Fekete HollywoodHoldfényNagyon is emberiStrausz László
Barry Jenkins a sematikus fekete karakterek helyébe
második filmjében is valódi sorsokat, hús-vér jellemeket állít.
„A fekete amerikaiak nagyon régóta várnak egy ilyen
filmre. Soha nem láttunk feketéket szerelmeskedni vagy csókolózni a vásznon.
Még a nagy sztárokat sem. Eddie Murphy, Richard Pryor sem vetemedtek ilyenre...
A feketék mindent tudnak a fehérekről: mióta az eszemet tudom, őket látom a
tévében, magazinokban és filmekben, őket hallom a rádióban. Le vagyunk támadva
a fehérekkel. Fordítva ez nem igaz, a fehér amerikaiak nagyon keveset tudnak a
feketékről.” Az amerikai etnikai csoportok mozgóképes jelenlétéről, illetve
láthatóságáról több mint húsz évvel ezelőtt fejtette ki így Spike Lee a
véleményét She’s Gotta Have It című
filmje kapcsán. 1995 óta nagyon sok minden megváltozott az amerikai független
filmben és Hollywoodban egyaránt: egyre több fekete színészt látni a nemzetközi
piacra gyártott filmekben és tévésorozatokban. Ugyanakkor az etnikai csoportok
sztereotip ábrázolása sokkal lassabban változik. Amire Lee az interjúban
felhívja a figyelmet, az még ma is érvényes: a feketék mozgóképes ábrázolása
néhány jól meghatározható közhely mentén alakul.
A sztereotípiák használata egyidős magával a médiummal. A
‘Buck’, vagyis a dühös, fenyegető fekete férfi, aki rendre ártatlan fehér nőket
vegzál, az ‘Uncle Tom’, azaz a csendes, jóindulatú, a status quo-t meg nem
kérdőjelező pacifikált férfi, illetve a ‘Mammy’, a nagydarab, tanulatlan de
jóindulatú háztartásbeli alkalmazott asszonyság karikírozott alakjai nem a
mozgóképben alakultak ki, de a múlt század elején dolgozó némafilmrendezők
sokat tettek a széles elterjedésükért. Ezek az nyíltan rasszista mintázatok nem
tűntek el teljesen a kortárs mozgóképekből, inkább azt lehet mondani hogy
valamelyest „megszelídültek.” Kritikusok manapság valamivel bonyolultabb
sztereotípiákra szokták felhívni a figyelmet. A „varázsnéger” (Morgan Freeman
alakításait lehetne itt példaként említeni), aki emberfeletti képességekkel
rendelkezik, illetve a „legjobb barát,” aki a fehér főszereplőt segíti át
valamilyen válsághelyzeten (Danny Glover alakításai a Halálos fegyver szériában), azért problematikus ikonok, mert
cinikus és lekezelő módon csak a karakterek külvilágra adott reakcióit
ábrázolják. Mindkét típus elfedi az individuális vonásokat, és ami még
fontosabb, cselekedetek belső motivációját. Ezeknél is gyakoribb és károsabb a
fekete férfi karakterek kriminalizálása: végtelen mennyiségű fekete gengsztert,
dílert, stricit, szélhámost ismerünk változatos műfajú filmekből. A fekete nők
legelterjedtebb ábrázolása a populáris kultúrában a nyakát tekergető hangos, nagyszájú,
pimasz nő alakjához köthető, amely a vígjátékokban lett elsősorban sikeres. Mint
minden sztereotípia, ezek a reprezentációk is redukálják, illetve különféle
erőszakos szituációkhoz illetve krízishelyzetekhez kötik a fekete szereplők ábrázolását.
Ebben a tekintetben a 2010-es évek ültetvényfilm-újhulláma sem hozott újat. Tarantino
Djangója (2012), Steve McQueen 12 év rabszolgasága (2013), illetve a
Nate Parker-féle 2016-os Amerika
születése (amely radikális gesztussal írja felül az azonos című 1915-ös
hírhedt Griffith munka olthatatlan, gyűlölködő fehér szuprematizmusát) ugyan
nyíltan a fekete főszereplőikkel szimpatizálnak, és a mozgóképes azonosulás
komplex folyamatain keresztül a nézőiknek is ilyen pozíciót javasolnak, ám mindhárom
film továbbra is a szenzáció stratégiája segítségével irányítja történetének
szálait. Spike Lee több mint húsz évvel ezelőtti mondatai tehát ezért fontosak
továbbra is: a mozgóképes ábrázolás százhúsz éves rasszista történetének a
legjobb ellenszere a normális,
hétköznapi problémákkal szembenéző, ezeket nem erőszakos módon megoldó kisebbségi
figurák szerepeltetése. Ezért tartja Lee az érzelmek, a szerelmi viszonyok
ábrázolását kiemelt fontosságúnak.
