A 007-es modellA 007-es szabványBond színeváltozásaiHirsch Tibor
James Bondnak nem csak veszedelmes küldetéseit kellett
túlélnie, hanem az elmúlt félévszázad gyakori trendváltásait is.
007-es – a megfilmesített mesterkém – azzal kezdte, hogy
lekésett a hidegháborúról. Mármint az igazi, Hruscsov-beszéd előtti
kemény-változatról, amihez Hollywood is hozzátette a magáét az ötvenes években
– John Wayne játszotta FBI-ügynökkel, szép bűnös-bűnbánó szovjet pilótanőkkel,
és persze a vörös diverzánsok minden fajtájával, akik vagy a Vasfüggöny mögül
vagy a Tejút túloldaláról jöttek, mint mondjuk a „Dolog”, vagy a „Testrablók”: nem
hiába hívták ezeket a neonszínekben pompázó esztendőket odaát mégiscsak
szörnykorszaknak.
Míg a filmváltozatok késtek, a Bond-regények – Ian
Fleming bestsellerjei – ettől még jó időben, jó helyen voltak és például az
amerikai olvasó számára két főértéket biztosan kínáltak. Az egyik otthonosan
ismerősnek számított saját tucat-filmjeiből: ez a vörös veszély démonizálása. A
másik viszont az óvilágból importált újdonság: elegáns, mahagóni-árnylat egy tényleg
neonszínű, műanyag-és gyorsétterem hívő korszakban, melyben a Bond-regények
hőse minőség-kultusszal, gourmand ízléssel, brit akcentussal és európai
műveltséggel dolgozik. Ezzel a tulajdonságkoktéllal harcolni a szabad világ
védelmében pedig a Dashiell Hammett köpönyegéből előbúvó kőbunkó kémelhárítók –
úgyis, mint pozitív, de film-noir hősök – kultusz-éveiben nagyon is újdonságnak
számít, és az angol közönség mellett az amerikaiak is megsüvegelik. De mindez csak
a könyvbeli Bondra érvényes, a filmváltozat továbbra is kockázattal jár, és egyetlen
túl korán jött, 1953-as tévéfilm-kísérletet leszámítva, ezt a kockázatot néhány
fagypont közeli, szuperhatalmi erődemonstrációktól riadalmas éven át senki sem
vállalta.
Így késték le a Bond-filmek éppen a legkeményebb
kém-ellenkém játszmák paranoid korszakát, amikor csőnadrágos autósmozi-néző
esetleg 007-estől tanulhatta volna meg, hogy nem mindegy, rázzák-e vagy keverik
a vodka-martinit.
Felrázva, nem keverve –
Woodstock évtizedében
A Dr. No
bemutatójának évében, 1962-ben viszont már túl sok minden változott politikában
is, de a követésre méltó szuperhős-minták gazdagodásában is. Hogy ez a
gazdagodás hogyan képzelendő el a zenei, kulturális, szexuális és más egyéb
forradalmak mozgalmas évtizedében, ehhez – éppen Bond szülőhazájában – sok
minden más egyéb mellett kulcsokat adhat, ahogy négy játékos kedvű zenész saját
maga pingálja ki frissen vásárolt Rolls-Royce márkájú gépkocsiját. Amikor később
e gesztust társadalomtörténészek elemzik, fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy
a négy beatle nagyon is értékelte, mit jelent egy Rolls-Royce: ennek tudatában
nyúlnak a festékes vödörért. Ahogy Bond töri ripityára akció közben a maga
Aston-Martinjait, tisztelettel adózva az autó státuszának és képességeinek. És
ahogy persze minden máshoz is viszonyul, ami érték és minőség: a szexbombától a
sherry-ig, amiről csak ő tudja megállapítani, milyen évjáratú borból készült. Tiszteli,
élvezi, de mindig a halál árnyékában, ami, ha úgy vesszük, minden presztízs-márka
végső megcsúfolása. Nem éppen hippik adták a Bond-filmek törzsközönségét, és
mégsem idegen az életművész esze járása attól, ahogy a hatvanas évek rebellisei
a jó dolgok élvezetéhez viszonyultak. Olyan korszak ez, amikor a déli
konföderáció száz éve halott tábornokai színes bőrű diáklázadók példaképei,
ahogy Guevara is tudja, milyen szivarminőségről kénytelen lemondani a
dzsungelben, vagyis forradalmárnak és arisztokratának lenni egyszerre nagyon is
trendi életérzés – bejön tehát a kémfilm-közönségnek is: óviláginak,
újviláginak egyaránt, vagyis 007-esnek – most már a filmvásznon is – helye lesz
a forrongó évtizedben. Ami pedig a kapcsolótábla-arzenállal ékesített
vezérlőtermeket, szuperbázisokat, utópisztikus járműveket és ügyes
kém-gadgeteket illeti – ez nem mellékesen lelkes és naiv technika-hívő évtized.
