Neo-noirNeogialloAz aranykor igézetébenHegedüs Márk Sebestyén
A giallo az interneten új közönségre talált.
Már-már közhely, hogy a giallókat, a hetvenes évek Olaszországának legendás, horrorrá
radikalizált krimijeit operaian stilizált vérgőzös rejtélyekként tételezzük,
amelyekben a stílus főszerepbe emelése roncsolja a hagyományos
cselekményszerkesztést. Ezért is tagadja sok teoretikus, hogy a giallo műfaj lenne, figyelmen kívül
hagyva a rendkívül gyorsan állandósult tematikai jellemzőket, pedig pont ezeket
szem előtt tartva választható le sikerrel a giallo
a rokon vonásokkal bíró műfajokról és alműfajokról, sőt, így lesznek
értelmezhetőek maguk a filmek. A stilisztikai sajátosságokat és az ikonográfia jelentőségét
sajnos a műfaj megidézésére törekvő alkotók is gyakran túldimenzionálják. Pedig
a hagyományosan a giallóval
azonosított képi világ csak néhány kiemelt tehetségű alkotó, mindenekelőtt az operatőrből
rendezővé avanzsáló Mario Bava, és az ő nyomdokait követő Dario Argento munkásságára
volt jellemző, az éveken át terebélyesedő kánon zömét a gyilkosok
nagyjeleneteitől eltekintve teljesen prózai képi világ jellemezte. Ezzel együtt
az esztéták azt is hajlamosak elfelejteni, hogy ezek a filmek a szívük mélyén –
minden barokkos túlzás és modernizmustól örökölt ambivalencia ellenére –
szórakoztató krimik voltak.
Ezért is kérdéses,
mennyire lehetnek sikeresek azok a magukat giallónak
valló hommage-ok, amelyek kizárólag a
bavai színdramaturgia, illetve ennek az argentói, erőszakosabb változata előtti
főhajtást, illetve az ikonográfia elemeinek ad absurdum halmozását tűzik ki
célul, teljesen negligálva vagy csak „elfelejtve” magát a nyomozási szálat. Így
ugyanis a nagy kikacsintások közepette képtelenek, vagy meg sem próbálnak
megfelelni a műfaji hagyományok által támasztott – valljuk be, nem túl magas – elvárásoknak,
s gyakran süllyednek a művészi öntetszelgés szintjére, bírjanak akár
stílusfilmes, akár műfajfilmes ambíciókkal. Az utóbbi években előbbire és
utóbbira is találhatunk példát, miközben szerényebb, őszintébb tételekkel jóformán
egyáltalán nem találkoztunk az utóbbi két évtizedben (erre még mindig Argento „greatest hits” filmje, az Álmatlanul a legjobb példa, 2001-ből).
Az internetkorszakkal új közönségre talált giallo
azonban így is inspirált egy-két merőben eltérő megközelítésű, de figyelemre
méltó filmet.
A belga Hélène
Cattet-Bruno Forzani szerzőpáros két olyan, giallók
által inspirált filmmel is jelentkezett, amelyek stílusfilmes tisztelgésként
tételezhetőek, noha a 2009-es Amer és
az idei A tested könnyeinek furcsa színe
az alkotók szerint nem hommage, csupán a giallo
„nyelvén” mesélik el történeteiket a nézőnek. A két filmet egyaránt jellemezték
már kiváló stílusgyakorlatként és giccses művészkedésként, és bár képi
megoldásaik valóban szemkápráztatóak, az legalábbis megkérdőjelezhető, hogy mennyire
bírja el a filmek cselekménytelen és gyakran önismétlő, kísérletező jellegét az
egészestés forma. Az is kérdéses, mennyiben etikus neogiallóként forgalmazni két avantgárd kísérleti filmet, noha
ezért aligha a rendezők, sokkal inkább a producerek hibáztathatóak. Bár A tested könnyeinek furcsa színe az
eltűnt feleség rejtélye által elindított mindtrip
köré felépített történettel már inkább emlékeztet egy giallóra, mint a nővé cseperedő kislány életének három epizódját
elmesélő Amer, az alkotópárosnak nem
műfaji film elkészítése volt a célja.
Federico Zampaglione Tulpa
(2012) című neogiallója jóval
szerényebb ambíciókkal bír, és azokat sem valósítja meg maradéktalanul, de
minden bugyutaságával együtt akarva-akaratlanul is sikerrel idézi meg az
aranykor másod- és harmadrangú darabjainak hangulatát, a gyenge színészi
alakításokat és a rettenetes szinkront is beleértve (miután a színészek angol
akcentusának köszönhetően közröhej tárgya lett egy fesztiválbemutatón, az
alkotóknak újra kellett szinkronizálniuk az egész filmet olaszra – hasonló
történt Argento Operájával is). A
történet, melyben egy szexuálisan szabados üzletasszony szeretőit tizedelni
kezdi egy fekete kesztyűt viselő rejtélyes figura, bármelyik huszadrangú giallónak javára válhatott volna, a
gyilkos egyenesen egy Bava-filmből lépett elő, s a legtöbb gyilkosságnak is
megvan a maga előképe, a múltidézés mégsem válik izzadságszagúvá, mivel
Zampaglione posztmodern kérkedés helyett nem akarja, hogy filmje többnek
látsszon, mint ami, és következetesen végigvezeti a butácska rejtélyt. Úgy
tűnik, manapság már ennyiért is hálásnak kell lennünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 90 átlag: 5.04 |
|
|