Neo-noirLawrence BlockSzent kocsmákSepsi László
Lawrence Block Matt Scudder-regényeinek magánnyomozója a modern krimiirodalom egyik legkomorabb figurája.
Az amerikai hard-boiled irodalmat
mindig is szoros viszony fűzte az alkoholfogyasztáshoz. Dashiell Hammett
műfajteremtő klasszikusai, a Véres aratás
(1929) és A máltai sólyom (1930)
egyaránt a szesztilalom idején jelentek meg, a zsáner ősforrásának számító Black Mask Magazine pedig egészen
pontosan az alkoholtilalom első évében, 1920-ban indult. Az Agatha Christie-vel
fémjelzett analitikus hagyományhoz képest valóságközelibbnek tartott
hard-boiled krimiben eleve hangsúlyos helyet foglalnak el az alkoholfogyasztás
különböző terei: ahogy a nyomozók elhagyják a polgári szalonokat és
arisztokratikus kúriákat, majd alámerülnek a nagyvárosok mocskában, első útjuk
a sarki kocsmába visz. A gengszterek vezette bárok, koszos késdobálók és
anekdotákkal teli ír sörözők a zsáner talán legjellemzőbb helyszíneivé váltak,
ahol az alvilágot jól ismerő detektívek Philip Marlowe-tól Matt Scudderig
elvegyülhetnek a munkásosztály, a lecsúszottak vagy éppen a törvényen kívüliek
igen intenzív szociális életet élő tagjaival.
Rita
Elizabeth Rippetoe, a kiváló Booze and
the Private Eye című tanulmánykötet szerzője a kezdetektől a kortárs
szerzőkig követi végig az alkoholfogyasztás motívumát a hard-boiled krimi
műfajában, az önéletrajzi vonatkozások mellett – mint Hammett, Chandler vagy
Block közismert alkoholproblémái – a detektívek italozásának általános
többletjelentéseit is feltárva. A szesztilalom idején is kortyolgató nyomozók
esetében az illegális alkoholfogyasztás a kívülálló-státusz egyik legfontosabb
kifejeződése: a saját erkölcsi kóddal rendelkező hard-boiled nyomozók rendre
ignorálják a társadalom számos törvényét és íratlan szabályát, kiváltképp, ha
azok épp szeretett nedűjüktől akarják megfosztani őket. Az unalmas órákban
elszopogatott pohár whisky így kettős funkciót tölt be, egyszerre jelzi, hogy a
főhős erkölcsileg korántsem makulátlan – hiszen nem tart be egy törvényt –, és
hogy ebben az értelemben ő maga is törvényen kívüli figura, aki a saját íratlan
szabályai szerint működik. A gesztus szimbolikus voltát az is jelzi, hogy a
klasszikus hard-boiled detektív ritkán szenved az alkohol káros hatásaitól. Sam
Spade vagy a sörkedvelő Mike Hammer számára – aki italpreferenciái mellett
nyomozási módszerében (fizikai erőszakra épülő kétkezi munka) is inkább a
munkásosztálynak imponált az ötvenes években – a szesz az információszerzés és
a társasági élet eszköze, miközben idealizált voltukat emberfeletti
alkoholtűrésük is jelzi. A hard-boiled detektív nem csupán azért tekinthető az
utcán edzett igazi férfinak, mert fizikai ereje vagy intellektuális képességei
kiemelik a tömegből, hanem mert az italt is jobban bírja bárki másnál.
Habár a
bűnügyi irodalomban már korábban is felbukkan az alkoholfogyasztás realista
ábrázolásmódja például Jim Thompson (The
Alcoholics, 1953) regényeiben, a motívum csupán a hetvenes évektől vált
díszletelemből a cselekményt érdemben befolyásoló tényezővé. Elmore Leonard Unknown Man #89 című regényében, James
Crumley C. W. Sughrue-szériájában, Lawrence Block Matt Scudder-könyveiben vagy
a nyolcvanas évektől James Lee Burke Dave Robicheaux-sorozatában a társasági ivás helyét átveszi az
önpusztító alkoholizmus, ami egyben a címszereplők meghatározó jellemvonásává
is vált. Az alkoholista nyomozóknak, akik ezzel csak még távolabb kerültek a
társadalmi normáktól, innentől nem csupán a korrupt nagyvárosok bűneivel, de az
ital csábításával is meg kell küzdeniük: mintha az erkölcsi romlással mérgezett
közeg végül az alkoholon keresztül rágta volna be magát a magánkopók bőre alá.
