PszichothrillerAz art-gialloA könyörtelen színházCsiger Ádám
A
giallo legjobb darabjait már-már avantgárd artisztikum jellemzi, a zsáner
vonzerejét a szerzői film kreativitásával ötvözik.
A giallo filmtörténeti kontextusban
olasz zsánerfilmeket jelöl, melyeket egyaránt sorolnak a krimi, a thriller és a
horror körébe. Filmelméleti szempontból viszont nem csak ciklusként
értelmezhető, kialakult, kiforrott műfaj, reprodukálható és továbbgondolható. A
kiemelkedően artisztikus, „art-giallóként” is kategorizálható darabok azonban
nem írhatóak le e három zsáner ötvözeteként. Műfajoktól és fősodortól idegen, egyben
elidegenítő művészfilmes, l’art pour l’art formalizmus jellemzi ezeket, míg
ugyanez a hagyományos giallóról, valamint giallo inspirálta slasherről nem
mondható el. Fabulájuk és szüzséjük nem különbözik jelentősen a modernizmus
princípiumai alapján készített revizionista zsánerfilmekétől: alkotóik nem
követik a történetmesélés klasszikus szabályait, megnehezítve a nézői értelmezést,
szubjektivizálják az elbeszélésmódot, közvetlenül vagy allegorikusan, a
politikától a pszichoanalízisig, intellektuális vagy szerzői tartalmakat
csempésznek filmjükbe. Az art-giallo esztétizáló formaisága viszont már kevésbé
magyarázható a modernizmus hatásával, inkább az avantgárd, azon belül az
expresszionizmus és a szürrealizmus ihlette: a műfaj legfőbb vonzerejét az összművészetiség,
a kísérletező filmzene, a harsány színhasználat, a teátrális díszletezés, az eredetiségre
törekvő rendezés, a politizáló-pszichologizáló erőszak- és szexábrázolás, a
felforgató erotika, a tabusértések és a montázsra épülő sokk-dramaturgia
jelenti. Az első giallónak Mario Bava A
lány, aki túl sokat tudott (La ragazza che sapeva troppo) című filmjét tekintik, de a
zsáner itt még messze van kiforrott állapotától, szépen fényképezett
thrillerről van szó, ráadásul fekete-fehérben. A „forma fontosabb, mint a
tartalom” attitűd jellemezte Sei donne per l’assassinót is (Hat nő a gyilkosnak), itt láthatjuk először a giallo stilizált
színvilágát, az első art-giallónak is nevezhető film pedig Az őrület vörös jele (Il
rosso segno della follia),
mely pszichotikus protagonistával hitelesíti felismerhetetlenségig esztétizált
gyilkosság-jeleneteit, és elsők között használ rockzenét. A műfajt Dario Argento
emelte magasabb szintre: alteregóként használja művész főhőseit, a para- és
szexuálpszichologizáló, Erósz és Thanatosz dominálta Mélyvörössel
Kenneth Anger avantgárdja felé közelít, a giallóként kezdődő Sóhajokkal
pedig még messzebbre kalandozik a műfajtól. A műfaj-tudatosan önreflexív Tenebrét
Argento saját élményei ihlették, az Opera címével az art-giallo egyik fontos olasz ősére utal, a Stendhal
szindróma pedig ars poeticának tekinthető. A klasszicista ős-giallónak Bava
és Argento szerzői szemléletéből született „art” hullámában idővel számos
elismert filmes próbálta ki magát. A hetvenes-nyolcvanas évek legizgalmasabb
darabjait olyanok rendezték, mint Lucio Fulci (az art-giallo
pszichedelikusságát történetében is megtestesítő Gyík asszonybőrben),
Sergio Martino (az avantgárd formavilágot használó A köd összes színe),
Pupi Avati (A nevető ablakos ház őrült festőjén keresztül
horrorról és művészetről vall) vagy Michele Soavi (a színházi kulisszák közt játszódó,
önreflexív Deliria). Miért éppen Olaszország? A barokk, az opera és a
grand guignol az art-giallo ősei, de fontos (különösen a Berberian Sound
Studio esetében) a kor avantgárd zenéje, különösen Cathy Berberian, Luciano
Berio és Morricone hatása is. Az ambiciózusabb giallo-rendezők nem a műfajfilmeseket,
hanem az elitet, Fellinit, Antonionit és Pasolinit irigyelték, művészfilmes
babérokra törve, a zsánereket csak rutinból, a nagyközönség kedvéért,
csomagolásként használva. Az olasz műfaji filmek népszerűsége és a
szerzőkultusz együttes jelenléte nagy alkotói szabadságot garantált a
giallo-rendezőknek, akik igyekeztek egyszerre elnyeri a nagyközönség és az elit
tetszését az efféle intellektuális bűnös élvezettel. Az amerikai film
dominanciájától sújtva, az eredeti olasz történetek iránti igény híján a
műfajokkal való művészfilmes kísérletezést választották, és ehhez az
intellektuális és (társ)művészeti hátterük is adott volt, Bava például festőnek
tanult, Argento pedig filmes újságíróként kezdte pályáját. A modernizmus és az
avantgárd közvetlenül is inspirálta őket, Argento a német expresszionizmus
(olasz utódja a gótikus horror expresszionizmusa) és Bergman (őt Freud
inspirálta) hatására hivatkozott. A leginkább alantasnak elkönyvelt műfajok
adják a legkiválóbb lehetőséget a kísérletezésre, a giallo kifejezetten
alacsony büdzséjű zsáner volt. Megkockáztatható, hogy a giallo rokonságban is
áll a modern művészfilmmel, illetve az avantgárddal, annak ellenére, hogy
előbbi a tömeg-, utóbbiak pedig a magas művészethez tartoznak, a két típus
szélsőségeit képviselik. Közös bennük, hogy filmes undergroundként a fősodor
presztízsfilmjeinek antitéziseit adják, tabukat sértenek erőszak- és szexábrázolásukkal.
