A népszerű főcímdalok mára
a Bond-mítosz szerves részét alkotják – ki hitte volna, hogy a most 50 éves
történet egy bukott musical pár taktusából indult el.
Az első Bond film, a Dr. No (1962) forgatásán Cubby Broccoli
és Harry Saltzman producerek különös problémával találták szembe magukat: megbízott
zeneszerzőjük egy karibi kunyhóban bizarr dalokon dolgozott. Monty Norman pár
hónappal korábban egy Broccoli által finanszírozott musical révén került a
filmhez, ám a Dr. Crippen balladája
szerzője az első Bond- zene komponálása során legnagyobb rajongóját is
meglepte. Dalaiban mangófákról és három vak egérről énekelt, laza karibi
zenével kísérte a történet legkomorabb részeit is. Bár ezek a dalok a mai napig
hallhatóak a filmben, a producerek és Terence Young rendező egyaránt hiányoltak
egy jellegzetes témát a titkos ügynök karakterének.
A hiány pótlására Monty Norman egy előadatlan musicaljének egyik dalát halászta
elő, a V.S. Naipaul nagy sikerű regényéből készült Mr. Biswas háza a Dr. Nóhoz hasonlóan a Karib-szigeteken
játszódott.
A legendás James Bond-téma
egy „Good Sign, Bad Sign” című dalból született, melyben a főszereplő Mr.
Biswas arról kesereg, hogy ő mindenkire bajt hoz, édesapja pedig a tóba fulladt.
Bár ez a szöveg a James Bond-témában már nem jelenik meg, maga a nyolc
hangjegyből álló dallam kevés volt az igazi sikerhez. Norman témáját az ekkor
még ismeretlen John Barrynek adták oda, aki alaposan áthangszerelte az egyszerű
motívumot. Vic Flick gitáros segítségével jellegzetesen vagány hangzást adott
neki, ami miatt a Dr. Nóba végül
nyolc különböző helyre bevágták az elkészült felvétel. A problémás együttműködés
miatt Monty Norman többé nem tért vissza a Bond-szériához, jórészt a filmzeneszerzést
is abbahagyta. A sikeres hangszerelés után John Barry az Oroszországból szeretettel (1963) esetében is, majd még további tíz
Bond-filmnél együtt dolgozhatott a producerekkel.
Az arany(ujj)kor
Az Oroszországból szeretettel főcímdalát még Lionel Bart írta (ezt a
búgó hangú Matt Monro adta elő), Barry további filmjei esetében azonban már a
zeneszerző gyárthatta a dalokat, melyek kivétel nélkül slágerek lettek. A Goldfinger (1964) esetében a zene és a
főcímdal is szinte kizárólag rézfúvósokat használ, így jelenik meg a
címszereplő aranyimádata az aláfestésben is. A karakteres lemez 1965-ben még a
Billboard 200-as lista élére is felkerült, rövid időre megszakítva a The
Beatles egyeduralmát. Az ezt követő Tűzgolyó
(1965) esetében a zeneszerzőnek nehezebb dolga volt: „Mr. Kiss Kiss Bang Bang”
című dalát a producerek az utolsó pillanatban lecserélték, a film címét viselő,
rohamtempóban felvett Tom Jones-nóta pedig nem szerepel elég dominánsan az
aláfestésben.
Időközben Barry karrierje
is felfelé ívelt: a hatvanas években három Oscar-díjat söpört be a Szabadnak született (1966) és Az oroszlán télen (1968) zenei kíséretéért,
közben végig kitartott a Bond-sorozat mellett is. A Csak kétszer élsz (1967) utómunkálatai során külön kihívást jelentett
Nancy Sinatra tapasztalatlansága, a lámpalázas énekesnő miatt a főcímdal végső
változatát közel tucatnyi próbálkozásból vágták össze. A George Lazenby
főszereplésével készült Őfelsége
titkosszolgálatában (1969) volt hosszú idő óta az első film, melynek főcímében
nem egy dal, hanem az instrumentális főtéma szerepelt – a filmben ennek ellenére
szerepel egy dal is. A Bond és jövendő felesége ismerkedését követő montázsban
csendül fel Louis Armstrong „We Have All the Time in the World” című dala, mely
egyben a művész utolsó felvétele volt. A dal – a filmhez hasonlóan – nem
teljesített túl jól, 35 évvel később azonban egy sörreklám révén a legsikeresebb
Bond-dal lett.
