MarilynMarilyn Monroe 2. részA védtelenség diszkrét bájaÁdám Péter
Ötven éve halt meg a
filmtörténet legnagyobb hatású szex-idolja.
„I
wanna be loved by you / just you and nobody else but you...” – énekli
Marilyn Monroe az 1928-as év nagy slágerét a Van, aki forrón szereti
(1959) híres lokál-jelenetében; a két sor akár mottója is lehetne a sztár
életének: és csakugyan, Marilyn Monroe egész életében szeretetre és elfogadásra
vágyott, csakhogy ezt – a dallal ellentétben – nem egy bizonyos férfitól várta,
hanem az egész világtól. Nem kis részben ez a kielégíthetetlen szeretetéhség is
közrejátszhatott e nagy tehetség fokozatos széthullásában és korai halálában.
*
A Hétévi vágyakozás (The
Seven Year Itch) óriási siker. De amikor Zanuck újabb filmszereppel
szeretné megbízni, hiába teszik tűvé az egész várost, a színésznő nincs sehol.
Marilyn – váratlan fordulat – 1954 végén eltűnik Hollywoodból… Hogy hol van,
merre jár, nem tudja senki. A Fox vezetőit majd szétveti a düh. Ez az eltűnés
az ő szemükben makacs ellenkezés, engedetlenség, ha ugyan nem lázadás.
Az is volt. Szó, ami
szó, Marilyn már jó ideje töprengett ezen a lépésen. Úgy érezte, robbantania
kell. Hogy a Fox kizsákmányolja, hogy nem becsüli, nem fizeti meg eléggé;
szabadulni akart a ráerőszakolt „Marilyn Monroe-képtől” is; végül szeretett
volna igazi filmekben dolgozni, igazi forgatókönyvvel, igazi szerepekben. Ezért volt benne
olyan erős a radikális szakítás vágya. És ezért döntött úgy, hogy – lesz, ami
lesz – otthagyja Hollywoodot, és New Yorkban próbál új életet kezdeni.
De egyelőre pihenni
akar. Az utóbbi években alighogy végzett egy filmmel, már jött is a következő.
Most végre élvezi a szabadidőt, végre törődhet egy kicsit önmagával, nem kell
állandóan „Marilyn Monroe-nak” lennie. Felfedezi a természetesség hétköznapi
örömeit. Lakosztályt bérel a New York-i Waldorf Astoriában, neves
értelmiségiekkel barátkozik (Truman Capote-val például), nagyokat sétál a
városban, múzeumba jár, nézegeti a kirakatokat.
De hiába határozta el,
hogy szakít eddigi szerepeivel, és soha többé nem akar ostoba szőkét játszani,
a nagy drámai feladatokhoz még nem érzi magát felkészültnek. Ezért lesz 1955
márciusától rendszeres látogatója a legendás Actors Studio kurzusainak. Ekkor ismerkedik össze Lee Strasberggel,
a stúdió tudós tanárával és alapítójával. Miközben lelkesen próbál a már akkor
világhírű színiiskola tanítványaival, egyre szorosabb barátságba kerül az
idősödő Strasberggel és feleségével, a negyvenes éveiben járó Paulával.
Abban, hogy egy sztár
népszerűsége tetőpontján gondol egyet, otthagy csapot-papot, és azzal, hogy még
van mit tanulnia, szerényen visszaül az iskolapadba, van valami nagyon megható.
Pedig a döntés egyáltalán nem logikátlan. Marilyn már pályája legelején
eljegyezte magát a Sztanyiszlavszkij-féle „módszerrel”, hiszen első művészi
tanácsadója, Natasha Lytess is ezt az elméletet képviselte. Vagyis azt, hogy a
színésznek teljesen fel kell olvadnia a szerepben, teljesen azonosulnia kell az
életre keltendő karakterrel. Ami, persze, nem könnyű feladat. Már csak azért
sem, mert nem nélkülözheti az alapos önismeretet. Lee Strasberg ezért javasolja
tanítványainak (és persze Marilynnek is) a pszichoanalízist.