A modern művészfilmet és az avantgárdot az intellektuális témák mellett
libertinus szabadosság jellemzi (európai művészfilmeket szexfilmként is
forgalmaztak az USA-ban), az art-giallóban a libertinizmusnak még magasabb a
prioritása, ellentmondásos tabu-ábrázolásukkal az exploitation területére
lépnek. A giallo részműfajai közül a horrorban az avantgárd- és
exploitation-potenciál egyaránt megvan, a krimi és a thriller pedig képesek a
nagyközönséget bevonzva, a rendező víziója iránt is felkelteni az érdeklődést.
A krimi, a thriller és a horror a legzsigeribb műfajok, hisz az átlagembert fenyegető
erőszakról szólnak. E műfajok konfliktusait többnyire a lelki sérülés motiválja
(a giallo leggyakoribb bonyodalma –
mint Argento filmjének címe is jelzi –
a trauma), a szürrealizmust és az expresszionizmust is inspirálta a
pszichológia, emellett az ambiciózusabb giallo-rendezők már-már avantgárd módon
radikalizálódtak, szó szerint értelmezve Artaud „könyörtelen színházát”. Az
art-giallo pszichoanalitikus magyarázat a tömegfilmben jelenlévő szexre és
erőszakra, a költői killing scene és az avantgárd szubverzió ugyanúgy a
tudatalattinak szól a szuperegó ellenében. A giallo a részműfajokban rejlő
exploitation-potenciált bontja ki, a szélsőséges, lecsupaszított, kulturális
evolúció szempontjából legvirulensebb tömegfilmes attrakciókhoz viszont
ugyanilyen radikális művészfilmes elemek illenek. Az art-giallo a gyilkos
impulzus mibenlétét tárgyalja, rendezőik az általában a főhősre jellemző
stilizált pszichotikus szubjektivitást a film egészére terjesztik ki, felvéve az
őrült gyilkos-művész personáját, terápiaként használva a művészetet. A giallo
formaközpontúságát általában ez a stilizált szubjektív szemszög motiválja, ami
az amerikai filmet is megihlette, de az art-giallo nem bizonyult életképesnek a
fősodorban, kevés nyíltan esztétizáló darab készült (Alice, Sweet Alice,
Tourist Trap), a stílust többnyire a pszichotikus főhős motiválta. A giallo
fénykora elmúltával az olasz mesterek posztmodern verziókkal kísérleteztek, az
USA-ban pedig rajongóik készítettek hommage-okat. Az art-giallo extrémizmusa
miatt idővel háttérbe szorult, a közelmúltban készített néhány film
Olaszországból (például Claudio Argento és Jodorowsky Santa Sangre című
filmje, Kristályszemek), az Egyesült Királyságból (a legesszenciálisabb
art-giallo, a Berberian Sound Studio) vagy Franciaországból érkezett. A
francia horror új hullámának kulcsfilmjeit Argento ihlette, ilyenek például a Mélyen
az erdőben, a Mártírok, a Livide vagy az Amer.
Franciaországot az art-giallo új hazájának is nevezhetjük, itt a legerősebb az
arthouse és az auteur szellemiség hagyománya, az art-giallo első méltatói pedig
francia kritikusok voltak. Az art-giallo napjainkban leginkább rövidfilmként
életképes, a két legesszenciálisabb kortárs darabot, az Amert és a Berberian
Sound Studiót egyaránt amatőr, kísérleti rövidfilmek előzték meg alkotóik
életművében. Az art-giallo fénykora a kulturális evolúcióban filmtörténeti
trauma, mely hosszan ható inspirációként marad fenn tudatalattinkban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2382 átlag: 5.44 |
|
|