KritikaMichael Haneke: SzerelemHaneke poklaiPintér Judit Nóra
Georges: „Beszéljünk másról!”
Eva: „De miről?”
Haneke
legújabb filmjében sem szórakoztatni akar minket, hanem arcul csapni, csak
éppen ezúttal nem a valóság allegorikus szélsőértékeivel, hanem magával a
valósággal. A végeredmény sajátos értelemben még nyomasztóbb, ugyanis minden
néző tudja a lelke mélyén, hogy amit a vásznon lát, az nem csupán újabb
iszonyatos hanekei verzió az élet árnyoldaláról, hanem nagy eséllyel
mindannyiunkra ez a sors vár. Megöregszünk, de csúnyán.
A Szerelem két idős ember tragikus
végjátékát mutatja be, torzítás nélkül. Ennyi erővel Haneke akár egy elfekvőbe
is elmehetett volna, és akkor nyugodtan hívhatnánk dokumentumfilmnek ezt a „játékfilmet”.
A főszereplő házaspár (Jean-Louis Trintignant és Emanuelle Riva) valaha
művészek, entellektuellek voltak, a mozi elején még egy koncerten látjuk őket,
hazajőve pedig kapunk egy kis bepillantást, hogy milyen szelíd, intim,
összeszokott békében élik nyugdíjas életüket. Az idill csupán másnap reggelig tart,
amikor Anne agyvérzést kap és fél oldalára lebénul. Onnantól kezdve indul az
örvény. Anne megígérteti férjével, hogy soha nem viszi vissza a kórházba. Az
otthoni ápolás a következő stroke-ig viszonylag jól megy, bár már ez is próbára
teszi a házaspár életét. Anne elég hamar rájön, hogy nem akar így élni, de
Georges nem képes meghallani a nőt. Majd a második agyvérzéssel beköszönt a
film második órája.
Nem
is tudom, kell-e ezt ecsetelni: totális szellemi, fizikai leépülés és az
otthonápolás gondjai (pelenkázás, etetés) egy órán keresztül. A Mégis kinek az élete? -tematika nem csak a nyaktól lefelé
megbénultak esetében, és akármilyen végső betegségfázisban lévő ember esetében
érvényes, hanem talán minden hosszan leélt élet végén magától eljön a kérdés még
agyvérzés nélkül is: kinek az élete ez már? Akarom-e ezt tovább? Főleg, ha már
tudatom sincs, ami dönthetne erről.
Haneke
nem élezi ki ezt a vívódást, alapvetően megmarad az ápolás dokumentálásánál, eközben
a nézőknek elégséges idő áll rendelkezésre, hogy elgondolkodjanak saját
jövőjükön. Heidegger tapsolt volna örömében, ha megérheti Haneke Szerelmét. A halálhoz előrefutó lét
programját senkinek nem sikerült még ennyire transzparenssé tenni, ilyen
naturalista alapossággal kimerevíteni a nézők elé: tessék, ez vár mindenkire,
legjobb, ha már most öngyilkosok lesztek, amikor még képesek vagytok rá. 75
évesen az agyvérzéstől magatehetetlen Anne-ről „a kultúra úgy hullik le, mint ruha
másról a boldog szerelemben”. Csak a test marad, a teljesen fölöslegesen a lélek
halála után is tovább élő test, amit George gondoz, mint egy virágot. Majd
rájön, hogy ezt nem lehet tovább csinálni.
George
és Anne teljesen magára marad ebben a szürke zónában, de nem azért, mert ne
lenne ott például a lányuk, Eva (Isabelle Huppert), hanem mert a napnál is
világosabb, hogy itt nincs segítség, minden aggódó kérdés, aggódó tekintet csak
súlyosbítja a poklot, csak még élesebb fénytörésbe állítja a haldokló öregség
másvilágát az addigi élethez képest. Ebben az új normalitásban minden tekintet,
amit az élet felől vetnek ránk, fájó, zavaró, terhes. A legkegyetlenebb párbeszédek
az apa és felnőtt lánya között zajlanak. George soha nem veszi fel a telefont,
ezért Eva egyszer csak beállít, és szemére veti, hogy nem teheti ezt, hiszen ők
halálra aggódják magukat. George válasza, hogy nem tud foglalkozni még az ő
aggodalmukkal is – és bár kegyetlennek hat, érezzük, hogy igaza van. „A nagy
halál közelében elhallgatnak az apró halálok” – írja Dsida Jenő.
George
és Anne élete új időszámítást nyitott, új szabályok szerint, egy közös realitásban,
ahol a magasművészet, eszétikum és zene nem érvényes többé. Jean Amery, a
koncentrációs táborok túlélője kérdezi A
szellem határán című esszéjében, hogy tudott-e segíteni a lágerben a
szellem a szellem emberének. A válasza: nem. Hiába mormolta a verssorokat,
amelyek addig átrepítették élete hullámvölgyein, a vers a lágerben „nem
transzcendálta többé a valóságot”. Úgy tűnik, az élet határhelyzeteiben védtelenekké
válunk, a „tudat elveszíti alapminőségét, a transzcendenciát” és marad a testi
agónia, a pelenkázás és a depresszió.
Haneke
filmjeiben sokszor megjelenik ez a néhány szereplőre és egy helyszínre
korlátozott iszonyatos és irreális realitás, amelynek törvényenkívülisége
azonban nagyon hamar normalitássá válik a szereplők számára: a Hetedik kontinens vagy a Furcsa játék világa is így záródik
önmagára, hogy végül elpusztítsa lakóit.
Most
mondjam azt, hogy ez a film a szerelemről szól? Meglehetősen cinikussá tett ez
a mozi, ami csak azt jelenti, hogy Haneke elérte a célját. Egy ilyen végjáték
felfestése után nincs olyan ember, akinek ne az jutna eszébe, hogy semminek
semmi értelme, ha ilyen iszonyún, méltatlanul kell befejeznünk az életünket,
vagy ha hatvan év szerelem után végül nekünk kell egy párnával megfojtani azt,
akit a legjobban szeretünk. Igen, ez a film a szerelemről is szól, arról,
hogyan kell jól szeretni: úgy, hogy az a másiknak jó legyen. És, ha a másiknak
úgy a jó, akkor bizony meg kell ölnünk, bármennyire fáj. Aztán legfeljebb
beleőrülünk.
Azon
gondolkodom, hogy mit tanultam ebből a filmből, vagy legalább mit adott nekem,
azonkívül, hogy elmélyítette a rettegésemet az öregkorral kapcsolatban,
világossá tette számomra, hogy az öregedés kizárólag a sors közömbös és
kegyetlen fricskáinak szolgáltatja ki az embert. Nem sokat. Kár, hogy Haneke
nem a Fehér szalag vagy a Rejtély vonalán haladt tovább, hanem
újabb variációt készített a Farkasok
órájában, a Furcsa játékokban
vagy a Hetedik kontinensben megismert
lelki vagy társadalmi poszt-apokalipszis témájára. Amíg azonban azok a filmek
képesek tükröt, rettenetes, cinikus tükröt tartani a nézőknek a világról, a Szerelem egyszerűen csak dokumentálja az
emberi létállapot elidegeníthetetlen értelemnélküliségét.
Szerelem (Amour) –
német-francia, 2012. Rendezte és írta: Michael Haneke. Kép: Darius
Khondji. Szereplők: Jean-Louis Trintignant (Georges),
Emmanuelle Riva (Anne), Isabelle Huppert (Eva), William
Shimell (Geoff). Gyártó: Wega Films / Les Fils du Losange.
Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 127
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2268 átlag: 5.57 |
|
|