Már az elejétől készül a nyugati közvélemény a Holdra szállásra, a hatvankilencben
éppen csak szórakozott biccentéssel tudomásul veszi, és máris lefoglalja képzeletét
űrsikló és Mars-expedíció. Komolyan méricskéli az emberiség víz alá
költöztetésének esélyeit, nem a holnapután, hanem a nagyon közeli holnap
fegyverének tekinti a lézert, és mindenféle ilyen-olyan halálsugarat. Ezzel a
high-tech kultuszhoz a gourmand angol úriember figurája könnyen passzítható,
éppen csak a kényes egyensúlyra kell vigyázni. A forgatókönyvírók néha fogadkoznak,
hogy mostantól az ember a fontos, 007-est megházasítják, megözvegyítik, a
kémtörténetbe csak azért is melodrámát oltanak, aztán megbánják az egészet,
ahogy Az Őfelsége titkosszolgálata (1969)
után történt, ami óriási fiaskó volt, és egyben egy elfeledett ausztrál színész
George Lazenby első és utolsó Bond-alakítása. Ezután esetleg az ellenkezőjének
veselkednek neki: 007-esből kipurgálják a maradék lelket és személyiséget is,
és átbillentenek egy-egy epizódot a tiszta sci-fi műfaji irányába, a
szuperügynökből magabiztosan vigyorgó ketyere-kezelőt fabrikálva. Ilyenkor, ha
lehet, még nagyobbat bukik a film, ahogy ez például – már túl a hatvanas éveken
– az 1975-ös Holdkeltével történik. Az
ötvenesztendős sorozat javára szóljon, hogy ezek a hirtelen és szerencsétlen
váltások már az elején is ritkák voltak, így a mai napig csak igen óvatos
igazításokkal alakítanak csak az egyes darabok a két főkomponensének arányain:
ha idén több volt Bondból, jövőre esetleg több lesz a techno-csillogásból – és
persze fordítva.
Barát, ellenség, és a
barát ellensége
007-es nem politizál, de mégiscsak az aktuális rossztól
kell megmentenie az emberiséget, és éppen az aktuális rosszért lehet az aktuális
politikai ellenség a felelős: nem mindig, csak sokszor. Az enyhülés szép
példája, ahogy a néven nevezhető országok, mint egyszerű, gonosz hatalmak
lassanként kikopnak a sorozatból. Már Flemingben is volt annyi elegancia, hogy
a kém-ellenkém összecsapások korában Bondot viszonylag ritkán ereszti össze
egyszerűen holmi KGB-tiszttel, beiktatja a visszatérő fő-gonosz, Ernst Blofeld
profitorientált szervezetét, ami persze mindenféle rendű és rangú vörösöknek
állhat szolgálatában. Ez így – kivéve persze olyan virtigli hidegháborús
opuszokat, mint az Oroszországból
szeretettel – mégiscsak egyfajta indulattompító megoldás, legalábbis, ami
az üzenetet illeti. Alakulhat aztán akárhogyan a politika, ezt a dramaturgiai
fogást – szupermaffia, puffer-szerepben világrendszerek között – legalább
évtizedenként újra fölfedezik a Bond-producerek. És persze az sem mindegy, kik
között kell pufferelni. A hatvanas években Mao Kínája kapta a rossz fiú