Barry Jenkins Holdfénye
nem nélkülözi az említett gettó-képeket illetve epizódokat (crack-függő anya,
iskolai erőszak stb.). Nem is teheti, hiszen a film helyszíneinek
szociokulturális adottságaitól nem lehet eltekinteni, ám a film nem
kizárólagosan ebből a háttérből, illetve mintha éppen ennek ellenében vezetné le
szereplői jellemét, motivációit és érzelemvilágát. Jenkins első filmje, a
2008-as Medicine for Melancholy már mutatta,
hogy a rendező milyen finom érzékkel irányítja szereplőinek mindennapos érzelmi
viharjait és konfliktusait. A Medicine
két fekete San Franciscó-i fiatal találkozásának és egy közösen töltött
napjuknak a történetét meséli el. Micah és Jo egy házibuli után egy idegen
lakásban ébrednek egymás mellett egy ágyban. A lassan induló, főként
szubjektívekből építkező jelenetek jó érzékkel illusztrálják zavart
másnaposságukat, az elfogyasztott alkohol következtében túl gyorsan túl intimmé
vált ismeretségük talajtalanságát (egymás nevére sem emlékeznek). A kezdeti
idegenkedés és bűntudat után a két szereplő viszonya észrevétlenül kezd el
átalakulni. Jenkins kitűnő érzékkel építi fel a jelenetek láncolatát. Először
kávézni, majd múzeumba viszi a szereplőket (fekete rabszolgák sorsáról szóló
tárlatot néznek meg), később közösen vacsorát főznek, szerelmeskednek, majd
kocsmázni és táncolni mennek. Szemeink előtt alakul át a viszonyuk, de mégis
láthatatlanul: nem lehet rámutatni, mikor fordul át vonzalommá a kezdeti
viszolygás. A faji témák végig jelen vannak a filmben. Miközben San Francisco
utcáin lófrálnak, a város negyedeinek átalakulásáról (a gazdag yuppie-k
betelepülése felveri a lakásárakat), saját- és rájuk kényszerített etnikai
identitásukról beszélgetnek és vitatkoznak. Jenkins azonban végig azokra az
univerzális érzelmeikre koncentrál, amelyek összekötik szereplőit a társadalom
minden más tagjával: álmosak, másnaposak, éhesek, szerelmesek, dühösek. A film
vége felé, ismét meglehetősen ittas állapotban Micah és Jo összevesznek: a fiú
indulatosan bizonygatja, hogy őt elsősorban etnikai identitása határozza meg,
míg a lány arra próbálja felhívni a figyelmét, hogy milyen sok más irányból közelíthető
meg Micah, mint a bőrszíne. Jenkins nem kíván döntés hozni a kérdésben, és az
intim kapcsolati dráma ennek a paradoxonnak a feloldhatatlanságát illusztrálja.