Lee Strasberg is, meg
Paula is furcsa, ellentmondásos személyiség. A házaspár nem egyszerűen
barátságába fogadja, de valósággal behálózza, hatalmába keríti, sőt, durván ki
is használja a krónikus önbizalomhiányban szenvedő és erősen gyógyszerfüggő
Marilynt. Strasberg ezzel együtt őszintén hitt a színésznő tehetségében,
őszintén hitt benne, hogy ő az új Duse, és hogy ragyogó jövő előtt áll. Ahogyan
azt is megsejtette, hogy Marilynnek paradox
módon épp gyengeségében, törékenységében és szuperérzékenységében van az
ereje. Marilynnek is az az érzése: végre találkozott valakivel, aki megérti.
Nemhiába írja egyik levelében Strasbergnek: „Nagyon köszönöm a segítséget,
enélkül aligha tudtam volna megmenteni az életemet”.
*
Időközben a Fox is
rájön, hogy ez az ostobának hitt szőkeség micsoda kincs, és hogy okosabb volna
tárgyalni fenyegetőzés helyett. Ősszel meg is indulnak az alkudozások. A Fox
egykettőre belátja, engednie kell. Végül a stúdió nem is annyira
kompromisszumot köt, mint inkább kapitulál. Marilynnek, igaz, tiszteletben kell
tartania a négy filmre kötött szerződést, de – nem csekély engedmény! – ezentúl
ő választhatja meg a rendezőt, mi több, a forgatókönyvírót is. Ami a
tiszteletdíjat illeti, ettől fogva ő a világ egyik legjobban fizetett
filmcsillaga. Bármilyen csúnyán hagyta is ott a stúdiót, még a Fox kér
bocsánatot…
Marilyn New Yorkban
értesült a győzelemről. Az ő éve ez az 1955-ös esztendő! Igaz, nem forgatott
egyetlen filmet sem, az élete mégis megváltozott. Hála Lee Strasbergnek, úgy
érzi, művészileg is nagyot fejlődött. Ugyancsak Strasberg rábeszélésére
pszichoanalízisbe kezd Margaret Herz Hohenberg díványán. Végre rózsaszínben
látja a jövőt: egy csomó nagy film várja, és pénz, nagyon sok pénz. Azt reméli,
„Marilyn Monroe-tól” is megszabadult, ahogyan második férjétől, DiMaggiótól is
sikerült végre elszakadnia. Különben is, új férfi bukkant fel az életében.
Ráadásul olyan férfi, akiről már hosszú évek óta álmodozott.
Arthur Miller, aki
1955-ben lép a negyvenedikbe, már ismert drámaíró, darabjait világszerte
játsszák. Családos ember, kiszámítható élettel; tetejébe visszafogott,
gátlásos, mély érzésű férfi. Akinek – mint valami álomban – egyszer csak egy
ellenállhatatlanul erotikus, minden férfit megbolondító mozisztár pottyan az
ölébe. Mégpedig olyan életkorban, amelyben még a nála nyugodtabb férfiakat is
elfogja néha a pánik, az újrakezdés vágya. Miller nyilván meglepetéssel fedezte
fel a maszk mögött a segítségre szoruló, családra, biztonságra, megértésre,
elfogadásra vágyó törékeny és kiszolgáltatott nőt, aki bizonytalanul kóvályog
tulajdon legendájában. Marilynt is teljesen megbűvölte a férfi intellektuális
aurája, műveltsége, kiegyensúlyozottsága. Úgy érzi, két rossz házasság után
révbe ért. Hogy végre megtalálta, amire mindig is vágyott.
