KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Pénzmosó

Adócsaló nagymenők

Benke Attila

Soderbergh bűnügyi szatírája egy friss világbotrányt dolgoz fel.

 

Az utóbbi években számos film (Snowden, Alelnök) és tévésorozat (Kártyavár, Aranyélet) foglalkozott a színfalak mögött zajló politikai és gazdasági machinációkkal. Különösen érdekes José Padilha politikai thrillerszériája, A gépezet, amely a 2010-es évek elején kirobbant, brazil elnököket is megbuktató korrupciós botrányt dolgozza fel. Az érintett Petrobras és Odebrecht nevű nagyvállalatok nemcsak a politikai pártok kenőpénzei, hanem offshore cégek és adócsalási ügyek miatt is a figyelem centrumába kerültek. Mindkettő kapcsolatban állt a jogi szolgáltatásokat nyújtó panamai Mossack Fonseca & Co.-val, amelynek alapítói, Jürgen Mossack és Ramón Fonseca Steven Soderbergh legújabb bűnügyi szatírája, a Pénzmosó főszereplői is.

A Pénzmosó alkotói a 2016-os világbotrányt bemutató Pulitzer-díjas Jake Bernstein 2017-es könyvét, a Secrecy Worldöt vették alapul. Egy John Doe fedőnevű bennfentes szivárogtatta ki az úgynevezett Panama-akták 11,5 millió dokumentumát 2016. április 3-án. Az iratokból kiderült, hogy a Mossack Fonseca segített több mint negyven ország (köztük Magyarország) gazdasági és politikai főszereplőinek fiktív cégeken keresztül, sokszor illegálisan kimenteni vagyonuk tetemes részét, így kikerülve az anyaország adóit.

Steven Soderbergh szatírája többszólamú film. A cselekményt Mossack és Fonseca uralják, akik cinikus stílusban, áttörve a negyedik falat direkten a nézőnek mesélik el a 2016-os bukásig tartó történetüket. A harmadik fontos főszereplő az idős Ellen, aki boldog nyugdíjas éveit élné, azonban egy hajószerencsétlenségben elveszíti férjét, és mint kiderül, a hajótársaság biztosítójával is komoly gondok vannak. Ezért a kártérítés nélkül maradt asszony nyomozásba kezd, eljut a panamai vállalatig is, ám hiába fejt le egyre több réteget a Mossack Fonsecáról, csak nem tudja elcsípni a bűnösöket. A két fő szálat a vállalat ügyfeleinek epizódjai egészítik ki, így például a saját lányát is offshore céggel becsapó afrikai üzletember története hangsúlyozza, hogy globális méretű botrányról van szó.

Jürgen Mossack és Ramón Fonseca beperelték a Pénzmosó alkotóit, és meg akarták akadályozni a Netflixes premiert, arra hivatkozva, hogy miután a Panama-akták tönkretették őket, a film tovább rontja hírnevüket. Így a botrány főszereplői ingyen reklámot csináltak a sok érdekes ötletet tartalmazó, de elhibázott bűnügyi szatírának. Steven Soderbergh műve túl sokat markolt: egyszerre akart a szinte mindenható vállalatvezetőket kifigurázó, önreflexív filmkarikatúra és a becsapott átlagember nyomozásán keresztül a nemzetközi adócsalók módszereit leleplező politikai krimi lenni. Ám az alkotók nem tudták összefésülni a két különböző hangnemű műfajt, így azok egymás ellenében dolgoznak. A főkolomposok didaktikus kommentárjai, valamint az ügyfelek epizódjai mindig akkor szakítják félbe Ellen nyomozását, amikor az elkezd izgalmas lenni. A főszerepeket játszó Gary Oldman, Antonio Banderas és Meryl Streep ezúttal is remekelnek, ám előbbi két színész megnyerő alakítása is csak csorbítja a Pénzmosó kritikai élét. Hiszen, ha Banderas és Oldman fehérgalléros bűnözői annyira karizmatikusak, mint Martin Scorsese szerethető gengszterei (Nagymenők, Casino, Az ír), akkor ki akarná felelősségre vonni, és börtönben látni őket? Steven Soderbergh műve szétesik szatirikus és oknyomozós epizódokra, amelyeket a felforgatónak szánt, magát a filmet is felszámoló zárójelenet és Meryl Streep szimbolikus politikai tettként funkcionáló átöltözése sem tud összerántani katartikus egésszé.

 

PÉNZMOSÓ (The Laundromat) – amerikai, 2019. Rendezte: Steven Soderbergh. Írta: Jake Bernstein könyve alapján Scott Z. Burns. Kép: Steven Soderbergh. Szereplők: Gary Oldman (Jürgen Mossack), Antonio Banderas (Ramón Fonseca), Meryl Streep (Ellen), Jeffrey Wright (Boncamper), Nonso Anozie (Charles), Matthias Schoenaerts (Maywood),

David Schwimmer (Matthew), Sharon Stone (Hannah). Gyártó: Netflix, Anonymous Content. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 96 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 49-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14355