szerepét. Kína Blofeld sötét szervezetén keresztül atomtöltetű rakétákat
küldene Floridára, az oroszokra fogva, máskor amerikai és szovjet űrhajókat
tüntet el amerikaiakat és oroszokat keverve gyanúba: mindig ugyanabból a
célból: hadd törjön ki atomháború a nevető harmadik kedvéért. A kínai
megrendelőnek a hatvanas években még nincs arca. Az orosz rivális
kémszervezetnek már van, akkor is, ha aggódik, ha fenyegetőzik, és persze ha szexi
kémnő képében lefekszenek vele, mint az Oroszországból
szeretettel (1963) Tatjánájával, vagy a Kém,
aki szeretett engem (1977) Ányeskájával. Az oroszokkal szembeni keménykedés
motívuma részlegesen és rövid időre tér csak vissza, amikor Afganisztánban szovjetek
harcolnak, és Reagan elnök csillagháborúval fenyegetőzik. Ekkor bukkan föl
többek között Orlov tábornok, aki egy Berlin szívében fölrobbantott
atombombában érdekelt, hogy a világháború végre kitörjön, mert – igen helyesen
– érzi, hogy holnap már késő lesz, jön Gorbacsov és a rendszerváltás. De még ez
az őrült tábornok is elöljáróinak szándéka ellenére játszik a tűzzel: a
szovjetek – nagyjából a filmek teljes fél évszázadában felmentést kapnak, csak
a kínaiak maradnak meg majdnem végig a Bond-filmek pofozóbábujának szerepében.
Ott a váltás késői, bár látványos: az 1997-es A holnap markában provokátor-főgonosza már dehogy is az oroszokkal
akarja összeugrasztani a szabad világot– mintha bizony „a ruszkik” már annak
részei lennének–, hanem éppen a kínaiakkal, a másik nevében indított atomtöltetű
csali-rakéta által. Vagyis az évezred végére visszatértünk a hatvankettes
kezdethez, de úgy, hogy most már Kína az, akit az igazán jó oldallal együtt
csapnának be, és akinek éppen ezért arca van: sőt, szexi és profi ügynöklány
arc, aki mint bolondos emlékkel, Mao vörös könyvecskéjével viccelődik, mielőtt
Bond karjaiba omlana.
Nevén nevezett bűnös országnak, a dolgok mai állása
szerint, egyedül Észak-Korea maradt meg, és mellé csak nem akar újabb kerülni.
Frissebb Bond-darabokban ugyan 2001. szeptember tizenegyedike kaphat egy-egy félmondatos
célzást, de iszlám állam, névvel, fővárossal, és félreérthetetlenül
rosszakaratú felső-vezetéssel soha egyetlen epizódban sem szerepelt, akkor sem,
ha a Gonosz Tengelyén listázott mindenkori kisebb-nagyobb rezsimeket az USA
vagy akár az Egyesült Királyság ma már tálcán kínálja Hollywoodnak.
Terrorizmus-témájú tucat-mozik rá is mozdulnak ilyesmire, de nem a soron következő
James Bond-epizód, melynek célzásai-utalásai is vihart kavarhatnak. Ezért, és e
tekintetben nyilván többször reszket a kötelező píszí-görcstől a forgatókönyvírók
keze: ma már bizony akkor is, amikor csupán bőrszínt vagy arcberendezést
választanak a mindenkori gonoszoknak, nemhogy vallást, vagy megbízó-államot.
