Magyar MűhelyHatáron túli magyar film: VajdaságA Neoplantától BudapestigForgács Iván
Az 1966 kiharcolt Neoplanta, a kicsi, de önálló vajdasági stúdió megteremtette a vajdasági magyar film lehetőségét is.
A határainkon túl dolgozó magyar
filmesek közül kétségtelenül a vajdaságiak jutottak a legközelebb egy olyan
állapothoz, amelyet nemzetiségi filmgyártásnak lehetne nevezni. Ha pedig a
televíziós műfajokat is figyelembe vesszük, egyértelmű a nemzetiségi
audiovizuális kultúra létezése, hiszen az újvidéki televízióban hosszú évekig
rendszeresen készültek magyar nyelvű tévéjátékok, tévéfilmek, és ugyan ez ma
esetlegesebbé vált, néhány éve elindult a Pannon RTV is, így immár két csatorna
teremt folyamatos szakmai tevékenységre lehetőséget vajdasági magyar
műsorkészítők, alkotók számára.
Sajnos,
egyelőre nem vállalkozhatunk arra, hogy beható képet adjunk a helyi
televíziózásról, mert kevés produkciót ismerünk, főleg az egykori aranykorból.
Valószínűleg ennek feltárása, áttekintése sem várat sokat magára, mert az
anyagok egyre több helyen válnak hozzáférhetővé, és lelkes helyi
filmtörténészekben sincs hiány.
Mi,
külső szemlélők maradjunk most még egyelőre a vajdasági filmművészet magyar
vonatkozásainál. Filmkultúráról már a múlt század elejétől beszélhetünk ebben a
térségben, s meghonosítói magyarok voltak. Bosnyák Ernő és Lifka Sándor (bár
szövevényes származása miatt a csehek és az osztrákok is versenyezhetnek az
elsőségért) rendkívül aktív tevékenységet folytattak a moziüzemeltetéstől a
filmgyártásig. A fennmaradt anyagok alapján ugyan nem áltathatjuk magunkat
azzal, hogy remekművek is voltak a produkciók között, de a királyi
Jugoszláviában nemigen volt példa ilyen szinten szervezett filmkészítésre. Ennek
ellenére a második világháború után a jugoszláv kulturális élet nem tartott
igényt erre a két jelentős kinematográfusra.
Nem sok
esély volt rá, hogy a filmezés valaha is szervezett kereteket kap a térségben,
de a hatvanas évek elején mégis bekövetkezett a csoda. A jugoszláv filmművészet
megújulásában nagy szerepet játszottak az amatőrfilmes klubok. A Vajdaságban is
működtek, bizonyára szerényebb ambíciókkal. Ám tagjai végig jelen voltak az
1965-ös dunai árvíz drámai eseményeinél, Petar Latinović felvételei egyedülálló
forrásnak bizonyultak, és Branko Miloąević megrázó dokumentumfilmet állított
össze az anyagból. Az amatőr műhely tekintélye, támogatottsága ezek után
annyira megnőtt, hogy a helyi vezetéssel 1966-ban sikerült kiharcolnia egy
önálló kis vajdasági filmstúdió megalakítását Újvidéken.
A
Neoplanta film becsülettel végezte az alapításnál kijelölt feladatait.
Rövidfilmjeiben igyekezett bemutatni a térség történelmét, fejlődését,
kultúráját. Magyar témájú munkák is születtek, amelyek közül feltétlenül említést
érdemel a jeles vajdasági naiv festőről, Fejes Imréről szóló portréfilm (Emerik Fejeą, 1967 – Stevan Stanić),
illetve az 1942-es dunai megtorlást a megbékülés jegyében felidéző Emlékmű (Spomenik, 1967 – Miroslav Antić). A többnyire fiatal alkotók azóban
nem érték be ennyivel. Kihasználva stúdiójuk kezdetben periferiális jellegét,
egyre aktívabb szerepet kezdtek vállalni a jugoszláv új hullám radikálisan
társadalomkritikus és modernista filmművészeti törekvéseiben. A hatvanas évek
végére a Neoplanta nagyjából olyan kísérleti műhellyé vált, mint nálunk a
Balázs Béla Stúdió, azzal a különbséggel, hogy kevésbé volt elszigetelt.