Második nagyjátékfilmjében, a Holdfényben ugyanezt a stratégiát alkalmazza a rendező: a faji
kérdéseket olyan egyetemes, átélhető érzelmekbe és konfliktusok hálójába
ágyazza, amelyek minden néző számára ismerősek. A városi kamaradráma után Jenkins
egy klasszikus, három felvonásos coming-of-age
történetet mesél el Chironról, aki Miami egyik szegény, feketék lakta környékén
él. A városrész szociális helyzetéből és viszonyrendszeréből adódóan a történet
könnyen lehetett volna egy hagyományosnak mondható gettó-darab, de a film a
főszereplő generációs viszonyait, autoritás problémáit és szexuális identitását
legalább olyan fontosnak tartja, mint bőrszínét. A Holdfényben az etnikai identitás nem írja felül Chiron énjének más
összetevőit. Ebben a rendezői döntésben azonnal látható a Medicine kapcsán már említett ellentmondás, amelyre a színvakság és
a determinizmus kettősségeként is szoktak hivatkozni. Az etnikai identitás
reprezentációja kapcsán a színvak megközelítés a különböző bőrszínű emberek
közötti hasonlóságokat, univerzális vonásaikat hangsúlyozza. Ennek pozíciónak a
fő problémája a több száz év (jurnalisztikus, irodalmi, filmes stb.) rasszista
ábrázolásmód történetének a figyelmen kívül hagyása: a etnikai identitásról
alkotott nézeteink nagymértékben éppen ezen leírások és képek eredményei. A determinisztikus
ábrázolások az etnikai csoportok hátrányos szociokulturális helyzetéből eredeztetik
az egyének identitását. Ezek az ábrázolások érzékenyebbek a társadalmi
különbségekre, ám sztereotípiák kialakulásához vezetnek, illetve ellehetetlenítik
a nem erőszakos krízis-képekben fogalmazó reprezentációt.
A film mindhárom fejezetének (ezek címeit a főszereplő
nevének verziói adják: Little, Chiron és Black) ez az ellentmondás alkotja a
központi problémáját. Az első felvonásban a körülbelül tízéves Little és egy fekete
kubai pótapa-figura, Juan közötti megható kapcsolat alakulását követjük. Szinte
azonnal kiderül, hogy a férfi díler, ám a Little iránt mutatott gyengédsége és
szeretete mintha felülírná ezt. A néző érzi a Juanra nehezedő morális
konfliktus teljes súlyát, hiszen a főszereplő drogfüggő anyját is ő látja el
anyaggal. Mikor Juan hirtelen eltűnik a történetből, a film csak sejteti, mit
történhetett: a kábítószerkereskedelem hierarchikus világában Juan tökéletesen
felcserélhető figura. Megjósolható halála azonban nem erőszakos-szenzációs fordulatként
jelenik meg, sokkal inkább érzelmi hiányként manifesztálódik Little
szemszögéből. Az elveszett pótapa utáni űrt a második felvonásban osztálytársa,
Kevin tölti be, aki többi osztálytársával ellentétben nem csak erőszakosan
képes viszonyulni a máshogy öltözködő, máshogy beszélő, testét másként viselő
Chironnal. Egy tengerparti homokban játszódó jelenetben Jenkins kamerája
diszkrét módon húzódik vissza a két fiú összegabalyodó teste felől. Az intim élményt
később szilánkokra töri Kevin árulása, aki az erősebb osztálytársak nyomására
durván megveri Chiront, ám a fiú pontosan érti az iskolai bántalmazás dinamikáját,
ezért nem Kevin, hanem a felbujtó ellen fordul. Végül a film harmadik részében
a törékeny Chironból saját sorsát beteljesítve Black, egy kigyúrt díler lesz. Hatalmas
szoborszerű teste, arany műfogsora (kiveszi, amikor magáról kezd beszélni)
azonban ugyanazt az érzékeny, meleg férfit takarja, aki sok év csend után
felkeresi az immár felnőtt, családos Kevint, hogy érzéseit megvallja neki.
Jenkins remek munkája nem működne a filmet életre keltő
színészek szűkszavú, ám letaglózó jelenléte és kamera-érzékenysége nélkül.
Mindhárom Chiron, illetve Juan és Kevin figurái a macsó kódok által vezérelt
környezetükben olyan kifinomult árnyalatokkal gazdagítják a hagyományos-sztereotipikus
fekete férfikapcsolatok ábrázolását, hogy zsigeri módon érezzük: a fekete az
nagyon is emberi.
HOLDFÉNY (Moonlight) – amerikai, 2016. Rendezte és
írta: Barry Jenkins. Kép: James Laxton. Zene: Nicholas Brittell. Szereplők:
Mahershala Ali (Juan), Alex R. Hibbert (Little), Ashton Sanders (Chiron),
Trevante Rhodes (Black), Jharrel Jerome (Kevin), Shariff Earp (Terrence), Duan
Sanderson (Azu), Janelle Monae (Teresa), Naomie Harris (Paula). Gyártó: A24 /
Plan B. Forgalmazó: Vertigo Media. Feliratos.
111 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 4 |
|
|