Film / RegényShûsaku Endô: NémaságIstenképPethő Réka
Endô regénye spirituális utazás az istenhit két állomása között.
A modern japán irodalom
egyik nemzetközi nagyköveteként számon tartott Shûsaku Endô katolikusként
nevelkedett és élt Japánban, ez vezette a kereszténység japán történetének
kutatására. Figyelme a 15-16. századi jezsuita szerzetesek felé irányult, akik
első térítőként érkeztek Európából és rövid idő alatt számtalan hívet
szereztek. Működésüket a helyi hatalom nem nézte jó szemmel és a kereszténység
már az 1500-as évek végén tiltott vallás lett Japánban, ahol kínzással és
kivégzéssel büntették azt, aki nem volt hajlandó megtagadni a hitét. Endô úgy találta, a történelem méltatlanul feledkezik meg mindarról a
szenvedésről, amit ezek a megkínzott keresztények átéltek, mielőtt megtagadták
a hitüket vagy mártírhalált haltak – ugyanakkor a kereszténység problematikája
saját szempontjából is foglalkoztatta, szerette volna feloldani azt a
távolságot, amit vallása és önmaga között érzett. Ez vezette 1966-ban a Némaság megírására, mellyel elnyerte a
legrangosabb japán irodalmi elismerést, a Tanizaki-díjat. Később elkészítette az
alaptörténet színpadi átiratát, illetve az 1971-es, Masahiro Shinoda-filmadaptáció
megírásában is társszerző volt.
Endô regénye valós történelmi keretbe helyezett szubjektív
pszichológiai dráma. Két fiatal szerzetes, Rodrigues és Garrpe Japánba utazik,
mivel tanítójukról és példaképükről az a hír járja, hogy megtagadta a hitét, ők
pedig személyesen szeretnék kideríteni az igazságot. A kereszténység ekkor már
tiltott vallás Japánban, kegyetlenül üldözik a rejtőzködőket, ezért a két
szerzetesnek érkezésük után bujkálnia kell, miközben a helyiek hálával fogadják
őket, hiszen végre van kinek gyónni, végre van, ki megkeresztelje a
gyermekeiket. Útjuk különválik, majd miután állandó helyi társuk, a hitét harmadszor
is megtagadó Kichijiro elárulja Rodriguest, a szerzetes fogságba esik. A
Rodrigues levelein keresztül elmesélt történet elbeszélője ettől a ponttól
kezdve a szerző, most már nem az ő szemével látunk, hanem őt látjuk – ám
gondolatain keresztül a regény továbbra is szubjektív marad. A pap magabiztos
európaiként érkezett Japánba, felsőbbrendűen úgy véli, enyhíteni tud az
életüket barmokhoz hasonlóan leélő japán parasztok fájdalmán: fogsága elején megőrzi
ezt az öntudatot, és vállalja a büntetést. Erősnek érzi magát, aki el tudja
viselni a fizikai fájdalmat, míg a gyenge parasztok megtagadják a hitüket:
megtapossák a szentképet, a fumie-t,
igazolva ezzel, hogy nem keresztények. De vajon az szenved-e többet, aki kitart
a hite mellett és elviseli a fizikai fájdalmat, vagy az, akinek a hitmegtagadás
lelki fájdalmát kell kibírnia? Endôt a gyengék és az erősek
szembeállítása foglalkoztatta, úgy gondolta, ő maga az előbbi csoporthoz
tartozna. Arra volt kíváncsi, vajon mit éreztek, milyen emberek voltak, akik gyengének
találtattak és megtagadták a hitüket. Ehhez a végponthoz a Rodrigues lelkében a
fogság során lejátszódó folyamatokon keresztül vezet el bennünket, amíg maga is
eljut az aposztáziáig.
A szerzetest kételyek
gyötrik, nem érti, miért kell ekkora szenvedéseket kiállniuk a keresztényeknek,
de eleinte még arra jut, hogy Istennek ezzel szándéka van, amelyre fény derül
majd. Az egyre erősödő belső hangok azonban nem hagyják nyugodni: ha Isten
némaságának az az oka, hogy nem létezik, az ő teljes múltja és a misszió is
értelmét veszti. Márpedig Isten hallgat, és a csendje kíséri mindazt a
szenvedést, amit az önmagát egyre többször jézusi szerepben látó Rodriguesnek
végig kell néznie. Ez a némaság azonban csak addig a pontig tart, amikor rájön:
úgy teljesítheti be választott sorsát, akkor lesz igazi mártír, ha megtagadja a
hitét. Ezzel megmenti a japánok életét, neki viszont el kell viselnie az
aposztáziával járó megvetést és fájdalmat, ami súlyosabb számára, mint
bármilyen fizikai gyötrelem. Mire eljut erre a felismerésre, hite megszilárdul,
istenképe pedig teljesen átalakul. Megérti, hogy küldetése nem a kínoktól való
megszabadítás, hanem az osztozás bennük. Már nem egy ítélkező, hanem egy
könyörületes Isten áll előtte: ezzel a radikálisan új gondolattal lépett túl Endô azon a távolságon, amelyet a japán spiritualitás és a
kereszténység között érzett – önmagán belül is – feszülni.
Cartaphilus, 2013.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.4 |
|
|