Vagyis 007-es félévszázada alatt nagyot fordult a világ,
legalábbis, ami az állami szintű ellenséget, szövetségest, és
majdnem-szövetségest illeti. Ugyanakkor minden egyes kínaiakra, oroszokra,
koreaiakra célzó filmre legalább egy politikamentes mozgókép is jut: olyan filmek,
melyekben a köztörvényes gonosz fészkének kedvenc helyei, és formái ötven év
óta alig változtak. Polipszerű bűnszövetkezetek, bennük rendesen dél-amerikai
drogbárók barátkoznak afrikai fegyver- vagy gyémántcsempészekkel, esetleg régi
vágású mediterrán maffiózókkal, de elkirándulhatunk a távol-keleti lerakatokig
is, hogy a globális anziksz, a Bond-filmek ugyancsak kötelező tartozéka soha ne
hiányozzon. Egyébként fájhat, hogy ebben a képeslap-gyűjteményben a magyar
főváros nem szerepel. Prága igen, Pozsony és Bécs igen, Berlin magától
értetődően – épp csak Budapest hiányzik. A fontos konfliktus-helyszínek
általában ötven éven át úgy lettek kiválasztva, hogy ott két, vagy több
versengő világnak legyen szabad átjárása: a rendszerváltás előtti Budapest már
nagyon is ilyen volt, vagyis ha a vasfüggöny még egy-két évig kitart,
garantáltan Bond-várossá avanzsálunk mi is. Isztambul bezzeg újra és újra
értékek forgató-korongja, mint a mostani, legfrissebb epizódban, az Égszakadásban. Utoljára az Oroszországból szeretettel idején
szállta meg a várost Bond-forgatócsoport, de most már ennek is más a
magyarázata. A török főváros ma azért érdekes, mert ha nem az oroszok, akkor a
harmadik világ küldi el idáig az üzenetét, Amerika és Európa pedig fogadja,
mintha bizony ez volna a legkeletibb pont, ahol nyugati ügynök majdnem otthon
érezheti magát, ahogy nyilván ilyen szempontok szerint esett a választás néhány
évvel korábban, a Casino Royale
helyszíneként a balkáni Montenegróra.
Veszélyek, nők,
veszélyes nők
Végül is 007-es darabjaiban nem is az aktuális ellenség,
vagy az épp divatos helyszín a fontos, hanem a konfliktus mindig aktuálisra
hangolt tárgya.
Olyasmi jöhet szóba, amiről a csak szalagcímeket olvasó
néző is elő tud kotorni emlékezetéből néhány hírmorzsát, és bólint, hogy igen,
már hallott ilyesmiről. Hallott a kubai rakétaválságról, és biccent Dr. No-ra (1962), hallott
szerencsétlenül járt bombázórepülőkről, rajta tengerbe zuhant atomtöltettel, és
biccent a Tűzgolyóra (1965), hallott –
sokkal később – a jachtjából titokzatos körülmények között kizuhanó
média-mágnásról, Maxwellről, vagy a világ apadó vízkészleteiről – és rábólint a
Holnap markábanra (1997), A Quantum csendjére (2008).
És ahogy a világ változik, úgy kellenek Bond mellé a
változó nők: bár a változásnak, most már félévszázados távolságból úgy tűnik,
nagyobb a füstje, mint a lángja. Talán bizony itt is ciklusok uralkodnak, mint
a személyiséget vagy masinériát hangsúlyozó forgatókönyvek szabályos
váltakozásában, merthogy körülbelül minden harmadik darab után jelenik meg a
feministáknak hízelgő nyilatkozat: a következő Bond-lány igazi partnere, méltó
fegyvertársa lesz az Ügynöknek. A hölgy ezek után tényleg bevisz néhány rúgást,
ütést, akár fegyvert is használ, esetleg lehet taktikailag értékes,
kezdeményező javaslata – bár ez már ritkaság – a végén mégis őt kell megmenteni
007-esnek, és sohasem fordítva. Ha van lassú, de folyamatos változás e téren,
az nem a lányok egyre férfiasabb karakterében érhető tetten, hanem abban, hogy
a mindenkori Bond-figura, aki legutolsó epizódokban éppúgy ellenállhatatlan
nőfaló hírében áll, mint a legelsőkben, éppen mekkora adag hímsovinizmust
engedhet meg magának. Ma már szinte semmit, valaha szinte mindent. Ma egy
Craig-féle 007-es faarccal viseli, ha nő éppen veséjébe lát, elemzi, zavarba
hozza. Sőt, a faarc és némaság sem segít: ha meg sem szólal, úgy is fejéhez
vágják– például megint a Casino Royale-ban
(2006) –, hogy „elviselhetetlenül nagy az egója.”. Aztán innen, efféle hidegzuhanyok
után kell visszakeverednie eredeti Don Juan-i szerepkörébe. Ugyanez Sean Connery,
vagy pláne Roger Moore idejében mind fordítva történt, és persze fordítva
óhajtotta a közönség is: a jó poént kizárólag Bond mondhatta, körítésnek ehhez
(nézzen utána, aki akar, az 1965-ös Goldfingerben)
akár a fenékpaskolás is belefért, a lány pedig – igaz, nem a valódi partnernő –
közben hálásan mosolygott, a viccet és lekezelést illedelmesen meg sem értette.