Így tér vissza egy év
távollét után Hollywoodba, szinte megdicsőülten, a díszkapun át. Hogy rögtön
meg is bízzák a készülő Buszmegálló (Bus Stop) női főszerepével (a filmnek
Joshua Logan lesz a rendezője). Marilyn még azt is elérte, hogy a Fox, rengeteg
pénzért, Lee Strasberget szerződtesse mellé korrepetítornak. Mivel Strasberg
ilyen hosszú időre nem hagyhatta ott az Actors Studiót, feleségét, Paulát küldi
maga helyett Hollywoodba. Ezt a mindig fekete ruhát, fekete sálat, fekete
napszemüveget és szalmakalapot viselő, szigorú ábrázatú kövérkés asszonyt, aki
attól fogva – részben barátnőként, részben művészi tanácsadóként – árnyékként
követi mindenhová Marilynt, és ha kell, biztatja, dicséri, dajkálja, hízeleg
neki, vad gyűlölet veszi körül a stúdióban; mindenki szívből utálja, a
rendezőktől egészen a világosítókig. Ami addigi bizalmasát és művészi
tanácsadóját, Natasha Lytesst illeti, Marilyn egyszerűen kiadja az útját,
kegyetlenül, minden indoklás és magyarázat nélkül. Hiába, a hűség sohase volt
erős oldala.
A Buszmegálló Chérie-je megtört, szerencsétlen lány, akinek az minden
álma, hogy eljusson Hollywoodba. Marilyn nagy becsvággyal készül a szerepre;
agyonfoltozott ruhát varr a szerephez, sápadtra és jelentéktelenre sminkeli
magát, még az enyhén narancsszínű frizurával is jelezve, hogy a lány mennyire
átlagos. Ráadásul közönségesen beszél, erős akcentussal, és mintha ez sem volna
elég, szántszándékkal hamisan énekel. A Fox vezetői hajukat tépik
kétségbeesésükben. De a rendező, Joshua Logan se repes a boldogságtól, amiért a
színésznővel forgathat. Marilynnek akkorra már nagyon rossz a híre, nyílt
titok, hogy gyakorlatilag kezelhetetlen. Logannek emellett más baja is van. Marilynt
csak naptár-illusztrációnak való díszgörlnek tartja, nem hisz a tehetségében.
Nem kell sok idő, hogy
belássa: tévedett. Marilyn nagyon is tehetséges, sőt, valóságos zseni. A nem is
olyan régen még félénk és gátlásos színésznő, akinek mindenkihez volt kedves
szava, teljesen megváltozott. Közönyös lett, hideg, távolságtartó; a felvételek
közti időben görcsösen koncentrál, és senkivel sem áll szóba Paulán kívül. Csak
rá hallgat, senki másra. Az önbizalomhiánya, szorongása, kishitűsége viszont
még mindig a régi. Előfordul, hogy idegességében elfogja a hányinger, vagy
hosszú órákig kell küzdenie magával, míg nagy nehezen összeszedi magát, míg
erőt gyűjt, hogy előmerészkedjen az öltözőből, és a tekintetek kereszttüzében
odaálljon a kamera elé.
A végeredmény
megdöbbentő. A látnivalóan megfáradt Marilyn elképesztő hitelességgel jeleníti
meg ennek a csapdahelyzetben vergődő átlagos lánynak a tragédiáját, aki
képtelen menekülni az őt mindenáron birtokolni vágyó férfi öleléséből. A
színésznő attól sem riadt vissza, hogy a szerep érdekében elcsúfítsa magát;
akárhogyan is, szeretett volna új, a valóságnak megfelelőbb énképet alkotni
magának. Logan egyenesen Garbóhoz meg Marlon Brandóhoz hasonlítja
lelkesedésében. Szerinte az alakítás minősége bőségesen kárpótolja a rendezőt a
leállásokért és konfliktusokért: ekkora művészi teljesítményt az olyan
túlérzékeny személyiség, mint Marilyn, nem is tudhat másképp, csak ezzel az
öngyötrő és nagyon időigényes igyekezettel felmutatni.