A penge élén
Az 1938-as születésű Lawrence Block az ötvenes évek legvégén
kezdett álnéven ponyvákat publikálni, legtermékenyebb időszakában havi egy
sikamlós bűntörténettel megörvendeztetve a tiltott örömökre vágyó olvasótábort.
A futószalagon gyártott megélhetési lektűröket csak a hatvanas évek végén
váltották fel Block emblematikus hősei: a háborús sérülése miatt soha nem alvó
kalandor, Evan Tanner 1966-ban debütált a The
Thief Who Couldn’t Sleep című kötetben, négy évvel később pedig Block
elindította a szexben ugyancsak gazdag Chip Harrison-tetralógiát, aminek
címszereplője végül New York-i magánnyomozóként találja meg a számítását. Két
leghíresebb karakterét a szerző csak évtizeddel később indította útnak, és míg
a magyarul is olvasható Bernie Rhodenbarr-széria a mestertolvaj antikvárius
kalandjaival Chip Harrison-könyvek könnyedebb hangvételét viszi tovább –
közelebb P.G. Wodehouse-hoz, mint Raymond Chandlerhez –, Matt Scudderrel Block
nem csupán saját életművének, de valószínűleg a modern krimiirodalomnak is az
egyik legkomorabb figuráját teremtette meg. Az először az 1976-os Az apák bűneiben feltűnt karakter
alkoholista ex-zsaru és engedély nélküli magánnyomozó, aki önkéntes
száműzetésben vegetál a társadalom peremén. „A magándetektíveknek működési
engedély kell. Telefont hallgatnak le, embereket követnek. Nyomtatványokat
töltenek ki, munkanaplót vezetnek, minden ilyesmi. Én ezeket nem csinálom. Néha
szívességet teszek embereknek. Ők meg ajándékkal hálálják meg.” – nyilatkozik
magáról Az apák bűnei
nyitófejezetében, és az adminisztráció teljes hiánya egyben azt is jelzi, hogy
Scudder hivatásos elődeinél is távolabb került a legitim társadalmi
intézményektől, munkatársak és technikai háttér nélküli kívülálló, aki a
sorozat korai részeiben csupán az egyháznak juttatott névtelen adományokon
keresztül ápol formális kapcsolatot a hivatalos szervekkel. Kívülállása tudatos
döntés következménye: miután ittasan próbált megakadályozni egy rablást, és egy
gellert kapott lövése végzett egy utcán bámészkodó kislánnyal, Scudder elhagyja
mind a rendőrséget, mind pedig a családját és piásüveggel a kabátzsebében
alámerül New York mocskában. Block hőse számára a nagyváros sötét oldala
egyfajta purgatórium, miközben Scudder számára a megtisztulás a bűntudat
mellett egyben az alkohol hátrahagyását is jelenti. A szerző szexre és
erőszakra épülő korai ponyváinak örökségeként a Matt Scudder-történetek a
kortárs mezőnyben is kirívóan brutális olvasmánynak számítanak, kiváltképp a
fordulópontot jelentő ötödik kötet (Nyolcmillió
halál) után. Míg a széria legkorábbi tételei cselekményvezetésükben és
nyelvezetükben viszonylag közel állnak a szikár hard-boiled hagyományokhoz –
azzal a különbséggel, hogy itt a főhős olykor teljesen kiüti magát –, később
Block egyre nagyobb hangsúlyt fektet a közegábrázolásra és ezzel együtt a
kötetek terjedelme, illetve a fő cselekményszáltól elkalandozó epizódok száma
is megnő.
A Sírok között egy fejezetében Scudder a
megbízójával beszélget annak drogos fivéréről: „– Pete a mélységet szereti,
olyan mélyre menni, amilyen mélyre csak lehet. – Ezzel én is tudok azonosulni.”