Sean Connery utolsó
hivatalos Bond-filmje ezzel szemben izgalmas kihívásokat rejtett. A Gyémántok az örökkévalóságnak (1971)
során a producerek a Goldfinger
sikerét akarták megduplázni, itt az arany helyett a drágakövek játszották a
főszerepet. Mindkét film betétdalát Shirley Bassey adta elő, ráadásul a
történet alapkoncepciója mindkét darabban elég képszerűen jelent meg: míg a „Goldfinger”
esetében a rézfúvósokkal lehetett asszociálni az aranyra, addig a „Diamonds Are
Forever” nyitányában hallható nyolc hangjegyet úgy lehet lejátszani a zongorán,
hogy a zenész gyémánt-alakzatban tartja a kezét. Az aranyos trükk azonban nem
volt elég a sikerhez, ráadásul Barry és Harry Saltzman producer egy perverznek
tartott versszak miatt összeveszett (az inkriminált részletet ki is vágták a
filmből). A főcímdal kapcsán lezajlott viták miatt a zeneszerző ideiglenesen búcsút
intett a Bond-sorozatnak, inkább Billy
című musicaljére összpontosította erőit.
Élni és zenélni hagyni
Miután John Barry
ideiglenesen otthagyta a Bond-sorozatot, Roger Moore filmjei során több neves
zeneszerző is elvállalta egy-egy kaland megzenésítését. A voodoo tematikájú Élni és halni hagyni (1973) számára Paul
McCartney írta a főcímdalt, az aláfestést pedig az egykori Beatles-hangszerelő,
George Martin vállalta el. A nemrég elhunyt Marvin Hamlisch szokatlan
stíluselemeket kevert A kém, aki
szeretett engem (1977) zenéjébe: a Carly Simon által előadott „Nobody Does
It Better” című dal nyitányát Mozart egyik műve ihlette, míg a diszkósított „Bond
‘77” téma fő inspirációja a Bee Gees volt. A Rocky zeneszerzőjeként ismertté vált Bill Conti a Szigorúan bizalmas (1981) során
csatlakozott a stábhoz – bár elektronikus akciózenéje megosztotta a rajongókat,
a Sheena Easton-féle „For Your Eyes Only” egyértelműen sikeresebb volt,
ráadásul a főcím során még az énekesnő is tiszteletét tette a sziluettek között
Ugyanebben az időszakban
John Barry zenéi és dalai csak mérsékelt sikert arattak a rajongók körében. A három
hét alatt rögzített Az aranypisztolyos
férfi (1974) esetében még arra sem volt idő, hogy a szóviccekkel
teletűzdelt főcímdalt előadó Lulu kikúrálja magát torokfájásából. A Holdkelte (1979) során Johnny Mathis
énekest az utolsó pillanatban cserélték le a harmadik filmjére visszatérő
Shirley Bassey-re, aki később úgy nyilatkozott, hogy ezt a dalt sosem érezte
magáénak, évtizedekig koncertjein sem adta elő. Hasonló módon érezhetett a Polipka (1983) főcímdalát jegyző Rita
Coolidge is, aki az „All Time High” című nótát az felvétel napja óta nem énekelte
el. A három dalnak egy másik közös vonása is van: messzire elkerülték a
toplistákat, a legnagyobb sikernek a Holdkelte
album 159. Billboard helyezése számított, a többieket nem jegyezték.
Slágervágta
Bár a Polipka révén John Barry huzamosabb
időre visszatért a 007-es sorozathoz, korábban hibátlan mérlege nem festett túl
jól. Az elmúlt tíz évben Barry még egy Top 40-es helyezést sem tudott
összehozni, ideiglenes helyettesei (Martin, Hamlisch, Conti) pedig óriási
slágereket gyártottak, továbbá négy Oscar-jelölést gyűjtöttek be a dalokért és A kém, aki szeretett engem kíséretéért.
A balszerencsés sorozat látszólag megváltozott a Halálvágta (1987) című filmmel, ahol a Duran Duran vállalta a
társszerzőséget John Barryvel. Az együttes slágere sokkal modernebb volt az
elmúlt négy filmben hallható szerelmi balladák világához képest, a brit és az
amerikai slágerlistákon is az élre tört, ráadásul a dalhoz készült klip volt az
egyik legkorábbi profin megvalósított zenei videó egy filmes betétdalhoz. Kis
túlzással élve a Halálvágta betétdala
sokkal nagyobb üzletet csinált, mint a mozi pénztáraknál gyengén teljesítő
film.