Természetes,
hogy ebben az időszakban a nemzetiségi problematika teljesen háttérbe szorult,
magyar filmesek nem is tudtak érdemben bekapcsolódni az alkotómunkába. 1968-tól
elindult évi 1-2 produkcióval a játékfilmgyártás is, ugyancsak a novi film igézetében. A stúdió
vezéregyénisége, fenegyereke ®elimir ®ilnik lett, aki kíméletlenül kritikus
hangvételű dokumentumfilmjeivel tűnt fel, egyik munkájában bátran kiállt az
1968-as diákmegmozdulások mellett. A mérsékeltebb újítók közül Miroslav Antićot
kell kiemelni. Miután ®ilnik elkészítette a jugoszláv film emblematikus
botrányfilmjét, a Korai műveket (Rani radovi, 1969), a Neoplanta az új
hullám egyik központjává vált. Itt bontogatta experimentális szárnyait a
szlovén film későbbi nagy alkotója, Karpo Godina, majd következett Duąan
Makavejev korszakot megkoronázó vendégszereplése, a W. R., az organizmus misztériuma (W. R. Misterije organizma, 1971).
A
Neoplantában születtek tehát azok a „fekete filmeknek” bélyegzett művek,
amelyek ürügyet szolgáltattak a jugoszláv kultúrpolitikának az új hullám
megfékezéséhez, ami persze az ország konzervatív politikai irányváltásával volt
összefüggésben. A hetvenes éveket a filmgyártásban is művészeti pangás,
visszafogottabb társadalomkritika jellemezte. Ám érdekes módon, a „kijózanított”
újvidéki stúdióban éppen ez az időszak adott komolyabb lehetőségeket a magyar
nemzetiségi film megjelenése számára. Már az is jelzett valamit, amikor a
kommersz sikerek erőltetése miatt a Neoplanta Zilahy Lajoshoz fordult, és
belevágott a Halálos tavasz
remake-jébe (Samrtno proleće, 1973).
Igaz, az egyébként sikertelen jugoszláv-spanyol koprodukció szerb közegbe helyezte
a történetet. 1974-ben azonban elkészült az első magyar nemzetiségi játékfilm
is, a Parlag.
Nem
érdemes bizonytalanul okoskodó fejtegetésekbe bocsátkozni, vajon mennyire
véletlen ez az egybeesés. Annyi bizonyos, hogy a nemzetiségi téma általában kevésbé
politikus. Önkéntelenül is elmozdulást eredményez az ábrázolt
etnikai-kulturális közeg életének, hagyományainak néprajzi ihletettségű
ábrázolása felé. Másrészt a nemzetiségi alkotók, értelmiségiek talán több
lojalitással hajlandók fizetni az egyenrangú megszólalás lehetőségéért. Az
pedig tény, hogy a központi vezetés ekkoriban komoly engedményeket tett a
Jugoszláviában erősödő nemzeti ellentétek elsimításáért, aminek keretében
növelte a Vajdasági Tartomány autonómiáját is.
A Parlag Vicsek Károly rendező és Deák
Ferenc forgatókönyvíró betörését
jelentette a jugoszláviai filmgyártásba. A vágóról, Vékás Éváról sem szabad
megfeledkezni, aki a hetvenes évektől volt megbecsült szakembere a
Neoplantának. Vicsek már korábban felhívta magára a figyelmet két markáns
dokumentumfilmjével: a Kereszt és csillag
(1971) a vallás erősödő hatásával, és a fiatalok politikai
elbizonytalanodásával foglalkozik, a Kubikus
(1973) a társadalom peremére szorult idénymunkások kilátástalan életét
ábrázolja. Deák Ferenc (1938-2011), a vajdasági magyar irodalom egyik pedig már
elismert költőként és drámaíróként látogatott a film területére.
A Parlag a hetvenes évek kelet-európai
filmművészetének jellegzetes „népi” alkotása, témája, képi világa egyes
elemeiben Gaál István Holt vidékét
idézi. A falvak elnéptelenedésének időszaka ez, melynek feszültségeit Vicsek
munkájában a városból hazalátogató fiú és apja emberi, nemzedéki konfliktusa
tárja fel. Máté a rideg iparosodást képviseli, habozás nélkül bezáratja a helyi
kendergyárat, míg apja (Solti Bertalan szikár alakításában) ragaszkodik
földjéhez, a hagyományos életmódhoz. A fiú nem tudja elkerülni a szembesülést a
drámai folyamatokkal, amelyek szülőföldje világának elvesztését vetítik előre.