Bond-arcok
A mai Bond tehát a kötelező politikai korrektség
aknamezőjén lépegetve táncolja végig a maga történeteit. Óvatos a nőkkel, a sértődős
kisállamokkal, az ex-ellenségekkel, a vallásokkal, a színesekkel, a testileg
furcsákkal (hol vannak már a régi filmek kövér, törpe, pláne homoszexuális
orgyilkosai?), és persze még görcsös sem lehet, a píszí szándék sosem
látszódhat ki a lazasága mögül.
Mindez magától értetődően a kigondolt karakteren és a
színészen múlik. Volt egyszer a férfias, de gyengéd tekintetre is képes Connery,
jött Roger Moore, aki még többet mosolygott, beszélt, már nemcsak felismerte a
minőséget, hanem a playboy természetességével habzsolta, és mintha lágyabbra
vette volna magát az Ügynököt is, akinek pedig gyilkolási engedélyét az ő
korszakában sem vonták vissza. Azután pedig jönnek az elmúlt évtizedek nevei,
Timothy Dalton, majd Pierce Brosnan. Új színeket adtak Bond személyiségéhez, de
a lényeg, hogy a folyamat 2006-ig biztosan nem állt meg, 007-esnek egyre inkább
illett halálosan komolyan harcolnia, ölnie, életveszélyből kitörnie, hogy azért
finom karikatúrája is legyen önmagának. Egy akcióhős, aki úgy csinál, mintha a
híres-neves James Bond lenne. A márka kezdte megölni magát a terméket: 007-est
már alig lehetett komolyan venni, ráadásul hirtelen jó képességű profik igazi
csődülete vette körül a moziban, Denevérembertől Lara Croftig, és akkor még az
igazi, természetfeletti képességekkel bíró szuperhősökről nem is beszéltünk. És
ezek a filmek nem csak a technikai görögtűz látványosságában jelentettek
konkurenciát. Sokkal súlyosabb, hogy az új arcok frissebb és szellemes
változatban lenyúlták magát a Bond személyiség-koktélt, benne a minőségszeretettel,
a blazírt életmegvetéssel, a humorral, a keménység és puhaság játékos
váltogatásával.
Amikor Daniel Craiget 2006-ban a producerek kiszemelték a
feladatra, nyilván ráéreztek, hogy különben nincs tovább. Hogy még egy lépés a
régi úton, és James Bondról már csakis paródiát lehet csinálni.
És persze közben más is történt: a világ felett valahogy
beborult az ég. Talán bizony éppen annyira borult be, amennyire a hatvanas évek
elején kiderült.
Akkor leváltotta a jó ízlésű angol titkosszolga az FBI
örökké rosszkedvű, született-tahó film-noir ügynökeit, mostanra pedig a
helyükbe lépett. Közben a filmek témája nagyjából ma is ugyanaz, mint rég, a helyszín
is, néha még az ellenség is. És mégis ott a súlyos különbség: 2006 óta a történetekben
egyre fontosabb szál az árulás. Odabent a kém-univerzum szívében, a brit
titkosszolgálat, az MI6 gépezetében rohad valami. Vagyis államban és
életformában egyszerre: a nyugati értékek anyaméhében. Az idei Égszakadás csak fölteszi az i-re a
pontot: már maga Bond főnöke, M sem áll minden gyanú fölött. Ahol pedig örökös
árulás van, ott örökös a magány is. A pókerarcú Bond, akinek a legutolsó
epizódban a „feltámadás a hobbija” most már tényleg megmaradhat túlélő-,
feltámadó- és gyilkológépnek.
„Felrázva vagy keverve?” – kérdezi tőle készségesen a
pincér elébe menve az Ügynök szállóigévé lett igényinek, amikor az legendás
vodka-martiniját kéri. A válasz pedig durvább az egyszerű „mindegynél”, mivel
hogy Bond magát a kérdést kéri ki magának: akit ma még ilyesmi érdekel – szégyellje
magát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 5.18 |
|
|