A részegen és józanon egyaránt sztoikus nyugalommal cselekvő Scudder több ízben
beszél arról, hogy nem tudná megragadni a különbséget jó és rossz között, de
mégis elvállalja a megbízásokat, esetenként – mint a Hosszú út a sírkertbe és a Tánc
a mészárszéken zárlatában – a törvényen kívüli igazságszolgáltatásból is
kivéve a részét. Az alámerülés, a „mélyre menés” gesztusa a figura
szempontjából legalább annyira fontos, mint az igazság feltárása. Míg a Nyolcmillió halál előtt – amiben leteszi
az italt és csatlakozik az Anonim Alkoholistákhoz – részben azért iszik, hogy a
bűntudat mellett képes legyen elviselni New York lelkileg is megterhelő sötét
oldalát, absztinensen az alámerülés egyben próbatétellé is válik, vagyis
képes-e Scudder úgy megoldani az ügyet, hogy a látottak hatására sem nyúl a
pohárhoz? Scudder számára a nyomozás folyamatos önkínzás és kísértés, ami
általában akkor sem zárul feloldozással, ha sikerül megfejteni a rejtélyeket,
mivel a megoldás gyakran kegyetlenebb, mint maga a bűnügy, esetleg önbíráskodóként
Scudder még távolabb kerül a társadalmi normáktól. A Block regényeiben ábrázolt
New York amellett, hogy aljas utcáival kiválóan funkcionál Scudder személyes
purgatóriumaként, olyan morális támpontok nélküli fertő, aminek lakói egyedül
saját belső iránytűjüknek köszönhetően menekülhetnek meg a teljes
lesüllyedéstől. A Scudder mellé csapódó figurák, mint a szeretőből élettárssá
emelt call-girl vagy Mickey Ballou, a brutális alkoholista gengszter
perifériára szorult alakok ugyan, de Scudderhez hasonlóan egyaránt rendelkeznek
saját (általában kimondatlan) törvényekkel. A kapaszkodók nélküli bűnös
nagyváros motívuma Block cselekményvezetésén is érezteti hatását. Amellett,
hogy a szerző előszeretettel vázol fel tablószerű bűnpanorámát, a Scudder-történeteket
– hiába a nyomozás eredendő racionalitása – esetlegesség és véletlenek
irányítják. Az ügyek elvállalása után a főhős gyakran fejezeteken keresztül
cselleng ihletre várva – illetve a korai regényekben keményen iszik –, és az
sem ritka, hogy mint a Tánc a
mészárszéken-ben, az eredeti megbízás teljesen háttérbe szorul, hogy végül
csak egy másik bűneset kapcsán oldódjon meg. Az eredendően romlott nagyváros
megtisztítása így eleve lehetetlen feladat, mint az a Scudder által
előszeretettel olvasgatott bűnügyi hírekből kiderül, minden borzalom csak csepp
a tengerben. Block krimijének tétje nem az, hogy sikerül-e hajszálnyival jobbá
tenni a környező világot, hanem hogy főhőse egyáltalán talpon tud-e maradni a
végeláthatatlan mocsokban.
