KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film + Zene

Ella Fitzgerald //Aretha Franklin

Két fekete királynő

Kovács Gellért

Két zenei dokumentumfilm. Az egyik távolságtartó tisztelettel felöltöztetett, a másik a gospel erejével lemeztelenített alkotás.

 

Viszonylag ritkán kerül a magyar mozikba zenei témájú dokumentumfilm – most szinte egyszerre, ha úgy tetszik, egymás riválisaként ismerkedhetünk meg a zenetörténeti jelentőségű énekesnő, Ella Fitzgerald életével egy hagyományos szerkezetű alkotásban – míg a másik mozi tulajdonképpen egy kalandos sorsú, sosem látott koncertfilm: Aretha Franklin életének tán legkülönlegesebb fellépésének megrázó lenyomata. 

Az első az „egyszerűbb” eset: Leslie Woodhead rendezése klasszikus életrajzi dokumentumfilm: sztorizgató, archív bejátszásokban bővelkedő, műfajilag rokon követőket, valamilyen módon érintett, rajongó hírességeket megszólaltató, igencsak korrekt munka, amely tisztességesen végigköveti Fitzgerald a huszadik század nagy részén végigívelő pályáját. S ahogy az ilyenkor legtöbbször lenni szokott, a megszólalók meghatódott nyilatkozatai a zenei, képi, életrajzi információkat többször is aláhúzzák, vagyis továbbhangsúlyozzák. Igaz, azokat is lekötheti a film, akik behatóbban ismerik az afroamerikai kultúra egyik legfontosabb zenei ikonjának életét, elvégre Woodhead profizmusa, a Fitzgeraldról beszélő, híres emberek névsora valóban impozáns – ám igazán érdekes fókuszt még az sem ad a Just One of Those Things-nek, hogy az énekesnő fia, Ray Brown Jr. is mesél édesanyjáról. S az is csak kissé emeli egy ügyesen szerkesztett, mozgóképes, nem bántóan sekélyes Wikipédia-szócikk színvonala fölé a látottakat, hogy az idén, pár hónappal századik születésnapja előtt elhunyt, legendás táncosnő, Ella Fitzgerald kortársa, Norma Miller ebben a filmben látható kamera előtt tán utoljára.

Az Amazing Grace viszont egészen kivételes produkció: a mozirajongóknak (és persze a zenebolondoknak is) eleve izgalmas egy olyan film, amelyről sokáig azt kellett hinnünk, sosem láthatjuk. Aretha Franklin, a már akkor világsztárként ünnepelt díva 1972-ben adott lemezfelvétellel egybekötött koncertet a New Temple Missionary Baptista Imaházban, ám Sydney Pollack hiába rögzítette stábjával filmre is az előadást, máig tisztázatlan okokból nem használtak csapókat (talán mert diszkréten szerettek volna forgatni), így a kor technikai adottságai nem adtak lehetőséget arra, hogy tökéletesen egymásra illesszék a képet és a hangot. 2008 környékén aztán egy producer, Alan Elliot elővette a tekercseket, s megoldotta a feladatot, ám Franklin nem adott engedélyt arra, hogy még életében nagyközönség elé kerülhessen – halála után azonban a családja belegyezett. És csak hálásak lehetünk nekik, mert egyfelől ebben a mindenféle hozzáadott kommentár nélküli, csodásan vágott és fényképezett filmben esszenciálisan ott van minden, amit Aretha Franklin muzikalitásáról, belső hajtóerejéről tudni érdemes, másrészt őszinte, szinte nyers miliőábrázolásának felbecsülhetetlen értékű részletgazdagsága olyan tiszta erővel merít el minket a gospel világába, amely túlzás nélkül letaglózhatja a befogadót. Franklint nem csak, mint zseniális sztárt láthatjuk a New Temple Missionary-ban, hanem mint sorsáért hálás, átszellemült, megrendült embert is, aki hite szerint, s ösztönösen is igyekszik valamit visszaadni teremtőjének abból, amit kapott. És bizony azokat is spirituális örömben részesítheti, akiktől esetlegesen távol áll bármiféle vallásos szertartás. Az Amazing Grace ezért hát jóval több, mint egyszerű koncertfilm – nem csak azért, mert közel 50 évet kellett várnunk rá, hogy élvezhessük.

 

Ella Fitzgerald: Just One of Those Things (2019) Feliratos.– Rendezte: Leslie Woodhead. Forgalmazó: Pannonia Entertainment. Aretha Franklin: Amazing Grace – A szeretet hangján (2018) – Rendezte: Allan Elliot és Sydney Pollack. Forgalmazó: ADS Service. 89 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 48-49. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14353