A film azonban attól lesz igazán mély, hogy a társadalmi konfliktus nemzetiségi
síkot is kap benne. A faluból elillanó élet a helyi magyar kultúra fuldoklására
is utal. Ezt erősíti a film kétnyelvűsége, amelyben a szerb a „jugoszlavizálódás”
folyamatát jelzi.
A
Vicsek-Deák kettős következő játékfilmje már a pulai nemzeti filmfesztivál
fődíjáig jut. A Trófea (Trofej, 1979) ugyan a Vajdaságban
játszódik, és magyar hősei is vannak, de nem érint nemzetiségi kérdéseket.
Társadalomkritikai indulatát ma már nehéz értelmezni, hiszen felfoghatatlannak
tűnik, hogy valamikor bizottságok vizsgálták a „vagyon”, egy kisebb ház vagy
egy jobb autó eredetének törvényességét. A film elítéli az effajta bürokratikus
igazságszolgáltatást, mert néhány ügyeskedő kisember kíméletlen leleplezésével
éppen a magas rangú vezetők és funkcionáriusok komoly anyagi visszaéléseit leplezi
el.
A téma
egykori aktualitása a művészi felszínesség felé sodorta ezt az alkotást. Vicsek
Károly pályáját elemző izgalmas, kritikai szemléletű tanulmányában Szerbhorváth
György a Deák Ferencben lappangó szervilizmust okolja a rendező több filmjének
kidolgozatlanságáért, napi szintű, a rendszert egészében elfogadó
publicisztikusságáért (Az osztályharctól az etnikai konfliktusokig. In: Fajkutyák ideje. Playground, Vajdasági Magyar Művelődési Intézet, 2011). Kívülről
nézve, igazságtalannak tűnik ez a megállapítás. Véleményem szerint két,
közössége iránt elkötelezett, közéleti művészről van szó. Munkásságuk
tökéletesen illik a kelet-európai film társadalomkritikai vonulatába,
párhuzamba állítható Kovács András, Bacsó Péter vagy a lengyel „erkölcsi
nyugtalanság mozijának” törekvéseivel. Elszántan döntöttek tabukat,
foglalkoztak a háború utáni, magyarokat ért retorziókkal (A határ, 1990 – Zoran Maąirević), 1956-tal (Bolygótűz, 2002), a délszláv háborúval (Ha nem lenne szerelem, a világ sem lenne, 2004). Igaz, hogy
általában szellemi, politikai trendeket követtek, a közvetlen
társadalomkritikáról időben, a rendszerváltás közben tették át a hangsúlyt a
nemzetiségi problémákra, de mindezt nem szolgai módon tették. Az is felvethető,
hogy filmjeiken érződik némi provincializmus, de kulturális közegük
viszonylagos zártságán túl ez részben azzal magyarázható, hogy egyikük sem volt
professzionálisan felkészített alkotó. Vicsek következetesen csiszolt egy
nyelvezetet, de szemléletének, ábrázolásmódjának meghatározó jegyei akkor sem
változtak, ha másokkal írt forgatókönyvet, vagy Gion Nándort adaptált.
Akárhogy
is, Vicsek Károly súlyához, jelentőségéhez mérhető egyéniség máig sem nőtt ki a
vajdasági magyar filmesek közül. Hacsak nem számítjuk közéjük a Makavejevnek
köszönhetően nemzetközi hírnévre is szert tett kitűnő színésznőt, Ras Évát. A
fiatalabbak dolgát persze alapvetően megnehezítette, hogy a Neoplanta a
hetvenes évek második felétől már nem számított igazi szellemi műhelynek, majd
egyre bizonytalanabb lett a helyzete, és 1985-ben be is fejezte tevékenységét.
Utódja, a Terra film már nem volt hasonló szervezettségű, a helyi filmgyártás
az újvidéki televízió és Belgrád támogatására szorult. A jugoszláv filmbe pedig
közben látványosan benyomult Paskaljević, Kusturica, Marković és a több más,
Prágában végzett tehetség. Friss látásmódjuk, szakmai felkészültségük
tökéletesen kielégítette az ország filmművészetének megújulásával, nemzetközi
tekintélyének visszaszerzésével kapcsolatos igényeket.