*
Másfél év rejtőzködés és
titkolózás után hivatalosan is bejelentik: a színműíró meg a filmcsillag
házasságot köt egymással. (Ma már különösen hangzik, de tény: a hír az Amerika-ellenes
Tevékenységet vizsgáló Bizottság Miller életében vájkáló vérebeit is
megjuhászítja.) Az esküvőt 1956. július 1-jére időzítik. Előzőleg Marilynt,
kétórás gyorstalpaló után, egy reformista rabbi befogadja a zsidó
hitközösségbe. De a színésznőn az utolsó pillanatban kitör a pánik. Mi lesz, ha
ezt a házasságát is elhibázza, ha csalódást kelt, ha nem tud megfelelni? Lehet,
hogy sejti: túl erős benne a rombolás ösztöne. És hogy ez a harc, amit tulajdon
démonaival vív, csakis tragédiával végződhet. Lehet, hogy azt is sejti: ha még
egyszer kudarcot vall, semmi se mentheti meg az előtte tátongó szakadéktól.
Hosszas töprengés után összeszedi magát, és fehér ruhában mégis lemegy a
vendégek közé. Arthur Miller ezt a három szót vésette a két jegygyűrűre: „Most
és mindörökké”.
A házaspár, két hétre
rá, már együtt megy A herceg és a
táncosnő (The Prince and the Showgirl)
londoni forgatására. A film rendező-producere (és Marilyn partnere): Laurence
Olivier. A londoni reptéren államfőnek kijáró fogadtatás várja őket (ekkora
hisztéria azóta csak Diana hercegnő körül volt, akinek tragikus sorsa nem egy
szempontból rokon az övével). Millert és Marilynt a windsori kastély melletti
patinás Parkside House-ban szállásolják el (tizenegy hálószoba, népes
személyzet, több hektáros park). Az egyik szobalány – ezt J. Randy Taraborrelli
Marilyn Monroe-életrajzában olvasom – még évtizedekkel később is döbbenten
idézi fel az élményt: mintha nem is egy, hanem két teljesen különböző asszonyt
látott volna: egy szürke hétköznapi teremtést meg egy légies filmsztárt…
És csakugyan: mintha a
boldogan integető üde szőkeség, aki kiszállt a repülőgépből, fényévnyi
távolságra volna attól a sápadt, zsíros hajú, sokszor mosdatlan és zavart
tekintetű nőtől, aki reggeltől estig, sőt, éjszaka is megszakítás nélkül
gyötri, emészti magát: aki hol attól szenved, hogy nem becsülik eléggé
színésznői adottságait, hol attól, hogy nem tisztelik, hogy a férje nem
szereti, és hogy meg tud-e egyáltalán felelni a világhírű Shakespeare-színész
elvárásainak. Az embernek akaratlanul is a híres Stevenson-regény, a Dr. Jekyll és Mister Hyde jut az eszébe.
Annál is inkább, mivel akárcsak a regényben, itt is egyre fájdalmasabb az
átváltozás, az átmenet egyik személyiségből a másikba.
Joshua Logan, még A herceg és a táncosnő forgatása előtt,
levelet ír Laurence Olivier-nak, és a levélben udvariasan ad néhány jó
tanácsot, hogy ne mondjam, használati utasítást a színész-rendezőnek Marilynt
illetően. Marilynnal – magyarázza – nem szabad erőszakoskodni. Fölösleges
előírni, mit hogyan játsszon, rá kell hagyni a dolgot, hadd találja meg ő a
megoldást (akkor is, ha ehhez sok idő kell); és próbálja, ha lehet, Paula
Strasberget távol tartani a stúdiótól. Sir Laurence Olivier azonban, akinek
szintén megvan a maga baja (feleségén akkortájt tör ki a téboly), képtelen
kellő türelemmel és empátiával bánni Marilynnel. A rendező meg a sztár
sorozatos konfliktusba keveredik egymással (amibe Marilyn többórás késései és
érzékenysége mellett Laurence Olivier ügyetlensége is jócskán belejátszik). Bár
a film egy közép-európai nagyherceg meg egy revütáncosnő idilljéről szól, a
tündérmeséből pillanatok alatt nyomasztó perpatvar lesz, ha ugyan nem lidérces
rémálom.
