DVDA kolóniaSoós Tamás Dénes
Colonia –
német-francia-luxemburgi, 2016. Rendezte: Florian Gallenberger. Szereplők: Emma
Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist. Forgalmazó: GHE-Bontonfilm. 106 perc.
1973, Chile. Pinochet
katonai puccsal átveszi a hatalmat, a szocialista államfő, Salvador Allende az
elnöki palota ostroma végóráiban főbe lövi magát. Az utcán zavargások,
tisztogatások kezdődnek, Allende szimpatizánsai, ha nem viszi el őket a
titkosrendőrség, elbujdosnak. Sokat látott képek, de a német rendező, Florian
Gallenberger új történetet kerít melléjük. A Colonia Dignidadét, a „Méltóság
Kolóniájáét”, amit a II. világháború után Dél-Amerikába menekült német
emigránsok alapítottak, hogy külhonban is megőrizzék a német kultúrát. A Chile
déli részén fekvő, békés földművelő közösséget Paul Schäfer evangélikus lelkész
és exnáci alakította át zárt, vallási szektává a hatvanas években. A külvilág
felé a bajor kisvárosok idilljét közvetítette a kolónia, amely papíron
jótékonysági szervezetként működött, és ingyenes orvosi ellátást biztosított a
helyieknek. A valóság azonban inkább egy kényszermunkatáborra hasonlított, ahol
agyondolgoztatták és nyugtatókkal szedálták a bentlakókat, a férfiakat, nőket
és gyerekeket elkülönítették egymástól, hogy felbontsák a családi kötelékeket,
a szexualitást, mint az ördög eszközét, stigmatizálták. Az ördögi figura
valójában Schäfer volt, aki annak idején pedofíliavádak elől menekült Chilébe,
a kolónián is molesztálta a fiúkat, és náci háborús bűnösöket (köztük állítólag
Josef Mengelét) bújtatott. Lepaktált a Pinochet-rezsimmel is, amelynek
fegyvereket és mérges gázt gyártott, politikai foglyait pedig földalatti
kínzókamrákban vallatta. A kolóniában
is egy Allende-párti német aktivistát rabolnak el, az ő megmentésére indul
légikisasszony-szerelme, Lena – de a filmnél ezúttal vérfagyasztóbb a valóság.
Gallenbergert nem érdeklik a Harmadik Birodalom és a chilei diktatúra
háttérjátszmái, sem a személyi kultusz vagy a vallási fanatizmus
pszichológiája. Motivációkkal, karakterépítéssel mit sem bajlódik, helyette
csak és kizárólag arra koncentrál, hogy tételesen felsorolja Schäfer
rémtetteit. Mindebből akár még velős szektahorror is kerekedhetne, de a német
rendező olyan szépre komponált, „jó ízlésű” képekben fogalmaz, hogy megfosztja
a filmet elborzasztó hatásától. A fordulatok valószerűtlenek, közhelyesek, az
elektrosokk után magát félkegyelműnek tettető aktivistánál pedig Woody Allen is
hitelesebb kommunista lázadó volt a Banánköztársaságban.
Bár Gallenberger szenzációsan érdekes történetet talált, csak a szenzációt
forgatta le belőle – azt is enerváltan, Pablo Larraín iróniája és Costa-Gavras
éleslátása nélkül.
Extrák: Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 5.43 |
|
|