Ebben
az időszakban Balázs Petrović Éva rendező, Balázs Attila forgatókönyvíró és
Apró Zoltán operatőr kapott komoly filmkészítési lehetőséget. Közös munkájuk,
az 1989-es Pannon csúcs televíziós
produkciónak indult, de végül egy belgrádi stúdió részvételével mozifilm lett
belőle. Ha nagyon szigorúak vagyunk, ez a vállalkozás tekinthető az első igazán
magyar nemzetiségű vajdasági játékfilmnek. Vicsek műveit – a közegábrázolás
szempontjából abszolút hitelesen – kétnyelvűség vagy szerb megszólalás
jellemzi. A Pannon csúcs azonban
magyar nyelvű alkotás. Ami különösen azért érdekes, mert történetének nincs
kiemelt nemzetiségi vonatkozása.
Feltehető
a kérdés, hogy miért foglalkoztatott fiatal alkotókat még a nyolcvanas évek
végén is a sztálini Szovjetunióval való szakítás utáni diktatúra témája. Miért
kell elmesélni egy újabb sematikus kálváriát, amelynek áldozata ezúttal egy
vajdasági operaénekes, akit orosz származása miatt üldöznek. De téves ez a
megközelítés, mert nem egyszerű leleplező példázatról van szó. A cselekmény
szélsőséges elemei, az ábrázolás színpadias stilizáltsága, a mindent behálózó,
fojtogató teatralitás arra utal, hogy Balázs Petrović Éva és alkotótársai a
filmi kifejezés abszurd, groteszk, szimbolista formáival kísérleteztek. Kafka
és Camus hatása jól tetten érhető a műben. Ez mindig kockázatos próbálkozás, és
sajnos a Pannon csúcsban is a
görcsösségek kerekedtek felül.
A
közép-kelet-európai film rendszerváltás utáni folyamatait ismerve meglepő
lenne, ha éppen a kortárs vajdasági kinematográfiát írhatnánk le
sikertörténetként. A televízió ugyan még mindig jelent valamiféle biztos
szervezeti hátteret, de regionális filmgyártársról a szó klasszikus értelmében
nem beszélhetünk. Ráadásul megszűnt a tágas jugoszláv térség, a válságokkal
küszködő Szerbia nem kínál vonzó kitörési pontokat. Sokkal járhatóbb útnak
tűnik Magyarország felé mozdulni. Nem véletlen, hogy a mai vajdasági magyar
film legaktívabb alakja Siflis Zoltán, aki időben ismerte fel ezt a
lehetőséget. Filmes műhelyeket alapított, vezető szerepet vállalt a vajdasági
magyarság szervezeteiben, dolgozott a Duna Televíziónak. Tevékenységével, rendezvényeivel,
színvonalas dokumentumfilmjeivel szilárdnak tűnő érintkezési pontokat épített
ki az anyaországi és a vajdasági magyar filmkultúra között.
A
magyarországi irány jelentett szakmai elrugaszkodást Tolnai Szabolcs számára
is. Több filmjét is nálunk készítette, legnagyobb erőpróbája Danilo Kią Fövenyórájának adaptációja volt
szerb-magyar koprodukcióban (2007). Azonban termékenysége, tehetsége,
kifinomult képi világa ellenére nem tudott még átütő elismerést kivívni
idehaza. A kritika kedvére tologatja egyik országból a másikba.
Tolnai
érvényesülését talán éppen az nehezíti, hogy még mindig túl komolyan veszi a
kettős kötődést. A kortárs vajdasági filmesek némelyike igyekszik figyelmen
kívül hagyni a határokat, a hagyományos nemzeti-nemzetiségi besorolás kereteit.
Közéjük tartozónak érzem Antal Szilárdot, aki mintha azt szeretné, ha
egyszerűen csak filmesnek tekintenék a világ bármely pontján. Winter című tehetségigazoló
rövidfilmjének azért nem ártott, hogy Csáth Géza írása nyomán készült. Bárhol
vállalható bélyeg, de kérdés, mennyire helyhez kötő.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 148 átlag: 5.23 |
|
|