Már csak azért is, mert
Marilyn már olyan, mint egy romba dőlt épület, amelynek valamilyen csoda
folytán épen maradt a homlokzata. Reggelente, többórás késéssel, kimerült,
kialvatlan, félelemtől reszkető nő száll be az autóba, amely a Parkside
House-ból beviszi a stúdióba. Néha, se szó, se beszéd, otthagyja a forgatást,
visszaszalad az öltözőjébe, és órákig mered maga elé üres tekintettel. Arthur
Miller ideig-óráig próbálja tartani benne a lelket, de a hullámok átcsapnak
rajta. Különben is, amióta együtt vannak, egyetlen sort se tudott írni,
kénytelen minden idejét a színésznőnek szentelni. És amikor Marilyn egy nap
beleolvas Millernek az íróasztalon heverő naplójába, és látja, hogy a férfi
mélységesen csalódott a házasságában, teljesen összeomlik.
Paula Strasberg
tehetetlenségében New Yorkból kér segítséget. Lee Strasberg, együtt Marilyn amerikai
pszichoanalitikusával, azonnal fel is száll az első londoni gépre. És mintha ez
sem volna elég, Paula Strasberg, néhány szeánsz erejéig, a Londonban élő Anna
Freudtól is segítséget kér.
Vajon látta-e a
gyermek-pszichoanalízis megalapítója, milyen rendkívül súlyos esettel van
dolga? Vajon látta-e, hogy a színésznő milyen kétségbeesett erőfeszítéssel
próbál, szinte hősiesen, újra meg újra úrrá lenni – ha csak néhány órára, ha
csak néhány percre is – a benne tomboló káoszon és destrukción? Hogy a felvételek
előtt hogyan próbálja megteremteni magában – ha csak annyi időre is, ameddig
megy a kamera – a rendet, hogyan próbálja összerakni az alakítást széthullott
személyiségének szilánkjaiból, hogy rögtön ezután megint visszazuhanjon az
ürességbe, az érzelmi káoszba és összevisszaságba? Vajon látta-e, hogyan
pusztítja, őrli fel, teszi tönkre Marilynt a kielégíthetetlen és mohó
szeretetvágy? És hogy ez az egyre gyorsabban forgó örvény, ami az élete,
előbb-utóbb elnyeli, menthetetlenül?
Ma nyilván ezt írnák fel
a színésznő „kórlapjára”: nárcisztikus-paranoid
borderline személyiség. De akkor? A kórkép – hála Mélanie Klein és mások
munkásságának – csak az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején rajzolódik
ki, és sokkal később, már a hetvenes évek végén és a nyolcvanas években kerül
be, főleg az Egyesült Államokban, a terápiás gyakorlatba. Hogy Marilyn
analitikusai (fel)ismerték-e a kórképet, nem tudom, de talán nem is érdekes. A
terápia szigorú alapszabályaival mindenképp tisztában kellett lenniük.
Nevezetesen azzal, hogy a terápiának, ami hierarchikus viszonyt tételez beteg
és analitikus között, nagyon is megvannak a maga (időbeli és egyéb) korlátai,
és hogy a terápiában az analitikus szava a döntő, nem pedig a folyton
követelőző telhetetlen betegé.