A
tizenhatodik kötettel (All the Flowers
Are Dying) elvileg lezárt, majd A
Drop of the Hard Stuff című tizenhetedik tétellel mégis újraindított Matt
Scudder-sorozat valójában a címszereplő rehabilitálásának története, amiben a
korai regények alkoholbűzös mélypontjáról Scudder eljut egy többé-kevésbé
stabil magánéletig. A stabilitás ez esetben persze relatív fogalom, hiszen
Blocknál nem létezik „gyógyult alkoholista”, csak olyan, aki éppen nem iszik,
és a nosztalgia álcájában érkező kísértést két flashback-regény, a rögtön a Nyolcmillió halál után következő Ha a szent kocsma is bezár, illetve az
említett A Drop of the Hard Stuff is
feldolgozza. A fejlődésív két meghatározó pontja előbb a leszokás kezdete a Nyolcmillió halálban, majd pár kötettel
később Scudder első stabil párkapcsolata a Hosszú út a sírkertbe című nyolcadik részben. Utóbbi több
szempontból is a sorozat rendhagyó epizódja, ugyanis Scuddernek nem egy
megbízásnak kell eleget tennie, hanem ő maga lesz egy elmebeteg sorozatgyilkos
célpontja, aki sorban végez a nyomozó korábbi életében fontos nőkkel, illetve
itt kerül a figura a legközelebb ahhoz, hogy újra italhoz nyúljon. A múlt
szisztematikus felszámolása itt egyben Scudder továbblépéséhez is szükséges,
így ellenfele mintha épp ezt a teljesítené be, a lehető legkegyetlenebb
módszerekkel. A Hosszú út a sírkertbe után a sorozat egyre ritkábban
utal vissza Scudder ősbűnére, vagyis az eltévedt golyó miatt meghalt kislányra
– ehelyett a figura fejlődésének további állomásai lesznek a visszatérő
hivatkozási pontok, első helyen a Hosszú út a sírkertbe eseményeivel.
Scudder a
filmvásznon
Népszerűsége és sorozatainak kritikai sikere
ellenére Lawrence Block munkásságának egyelőre töredéke jutott el a
filmvászonig. Egy korai ponyváját adaptáló rape-and-revenge film (Nightmare
Honeymoon), a Whoopi Goldberggel újragondolt Betörő és a
forrásanyagot ugyancsak lazán kezelő Nyolcmillió halál mellett az idei Sírok
között-feldolgozást megelőzően Block csupán egy Wong Kar-wainak írt
forgatókönyvet (My Blueberry Nights) és néhány novellaadaptációt (Hajsza)
tudhat maga mögött. Hal Ashby 1986-os Scudder-mozija lényegében a Block-regények
antitézise, ami a karaktert a lepusztult New Yorkból átköltöztette a napfényes
Miamiba és a formulaszerű cselekménnyel épp a Nyolcmillió halál
üresjáratokkal, kitérőkkel és komor anekdotákkal szabdalt delirium tremensét
tagadta meg. A Sírok között friss filmverziója legalább külsőségekben
próbál szépíteni a negyedévszázados első Scudder-mozi ilyesfajta hűtlenségén,
de a mindent átható New York-i romlásból a helyszín megtartása ellenére is
keveset látunk. A forgatókönyvíróként a nyolcvanas évek óta aktív, de
rendezőként csak 2007-ben A kulcsfigura rendhagyó heist-filmjébel
debütált Scott Frank a Sírok között átszabása során épp azoktól az
elemektől szabadult meg, amik megkülönböztették Matt Scuddert bármely másik
traumatizált és megváltásra váró detektívtől. A nők elrablására
specializálódott pszichopata-páros nyomában Scudder a vásznon gond nélkül jut
egyik tanútól a másikig, a könyvek jellegzetes mellékvágányait, velük együtt a
sehová sem tartó társalgásokat a filmváltozatban néhány nagyvárosi séta és egy
abszurd jelenet hivatott helyettesíteni, amiben Scudder fegyverhasználatra
tanítja a társául szegődött utcagyereket. Az epizodikus elbeszélés szigorúan
célirányosra cserélésével Frank épp az állandó bizonytalanság mindent átható
érzésétől fosztja meg a Scudder-univerzumot, aminek kizárólagos biztos pontjai
az AA-gyűlések és a templomok helyébe lépő, józanul is menedékül szolgáló
kocsmák. A szerelmi szál és a regényben felsorakoztatott szexuális perverziók
legjavának elhagyása mellett a filmverzió leginkább azzal távolodik el a
regények világától, hogy a bűnügy megoldása a tömegfilmes formuláknak
megfelelően egyben Scudder megváltását is jelenti, aki egy elrabolt kislány
megmentésével és az említett utcagyerek istápolásával mintegy jóváteszi korábbi
baklövését. Pedig ha az évtizedeken átívelő regényszériának van tanulsága,
akkor az épp ennek ellenkezője: a feloldozáshoz és megtisztuláshoz vezető út
soha nem egyenes és a legkevésbé sem gyors.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 118 átlag: 5.7 |
 |
|