Ez a dal egyben
fordulópontot is jelent a Bond-dalok világában, hiszen a producerek ezután
látványosan igyekeztek ötvözni a már bizonyított hagyományokat az éppen népszerű
előadókkal. A Halálos rémületben
(1987) főcímdalát az A-ha adta elő, a norvég triót legnagyobb bánatukra a Duran
Duran sikerrecept másolására kényszerítették. Míg az előző esetben John Barry
lelkes együttműködőnek bizonyult, az A-ha esetében már nem volt ilyen rózsás a
helyzet, mivel a komponista inkább egyik saját dalát („If There Was a Man” vagy
„Where Has Everybody Gone”) akarta a főcím alatt hallani. Bár a The Pretenders
előadásában rögzített két nóta végül hallható a stáblista alatt, illetve az
egyik szereplő fülhallgatójában, Barry ezzel a filmmel le is zárta közel huszonöt
éves együttműködését a Bond-szériával. Mi több, az A-ha slágere Amerikában nem
váltotta be a hozzá fűzött reményeket…
A slágerek utáni féktelen
hajsza a fennakadások ellenére folytatódott. A magányos ügynök (1989) során a Halálos fegyver és a Die Hard
filmeket is jegyző Michael Kamen került a zeneszerzői posztra, ám ő már nem is
dolgozhatott a főcímdalon. Nosztalgikus Bond-reform kompozícióját
elutasították, a producerek inkább egy „Goldfinger” koppintással próbálkoztak,
melyet az éppen debütáló albummal készülő Gladys Knight adott elő. A tisztelgés
talán túlságosan is jól sikerül, a dal szerzőit plágium vádjával perbe fogták
és most a „Licence to Kill” jogdíjaiból a „Goldfinger” szerzői is tisztes
részesedést kapnak. Érdekes módon a tipikusan amerikai piacra készült sláger
sokkal jobb helyezéseket ért el Nagy-Britanniában, mint a tengerentúlon.
Új korok, retro hangok
A magányos ügynököt
követő hatéves szünet után a Pierce Brosnan főszereplésével készült Aranyszem (1995) aláfestését Luc Besson
állandó alkotótársa, Eric Serra jegyezte. A minimalista elektronika és a
nagyzenekari szentimentalizmus között ingázó zene eléggé megosztóra sikerült,
ráadásul az emlékezetes tankos üldözéshez készült tételt az utolsó pillanatban
lecserélték – Serra szintetizátoros siránkozását a Bond-téma hagyományosabb
feldolgozása váltotta fel. Míg a francia komponista sok fejtörést okozott a
producereknek, a főcímdal bombabiztos recept alapján készül: Bono és a The Edge
„GoldenEye” dalát Tina Turner adta elő, Nellee Hooper producer pedig ismét a „Goldfinger”
hangulatát elevenítette fel konkrét idézetek nélkül. A tengerentúli siker ezúttal
is elmaradt.
Serra zenéje után David
Arnold (Csillagkapu, Godzilla) vette át a sorozat zenei irányítását,
azonban elődjéhez hasonlóan őt is ritkán engedték a főcímdal közelébe. A komponista
A holnap markában (1997) számára írta
a „Surrender” című dalt, k.d. Lang Goldfinger-utánérzését azonban az utolsó
pillanatban a stáblistára száműzték – a főcím alatt Sheryl Crow dala szól,
amely a film címét viseli. A késői váltás azért is problémás, mert amíg Arnold
dala a teljes aláfestés szerves részét képezte, Crow felvétele tematikailag
idegen testként tör elő a főcím során. Hasonló eset történt a jubileumi Halj meg máskor! (2002) esetében is
azzal a különbséggel, hogy David Arnoldnak ezúttal alkalma sem nyílt felvenni
az „I Will Return” című dalt, bár a téma ott rejtőzik az aláfestésben. Madonna
elektronikus/vartyogós „Die Another Day” dala talán megbotránkoztatta a konzervatívabb
rajongókat, a tánczenei toplistákon azonban tisztességgel helyt.
Az elmúlt években Arnold
csak kétszer kapott lehetőséget a főcímdal megírására: az A világ nem elég (1999) nyitányában hallható Garbage szám igazi
retro-hangulatú sláger, melyet a zenekar saját albumain egy modernebb köntösben
tálalt. A motívum a film zenéjében is fontos szerepet tölt be, gyakorlatilag minden
nagyobb tételben ott rejtőzik a főcímdal egy-két eleme. A Casino Royale (2006) elején és végén hallható „You Know My Name”
című Chris Cornell szintén szoros egységet mutat az aláfestéssel. Mivel a
filmből szándékosan száműzték a James Bond-témát (elvileg ez James Bond első
küldetése), a jól ismert motívum főcímdalból és annak variációból mutálódik
addig, hogy a stáblista során már előkerül Monty Norman témája.
A Quantum csendje
(2008) során hallható „Another Way to Die” legutóbb annyival rázta fel a
Bond-koktél receptjét, hogy ez volt az első duettben előadott dal a sorozat
történetében (az elkövetők Jack White és Alicia Keys voltak). E cikk írásának
pillanatában jelenleg annyit tudunk, hogy a Skyfall
(2012) zenéjét Thomas Newman, a rendező Sam Mendes állandó munkatársa írja, a
többi részlet egyelőre titok – a lényeg úgyis a mozivásznon fog kiderülni.