Márpedig épp itt
lehetett a probléma. Marilyn színésznői presztízsével, kielégíthetetlen
szeretetéhségével, személyes varázsával és a rá jellemző ellenállhatatlan
erotikus vonzerővel pillanatok alatt felborította a beteg és
terapeuta hierarchikus
viszonyát: nemhogy nem hagyta, hogy az analitikusok korlátokat állítva rendet
és kiszámíthatóságot vigyenek az életébe, épp ellenkezőleg, őket is
beszippantotta (elsősorban az utolsó időszak terapeutájára, Ralph S. Greensonra
gondolok) kaotikus életének örvényébe. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a
színésznőből áradó rendkívül erős rombolás nemcsak a Marilyn férfikapcsolatait tette
tönkre folyamatosan, de a terápiás segítséget is hatékonyan semlegesítette. Nem
hiába mondta egyik interjújában: „én csak egyvalakitől félek: tulajdon
önmagamtól”.
*
A filmet novemberben
kéthetes késéssel mégis sikerül befejezni. Bármi történt a forgatáson,
megismétlődik a csoda: az érzelmi viharokból, a szorongásból és keserűségből
semmi se látszik a mozivásznon. Marilyn elbűvölőbb, ragyogóbb, mint valaha, mi
több – és ezt maga Laurence Olivier is elismerte –, nagyhírű partnerét is elhomályosítja.
Míg a Shakespeare-színész merev, modoros, jéghideg, Marilyn derűs, spontán és
természetes; és ahogy sugárzó arcával, gömbölyű farával és telt idomaival
teljesen betölti a mozivásznat, sikerül ismét felragyogtatnia az ártatlanságnak
és érzékiségnek azt a titokzatos keverékét, amelynek titkát senki más nem ismerte
rajta kívül. Ő az egyetlen ellensúlya, színfoltja és fűszere ennek a
fantáziátlanul érzelgős és banális históriának.
1956 októberében Marilyn
Monroe és Arthur Miller visszatér az Egyesült Államokba. A színésznő úgy
határoz, egy darabig meg akarja kímélni magát a forgatás fárasztó
erőpróbájától. Minden energiájával igyekszik rendbe hozni Londonban válságba
került házasságát. A házaspár Long Islanden bérel villát; Marilyn álruhában
jár-kel New York-ban, igyekszik beletanulni a jó feleség szerepébe. 1957 elején
mély depresszióval kórházba kerül, majd a klinikáról kijövet analitikust vált
(haláláig, Anna Freudot is beszámítva, nem kevesebb, mint öt analitikust „koptatott
el”). Marilyn akut kétségbeesését augusztusi vetélése is súlyosbítja. A férje
igyekszik atyai gondoskodással körülvenni, lelket önteni belé.
Majd abban a hitben,
hogy egy közös filmtervvel talán örömet szerez a feleségének, nekilát, hogy
átírja forgatókönyvnek Kallódó emberek
című novelláját. A forgatókönyvet ajándéknak szánja, mert egyáltalán nem rajong
az általa mélyen lenézett és közönséges pénzkeresetnek tekintett munkáért.
Marilyn azonban nem kedveli különösebben a történetet, meglehet, azért sem,
mert túlságosan is közel érzi magához a hőseit. Különben is: fáj neki, hogy
Miller, aki az ő fájó problémáikat, magánéleti titkaikat is felhasználja a
forgatókönyvben, világgá kürtöli házaséleti konfliktusaikat. Úgy érzi, a férje
csúnyán elárulta. Lehet, hogy ő is csak kihasználja?
Miller meg van győződve,
a depresszióból csakis a munka, a forgatás az egyetlen kiút. Marilyn azonban
hallani sem akar a Kallódó emberekről,
a szerep még akkor se kell neki, ha a filmnek John Huston lesz a rendezője. Az
anyagi problémák is sokasodnak. Ezért Marilyn, Miller nyomatékos rábeszélésére,
végül elfogadja Sugar szerepét Billy Wilder tervezett filmjében. A Van, aki forrón szereti forgatásáért ajánlott
gázsi: egymillió dollár.
Miután kényszeredetten
igent mond, Marilyn keserűen felsóhajt:
– Ez a legostobább
szerep, amit valaha is ajánlottak!
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1891 átlag: 5.44 |
|
|