KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
   2014/november
HOLOCAUST- FILMEK
• Gelencsér Gábor: Sorstalanság a senkiföldjén Magyar film és holocaust – 2. rész
• Pályi András: Po-lin A holocaust a lengyel filmben
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Szörnyek évadja Velence
• Schubert Gusztáv: Szörnyek évadja Velence 2014
NEO-NOIR
• Varró Attila: A negatív tér átka Neo-noir képregények
• Varró Attila: A negatív tér átka Hard-boiled képregények – 2. rész
• Sepsi László: Szent kocsmák Lawrence Block
• Sepsi László: Szent kocsmák Lawrence Block
• Teszár Dávid: Kutyaélet Michael R. Roskam: Piszkos pénz
• Teszár Dávid: Kutyaélet Piszkos pénz
• Soós Tamás Dénes: Jelenetek egy házasságból 2.0 David Fincher: Holtodiglan
• Soós Tamás Dénes: Jelenetek egy házasságból 2.0 Holtodiglan
GIALLO
• Csiger Ádám: A kameraman, aki túl sokat tudott Mario Bava (1914-1980)
• Csiger Ádám: A kameraman, aki túl sokat tudott Mario Bava
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az aranykor igézetében Neogiallo
NEO-NOIR
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az aranykor igézetében Neogiallo
GIALLO
• Sepsi László: Zombiesztétika A modern horror mesterei: Lucio Fulci & George A. Romero
• Sepsi László: Zombiesztétika A modern horror mesterei: Fulci & Romero
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Szemben a közösséggel Cinefest
• Gáncsor Kármen: Lélekvesztők BIDF
• Gáncsor Kármen: Lélekvesztők BIDF
HATÁRSÁV
• Szalay Dorottya: Tér-iszony Életre kelt (film) kísérletek
• Szalay Dorottya: Tér-iszony Életre kelt (film) kísérletek
MAGYAR MŰHELY
• Horeczky Krisztina: A túlhordott gyerek Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Horeczky Krisztina: A túlhordott gyerek Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Forgács Iván: A Neoplantától Budapestig Határon túli magyar film: Vajdaság
• Forgács Iván: A Neoplantától Budapestig Határon túli magyar film: Vajdaság
• Soós Tamás Dénes: „Már nincs állandó kézjegyünk” Beszélgetés Pohárnok Gergellyel
• Soós Tamás Dénes: „Már nincs állandó kézjegyünk” Beszélgetés Pohárnok Gergellyel
KRITIKA
• Muhi Klára: Hová szökik a menyasszony? Török Ferenc: Senki szigete
• Muhi Klára: Hová szökik a menyasszony? Senki szigete
• Baski Sándor: Itt vannak VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
• Baski Sándor: Itt vannak Reisz Gábor: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
• Varró Attila: Kétarcú memoár Egy szerelem története: Férfi/Nő
• Varró Attila: Kétarcú memoár Ned Benson: Egy szerelem története 1-2.
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Bayer Antal

A hetedik előadás

A Papírmozi szót nem csak ennek a rovatnak a címeként, hanem egy fekete-fehér képregényantológia neveként is használom, bár az utóbbi időben ez kissé feledésbe merülhetett, hiszen közel két és fél éve jelent meg az utolsó szám – egészen mostanáig.

Bár a magazin szerkesztési elvei rugalmasan alakulnak, két szempontot igyekszem mindig érvényesíteni: az egyik olyan külföldi szerzők illetve művek bemutatása, akiknek/amelyeknek nem nagyon lenne esélyük önálló kötetben megjelenniük magyarul, a másik pedig eredeti hazai munkák közreadása. Úgy érzem, ezek ezúttal maradéktalanul érvényesültek, hiszen minden korábbinál szélesebb körből kerültek ki a szerzők: két svájci, egy belga, egy holland, egy finn, egy amerikai és egy lengyel képregény mellett hat magyar munka került be a válogatásba. Mindnek a részletezésére nincs is hely, így csak néhányat emelek ki.

