszerűsége, mégis visszavágyik oda, ahonnan jött: saját meseszerű New Yorkjába.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14366