Lucie Lomová Tyl őrjárata című, jellegzetesen kelet-európai komédiája a cseh színházi miliőről akár Magyarországon is játszódhatna, bár úgy érzem, nálunk még a mostani kultúrharcos időszakon kívül is híján van ez a közeg a képregényből áradó öniróniának. Abszurdan tiszteletlen a Bartosz Sztybor-Piotr Nowacki lengyel alkotópáros Puncinyaló Kapitánya, míg a svájci David Boller egy valódi afrikai tragédiát ábrázol szinte dokumentarista pontossággal. A legnagyobb név pedig az amerikai Ben Katchor, aki öt egyoldalas pillanatképet adott az antológiába. A főleg nagyvárosi (New York-i) megfigyelések némelyikének már a címe is lenyűgöző, mint például a Bűntettek a lobbiban, a Lazacszínezés vagy pláne A Haverpease aszaltgyümölcs-gyűjtemény.

A magyar szakaszból az egyik kedvencem Madarász Gergely Majomdarálója. Aki kedvelte annak idején a Kretén humormagazin lököttebb vonalát, különös tekintettel Edika szándékosan befejezetlen abszurditásait, annak minden bizonnyal be fog jönni a korábban csak online, újabban nyomtatásban is olvasható „kalandgyűjtemény”.

Papírmozi 7. Fekete-fehér, puhafedeles, 92 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

Majomdaráló. Fekete-fehér, irkafűzött, 20 oldal, szerzői kiadás.

Majomdaráló 2. Fekete-fehér, puhafedeles, 44 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 

Roham

Még hosszabb szünet, öt évnyi hallgatás után tért vissza a Roham irodalmi és művészeti magazin, néhány koncepcionális változással, de a korábbi szerzőgárda nagy részével. Újdonság, hogy az irodalmi részt ezúttal nem magyar szerzők új novellái, hanem egy 17. századi nápolyi mesegyűjtemény, a Pentameron szemelvényei adják ki. Ugyancsak ebből merít a három képregény, amelyet Szabó Levente, Sirály Dóri és Vidák Zsolt rajzolt meg, izgalmas grafikai megoldásokkal hidalva át a jó háromszáz évnyi távolságot. A másik alapvető változás, hogy a korábban ingyenes magazin immár fizetőssé vált, amit sajnálni lehet, nem megérteni azonban aligha.

Roham 11. Színes, puhafedeles, 48 oldal. Kiadó: Roham.

 

 

 

5 Panels, 3 Comics

A hazai képregényes szcéna legaktívabb csapata az októberi képregénybörzén három újdonsággal rukkolt elő. Ezúttal nem kollektív kötetet készítettek (a hírek szerint decemberre tartogatják a következőt), hanem három egyéni, igazi szerzői képregénnyel.

A hihetetlenül termelékeny Koska Zoltán fiatal kora ellenére már a sokadik önálló kiadványánál tart. Ezúttal új műfajt választott, Jorge Luis Borges novellájának a roppant szabad adaptálását krimi keretbe csomagolva. Az ötlet és a megvalósítás egyaránt érdekes, számomra kicsit ront az összhatáson a nehezen olvasható kézi beírás.

Nagyot lépett előre Szebeni Péter, akinek eddig ez a legszemélyesebb és minden tekintetben legjobban sikerült hosszabb munkája. A Testvérek jól megírt, mai környezetbe ágyazott történet természetfeletti elemekkel. A rajz erősen támaszkodik a fotóreferenciákra, de ezzel nincs semmi baj, a szerző kifejezetten ügyesen használja ezt a mankót. Fő hibájának a színezést tartom, egy egyszerűbb, kevesebb effektet használó megoldást szerencsésebb lett volna választani. Nem igazán hiba, csak megjegyzés, hogy szerintem szerencsésebb lett volna, ha a címlaprajz stílusa a belső tartalmat tükrözi, ez némileg befolyásolja az olvasói várakozást.

Elsőkötetes szerzőként Eliot (Sárdi Katalin) nagyon bátrat lépett, a kötet jó vastag, és ez még csak az első epizód… Az előző képregénynek bizonyos szempontból pont a fordítottja, amennyiben nagyon tetszik a vázlatszerű, mégis magabiztos rajztudásról árulkodó grafikához jól illeszkedő színezés, ellenben a történet nagyon elhúzódik. Plusz pontok járnak a szöveg nélküli részek ütemezéséért.

A halál és az iránytű. Fekete-fehér, irkafűzött, 56 oldal. Testvérek. Színes, irkafűzött, 36 oldal. Lacrimosa 1. Színes, puhafedeles, 130 oldal. Mindhárom kiadója Tálosi András/5 Panels.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/11 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12028